تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820088015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشتي باچوخه بين.المللي مي.شود


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مسابقات كشتي باچوخه طبق سنت همه ساله ديروز با حضور 175 ورزشكار از 9 استان كشور طي مراسمي ويژه در گود چشمه زينل.خان شهر اسفراين واقع در خراسان شمالي آغاز شد.



به گزارش ايرنا، استاندار خراسان شمالي در مراسم آغاز اين مسابقات از تلاش مسوولان اين استان براي بين..المللي كردن كشتي باچوخه به نام ورزش بومي اين خطه خبر داد و افزود: اين مهم با ايجاد شرايط مطلوب براي بهره.برداري دائمي از گود چشمه زينل.خان اسفراين و مساعد شدن فضاي مسابقات كشتي باچوخه در استان فراهم خواهد شد.
ابوطالب شفقت با اشاره به اختصاص اعتبار براي تجهيز گود چشمه زينل.خان گفت: با پيگيري از طريق معاونت برنامه.ريزي رياست جمهوري نسبت به مسقف شدن اين گود و تجهيز جايگاه تماشاگران و زمين آن كه از مصوبات دور دوم سفر دولت به خراسان شمالي است، اقدام مي.شود.
رئيس هيات ورزش روستايي و عشايري خراسان شمالي نيز درباره اين مسابقات گفت: در اين مسابقات كه به عنوان بزرگ.ترين رقابت كشتي محلي باچوخه در كشور شناخته مي.شود ورزشكاراني از خراسان شمالي، گلستان، خراسان جنوبي، مازندران، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوي، البرز و قم شركت دارند.
غلامحسين شاكري با اشاره به استقبال مردم از اين آيين محلي و بومي افزود: مسابقات در حضور رئيس فدراسيون ورزش.هاي روستايي و عشايري، مديركل توسعه ورزش روستايي و عشايري كشور و استاندار خراسان شمالي با حضور حدود 40 هزار نفر از مردم منطقه برگزار مي.شود.
كشتي باچوخه در خراسان شمالي از تاريخچه كهني برخوردار است به طوري كه امروز اين ورزش محلي و بومي در حاشيه بسياري از مراسم محلي بويژه جشن.هاي عروسي برگزار مي.شود.
ورزش كشتي باچوخه از سال 1342 براي نخستين بار با حمايت منوچهر لطيف در شهر شيروان برگزار شد و پس از آن با همكاري هيات كشتي خراسان، اين ورزش در روز عيد فطر برگزار و به عنوان تقويم ورزشي در فعاليت ورزشي خراسان قرار گرفت.
اكنون كشتي با چوخه در استان خراسان شمالي در فصول مختلف پيگيري مي.شود، به طوري كه اين رقابت در اواسط زمستان و در بهمن ماه در مانه و سملقان، 12 فروردين هر سال در شيروان و 13 فروردين نيز در بجنورد به صورت استاني با حضور پهلوانان نامدار اين خطه برگزار مي.شود.
همچنين اين رقابت ورزشي از ساليان اخير در روز 14 فروردين در گود كشتي چشمه زينل.خان اسفراين برگزار مي.شود و طي چند سال اخير اين رقابت به صورت قهرماني كشور در تقويم ورزشي فدراسيون ورزش.هاي روستايي و عشايري قرار گرفته است.
اسم چوخه كه امروزه بر كشتي محلي خراسان گذاشته شده از لباسي كه كشتي.گيران هنگام مبارزه به تن مي.كنند، گرفته شده و آن شنل كوتاهي است كه كشتي..گيران آن را با شال سفيدرنگي محكم مي.كنند.
در اين رقابت، پهلوانان قبل از ورود به ميدان مبارزه وضو مي.گيرند و با حالت معنوي وارد ميدان شده و پس از روبوسي با حريف با دستور داور كه معمولا از پيشكسوتان كشتي با چوخه است، مبارزه را آغاز مي.كنند و در پايان نيز برنده و بازنده همديگر را در آغوش مي.گيرند تا منش پهلواني آنها به تماشاگران نيز ثابت شود.
اين مسابقات كه همراه با نواختن ساز و دهل محلي است، در 5 وزن 65، 75، 85، 95 و بالاي 95 كيلوگرم برگزار مي.شود و نفرات اول تا سوم، به عنوان جايزه گوسفند دريافت مي.كنند.
نتايج مسابقات سنتي کشتي با چوخه همچنين در ششمين دوره مسابقات سنتي کشتي با چوخه با معرفي افراد برتر در اسفراين به کار خود پايان داد.
در اين مسابقات که با حضور 130 چوخه کار از 13 استان کشورمان در پنج وزن برگزار شد.

در وزن 65 کيلوگرم محمد قلي زاده از تيم فولاد اسفراين

در وزن 75 کيلوگرم ابراهيم وليان از تيم لوله گستر اسفراين

در 85کيلوگرم مصطفي نيمروزي از تيم دانشگاه آزاد اسفراين عناوين نخست هر وزن را کسب کردند.

در وزن 95 کيلوگرم نيز حسين اکبري و در وزن بعلاوه 95 کيلو گرم حميد قلي زاده هر دو از تيم فولاد اسفراين در جايگاه نخست ايستادند.

در مجموع تيمي نيز تيم فولاد اسفراي ، دانشگاه آزاد اسفراين و لوله گستر اسفراين به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم تيم را کسب کردند. در اين مسابقات به نفر اولِ سنگين وزن يک نفر شتر و به نفرات برتر ساير وزن ها نيز يک راس قوچ اهدا شد.
بر اساس يک سنت 50 ساله اين آيين پهلواني هم ساله با نواختن سور و سورنا در گود چشمه زينل.خان اسفراين برگزار مي.شود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن