تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819816108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خلفای بعد از امام علی علیه السلام


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: خلفای اموی، عباسی و فاطمی

امویان
خلافت عباسیان
خلفای فاطمی
پس از صلح امام حسن(ع) و معاویه، حکومت به بنی امیه و سپس به بنی عباس رسید. عبدالرحمان سوم و جانشینانش در آندلس، فاطمیان، حفصیان و مرینیان نیز خود را جانشین محمد می.دانستند. سلاطین عثمانی هیچ.گاه رسماً خلیفه نبودند. تنها عبدالمجید دوم از ۱۹۲۲ تا ۱۹۴۴ خود را خلیفه تمامی مسلمانان خواند.
مذاهب. اسلامی






نقشه پراکندگی مذهبی در میان کشورهای اسلامی







مذاهب اسلامی در یک نگاه


مسلمانان به دو مذهب عمده شیعه و سنی بخش می.شوند. هر یک از این دو فرقه انشعاباتی دارند. برای نمونه صوفی.گری در میان شیعه و سنی وجود دارد.
اهل سنت






نقشه پراکندگی اهل سنت در کشورهای اسلامی


سنی
اهل سنت بر این باورند محمد، پیامبر اسلام، پس از خود جانشینی تعیین نکرد و پس از فوت محمد مسلمانان آن زمان بر اساس شورا یک تن را به عنوان خلیفه مسلمین انتخاب کرده.اند.در آغاز در سقیفهٔ بنی ساعده، ابوبکر را که از صحابه (یاران) و نزدیکان محمد بود و در میان مسلمانان محبوبیت و اعتبار زیادی داشت، برای خلافت پس از محمد بر جامعه نوبنیاد مسلمانان انتخاب کردند. سنیان به چهار مکتب فقهی عمده که عبارتند از: حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی تقسیم می.گردند.
شیعه






حسین (ع)امام سوم شیعیان در کربلا


شیعه
شیعیان بر این باورند که امام و جانشین پیامبر اسلام از راه نص شرعی تعیین می.شود و امامت علی، نخستین امام شیعیان و دیگر امامان شیعه نیز از راه نص شرعی ثابت شده.است.اصول دین در تشیّع پنج.گانه است و علاوه بر سه اصل دین توحید، نبوت و معاد، به دو اصل دیگر یعنی عدل و امامت نیز باور دارند:
عدل:یعنی اعتقاد به عدالت خدا امامت:یعنی اعتقاد به ضرورت فرستادن امامان از سوی خدا برای راهنمایی بشر . مهم.ترین مذاهبی که از شیعه منشعب شده.اند، عبارت.اند از دوازده.امامی، اسماعیلیه، زیدیه، کیسانیه، واقفیه و فطحیه.
دیگر فرقه های اسلامی

خوارج
تصوف اسلام در جهان






مدینه النبی



پیامبر اسلام در زمانی که در مدینه بود، برای سران امپراتوری.های مختلف نامه نگاری کرد و آنها را به اسلام دعوت نمود. یکی از این نامه.ها خطاب به خسرو پرویز شاه ایران بود. پس از درگذشت محمد، مسلمانان در زمان خلیفه دوم به فرمان عمر، به ایران حمله کردند. و طی تقریباً ۱۰ سال ایران جز نواحی گیلان و مازندران گشوده شد.
اسلام به سرزمين.هايى با زبان و فرهنگ متفاوت پا گذاشت. مردمان اين سرزمين.ها که نداى برابرى و بالندگى اسلام آنان را جذب کرده بود، براى فهم بيش.تر کلام خدا به فراگيرى زبان عربى پرداختند. به اين ترتيب، براى نخستين.بار يک زبان بين.المللى در گستره.ى وسيعى از جهان رايج شد که به گسترش دانش کمک زيادى کرد. زبان مشترک باعث شد که هيچ دانشمندى در سرزمين.هاى اسلامى، احساس غربت نکند و براى دانش.اندوزى به شهرهاى مختلف سفر کند. نگارش کتاب به زبان عربى باعث شد هر دانشمندى از دستاوردهاى علمى دانشمندان ديگر آگاه شود و ارتباط علمى، که براى پيشرفت دانش اهميت زيادى دارد، امکان پذير شود. ترجمه.ى آثار علمى تمدن.هاى پيشين به عربى باعث شد که براى نخستين بار بخش عمده.ا.ى از دستاوردهاى علمى و فرهنگى بشر تا آن زمان، کنار هم قرار گيرد.
جدول کشور.های اسلامی بر اساس جمعیت
رتبه

کشور

جمعیت

نسبت جمعیت مسلمان.ها

مذهب

فرقه

۱

اندونزی ۲۲۸٬۵۸۲٬۰۰۰ ۸۶٫۱٪ سنی شافعی ۲

پاکستان ۱۷۲٬۸۰۰٬۰۰۰ ۹۷٪ سنی حنفی ۳

بنگلادش ۱۶۲٬۲۲۱٬۰۰۰ ۸۹٪ سنی حنفی ۴

نیجریه ۱۵۴٬۲۷۹٬۰۰۰ ۵۰٪ سنی مالکی ۵

مصر ۷۷٬۱۰۰٬۰۰۰ ۹۰٪ سنی شافعی ۶

ترکیه ۷۱٬۵۱۷٬۱۰۰ ۹۹٫۸٪ سنی حنفی ۷

ایران ۷۰٬۴۹۵٬۷۸۲ ۹۸٪ شیعه/سنی جعفری/ الحنفی ۸

سودان ۳۹٬۳۷۹٬۳۵۸ ۷۰٪ سنی مالکی ۹

الجزایر ۳۳٬۷۶۹٬۶۶۹ ۹۹٪ سنی مالکی ۱۰

افغانستان ۳۲٬۷۳۸٬۳۷۶ ۹۹٪ سنی حنفی ۱۱

مراکش ۳۳٬۷۲۳٬۴۱۸ ۹۹٪ سنی مالکی ۱۲

عراق ۳۱٬۲۳۴٬۰۰۰ ۹۷٪ شیعه/سنی جعفری/حنفی ۱۳

مالزی ۲۷٬۷۳۰٬۰۰۰ ۶۰٫۴٪ سنی شافعی ۱۴

عربستان سعودی ۲۷٬۶۰۱٬۰۳۸ ۱۰۰٪ سنی حنبلی ۱۵

ازبکستان ۲۷٬۳۷۲٬۰۰۰ ۸۸٪ سنی الحنفی اسلام و دیگران








مسلمانان بر این باورند که خدا پیام خود را از راه وحی بر محمد و پیامبران دیگر از جمله آدم، نوح، ابراهیم، موسی و عیسی فروفرستاد.
در واقع مسلمانان معتقدند که دین خدا در اصل از آدم تا محمد یکی است و این اصول در قرآن گردآمده.اند. متون اسلامی این.گونه بیان می.کنند که یهودیت و مسیحیت مشتقاتی از تعالیم ابراهیم بوده و در نتیجه از دین.های ابراهیمی به شمار می.آیند. قرآن، از یهودیان و مسیحیان (و دیگر معتقدان به ادیان با منشأ الهی ) به صورت «اهل کتاب» یاد می.کند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن