تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820141067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بدن سالم فوتبال پرآسيب


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بدن سالم فوتبال پرآسيب
جام جم آنلاين: ورزش فوتبال به همان اندازه كه جذاب و پرهيجان است مي‌تواند آسيب‌ديدگي نيز در بر داشته باشد. به عبارت صحيح‌تر آسيب ‌ديدگي جزيي از فوتبال شده كه براي همه فوتباليست‌ها پيش مي‌آيد.


آسيب‌ديدگي‌ها در فوتبال بسيار متنوع است كه هر كدام علت، علامت، عواقب و معالجه خاص خود را دارد.

آسيب بافت نرم

اكثريت آسيب‌هاي فوتباليست‌ها شالم آسيب‌هاي نسج نرم (تاندون و عضله) و مفصلي هستند. كوفتگي‌ها، پيچ‌خوردگي‌ها (بويژه در مچ پا) و كشيدگي‌هاي عضلاني 75 درصد كل آسيب‌ها را شامل مي‌شوند. اين آسيب‌ها غالبا در اندام تحتاني رخ مي‌دهند، كه تقريبا 60 درصد يا بيشتر از كل آسيب‌هاي فوتبال را شامل مي‌شوند.

كشيدگي عضله مشكل شايع ديگري است كه ديده مي‌شود. علت آن تحريك ناگهاني و شديد عضله است كه با خونريزي و خون‌مردگي خود را نشان مي‌دهد. در همان لحظه كمپرس سرد، درد را تسكين مي‌دهد. فوتباليستي كه دچار كشيدگي عضله شده است، مي‌تواند به بازي ادامه دهد، اما قدرت بدني‌اش كم مي‌شود.

گرفتگي عضله شايع‌ترين مشكلي است كه براي فوتباليست پيش مي‌آيد. انقباض نسبتا طولاني و دردناك آن است كه مانع از حركت فرد مي‌شود. اين مورد براي بازيكنان حرفه‌اي اكثرا در انتهاي بازي يا در وقت اضافه بازي پيش مي‌آيد. اين حالت زماني پيش مي‌آيد كه جريان خون در عضلات سرعت كافي ندارد تا مواد زايد انباشته شده در بدن را حمل كنند.

در اين هنگام عضله خسته مي‌شود و فرد ناگهان درد شديد و غيرقابل تحملي را احساس مي‌كند. عضلاتي كه معمولا درگير مي‌شوند شامل عضلات پشت ساق پا و چهار سر هستند، حتما در جريان مسابقه فوتبال تا به حال ديده‌ايد كه فوتباليستي روي زمين مي‌افتد و فرد ديگر، نوك پاي او را خم مي‌كند. در حقيقت روش موثر برطرف كردن گرفتگي عضلاني مالش آن است، كشيدن نوك پا به سمت زانو نيز موثر است. در صورت گرفتگي شديد عضله، مالش و كمپرس گرم همزمان موثر است.

مفاصل حساس

انجام حركات غيرمعمول و فشار زياد روي بندها، تاندون‌ها يا سطوح مفصلي موجب بروز آسيب در آنها مي‌شود. مفاصلي كه اغلب اوقات در فوتبال درگير مي‌شوند زانو و مچ پا هستند؛ البته ورزش فوتبال مصون از آسيب‌هاي تنه، سر و اندام فوقاني نيست. آسيب كمر ممكن است در مقايسه با آسيب عضلاني اندام تحتاني، بيشتر به دور ماندن ورزشكار از صحنه رقابت‌ها منتهي شود. آسيب صورت مي‌تواند در اثر برخورد آرنج يا سر بازيكن حريف در نبردهاي هوايي به وجود آيد. ضربه مغزي در مورد آخر يك خطر محسوب مي‌شود.

براي پيشگيري

بيشتر آسيب‌ديدگي‌هاي ورزشي به خاطر گرم نكردن صحيح و انجام حركات كششي به طريقي نادرست قبل از ورزش كردن است. بالا بردن ناگهاني شدت ورزش هم مي‌تواند به شما صدمه بزند. از اين رو بهترين راه پيشگيري انجام حركات صحيح كششي قبل و پس از ورزش است. فراموش نكنيد حتي بين فوتباليست‌هاي حرفه‌اي كسي كه تمرينات معمول خود را انجام نمي‌دهد يا گرم نكرده بازي مي‌كند، بيشتر از يك بازيكن آماده در معرض آسيب‌ ديدگي قرار مي‌گيرد.

افزايش شدت ورزش بايد به تناسب مهارت‌ها و تجاربتان در آن ورزش باشد؛ اگر ورزشكار و فوتباليست حرفه‌اي نيستيد هرگز نخواهيد مانند آنها دوندگي كنيد يا انعطاف بدني داشته باشيد. تغذيه صحيح را نيز فراموش نكنيد. تغذيه صحيح در ورزش يكي از اصول حفظ سلامت است.
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن