تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820607755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سايه سنگين نياز اروپا به انرژي بر نشست اتحاديه اروپا و روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سايه سنگين نياز اروپا به انرژي بر نشست اتحاديه اروپا و روسيه
پاريس - وابستگي اتحاديه اروپا براي تامين بيش از يك چهارم از انرژي مورد نياز خود به مسكو بر نشست اين اتحاديه و روسيه كه روز جمعه در شهر نيس فرانسه برگزار مي شود، سايه افكنده است.


همين امر سبب تشتت بين كشورهاي اروپايي در رويارويي با روسيه شده است. دو رويداد اخير يعني درگيري بين روسيه و گرجستان در ماه اوت و از سرگيري مذاكره بين اتحاديه اروپا و روسيه در اول اين هفته در بروكسل كه براي رسيدن به همكاري مشاركتي انجام شد ، محدويت هاي مانور اين اتحاديه را در مقابل روسيه نشان داد.
در نشست امروز در شهر نيس در جنوب فرانسه نيز كه با حضور رييسان جمهوري و نخست وزيران 27 كشور اروپايي با حضور رييس جمهوري روسيه برگزار مي شود ، بحث همكاريها در زمينه انرژي از محورهاي اصلي است.
كميسيون اروپا نيز در گزارش اخير خود به كشورهاي عضو اين اتحاديه توصيه كرده است راهبري را در پيش گيرند كه براساس آن امنيت تامين انرژي اين اتحاديه تضمين شود.
هم اينك 5/25 درصد گاز مورد نياز اروپا از روسيه تامين مي شود و اروپا تلاش مي كند از وابستگي روابط خود با روسيه به انرژي آن كشور بكاهد .
شوراي روابط خارجي اروپا كه اروپايي ها مي گويند نهادي مستقل است در گزارش اخير خود اعلام كرده كه در 10 سال گذشته اروپا وابستگي خود به گاز روسيه را از 75 درصد به 40 درصد رسانده است.
اروپايي ها براي اينكه نشان دهند زياد هم به روسيه وابسته نيستند روي اين موضوع تبليغ مي كنند كه براي تامين گازمورد نياز خود به كشورهاي نروژ ، الجزاير، نيجريه و خاورميانه روي آورده اند و مي گويند به دليل اينكه گاز پروم در روسيه سرمايه گذاري نكرده است ، اين شركت توان تامين سوخت اروپا را نخواهد داشت .
اين گزارش توصيه مي كند اتحاديه اروپا دست از تشتت آرا كه منشا آن قراردادهاي دوجانبه سوخت هر كشوري با روسيه است بردارد تا بتواند از موضع قدرت با روسيه بر سر سوخت سخن بگويد.
اين امر نه تنها توصيه كميسيون اتحاديه اروپاست بلكه كشورهاي المان و فرانسه نيز در پي ايجاد بازار سوخت مشترك اروپايي براي رسيدن به موضع قدرت در مقابل روسيه هستند.
با اين حال بايد در نظر داشت كه تعدادي از 27 كشور عضو اتحاديه از كشورهاي اقماري شوروي سابق بوده اند و از نظر انرژي تا حدود هشتاد درصد وابستگي شديدي به شوروي سابق و روسيه امروز داشته وهنوز هم دارند.
همين امر اروپا را در اين مورد دست كم به دو دسته تقسيم كرده است بطوريكه در كشورهاي اروپاي غربي نيز اين وابستگي اگر چه به اندازه كشورهاي اروپاي شرقي نيست با ميزانهاي متفاوت وجود دارد.
ايتاليا و المان اولين و دومين شريك راهبردي گازپروم هستند و فرانسه در اين فهرست در رتبه سوم قرار دارد .
در تحليل هاي منابع غربي گفته مي شود اروپا چاره اي جز اين ندارد كه مانع بسته شدن قرارداد هاي دوجانبه بين كشورهاي عضو شده و از انعقاد قراردادهاي با قيمت پايين كه روسيه با بعضي از اين كشورها مي بندد نيز جلوگيري كند و از سوي ديگر ترتيبي داده شود كه قراردادهاي كشورهاي بزرگ اين اتحاديه در سايه قوانين اروپا و با ديد اروپايي منعقد شود.
افزايش راههاي دسترسي به مسير سوخت از طريق كشورهاي ديگر نيز از ديگر راهكارهاي مطرح شده است.
اتحاديه اروپا براساس آمار سال 2006 ميلادي بيش از 25 درصد گاز خود را از روسيه ، 40 درصد را از اتحاديه اروپا ، 16 درصد را از نروژ و به ترتيب 10 و 2 درصد را از الجزاير و نيجريه تامين مي كند. پس از اين كشورها نيز مصربا 1 درصد و قطر با كمتر از 1 درصد قرار دارند.
اروپام.**2092**270**1415
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن