تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819762846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازخواني يك سند مهم تاريخ معاصر ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: بازخواني يك سند مهم تاريخ معاصر ايران

تنها 10 روز پس از پايان جنگ جهاني دوم (ارديبهشت 1324) دولت ايران طي يادداشتي پيروزي متفقين را به سه كشور آمريكا، شوروي و انگليس تبريك گفت و يادآوري كرد كه پس از پايان جنگ در اروپا، ديگر لزومي به باقي ماندن نيروهاي متفقين در ايران نيست و بهتر است اين نيروها هر چه زودتر خاك ايران را ترك كنند. هر چند اين يادداشت بي.پاسخ ماند اما در كنفرانس پوتسدام در تيرماه 1324،. استالين، ترومن و چرچيل در اعلاميه نهايي موافقت كردند كه قواي متفقين تهران را تخليه كنند و در كنفرانس وزراي خارجه سه كشور آمريكا، شوروي و انگليس براساس يك پيمان سه جانبه قرار شد تا 12 اسفند 1324 اين نيروها خاك ايران را ترك كنند. اما هنوز يك روز از صدور اين پيمان نگذشته بود كه شبه نظاميان مسلح با رهبري فردي به نام سيد جعفر پيشه.وري و با پشتيباني ارتش سرخ، كليه مراكز دولتي و پاسگاه.هاي ژاندارمري رادر شهرهاي آذربايجان اشغال و فرقه دموكرات آذربايجان را ايجاد كردند.
البته اين اشغال با ديپلماسي زيركانه قوام و ورود ارتش ايران در 21 آذر سال بعد (1325) پايان گرفت و آذربايجان نجات يافت. اما هنوز برخي جريان.هاي مشكوك خصوصاً در چند سال اخير در داخل و خارج در پي زنده نگه.داشتن خاطره اين فرايند خيانت.بار هستند و تلاش مي.كنند از سيد جعفر پيشه.وري يك چهره آزاديخواه تصوير كنند در حالي كه با انتشار اسناد مهمي كه در كنفرانس «طرح تاريخ بين.المللي جنگ سرد» در اختيار پژوهشگران قرار گرفته است كاملاً روشن شد كه پيشه.وري با فرمان مستقيم استالين فرقه دموكرات آذربايجان را با هدف جدايي.طلبي ايجاد كرده است.
بايد توجه داشت تبليغات و تحليل.هايي كه از سوي بازماندگان و هواداران اين فرقه تا قبل از فروپاشي شوروي صورت مي.گرفت به گونه.اي بود كه گوئي پيشه.وري هيچ.گاه در فكر جدا كردن آذربايجان از ايران نبوده است اما نكته مهم در اينجاست كه پس از فروپاشي شوروي و خصوصاً در سالهاي اخير بازماندگان فكري اين جريان به همراه دستهاي مشكوك، تبليغاتي را در يك فرايند جديد و هدف.دار و از جنس اهداف واقعي پيشه.وري سامان داده.اند كه ضرورت توجه رسانه.ها به اين مهم را آشكار مي.سازد.
اسناد منتشر شده از سوي «مركز بين.المللي وودر ويلسون» كه طي سالهاي 2002 ـ 2000 در اختيار پژوهشگران قرار گرفته است، هدف استالين از تشكيل اين فرقه و جداسازي آذربايجان و شمال ايران و منضم كردن آن به خاك شوروي را تصوير كرده است. اين اسناد مهم كه به وسيله محقق گرانقدر آقاي كاوه بيات ترجمه شده، اين وابستگي و توطئه برنامه.ريزي شده را به وضوح آشكار مي.سازد. كاوه بيات در مقدمه گزارش خود چنين نوشته است:
«از جمله [اسناد منتشر شده در كنفرانس «طرح تاريخ بين.المللي جنگ سرد»] سه سند مهم درباره جوانب برنامه. شوروي در قبال نفت شمال ايران وجود دارد كه زمينه ساز بروز بحران آذربايجان بوده است. اين اسناد و دستورالعمل.هاي ريز و دقيق درباره كم و كيف تأسيس و سازماندهي فرقه دموكرات آذربايجان، از لحا.ظ آشنايي با ماهيت فرقه، اسناد مهم و در خور توجهي به شمار مي.آيند.» اين اسناد به طور كامل به همراه گزارش كنفرانس «طرح تاريخ بين.المللي جنگ سرد» در فصلنامه شماره 40 گفت و گو به چاپ رسيده است كه به چكيده.اي از آنها اشاره مي.شود:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن