تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819815965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باراك اوباما تاريخ ساز شدپيروزي شعار «تغيير» در آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: باراك اوباما تاريخ ساز شدپيروزي شعار «تغيير» در آمريكا
باراك اوباما همراه با همسر و دو دخترش-عكس:APاوباما كيست؟ سياست‌هاي اقتصادي او چيست؟واكنش بازارهاي جهاني به انتخاب اوباما.سردرگمي بازار نفت پس از اعلام پيروزي اوباما ترس بازار مسكن از اوباماشوك زودگذر اوباما به بورس تهرانبي‌ثباتي موقت بازارهاي ارز و طلا .


تحليل اكونوميست از
پيروزي تاريخي اوباما
شادي آذري
باراك اوباما رييس‌جمهوري بعدي ايالات متحده آمريكا خواهد بود
آمريكا به طرز دردناكي طي دو انتخابات رياست‌جمهوري پيشين شرطي شد و ايالت‌هاي آن به دو دسته سرخ و آبي تقسيم شد و تنها معدودي ايالت در وسط باقي ماند كه تصميم آنها به راي‌دهندگان كمي بستگي پيدا كرد.
سه‌شنبه شب، نامزد دموكرات رياست‌جمهوري آمريكا همه فرضياتي را كه به مدت نيمي از يك نسل بر سياست آمريكا حاكم بود، كنار زد. يك سياست‌مدار جذاب و براي بسياري الهام‌بخش در ماه ژانويه مسند رياست‌جمهوري آمريكا را از كم‌محبوب‌ترين رييس‌جمهوري عصر نوين خواهد گرفت.
وقتي اوباما در سال 2004 سخنراني‌اي را كه منجر به شهرتش شد ايراد كرد، از ايالت‌هاي سرخ و آبي سخن به ميان آورد. اما در آن زمان به هيچ وجه اين احتمال وجود نداشت او كسي باشد كه بين اين دو دستگي پل بزند. اما ابعاد پيروزي او در اين انتخابات بسيار بزرگ است. او حداقل 333راي كالج الكتورال را به دست آورد و در آراي مردم نيز پيروز است. ايالت نيوهمپشاير كه جان‌مك‌كين به خاطر پيروزي‌هايش در رقابت‌هاي سا‌ل‌هاي 2000 و 2008 عاشق آن بود، به اوباما پيوست. پنسيلوانيا هم ايالت مهمي بود كه مك‌كين در آن آخرين استراتژي خود را به كار بست و اميدوار بود نگراني‌هاي اقتصادي و شخصي را درباره اوباما ايجاد كند و آن ايالت را از اوباما بگيرد و شكست‌هايش را در ايالت‌هاي ديگر با آن جبران كند، اما اين استراتژي مك‌كين كار نكرد. اوهايو نيز ايالتي است كه از زمان لينكلن تاكنون به همه نامزدهاي جمهوري‌خواه برنده كاخ سفيد راي داد. اما وقتي اين ايالت هم به سمت اوباما رفت، در واقع جريان انتخابات پايان يافت. ساير ايالت‌هايي كه پيش از اين جمهوري‌خواه بودند، از جمله آيووا و نيومكزيكو هم تا حدودي به اوباما گرويدند.
سرانجام فلوريدا نيز به نفع اوباما راي داد و پيروزي بلامنازعي را براي وي رقم زد.
به نظر مي‌رسد موضوع اقتصاد در پيروزي اوباما حياتي بود. جورج بوش دور دوم رياست‌جمهوري خود را در سال 2004 با تاكيد بر موضوع «خدا، همجنس‌گرايان و اسلحه» پيروز شد. هيلاري كلينتون در برابر اوباما توانست توسط گروهي قد علم كند كه اصطلاحا «دموكرات‌هاي ريگاني» ناميده مي‌شوند و افرادي هستند كه به لحاظ اقتصادي تحت فشار اما به لحاظ اجتماعي محافظه‌كارند. از جمله آنها مي‌توان به بسياري از افراد ساكن اوهايو و پنسيلوانيا اشاره كرد.
اين مساله باعث شد اوباما به عنوان فردي دور از دسترس و از نخبگان به تصوير درآيد. اما در روز انتخابات هفته جاري اوباما قادر بود تا چنين حامياني را نيز جذب خود كند. اما اغلب جمهوري‌خواهان تلاش كردند راي‌دهندگان را از رابطه قديمي او با كشيش ضدآمريكايي‌اش بترسانند و او را به تروريست‌هاي دهه 60 منتسب كنند. اما واقعيت اين است كه راي‌دهندگان بيشتر نگران اوضاع كيف‌پول‌هاي خود بودند.
اوباما كنگره‌اي صميمي را در اختيار خواهد داشت. در خانه نمايندگان دموكرات‌ها اكثريت را به دست گرفته‌اند. حتي بسياري از جمهوري‌خواهان مهم هم در سنا شكست خورده‌اند كه از جمله آنها مي‌توان به نام‌هايي چون اليزابت دال در كاروليناي شمالي، جان سانونو در نيوهمپشاير و جيم گيلمور در ويرجينيا اشاره كرد. اما احتمال كمي وجود دارد كه دموكرات‌ها 60 كرسي سنا را اشغال كنند. اما اين رقمي است كه براي شكست جمهوري‌خواهان لازم است. ميچ مك‌كانل، رهبر اقليت‌هاي جمهوري‌خواه سنا به تازگي در رقابت سختي در ايالت كنتاكي توانست كرسي خود را كسب كند. واقعيت اين است كه آمريكا چرخش بزرگي به سمت چپ آمريكايي ندارد. اوباما به‌خصوص با اكثريت دموكرات خود در كنگره، بايد بتواند انتظارات را به دقت مديريت كند. دموكرات‌ها خواستار حركت‌هاي بزرگ به چپ هستند.
اما اوباما مي‌داند كه بيل كلينتون به اين دليل اكثريت كنگره خود را پس از دو سال از دست داد كه در آن جهت بيش از حد پيش رفته بود.
به هر حال انتخابات پايان پذيرفته است و آمريكا كه نشان زشتي از هنگام تولد به نام برده‌داري بر تن دارد، اولين رييس‌جمهوري سياهپوست خود را انتخاب كرده است. اين دستاوردي‌ شايان توجه و تاريخي است.
 پنجشنبه 16 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن