تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819756470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس مسائل اجتماعي: احساس خودارزشمندي، تعهدات ديني، عزت نفس و هويت ملي و فرهنگي جوانان جوامع اسلامي بايد تقويت شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك كارشناس مسائل اجتماعي: احساس خودارزشمندي، تعهدات ديني، عزت نفس و هويت ملي و فرهنگي جوانان جوامع اسلامي بايد تقويت شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

يك كارشناس مسائل اجتماعي گفت: تدوين برنامه‌هاي جامع فرهنگي و آموزشي با هدف تقويت احساس خودارزشمندي، تعهدات ديني، عزت نفس و هويت ملي و فرهنگي جوانان جوامع اسلامي، رسالت خطير مسوولان و حاكمان دولت‌هاي اسلامي، نويسندگان و مولفان و مجموعه‌هاي صوتي و تصويري است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي افروز كارشناس مسائل اجتماعي در سخناني در سومين نشست ديني مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با ارامنه‌ي حوزه سليسي با تاكيد بر اينكه فرآيند جهاني شدن بسياري از كشورهاي جهان را با چالش‌هاي قابل توجه رواني و فرهنگي مواجه نموده، گفت: اين چالش‌ها بعضا به گونه‌اي است كه مي‌تواند وحدت و همبستگي ملي آنان را تهديد كند.

وي در ادامه تزلزل در نظام خانواده و كم رنگ شدن ارزش‌هاي خانوادگي، تحريف معنا و مفهوم آزادي و تلاش براي غيرمتعهد كردن جوانان به ارزش‌هاي اخلاقي و تضعيف اثبات خودارزشمندي و ترويج خودباختگي فرهنگي در جوانان و نوجوانان مسلمان را از چالش‌هاي موجود در قلمرو فرهنگ و ارزش برشمرد و گفت: مطالعات نشان مي‌دهد كه بي‌ثباتي در خانواده‌ها به لحاظ خلاء فكري و رواني افراد جامعه مي‌باشد و روندي رو به رشد دارد.

افروز افزود: روند بي‌ثباتي و تزلزل در نظام خانواده‌ها به گونه‌اي است كه نظام خانواده را با بحران جدي مواجه كرده و بسياري از خانواده‌ها به شيوه‌هاي مختلف دچار آسيب‌پذيري جدي شده‌اند. افزايش روزافزون آمار طلاق در نقاط مختلف جهان به ويژه در كشورهاي غربي عوامل متعددي دارد كه مهم‌ترين آن كم‌رنگ شدن ارزش‌هاي زوجيت‌هاي شرعي و ازدواج‌هاي قانوني، پير شدن جمعيت‌ها، تقريب غيرمنطقي زنان به استقلال‌طلبي و خودمختاري و خودكفايي اقتصادي، اعتياد به موادمخدر و شيوه افسردگي و فرآورده‌هاي رسانه‌هاي الكترونيكي و لجام‌گسيخته‌هاي فرهنگي است كه كانون خانواده‌ها را متزلزل ساخته‌اند.

اين روانشناس در ادامه تصريح كرد: هجمه‌هاي گسترده و فزاينده‌ي طراحان نظام نوين جهان و اين مهاجمان چراغ به دست فرهنگي مدت‌هاست كه در انديشه ترويج بي‌تفاوتي، تضعيف باورهاي ديني و سست كردن وابستگي‌هاي فرهنگي و ارزش‌هاي اخلاقي هستند.

وي افزود: خانواده به عنوان تنها نهاد فطري بشر و اصلي‌ترين ركن جامعه بيشترين حمايت را مي‌طلبد و ايجاد مسئوليت فرهنگي در كانون خانواده و تقويت استحكام نظام خانواده ا زاصلي‌ترين وظايف كارگزاران بصير هر جامعه است. رمز مسووليت فرهنگي خانواده برخورداري اعضاي آن از مسووليت عاطفي و امنيت رواني است چرا كه خلاءهاي عاطفي و ناامني‌هاي رواني مستعد‌ترين بستر آسيب‌پذيري فرهنگي است و اين آسيب‌پذيري سرآغاز به حراج گذاشتن اصول و ارزش‌هاي خانوادگي است.

اين كارشناس مسائل اجتماعي اظهار داشت: از ديگر چالش‌هاي فرهنگي موجود در كشورهاي در حال توسعه مساله تضعيف احساس خودارزشمندي، ترويج خودباختگي فرهنگي است كه توسط رسانه‌هاي مختلف، ماهواره‌ها و شبكه‌هاي اينترنتي منتشر مي‌شود و همه‌ي تلاش بر آن است كه در فرآيند جهاني شدن و زدودن ارزش‌هاي فرهنگي، هويت و احساس خودارزشمندي ملي و ديني جوانان دچار بحران شود؛ بدون شك بحران هويت و تزلزل در نظام ارزشي ثمره‌اي جز ناامني رواني، نگرش‌هاي نامعقول به دنبال نخواهد داشت بنابراين تدوين برنامه‌هاي جامع فرهنگي و آموزشي با هدف تقويت احساس خودارزشمندي، تعهدات ديني، عزت نفس و هويت ملي و فرهنگي جوانان جوامع اسلامي، رسالت خطير مسوولان و حاكمان دولت‌هاي اسلامي، نويسندگان و مولفان و مجموعه‌هاي صوتي و تصويري است.

در ادامه اين مراسم جميله علم‌الهداء در سخناني پيشرفت تكنولوژي را از چالش‌هاي پيش روي تربيت دختران دانست و گفت: با ورود تكنولوژي نقش اجتماعي زنان در جامعه تغيير يافت و مهم‌ترين مشكل اين شد كه ارج‌مندي فعاليت‌هاي بيرون از خانه بر فعاليت‌هاي داخل خانه ايجاد شد كه به دنبال آن اختلاف بين همسران و گسيختگي خانواده به وجود آمد.

وي با اشاره به ورود ماشين‌آلات مختلف به زندگي انسان تصريح كرد: با ورود اين ماشين‌آلات از جمله ماشين لبا‌س‌شويي و غيره، حضور و نقش زنان در خانه زير سوال برده شد اين امر موجب نوعي احساس بيهودگي در زنان خانه‌دار شد كه به دنبال آن اوقات فراغت زنان نيز بيشتر و آن‌ها براي پر كردن اوقات فراغت‌شان به انجام ساير فعاليت‌ها از جمله اشتغال، ورزش و ساير سرگرمي‌ها روي آوردند.

اين كارشناس مسائل اجتماعي افزود: با گسترش فن‌آوري و اشنايي با كالاهاي مصرفي افزايش و تجارت معطوف به تبليغات و به دنبال آن مسائل غيراخلاقي مطرح شد كه به دنبال آن اخلاق و دين مورد هجمه قرار گرفت و گسستگي در خانواده‌ها پديدار شد.

وي در ادامه خانواده را از مهم‌ترين اركان جامعه دانست و گفت: تشكيل خانواده، تشكيل يك نهاد تربيتي است و اگر بخواهيم جامعه‌اي داراي صلح داشته باشيم بايد الگوي خانواده را الگوي تشكيل سازمان‌ها و نهادها قرار دهيم.

انتهاي پيام
 دوشنبه 13 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن