تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819685842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير علوم خبر داد:امتياز كرسيهاي نظريه پردازي در ارتقاي علمي / معرفي شركت كنندگان در كرسيها به بنياد ملي نخبگان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: وزير علوم خبر داد:امتياز كرسيهاي نظريه پردازي در ارتقاي علمي / معرفي شركت كنندگان در كرسيها به بنياد ملي نخبگان
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: امتياز كرسيهاي نظريه پردازي براي ارتقاي علمي از سوي وزارت علوم به رسميت شناخته شده و معرفي به بنياد ملي نخبگان نيز يكي ديگر از حمايتهايي است كه وزارت علوم براي شركت كنندگان در كرسيها در نظر مي گيرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدي زاهدي روز گذشته در نخستين هم انديشي روساي دانشگاهها و هيئت حمايت از كرسيهاي نظريه پردازي در وزارت علوم گفت: تحقق آرمانهاي متعالي انقلاب اسلامي نياز به پشتوانه هايي دارد كه از آن جمله نياز مبرم و ضروري به توليد علم و پرهيز از تقليد در حوزه هاي مختلف علمي به ويژه حوزه علوم اجتماعي و انساني است.

وي اظهار داشت: بنابراين اولويت با جنبشي است كه در بخش نرم افزاري و انديشه سازي رخ دهد. كشور ما براي رسيدن به اهداف چشم انداز بيست ساله نظام نياز به ايجاد فضاي فرهنگي، علمي و نظري متناسب در كليه حوزه هاي علوم اعم از انساني و پايه و ... دارد.

وزير علوم با بيان اينكه آنچه در غرب معمول است و بعضا مقبوليت عامه نيز دارد قابل نقد است، گفت: از اين رو براي پرهيز از فكر ترجمه اي بايد تمدن و هويت خود را بازيافت و در عين حال جسارت پيدا كرد و جنبشي عظيم و حركتي نوين و طرحي جديد در انداخت و مرتبا فكر توليد كرد به ويژه اينكه توليد فكر و علم اگر با سازندگي اخلاقي توام باشد هم پيشرفتهاي خيره كننده به دست مي آيد و هم اين كه از آفات آن در امان خواهيم بود.

وي اضافه كرد: ايران اسلامي امروز به آن نوع از نظريه پردازي نياز دارد كه مبتني بر جهان بيني اسلامي و واقعيتها و نيازهاي فرهنگي و تمدني كشور باشد. در حالي كه نظريه هاي علوم انساني در غرب نه تنها حائز اين ملاك نيست بلكه به زمان و مكاني تعلق دارند كه احتمالا تضادهايي با مباني فكري پايه اي علوم اسلامي دارند از اين رو تحقيق و پژوهش در حوزه علوم انساني بايد بومي باشد.

زاهدي درباره اهميت ايجاد كرسيهاي نظريه پردازي ، نقد و مناظره گفت: اين كرسيها فرصتي را فراهم مي آورند تا اهل نظر كه در بالاترين مراتب از لحاظ تخصص در هر مورد خاص قرار دارند، گرد هم آيند و درباره انديشه و نظريه اي كه ارائه مي شود، داوري كنند. بنابراين مي توان گفت كه كرسيهاي نظريه پردازي، نقد و مناظره زمينه ساز توليد و رشد علم هستند و شرط لازم را براي غنا بخشيدن به انديشه هاي علمي و جريان علم فراهم مي سازند.

وي با اشاره به برخي از حمايتهاي صورت گرفته يا در حال تدوين در وزارت علوم در رابطه با كرسيهاي نظريه پردازي اظهار داشت: امتياز اين كرسيها براي ارتقاي علمي از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به رسميت شناخته شده است و معرفي به بنياد ملي نخبگان براي برخورداري از حمايتهاي ويژه اين بنياد نيز يكي ديگر از اين حمايت ها است.

وزير علوم برخورداري از حمايتهاي صندوق حمايت از پژوهشگران و حمايتهاي مستقيم خود دبيرخانه براي تداوم و تكميل طرح، اعطاي جايزه ملي علوم انساني و نيز معرفي براي شركت در جشنواره فارابي ويژه علوم انساني، چاپ حاصل كرسي در مجله علمي - پژوهشي، چاپ حاصل كرسي در قالب كتاب، پرداخت تمامي هزينه هاي مربوط به برگزاري كرسي برعهده دبيرخانه و دستگاههاي همكار است، حق ثبت فكري ، اعطاي كرسي استاد ممتازي ، فرصت مطالعاتي ، دادن حق ارتقاي دانشجويان با نظر دارنده امتياز به مقاطع عالي و .. كه هنوز طرح آنها نهايي نشده است را ديگر موارد حمايتي وزارت علوم از كرسي هاي نظريه پردازي عنوان كرد.

وي درباره ويژگيهاي هيئت حمايت از كرسيهاي نظريه پردازي گفت: بارزترين ويژگي هيئت، ساختار علمي كرسيهاي آن و سطح برگزاري آنها است كه به اركان علمي كشور گره خورده و اهداف و سياستهاي در نظر گرفته شده براي آن در راه ايجاد تحول علمي در مسيري همراه با شكوفايي و خلاقيت جمعي خواهد بود و اين ساختار شامل 6 بخش علمي است.

زاهدي اهداف و سياستهاي كوتاه مدت و بلند مدت هيئت را كه با ارتباط مستمر و چند جانبه با دستگاهها و مراكز علمي فرهنگي و شخصيتهاي برجسته رشته هاي علوم انساني و معارف ديني تحقق مي يابد و موجب پيوند بين مجامع علمي و ديني داخل و خارج و فعال نمودن برجستگان علمي و پتانسيل غني فكري كشور مي شود را يكي ديگر از ويژگيهاي هيئت ذكر كرد.

وي زاد و ولد فرهنگي، پيوند حوزه و دانشگاه، استفاده از نوآوريهاي علمي حاصل شده در جهت استقلال كشور، نقد نسخه هاي ترجمه اي علم در حوزه علوم انساني با مباني داوري شده در جهت تغيير روند يك سويه علم در ايران، ايجاد فرصتهاي علمي جديد مخصوصا در طراحي علوم ميان رشته اي در مراكز علمي و پژوهشي كشور، زمينه سازي براي استقلال فكري و علمي كه موجب دستيابي به اهداف چشم انداز 20 ساله كشور است را برخي دستاوردهاي كرسيهاي نظريه پردازي دانست.

وي اظهار داشت: انتظار ما از روساي دانشگاهها و فعالان علمي كشور اين است كه فقط به رابطه يك سويه هيئت با دانشگاهها بسنده نكنند و ارتباط خود را با هيئت حمايت از كرسيها از روال اداري دور كرده و اهداف و سياستهاي هيئت را با بوروكراسي اداري متوقف نكنند و هيئت را در برگزاري كارگاههاي تخصصي و فراخوان برگزاري مجامع گفتگوي علمي ياري كنند.

وزير علوم با اشاره به اينكه انتظار اصلي مقام معظم رهبري از نظام دانشگاهي ايجاد يك نهضت و جنبش نرم افزاري است گفت: با اين ديدگاه، دانشگاه بايد بتواند يك جنبش نرم افزاري همه جانبه و عميق در اختيار كشور و ملت بگذارد تا آن كساني كه اهل كار و تلاش هستند، با پيشنهادها و با قالبها و نوآوريهاي علمي و تفكر تمدن سازي خودي بتوانند بناي حقيقي يك جامعه آباد و عادلانه مبتني بر تفكرات و ارزشهاي اسلام را ايجاد كنند. در جهت تحقق اين هدف متعالي، تأسيس و توسعه كرسيهاي نظريه پردازي، نقد و مناظره در محيطهاي علمي و به ويژه دانشگاهها و حضور پرشور و موثر اساتيد، صاحب نظران، نخبگان و دانشجويان گامي بلند تلقي مي شود.

وي ابراز اميدواري كرد: با حمايت مستمر از كرسيهاي نظريه پردازي در آينده اي نزديك شاهد جبران عقب ماندگي چند سده اي كشور و رشد و تعالي هر چه بيشتر جامعه علمي كشورمان باشيم.
 شنبه 4 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 474]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن