تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819755291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمار صادرات كشور را نبايد تقسيم بندي موضوعي كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آمار صادرات كشور را نبايد تقسيم بندي موضوعي كرد
رييس اتحاديه صادر كنندگان فرآورده هاي نفت ، گاز و پتروشيمي معتقد است :‌يكي از مشكلات فراروي صادر كنندگان اين بخش نحوه تقسيم بندي آمار صادراتي كشور است . ‌


به گزارش خبرنگار حوزه بازرگاني ايرنا ، "سيد حميد حسيني "‌ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران تقسيم بندي كنوني آمار صادرات كشور را اشتباه دانست و افزود :‌به كار بردن اصطلاح صدور كالاي غير نفتي ، علمي و منطقي نيست و تنها موجب گنگي در اقتصاد شده است.
به گفته وي ،‌كاربرد اصطلاح غيرنفتي ،‌در سال هاي 67 و 68 كه صادرات كشور به طور عمده نفت بود،‌ آغاز شد.
اين فعال بخش خصوصي با بيان اينكه بيش از 40درصد صادرات غيرنفتي سال گذشته كشور مربوط به صنعت پتروشيمي بوده است ،افزود:‌ بر اساس اطلاعات سازمان توسعه تجارت بيشترين ارزش افزوده صادرات در بخش صنعت پتروشيمي اتفاق افتاده است.
رييس اتحاديه صادر كنندگان فرآورده هاي نفتي عقيده دارد:‌اين نوع تقسيم‌ بندي نادرست در صادرات كشور موجب ايجاد مشكلاتي براي دست‌ اندركاران صادرات فرآورده‌هاي نفتي شده كه از آن جمله مي‌توان به قوانين گمركي، استانداردها، مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و نيز ماليات اشاره كرد .
وي افزود: تقسيم‌بندي صادرات كشور موجب شده تا با وجود اينكه صادرات از پرداخت ماليات معاف است ،‌مشكلات مالياتي دامنگير صادرات بخش پتروشيمي شود .
رييس اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت ، گاز و پتروشيمي همچنين با بيان اينكه مزيت رقابتي كشورمان در توسعه و رشد سرمايه ‌گذاري‌ در بخش پتروشيمي است ، بر لزوم سرمايه‌ گذاري و فراهم كردن بسترهاي لازم براي رشد آن تاكيد كرد .
وي در عين حال اصلاح روش آمارگيري در بخش صادرات را خواستار شد .
حسيني پيشنهاد كرد تا ‌تقسيم ‌بندي صادرات به دو گروه كالا و خدمات و نفت و گاز انجام شود.
رييس اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي با بيان اينكه در حال حاضر بخشي از صادرات محصولات پتروشيمي از طريق واردات مواد اوليه خام از خارج از كشور و فرآوري آن تامين مي‌شود ، افزود: صادرات اين محصولات از داخل نيز قطعا صادرات محصولات يارانه‌ دار نيست كه اين دلايل بيانگر مزيت نسبي كشورمان در صنعت پتروشيمي است.

** سومين همايش سالانه اتحاديه صادركنندگان نفت ،گاز و پتروشيمي ‌
حسيني در ادامه گفت :‌سومين همايش سالانه اتحاديه صادركننگان نفت، گاز و پتروشيمي هفتم دي ماه امسال و با رويكرد فضاي كسب و كار برگزار مي شود .
عضو هيات نمايندگان اتاق ايران با اشاره به اهميت كسب و كار ملي در محيط بين ‌المللي اظهار داشت : در اين همايش كه با حضور تشكل هاي خارجي برگزار مي شود ،‌محيط كسب و كار براي صادرات فرآورده‌ها مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد .

** شركت در نمايشگاه نفت و گاز هند
حسيني با اشاره به حضور اين اتحاديه به عنوان نماينده بخش خصوصي فعال در حوزه صادرات پتروشيمي در نمايشگاه نفت و گاز هند ، بر لزوم شفاف سازي فعاليت تشكل ها در راستاي عضو محوري تاكيد كرد.
وي گفت: چنانچه تشكل ها شفاف عمل كرده و عضو محور باشند نياز به اختيارات خاص نخواهند داشت.
رييس اتحاديه صادركنندگان نفت ،‌گاز و پتروشيمي گفت : 90 درصد صادركنندگان حوزه نفت ، گاز و پتروشيمي در اين اتحاديه عضويت دارند.
وي درادامه تعامل با ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ،‌كمك به معرفي 90 درصد صادركنندگان به عنوان صادر كننده خوشنام ، پيگيري يكسان‌ سازي قيمت فرآورده‌هاي داخلي و خارجي با هدف جلوگيري از رانت و قاچاق را از برنامه‌هاي مهم انجام شده دانست .
حسيني افزود :‌ ارتقاي فعاليت‌هاي بين‌المللي اتحاديه و حضور در بورس كالا همچنين بر پايه نمايشگاه نفت از سوي اتحاديه در دستور كار قرار دارد.
رييس اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي بر لزوم تعامل بيشتر موسسه استاندارد با اين اتحاديه و صادركنندگان محصولات مختلف ، تاكيد كرد .
رييس اتحاديه صادر كنندگان فرآورده هاي نفت ،‌گاز و پتروشيمي ،‌همچنين از راه اندازي سايت اين اتحاديه با نام www.opex.ir خبر داد .

**بحران مالي دنيا
حسيني در ادامه با اشاره به آثار بحران مالي دنيا در صادرات توصيه كرد كه از فرصت‌هاي بوجود آمده از ورشكستگي مالي برخي كشورها براي شكستن حلقه‌ تحريم‌ها استفاده شود .
به گفته وي كاهش قيمت نفت در دنيا ، سرمايه‌گذاري‌هاي آينده كشور را كاهش داده و فعاليت در چنين فضايي به تلاش بيشتر، همفكري و حمايت بيشتر نياز دارد.
وي بر لزوم ارائه آمايش صادراتي همانند آمايش صنعتي تاكيد كرد و افزود: برنامه منسجمي براي توليد صادراتي در كشور نياز است تا صادرات كشورمان درافق سال 1404 به 200 ميليارد دلار برسد.
به گفته حسيني ، كشور در زمان حاضر 115تريليون تومان ( بيش از 115 ميليارد دلار ) منابع ارزي در خارج دارد كه با توجه به شرايط خاص برخي از كشورها به دليل بحران مالي در جهان مي توان از اين منابع براي شكست تحريم‌ها استفاده و تحريم‌هاي بانكي را مديريت كرد.
وي گفت: به دليل ضعفي كه در سياست خارجي امريكا ايجاد شده فرصت ويژه‌اي براي عبور از بحران‌ها فراهم شده است.
اقتصام ** 1601** 1557
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن