تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819825276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عوامل كاهش ترشح بزاق و پوسيدگي‌ها در دندان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: عوامل كاهش ترشح بزاق و پوسيدگي‌ها در دندان
افراد مبتلا به كمبود بزاق و يا عدم وجود بزاق با سرعت بيشتري دچار پوسيدگي‌هاي دنداني مي‌شوند. مسلماً كمبود بزاق ريسك ابتلا به بيماري‌هاي عفوني انساج نرم و همچنين ايجاد زخم‌ها را بر اثر ضايعات مكانيكي بر انساج نرم افزايش مي‌دهد. از جمله مواردي كه مي‌تواند عامل كاهش ترشح بزاق باشد عبارتند از:

*ساركوي دوسيس Sarcoidsis كه يك بيماري سيستميك است و ارگان‌هاي مختلف بدن را مي‌تواند مبتلا سازد، داراي اتيولوژي ناشناخته است. اين بيماري در حالت مزمن خود مي‌ تواند غدد پاروتيد، غدد اشكي و حتي ديگر غدد بزاقي را مبتلا و در نتيجه ايجاد كاهش ترشح بزاق كند.

*بيماري Sjogren S. كه يك بيماري يافت پيوندي است مي‌تواند از جمله غدد اشكي و غدد بزاقي را مبتلا كند. اين بيماران عمدتاً دچار پوسيدگي طول دندان و يا لبة اينسيزالي مي‌شوند.

*كم‌كاري غدد بزاقي مي‌تواند بر اثر قرار گرفتن غدد بزاقي در محدوده راديو تراپي ناحيه سرطاني سر و گردن باشد. اين غدد بزاقي دچار آتروفي شديد و توليد بافت فيبروزيز شده توليد و ترشح بزاق را از آنها به شدت كاهش مي‌دهد.

*خارج كردن غدد بزاقي به وسيله عمل جراحي به عنوان مثال به علت وجود نئوپلاسم‌ها در غدد مي‌تواند ترشح بزاق را كم كند.

*يكي از مهمترين مشكلات بيماران ديابتي احساس خشكي دهان است.

*بيماران مبتلا به پاركينسون دچار كاهش ترشح بزاق مي‌شوند. ترشح بزاق به هنگام صحبت كردن و يا به طور كلي ازدياد بزاق به طور ظاهري مي‌تواند بر اثر عدم توانايي جمع‌آوري بزاق و عمل بلع باشد.

*عدم وجود بزاق و يا مالفرماسيون (Malformation) غدد بزاقي به صورت ارثي باعث كاهش و يا عدم وجود بزاق مي‌شود.

*عفونت شديد ويروسي غدد بزاقي مي‌تواند به صورت موقت باعث كاهش بزاق شود.

*نگراني، استرس و Depression مي‌تواند به طور موقت باعث كاهش ترشح بزاق شوند. نگراني و استرس با فعال شدن اعصاب Sympatic مي‌تواند باعث ترشح بيشتر موسين و كمتر ترشح شدن سروز شود. به علاوه بر اثر Vasocontraction در انشعابات رگ‌هاي خوني، غدد بزاقي Nutrition به غدد بزاقي كاهش مي‌يابد و نتيجه كلي كاهش بزاق مي‌باشد.

*مصرف بسياري از داروها مي‌تواند اثر جانبي داشته باشد و مصرف مداوم بسياري از داروها مي‌تواند به دنبال كاهش ترشح بزاق ايجاد پوسيدگي كند.

*مصرف بسياري از مواد مخدر همانند سداتيوها (Sedative) ، باعث كاهش ترشح بزاق مي‌شود. مواد مخدر به صورت سداتيو از طريق كاهش فعاليت سيناپسي در مراكز مغزي است كه در نهايت شخص دچار كاهش ترشح بزاق و خشكي دهان مي‌شود.

پوسيدگي‌هاي شديد و وسيع در بسياري از بيماران درمان شده به وسيله راديوتراپي مشاهده شده است. دندان‌هاي مبتلا، هم در محدوده اشعه ديده و هم در خارج از ميدان اشعه ديده دهان وجود داشتند. در تمام اين بيماران غدد بزاقي در محدوده راديوتراپي بوده و كميت بزاق اين بيماران به ميزان قابل توجهي كاهش يافته بود. نوع پوسيدگي به صورت پوسيدگي‌هاي طوق كه در عاج و سيمان دندان به وجود آمده و پيشرفت پوسيدگي به صورتي است كه در نهايت قسمت تاج كاملاً از ريشه جدا مي‌شود. فرسايش دنداني سريعي نيز در ناحيه اينسيزالي مشاهده مي‌شود. دندان‌ها مي‌توانند به رنگ قهوه‌اي تيره تغيير رنگ بدهند.و اما خاصيبت بوفر (Buffer) در پلاك دنداني بيشتر توسط بيكر بنات انجام مي‌گيرد... خاصيت بوفر بزاق در سه ماهه آخر بارداري به شدت نزول مي‌كند و اين امر همراه با محيط اسيدي دهان به باكتري‌ها امكان رشد بيشتري مي‌دهد و سرانجام باعث پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود. همچنين مصرف بيش از حد مواد غذايي حاوي قند و نشاسته در دوران بارداري مي‌تواند موجب تغذيه بيشتر باكتري‌ها شده و ميزان پوسيدگي‌ها را افزايش دهد كه در اين ميان كاهش بزاق نيز مزيد بر علت خواهد شد.




 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن