تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819758075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحريمها تاثيري بر روند توليد نفت و گاز كشور نداشته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تحريمها تاثيري بر روند توليد نفت و گاز كشور نداشته است
اقتصاد. شركت ملي نفت ايران . پارس جنوبي
مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفت: تحريمهاي اعمال شده عليه جمهوري اسلامي ايران از نظر كيفي و كمي تاثيري بر روند توليد نفت و گاز كشور نداشته است مهندس سيف الله جشن ساز در گفت وگويي با محوريت پارس جنوبي، نمادخودباوري و عزت ملي با اشاره به اينكه بهره برداري از مراحل شش تا هشت توسعه ميدان پارس جنوبي در شرايطي صورت مي‌گيرد كه در چند ماه گذشته ‪ ۴‬قطعنامه عليه ايران صادر شده است، افزود: از اهداف اعمال اين تحريمها ندادن اجازه به ورود فناوري پيچيده به داخل كشور بوده در حالي كه در توسعه و بهره برداري از اين سه مرحله از پيچيده‌ترين فناوري‌ها استفاده شده است.

وي از دستاوردهاي مهم بهره برداري از اين سه مرحله را كسب تجربه موفق راهبري و مديريت پروژه‌هاي بزرگ توسط نيروهاي ايراني، انتقال فناوري به داخل كشور و افزايش روحيه خودباوري در بين پيمانكاران ايراني عنوان كرد.

معاون وزير نفت تاكيد كرد: اعمال تحريمها در صورتي اثر داشت كه خللي در روند توليد نفت و گاز كشور ايجاد مي‌شد، درحاليكه ظرفيت توليد نفت خام ايران در سال ‪ ۱۳۸۵‬چهار ميليون و ‪ ۵۰‬هزار بشكه در روز و در سال ‪۱۳۸۶‬ چهار ميليون و ‪ ۱۰۲‬هزار بشكه در روز بوده است. به همين ترتيب توليد گاز نيز روند افزايشي داشته است.

جشن ساز در خصوص ويژگيهاي مراحل شش تا هشت توسعه ميدان پارس جنوبي و تاثير آن بر روند توسعه اقتصادي كشور، گفت: با بهره برداري از اين سه مرحله سه نوع محصول شامل روزانه ‪ ۱۰۴‬ميليون مترمكعب گازطبيعي، ‪ ۱۵۸‬هزار بشكه ميعانات گازي و ‪۴۵۲‬تن گاز مايع بوتان و پروپان توليد مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه گاز توليدي از اين سه مرحله به ميادين نفتي جنوب كشور مانند ميدان آغاجاري براي بقاي توليد نفت تزريق مي‌شود، افزود: در طراحي اوليه توسعه اين سه مرحله توليد روزانه ‪ ۸۰‬ميليون مترمكعب گاز ، ‪ ۱۲۰‬هزار بشكه ميعانات گازي و حدود ‪ ۳۸۰‬تن گازمايع تعيين شده بود.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به اينكه در اصلاحيه طراحي حدود ‪ ۲۵‬درصد به ظرفيت توليد از اين سه مرحله افزوده شد، در خصوص زمان بهره برداري كامل از اين سه مرحله گفت: طرح توسعه مراحل شش تا هشت توسعه ميدان پارس جنوبي شامل شش بخش (سه بخش در خشكي و سه بخش در دريا) است.

وي افزود: بخشهاي خشكي اين سه مرحله صد درصد آماده دريافت گاز هستند به طوري كه گاز مرحله شش حدود يك ماه گذشته به ميزان روزانه ‪ ۳۲‬ميليون مترمكعب وارد خط لوله شد. در بخش دريا نيز سكوي مرحله شش در حال توليد است، سكوي مرحله هفتم تا پايان آذرماه و سكوي مرحله هشت كه در حال ساخت است تا پايان سال تكميل و آماده بهره برداري مي‌شود.

جشن ساز با اشاره به اينكه در طرح توسعه مراحل شش تا هشت توسعه ميدان گازي پارس جنوبي حدود ‪ ۵۸‬درصد از توانمندي داخلي بهره گرفته شده است و نزديك به ‪ ۲۰۰‬پيمانكار داخلي در آن كارهاي بزرگ انجام داده اند، اين طرح را از بزرگترين طرحهاي صنعت نفت ايران باتوجه به احجام كاري نام برد.

وي ضمن بيان اينكه طراحي توسعه اين سه مرحله توسط شركتهاي خارجي انجام شده و كار ساخت را شركتهاي ايراني انجام دادند، گفت: كسي نمي‌تواند از نظر كيفي بگويد كار ما ايراد دارد.

معاون وزير نفت در خصوص برنامه‌هاي بهره برداري از ميدان گازي پارس جنوبي گفت: ميدان پارس جنوبي يكي از بزرگترين ميادين گازي دنيا است و براي استفاده از گاز آن در بخش ايراني تا پايان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادي كشور ‪ ۲۸‬فاز تعريف شده است.

جشن ساز، توليد استاندارد گاز از هر مرحله را حدود ‪ ۲۸‬ميليون مترمكعب در روز اعلام كرد و افزود: در حال حاضر از پنج مرحله توسعه اين ميدان گاز توليد مي‌شود. سه مرحله در حال افتتاح و مراحل ‪ ۹‬و ‪ ۱۰‬در حال راه اندازي هستند. هفت فاز از توسعه ميدان در مرحله اجرا و شش فاز در مرحله نهايي انتخاب پيمانكار مي‌باشند كه مناقصه برگزار شده است و پيمانكاران آمده اند. منابع مالي و سرمايه‌گذاري اين مراحل مشخص شده است و تا دو ماه آينده پيمانكاران مشخص خواهندشد. اسناد مناقصه دو فازديگر در حال انتشار است.

وي بااشاره به اينكه طراحي مراحل آخر توسط طراحان ايراني انجام مي‌شود ، تصريح كرد: در اين مراحل سهم ساخت داخل بيشتر مي‌شود.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران سهم شركتهاي ايراني در طرحهاي توسعه مراحل ‪ ۲‬و ‪ ۳‬ميدان گازي پارس جنوبي را ‪ ۳۰‬درصد، درمراحل ‪ ۴‬و ‪ ۵‬حدود ‪۴۰‬ درصد و مراحل شش تا هشت را ‪ ۵۸‬درصد اعلام كرد. هر چه در اجراي اين طرحها پيش رويم سهم شركتهاي ايراني در تجهيزات، نصب و خدمات بيشتر مي‌شود.

جشن ساز هزينه توسعه مراحل شش تا هشت توسعه ميدان گازي پارس جنوبي را ‪ ۲/۵‬ميليارد دلار و درآمد زايي آن در يك سال را بين ‪ ۷‬تا ‪ ۱۰‬ميليارد دلار با توجه به قيمتهاي نفت اعلام كرد.

معاون وزير نفت در خصوص سهم ايران و قطر در بهره برداري از ميدان مشترك گازي پارس جنوبي، گفت: توليد گاز از ميدان گازي پارس جنوبي از اولويتهاي و هدف راهبردي شركت ملي نفت ايران است. هر ميزان منابع مالي دراختيار داشته باشيم اولويت استفاده از آنها در توسعه اين ميدان است.

وي تصريح كرد: در سال گذشته با دستور رياست جمهوري ‪ ۳‬درصد از منابع فروش نفت به توسعه ميدان پارس جنوبي اختصاص يافت و اين امر شكوفايي اين مراحل را در سال جاري سبب شد.

وي در خصوص ميزان برداشت از ميدان گازي پارس جنوبي، گفت: اگر قلمرو جغرافيايي را در نظر بگيريم ميزان برداشت ايران و قطر از ميدان گازي پارس جنوبي يكسان است. دردنيا قانون خاصي براي بهره برداري از ميادين مشترك وجود ندارد و ايران وقطر براي توليد صيانتي از اين ميدان ارزش خاصي قائل هستند.

جشن ساز، با اشاره به اينكه در جلسه دوشنبه وزراي نفت ايران و قطر بر برداشت صيانتي از ميدان پارس جنوبي تاكيد شده است، افزود: تلاش جمهوري اسلامي ايران آن است كه مراحل تعريف شده توسعه اين ميدان را به موقع و با تامين منافع ملي انجام دهد.

وي با ابراز اميدواري نسبت به اينكه تصميم خوب مسوولان ارشد نظام براي تخصيص ‪ ۳‬درصد از فروش نفت خام به توسعه ميدان پارس جنوبي در سال جاري نيز تمديد شود، افزود: رييس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در بازديد از عسلويه قول اين سه درصد براي توسعه ميدان پارس جنوبي كه تضمين و تامين كننده اهداف ملي در بلندمدت است را دادند.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن