تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820717891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مستند دفاع مقدس (18) آيت الله خامنه اي: تنگه هرمز را به آساني مي بنديمتجهيز 84 ميليارد دلاري صدام


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: مستند دفاع مقدس (18) آيت الله خامنه اي: تنگه هرمز را به آساني مي بنديمتجهيز 84 ميليارد دلاري صدام
تهران-حيات

ويژه برنامه مستند دفاع مقدس ،كاري از گروه خبري شبكه اول سيما با رويكردي متفاوت و خلاقانه و گاه بيان حقايق و ناگفته هاي جنگ 8 ساله از اين شبكه در هفته دفاع مقدس پخش شد.خبرگزاري حيات با توجه به محتواي مبتكرانه اين مجموعه و انعكاس ناگفته هاي جنگ اقدام به انتشار اين گزارش نموده است.
متن زير بخش هجدهم مجموعه دفاع مقدس است:

يك جانباز در بيمارستان خطاب به گزارشگري مي گويد: اشك هاي مرا پاك نكنيد، اينها اشك شوق است، من از خوشحالي اشك مي ريزم، من همه هستي ام را در اين راه مي دهم.
دفاع مقدس واژه اي پرمعنا را براي فرهنگ ملت ايران به همراه مي آورد. «جانباز» جانبازان در ذهن مردم قدرشناس ايران شهيدان زنده اي هستند كه پروردگار درك زندگي آنان را به مردم ايران هديه داده است.
يك جانباز بر روي تخت بيمارستان در حاليكه به سختي نفس مي كشد و به سختي سخن مي گويد: خدا آن روز را نياورد، تا خون تو رگ ماست، پشت سرعقيده، مرام، آيين كه اماممان به ما نشان داد هستيم.
حمله نظاميان امريكا به قايق هاي تندرو
امريكا در حمايت از صدام مستقيما به جنگ دريايي با ايران شتافته است شناورها و هلي كوپترهاي امريكايي امروز 16 شهريور 1366 به پنج فروند قايق تندرو حمله كردند، دو نفر از نيروهاي ايران شهيد شدند. يك هلي كوپتر امريكايي هم با موشك استينگر قايق هاي تندرو منهدم مي شود. مقامات امريكايي از دستيابي ايران به موشك هاي استينگر حيران و خشمگين هستند. امريكايي ها مي گويند در ابتدا ايراني ها به ما حمله كردند اما كسي ترديد ندارد كه هدف اصلي گسيل ناوگان امريكا به خليج فارس فشار نظامي به ايران و حمايت از صدام است. ايران در پيامي به دبير كل سازمان ملل اعلام مي كند، مسووليت عواقب يك جنگ تمام عيار در خليج فارس متوجه واشنگتن است يك هفته پس از حمله هلي كوپترهاي امريكايي به قايق هاي ايران يك نفت كش بزرگ امريكايي به نام «سان گاري» در سواحل كويت مورد حمله قرار مي گيرد، 18 نفر زخمي مي شوند.
«القبس» چاپ كويت با احساس جدي بودن ايران در دفاع از خود در مقاله اي به نقل از مقامات كويتي اعلام مي كند: اين كشور هيچگاه به صدام كمك نكرده است. 4 روز بعد امريكا با حمله به سكوهاي سلمان و رشادت سعي مي كند ضربه سان گاري را جبران كند. ريگان بلافاصله پس از اين حمله مي گويد از نظر ما مساله تمام شده است. سخنان ريگان هراس از واكنش ايران تحليل مي شود.
سي ام مهر 66 اسكله «الاحمدي» كويت هدف يك فروند موشك كرم ابريشم قرار مي گيرد. بي بي سي بلافاصله اعلام مي كند ايران با اين اقدام در واقع امريكا را به مبارزه مي طلبد.
صدام و حاميان منطقه اي اش در انتظار پاسخ سخت امريكا به ايران هستند اما ريگان پس از مشورت با كارشناسان نظامي پنتاگون هوشياري به خرج مي دهد و اعلام مي كند، پاسخ به حمله كرم ابريشم برعهده دولت كويت است نه ما .
اتحاديه اروپا رسما ايران را تحريم نفتي و تسليحاتي مي كند ، حاميان صدام درصددند ايران را در اوج دشواريهاي جنگ از درآمدهاي نفتي محروم كند.
رييس جمهور آيت الله خامنه اي كه براي بازديد از آمادگي نيروهاي دريايي به منطقه رفته است تاكيد مي كند، تنگه هرمز فقط در صورتي باز خواهد ماند كه صادرات نفت ايران نيز امكان پذير باشد:
آيت الله خامنه اي: تنگه هرمز را به آساني مي بنديم
هاشمي رفسنجاني: نفت براي همه يا هيچ كس
بعضي خبرها از داخل سپاه حاكي از آن است كه سپاه از مدت ها قبل يك تيم ورزيده از فرماندهان را كه شمخاني، غلامپور و قاسم سليماني عضو آن هستند مامور پيدا كردن راهكارهاي عملياتي در جنوب كرده، اين تيم بعد از چند ماه بحث و بررسي امروز در جلسه اي محرمانه اعلام كرد: كار بزرگ در جنوب فعلا امكان پذير نيست، براي همين نگاه فرماندهان و مسوولان دفاع متوجه ظرفيت هاي عملياتي در غرب شده، بايد منتظر خبرهاي خوبي بود!
فرماندهان اميدوارند عمليات در غرب از ايجاد ركود در جبهه ها جلوگيري كند، ابتكار عمل را همچنان در دست ايران نگه دارد و با جلب توجه فرماندهان عراقي به غرب، كاهش نيروهاي متراكم پدافندي صدام در جنوب را به دنبال بياورد.
در همين چارچوب در پاييز و زمستان 66 چندين عمليات محدود در غرب صورت مي گيرد. سلسله عمليات نصر، بيت المقدس 2 و 3 از جمله اين حملات است.
اگر چه عمليات محدود در حد خود به نتايج قابل قبولي مي رسند اما همه در انتظار يك عمليات بزرگ در غرب هستند. پيشرفت هاي ايران در تامين تجهيزات دفاعي در داخل كشور وارد مرحله تعيين شده اي شده است وزير سپاه امروز بخش كوچكي از اين پيشرفت ها را بازگو مي كند.
رفيق دوست، وزير سپاه پاسداران به روند خودكفايي نظامي در ايران اشاره مي كند و مي گويد: امسال در مورد 6 قلم از مهمات پر مصرف جبهه در نيمه دوم سال خود كفا هستيم و از خارج كشور وارد نخواهيم كرد و به مسوولان قول داده ايم كه در سال آينده مابقي نيازهاي جبهه را نيز تامين كنيم و با آنچه كه خود مي سازيم با دشمن بجنگيم.
دفاع مقدس فرهنگ خاص و پرنشاطي را بويژه در ميان جوانان رزمنده جاري ساخته است برخي تصور مي كنند، جنگ چهره اي عبوس و غم گرفته دارد. اما آنچه در جبهه ها جاري است نوعي زندگي و حيات طيبه اي است كه همه چيز دارد حتي شوخ طبعي و نكته سنجي.
رزمنده اي خطاب به فرمانده خود مي گويد: حاج آقا سلام پرت كرديم جوابشو پرت كن.
نقش برجسته شورايعالي دفاع در جنگ : در اوضاع و احوال پيچيده جنگ، شورايعالي دفاع به رياست رييس جمهور حضرت آيت الله خامنه اي همچون چند سال اخير به تدبير مسايل كلان نظامي و سياسي و حتي اقتصادي مشغول است. شورايعالي دفاع پس از امام خميني عملا رهبري جنگ را برعهده دارد. شوراي پشتيباني جنگ نيز كه از سال 65 تشكيل شده است با ماموريت بسيج و تخصيص امكانات لازم در تلاش است زمينه هاي دفاع پيروزمند ملت را هر چه بيشتر فراهم كند.
براساس اخبار دريافت شده از غرب كشور، سرماي شديد در مناطق مرتفع و صعب العبور غرب و نبودن جاده هاي ارتباطي و عقبه قابل اطمينان از جمله موانع بزرگ عمليات در غرب است اما نيروهاي جهادسازندگي و لوجستيك كه در طول دفاع مقدس در روند بلوغ سازماني در عرصه نوآوري و ابتكار به مرزهاي قابل تكيه اي دست يافته اند. در شرايطي بسيار دشوار جوي و محيطي منطقه را آماده عمليات ميكنند.
سرانجام در 23 اسفند 66 عمليات وسيع والفجر 10 در استان سليمانيه آغاز مي شود. سرعت عمل نيروهاي رزمنده به گونه اي است كه شمار زيادي از نيروهاي عراقي به اسارت در مي ‌آيند.
ارتش عراق پس از غافلگيري اوليه خود را باز مي تابد و پاتك هاي سنگيني را سازمان مي دهند. كار در برخي ارتفاعات از جمله شاخ شميران گره مي خورد. با تصرف حلبچه و چند منطقه ديگر اوضاع به نفع رزمندگان تثبيت مي شود.
آزاد سازي حلبچه
صدام كه با از دست دادن حلبچه و مناطق مهم استان سلمانيه خود را تحت فشار مي بيند امروز در بي سابقه ترين جنايت جنگي، حلبچه را بمباران شيميايي مي كند و حداقل 5000 نفر از مردم كرد را به قتل مي رساند. مردم از وحشت به كوهستان ها فرار مي كنند.
رزمندگان تلاش مي كنند با پاكسازي حلبچه مردم وحشت زده را به مناطق امن انتقال دهند، اوضاع به شدت بحراني است. ايران خبرنگاران خارجي را به حلبچه مي برد همه از ديدن صحنه هاي تكان دهنده قتل عام مردم حلبچه شوكه شده اند. تصاوير قربانيان شيميايي حمله عراق به حلبچه افكار عمومي جهان را تحت تاثير قرار مي دهد. سازمان ملل و حتي برخي از حاميان صدام مجبور به محكوم كردن اين حملات مي شوند. صدام اعلام مي كند از هر سلاحي كه داشته باشيم در جنگ استفاده مي كنيم.
لس آنجلس تايمز چاپ امريكا با اشاره به محكوميت جهاني حمله شيميايي صدام اذعان مي كند تا هنگامي كه ايرانيان قرباني اين سلاح صدام بودند هيچ كس حرفي نمي زد اما اين بار همه فرياد اعتراض سرداده اند.
اسناد معتبر نشان مي دهد، صدام تسليحات شيميايي خود را عمدتا از شركت هاي آلماني، امريكايي و انگليسي تهيه كرده، 80 شركت آلماني 24 شركت امريكايي و 12 شركت انگليسي، البته چند شركت سوييسي، ايتاليايي، سوئدي، ژاپني ، فرانسوي ، برزيلي و آرژانتيني هم در جنايات شيميايي صدام شريك هستند.
اسناد همكاري شيميايي غرب با صدام بعدها افكار عمومي جهان را وحشت زده مي كند براساس سندي معتبر، صدام از يك شركت امريكايي به نام آلكولات در بالتيمور 500 تن ماده شيميايي دريافت كرده كه مي تواند در نهايت گاز خردل توليد كند يك شركت ديگر امريكايي باگرفتن مجوز از وزارت بازرگاني نمونه هايي از ميكروب هاي قابل باز توليد سياه زخم و طاعون را براي تاثير بيشتر حملات شيميايي صدام به عراق فرستاده است. هلندي ها نيزدر تجهيز شيميايي عراق نقش خاصي برعهده گرفته اند. اسنادي كه بعدها فاش مي شود نشان مي دهد در طول چند سال بسته هاي حاوي انواع ميكروب ها و ويروس ها تحت عناوين مختلف از جمله استفاده در آموزش عالي عراق از سوي هلند، امريكا و ديگر حاميان غربي صدام به بغداد ارسال شده است.
ريچارد مورفي معاون وزير خارجه امريكا اعلام مي كند تا زماني كه عراق از سلاح شيميايي در دفاع از خاك خود و در مقياس محدود استفاده مي كند توسلش به اين سلاح قابل درك است. رييس جمهور آيت الله خامنه اي بار ديگر به جبهه ها مي رود و در بازديد از منطقه والفجر 10 به بررسي اوضاع و اتخاذ تدابير لازم مي پردازد.
صدام به تلافي شكست عمليات والفجر 10 علاوه بر بمباران شيميايي حلبچه، موشكباران و بمباران مناطق مسكوني شهرهاي مختلف ايران را از جمله تهران را از سر مي گيرد.
ايران نيز شهرهاي عراق را هدف قرار مي دهد. در چهارمين مرحله از جنگ شهرها كه چند هفته ادامه دارد تهران بارها و بارها هدف قرار مي گيرد.
تلاش منافقين براي حمله موشكي صدام به منزل امام
اسنادي كه بعدها به دست مي آيد نشان مي دهد منافقين مختصات دقيق مناطق مسكوني تهران از جمله منزل امام خميني را براي حمله موشكي در اختيار صدام قرار مي دادند.
امام يازدهم فروردين ماه در آستانه انتخابات مجلس سوم پيامي صادر مي كند كه برخي محورهاي آن براي بسياري از مردم و حتي خواص قابل درك نيست.
اما حوادث هفته ها و ماه هاي بعد عمق دور انديشي رهبر انقلاب را بار ديگر ثابت مي كند امام خطاب به ملت تاكيد مي كند: مردم امروز روز فداكاري است روز عاشوراي حسيني است. امروز ايران كربلاست. حسينيان آماده باشيد. نهراسيد كه نمي هراسيد، كمربندهايتان رامحكم كنيد اي آزادگان و اي احرار به پاخيزيد، امروز روز جنگ است روز احقاق حق است و حق را بايد گرفت.
انتصاب هاشمي رفسنجاني به جانشيني فرمانده كل قوا
رهبر انقلاب دوازدهم خرداد به پيشنهاد آيت الله خامنه اي رييس جمهور هاشمي رفسنجاني را با اختياراتي كامل به جانشيني فرمانده كل قوا منصوب مي كند. هاشمي رفسنجاني به بازديد استان مقاوم ايلام مي رود.
تجهيز 84 ميليارد دلاري صدام
برنامه تجهيز و تقويت ارتش صدام شتاب بي سابقه اي گرفته است براساس آمار صدام در اين هشت سال حداقل 84 ميليارد دلار سلاح از شوروي، فرانسه، امريكا، آلمان، انگليس، برزيل، آرژانتين و دهها كشور ديگر خريده است كه تقريبا 80 درصد هزينه آن را كشورهاي عربي منطقه تقبل كرده اند. عراق كه در سال اول جنگ با 12 كشور نظامي به ايران حمله كرده بود پس از 8 سال داراي 50 لشكر نظامي كاملا مجهز است. در چنين اوضاع و احوالي ارتش عراق فروردين 67 در حمله اي غافلگيرانه و با استفاده گسترده از سلاح شيميايي با 12 لشكر به فاو حمله، و آن را تصرف مي كند.
در آن هنگام شمار نيروهاي مدافع ايراني در فاو حداكثر يك لشكر است.
ادامه دارد
پايان پيام
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن