تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819661574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش ايران به انتخابات اعضاي غيردائم شوراي امنيت


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: واكنش ايران به انتخابات اعضاي غيردائم شوراي امنيت
بيهقي - پس ازراه نيافتن ايران به مجمع اعضاي غير دائم شوراي امنيت در انتخابات روز جمعه ،كشورمان همچون گذشته در بلوك ١١٤ كشور از ١٩٢ كشور عضو سازمان ملل است كه يا هرگز عضو شوراي امنيت نبوده يا فقط يك بار فرصت حضور در اين شورا را يافته اند. محمد خزاعي، نماينده دائم ايران در سازمان ملل پس از كاميابي ژاپن در تكيه زدن بر كرسي غيردائم شوراي امنيت براي «دهمين بار» گفت: راي روز جمعه در مجمع عمومي صحت نظر ما را در مورد كارايي نداشتن ساختار سازمان ملل براي فراهم آوردن فرصت كافي و مناسب به منظور مشاركت همه كشورهاي عضو در ساختار تصميم گيري سازمان ملل به ويژه در شوراي امنيت نشان داد. در انتخابات روز جمعه گذشته عضويت غيردائم در شوراي امنيت از منطقه آسيا ژاپن با به دست آوردن ١٥٨ راي در برابر ٣٢ راي ايران توانست كرسي غيردائم اين شورا را به دست آورد. در اين انتخابات همچنين اتريش وتركيه از اروپا، مكزيك از آمريكاي لاتين و اوگاندا از آفريقا به شوراي امنيت راه يافتند. براي عضويت دراين شورا به حداقل ١٢٨ راي نياز دارد.

ژاپن با ١٥٨ راي براي دهمين بار به عضويت غيردائم شوراي امنيت درآمد
ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه گزارش داد: ژاپن در انتخابات روز جمعه قادر شد با راي بيش تر از ايران، كرسي غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل را براي مدت ٢ سال در اختيار بگيرد.ميگل دسكوتو، رئيس مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كرد: در راي گيري روز جمعه كه در مجمع عمومي سازمان ملل متشكل از ١٩٢ كشور برگزار شد، ژاپن با به دست آوردن ١٥٨ راي در برابر ٣٢ راي ايران توانست كرسي غيردائم شوراي امنيت را به دست آورد.البته دراين حد هم زيپي ليوني، وزير خارجه رژيم صهيونيستي تاكيد كرد كه همين كه ايران توانست نامزدي خود را اعلام كند غيرقابل قبول است.در ميان كشورهاي منطقه اروپا در سازمان ملل اتريش و تركيه قادر شدند كرسي هاي غيردائم شورا را در اختيار بگيرند و به اين ترتيب ايسلند شكست خورد.مكزيك و اوگاندا به ترتيب كرسي منطقه آمريكاي لاتين و آفريقا را بدون داشتن رقيب به دست آوردند.اين دهمين دوره اي است كه ژاپن پس از بنيان گذاري سازمان ملل كه حدود ٥٠ سال از آن مي گذرد كرسي غيردائم شورا را در اختيار مي گيرد.ژاپن يكي از تامين كنندگان اصلي بودجه سازمان ملل است و به دنبال آن است كه يك كرسي دائم را در شورا براي هميشه در اختيار داشته باشد.بنابراين گزارش، تلاش ژاپن براي پيوستن به شوراي امنيت تقريبا با اطمينان انجام شد و دليل آن موقعيت ژاپن به عنوان يك قدرت اقتصادي از يك سو و حمايتي بود كه از سوي ديگر توسط برخي كشورها به ويژه كشورهاي غربي مي شد.

نماينده ايران در سازمان ملل: ژاپن با اكثريت جامعه بين المللي همراه باشد
در همين حال محمد خزاعي، سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: تهران از توكيو انتظار دارد كه با اكثريت جامعه بين المللي كه خواهان وجود يك سيستم عادلانه براي حل و فصل منازعات بين المللي هستند، همراه باشد. به گزارش ايرنا، محمد خزاعي افزود: اين نه تنها انتظار ايران بلكه انتظار عمده كشورهاي آسيا و كشورهايي است كه به ژاپن راي دادند.وي همچنين تصريح كرد: نتيجه راي گيري روز جمعه صحت نظر ما را در مورد كارايي نداشتن ساختار سازمان ملل براي فراهم آوردن فرصت كافي و مناسب براي مشاركت همه كشورهاي عضو در ساختار تصميم گيري سازمان ملل به ويژه در شوراي امنيت، نشان داد.سفير ايران افزود: در بين ١٩٢ كشور عضو سازمان ملل تاكنون ١١٤ كشور عضو اين سازمان، يا هرگز عضو شوراي امنيت نبوده و يا فقط يك بار فرصت حضور يافته اند.خزاعي گفت: حضور ما و نتيجه راي گيري اين مطلب را به خوبي براي همگان روشن كرد.وي افزود: در همين راي گيري يك كشور اروپايي كه هرگز عضو شوراي امنيت نبوده موفق به اخذ راي نشد.سفير ايران گفت: اين انتخابات حاوي پيام روشن و صريح و قابل درك براي جامعه بين المللي بود و آن اين كه بازنگري در سيستم مشاركت كشورها در مراكز مهم تصميم گيري از جمله شوراي امنيت يك ضرورت است.

طبيعي است كه برخي نتوانند صداي مستقل را تحمل كنند
خزاعي در مورد تلاش هاي آشكار و پنهان برخي قدرت هاي حاكم بر شوراي امنيت براي جلوگيري از چندصدايي شدن اين شورا گفت: بديهي است كه ساختار شوراي امنيت به ترتيبي است كه عملا چند كشور خاص در آن تصميم مي گيرند و اعمال نظر مي كنند و طبيعي است كه اين كشورها علاقه مند نباشند كه نظرات مستقل و يا كشورهايي كه معتقد به ضرورت بازنگري در اين ساختار هستند، به شورا راه يابند.وي افزود: طبيعي است كه برخي نتوانند صداي مستقل را در ساختاري كه باتوجه به مقتضيات روز جهاني، ناكارآمد است تحمل كنند و اقدامات گسترده اي را در اين زمينه انجام دهند.

بهشتي پور: ايران در بدترين زمان ممكن براي عضويت در شوراي امنيت كانديدا شد
اما نگريستن به موفق نشدن ايران براي ورود به شوراي امنيت از زاويه اي ديگر هرچند با برخي نكات آن موافق نباشيم خالي از لطف نيست. حسن بهشتي پور، كارشناس مسائل بين المللي كه صاحب اين ديدگاه متفاوت است به خراسان مي گويد: ايران در بدترين شرايط براي عضويت در شوراي امنيت كانديدا شد زيرا ٤ قطعنامه عليه كشورمان صادر شده بود. بايد به اين نكته توجه كرد كه سازمان ملل يك باشگاه سياسي با حضور نمايندگان دولت ها و نه ملت هاست بنابراين كاملا طبيعي است كه در يك راي گيري مخفي و بدون رودربايستي هاي معمول ديپلماتيك با ايران كشورمان ٣٢ راي را از آن خود كند. بهشتي پور درعين حال در پاسخ به اين سوال كه اگر ٤ قطعنامه عليه ايران صادر نمي شد آيا كشورمان در رقابت با ژاپن مي توانست وارد شوراي امنيت شود، اظهار كرد: شرايطش بهتر بود اما ژاپن قدرت مسلط اقتصادي است و در مناسبات بين المللي جز با كره شمالي با ديگر كشورها رابطه حسنه اي دارد.زاويه سوم در اين مسئله البته متعلق به شبكه خبري سي ان ان آمريكاست كه در اين باره مدعي است:ايران هنوز نتوانسته ياران مناسبي در همراهي ديپلماسي در سطح جهان پيدا كند.دليل ديگر شكست ايران، صدور قطعنامه هاي پي درپي عليه اين كشور است .

وزير خارجه تركيه: مسئله هسته اي ايران را به طور عميق بررسي مي كنيم
از سوي ديگر، پس از كاميابي تركيه در ورود به شوراي امنيت از گروه اروپا سايت خبري «هابر١٠» به نقل از وزير خارجه اين كشور گزارش داد: تركيه پس از عضويت در شوراي امنيت مسئله هسته اي ايران را به طور عميق بررسي خواهد كرد.به گزارش ايسنا علي باباجان، وزير خارجه تركيه در جمع خبرنگاران درباره مواضع تركيه پس از عضويت در شوراي امنيت درباره مسئله هسته اي ايران گفت: به هنگام مطرح شدن موضوع هسته اي ايران، تركيه اين مسئله را به طور عميق و با تمام جزئيات بررسي مي كند.
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن