تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820586972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محققان کانادايي: دم مارمولک داراي ذهن است


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: جام جم آنلاين: محققان طي مطالعه بر روي خصوصيات فيزيکي مارمولک ها اعلام کردند دم اين جانداران پس از جدا شدن از بدن از خصوصياتي برخوردار است که تنها در صورت داشتن ذهني مجزا قابل توضيح خواهند بود.





گونه هاي متعددي از مارمولک ها نه تنها قادرند براي گيج کردن مهاجمان دم خود را از بدن جدا کنند بلکه حرکات دم آنها پس از جدا شدن نشان مي دهد اين عضو از اندام مارمولکها داراي ذهن مخصوص به خود است.

محققان کانادايي دانشگاه کالگاري دريافتند دم جدا شده مارمولک هاي لئوپارد تنها از واکنشهاي مداوم و ريتم دار برخوردار نيست بلکه داراي حرکات پيچيده اي مانند حرکات پرشي تا ارتفاع سه سانتيمتري است.

اين حرکات به واسطه بخشي هماهنگ کننده در نخاع درون دم کنترل مي شوند سيگنالهايي که اين حرکات را کنترل مي کند از انتهاي دم آغاز شده و نشان مي دهد نوعي مرکز کنترل کننده در اين قسمت از اندام قرار دارد. سيگنالهاي مرکز کنترل معمولا تحت پوشش مغز مارمولک قرار دارند تا زماني که جاندار تصميم به جدا کردن دم خود بگيرد.

به گفته دانشمندان باور کردني ترين تئوري براي توضيح اين پديده اين است که دم جدا شده بر اساس حسگرهاي محيطي که بر روي سطح آن قرار دارد از خود واکنش نشان مي دهد و در جهات و اشکال خاصي باعث حرکت کردن عضو جداشده بدن مارمولک مي شود.

بر اساس گزارش سي بي سي ، مطالعه بر روي سيستم عصبي دم مارمولک ها نشان مي دهد اين اندام مي تواند به عنوان نمونه اي مناسب براي انجام مطالعات عملکردهاي پيچيده عصبي نخاع در هنگام عدم حضور سيگنالهاي مغزي به شمار رود، شرايطي که هنگام قطع نخاع در موجودات به وجود مي آيد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن