تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819792575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران در توليد ‪ ۶۶‬قلم كالاي كشاورزي در ميان ‪ ۱۰‬كشور برتر جهان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ايران در توليد ‪ ۶۶‬قلم كالاي كشاورزي در ميان ‪ ۱۰‬كشور برتر جهان است
اقتصاد. كشاورزي. اسكندري
وزير جهاد كشاورزي گفت: براساس گزارش‌هاي ارايه شده توسط سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد، جمهوري اسلامي ايران در توليد ‪ ۶۶‬قلم كالاي كشاورزي در ميان ‪ ۱۰‬كشور برتر جهان قرار دارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ايرنا، محمدرضا اسكندري در آستانه روزجهاني (‪ ۱۶‬اكتبر) گفت: بخش كشاورزي در ايران با بيش از ‪ ۴/۲‬ميليون خانوار كشاورز و واحد توليدي نقش مهمي در اقتصاد ملي كشور ايفا مي‌كند و نزديك به ‪ ۱۵‬درصد از توليد ناخالص داخلي، ‪ ۲۲‬درصد از اشتغال، حدود ‪۹۴‬ درصد نيازهاي غذايي و يك سوم از صادرات غير نفتي كشور به وسيله بخش كشاورزي تامين مي‌شود.

وي در ادامه اظهار داشت: ايران در توليد زعفران، پسته و پاره‌اي از ميوه‌هاي هسته دار نظير زردآلو و توت داراي جايگاه نخست در جهان است و همچنين در توليد خرما، گيلاس، هندوانه، گردو و ميوه‌هاي جاليزي در جايگاه دوم و سوم و در توليد ليموترش و شيرين، آجيل، انجير، نخود و حبوبات، آلبالو، بادام، سيب، انواع نارنگي و فندوق نيز در جايگاه چهارم و پنجم جهان قرار دارد.

به گفته اسكندري، از بعد تامين مواد غذايي، افزايش توليد سرانه با رشد سه درصد يعني ‪ ۶۱‬كيلوگرم در سال ‪ ۱۳۷۵‬به ‪ ۱۴۶۰‬كيلوگرم مواد غذايي در سال ‪ ۱۳۸۵‬و در نهايت توليد بيش از ‪ ۱۰۲‬ميليون تن انواع محصولات كشاورزي در سال زراعي گذشته رسيده است كه به طور شاخص بيش از ‪ ۱۱‬ميليون تن آن را محصولات دامي و ‪ ۶۵۰‬هزار تن آن را محصولات آبزي تشكيل مي‌دهد.

وي در ادامه اظهار داشت : براساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده با تحقق اهداف توليدي در پايان برنامه چهارم توسعه سهم غلات در تامين انرژي از حدود ‪ ۶۰‬درصد در وضع موجود، ‪ ۵۰‬درصد در سال ‪ ۱۳۸۸‬كاهش خواهد يافت و به طور همزمان سهم فرآورده‌هاي حيواني در تامين انرژي از حدود ‪ ۱۰‬درصد به ‪ ۱۴‬درصد و تامين پروتئين نيز از حدود ‪ ۲۴/۵‬درصد در وضعيت فعلي به حدود ‪ ۲۹/۹‬درصد تا پايان برنامه چهارم افزايش خواهد يافت و بدين ترتيب هدف برنامه براي افزايش سهم پروتئين حيواني در الگوي تغذيه با رشد ‪ ۶/۴‬درصد در سال، معادل ‪ ۲۹‬گرم محقق مي‌شود.

وزير جهاد كشاورزي گفت: در بعد ارتقاي كيفي غذا نيز مي‌توان به دستاوردهايي نظير افزايش توليد دانه روغني كلزا براي كاهش اسيدهاي چرب ترانس در روغن‌هاي خوراكي به ميزان ‪ ۱۰‬درصد، افزايش مبارزه بيولوژيك در سطح ‪ ۱۳۰‬هزار هكتار، افزايش توليد محصولات ارگانيك در سطح ‪ ۳۰۰‬هزار هكتار، كاهش ‪ ۵۰‬درصدي مصرف سموم شيميايي، افزايش پوشش بهداشتي محصولات دامي و گياهي و نهادينه‌سازي استانداردهاي بين‌المللي غذايي اشاره كرد.

وي در ادامه تصريح كرد : همچنين با استقرار نظام هوشمند ساماندهي و كنترل محصولات راهبردي با در نظر گرفتن تغييرات اقليمي، عوامل بازار و با بهره‌گيري از روش‌هاي برنامه ريزي و مدل‌هاي اقتصادي در كل فرآيند توليد كه از سال ‪ ۱۳۸۵‬آغاز شده است، ثبات توليد و شناسايي و رفع مشكلات آن در حداقل زمان ممكن خواهد شد.

به گفته وي، توليد محصولات باغي از ‪ ۱۰/۶‬ميليون تن در سال ‪ ۱۳۷۵‬با ‪۴۶‬ درصد افزايش به ‪۱۵/۵‬ميليون تن در ابتداي سال ‪ ۸۶‬رسيده است و اگرچه سطح زيركشت باغ‌ها از ‪ ۱/۴‬ميليون هكتار در ‪ ۱۳۷۵‬به حدود ‪ ۲/۶‬ميليون هكتار در ابتداي سال ‪ ۱۳۸۶‬رسيده است ، اما بايد اذعان داشت افزايش توليد عمدتا به ارتقاي زير ساخت ها، آموزش و انتقال فناوري و تقويت تشكل‌ها و بهره وري حاصل شده است و با باروري باغ‌هاي نوسازي شده در سال‌هاي آتي، افزايش توليد بسيار بيشتري انتظار مي‌رود.

** عملكرد سه ساله دولت نهم در بخش كشاورزي
مقايسه عملكرد بخش كشاورزي كشور در سه سال نخست برنامه چهارم در مقايسه با سه سال پاياني برنامه سوم توسعه نشان مي‌دهد كه متوسط توليد محصولات مختلف كشاورزي از رشد خوبي برخوردار بوده است.

بررسي مقايسه عملكرد بخش كشاورزي در دوره زماني يادشده بيانگر رشد ‪۱۶‬ درصدي توليد محصولات مختلف زير بخش زراعت در دوره فعاليت دولت نهم است.

افزايش توليد محصولات زراعي مستلزم تدابير و تمهيدات برنامه‌اي در زمينه‌هاي مختلف چون آب و خاك، مكانيزاسيون، تحقيقات، آموزش و ترويج و ساير موارد مرتبط با مديريت مزرعه است كه بستر و زمينه‌هاي مناسب براي رشد و توسعه فعاليت‌هاي زراعي را فراهم كرده و عملكرد آنها در ميزان توليدات زراعي بخش عينيت پيدا مي‌كند.

متوسط توليد محصولات زراعي كشور طي سال‌هاي ‪ ۸۱‬تا ‪ ۸۳‬از ‪ ۶۱‬ميليون و ‪۶۲۵‬ هزار تن در سال به ‪ ۷۱‬ميليون و ‪ ۴۷۵‬هزار تن در سال طي سال‌هاي ‪ ۸۴‬تا ‪۸۶‬ افزايش يافته است.

همچنين توليد محصولات زراعي در سال ‪ ۸۶‬به حد نصاب بي‌سابقه ‪ ۷۳‬ميليون و ‪ ۲۲۱‬هزار تن افزايش يافته است.

بررسي وضعيت توليد گندم به عنوان يكي از محصولات عمده كشاورزي و تامين كننده بيشترين نياز غذايي كشور طي اين دو دوره نشان مي‌دهد كه متوسط توليد گندم كشور از سالانه ‪ ۱۴‬ميليون و ‪ ۵۶۸‬هزار تن طي سال‌هاي ‪ ۸۱‬تا ‪۸۳‬ با افزايش ‪ ۱۱‬درصدي به سالانه ‪ ۱۴‬ميليون و ‪ ۹۵۳‬هزار تن طي سال‌هاي ‪ ۸۴‬تا ‪ ۸۶‬افزايش يافته است.

بيشترين ميزان افزايش توليد در اين دوره متعلق به ساير محصولات علوفه اي شامل شبدر، ذرت علوفه اي، سورگوم و ... است .به طوري كه متوسط توليد ساير محصولات علوفه‌اي ازسالانه شش ميليون و ‪ ۱۱۱‬هزار تن در سال‌هاي ‪ ۸۱‬تا ‪۸۳‬ با ‪ ۶۰‬درصد افزايش به سالانه ‪ ۹‬ميليون و ‪ ۷۷۲‬هزار تن طي سال‌هاي ‪ ۸۴‬تا ‪۸۶‬ رسيده است.

پس از آن ، دانه‌هاي روغني با افزايش ‪ ۵۷‬درصدي در جايگاه دوم قرار گرفته است و مقايسه متوسط توليد دانه‌هاي روغني نشان مي‌دهد كه متوسط توليد از سالانه ‪ ۳۷۸‬هزار تن در سال‌هاي ‪ ۸۱‬تا ‪ ۸۳‬به سالانه ‪ ۵۹۲‬هزار تن طي سال‌هاي ‪ ۸۴‬تا ‪ ۸۶‬افزايش يافته است.

بررسي و مقايسه متوسط توليد ساير محصولات نشان مي‌دهد كه در اين مدت متوسط توليد ذرت دانه‌اي از يك ميليون و ‪ ۶۷۲‬هزار تن با افزايش ‪ ۳۰‬درصدي به ‪۲‬ ميليون و ‪ ۱۷۴‬هزار تن ، متوسط توليد نيشكر از چهار ميليون و ‪ ۹۴۰‬هزار تن با افزايش هفت درصدي به پنج ميليون و ‪ ۲۶۷‬هزار تن، متوسط توليد سيب زميني از چهار ميليون و ‪ ۱۴۰‬هزار تن با افزايش پنج درصدي به چهار ميليون و ‪۳۳۵‬ هزار تن، متوسط توليد پياز از يك ميليون و ‪ ۵۷۷‬هزار تن با افزايش ‪۲۱‬ درصد به يك ميليون و ‪ ۹۱۲‬هزار تن رسيده است .

همچنين متوسط توليد سبزي و صيفي در دوره مورد نظر از ‪ ۱۲‬ميليون و ‪۳۷۳‬ هزار تن با افزايش ‪ ۲۱‬درصد به ‪ ۱۵‬ميليون و هفت هزار تن و متوسط توليد يونجه از چهار ميليون و ‪ ۳۳۶‬هزار تن با افزايش ‪ ۱۷‬درصد به پنج ميليون و ‪ ۷۰‬هزار تن افزايش يافته است.

متوسط توليد كل علوفه در كشور نيز ازسالانه ‪ ۱۰‬ميليون و ‪ ۴۴۸‬هزار تن در سال‌هاي ‪ ۸۱‬تا ‪ ۸۳‬با افزايش ‪ ۴۲‬درصد به ‪ ۱۴‬ميليون و ‪ ۸۴۲‬هزار تن در سال طي سال‌هاي ‪ ۸۴‬تا ‪ ۸۶‬افزايش يافته است كه با توجه به اينكه تامين علوفه و ذرت دانه‌اي از اركان اصلي توليد محصولات دام و طيور است، افزايش ‪ ۴۲‬و ‪۳۰‬ درصدي اين محصولات اميدبخش تامين كافي اين محصولات در اين بخش است.

افزايش توليد محصولات زراعي طي سه سال نخست اجراي برنامه چهارم را مي‌توان ناشي از انجام برنامه‌هاي مختلف مرتبط با فعاليت‌هاي زراعي همچون تهيه و تامين بموقع نهاده‌ها (كود، سم و بذر، مكانيزاسيون و آب)، انجام فعاليت هاي آب و خاك، انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي به مزارع، اجراي طرح مديريت آرماني مزارع، بكارگيري و استفاده از مهندسان ناظر مزرعه، خريد محصولات به صورت تضميني و توافقي و بيمه محصولات زراعي دانست.

** افزايش ‪ ۲۲‬درصدي توليد محصولات دام و طيور
مقايسه عملكرد بخش كشاورزي كشور در سه سال نخست برنامه چهارم با برنامه سوم توسعه نشان مي‌دهد كه متوسط توليد محصولات زير بخش دام و طيور نيز ‪ ۲۲‬درصد افزايش يافته است.

زير بخش دام و طيور در بخش كشاورزي و اقتصاد كشور از اهميت بالايي برخوردار است و اين زيربخش از طريق تامين پروتئين مورد نياز كشور و ايجاد ارزش افزوده و اشتغال در روستا و شهر و جلب سرمايه‌هاي بخش خصوصي، نقش بسزايي را در اقتصاد ملي ايفا مي‌كند.

پروتئين حيواني با ارزش بيولوژيك بالا و زيرمغذي‌هاي مهم مانند آهن، ويتامين‌هاي ضروري و كلسيم نقش مهمي در سلامت و اعتلاي سطح بهداشت جامعه دارد و بر اين اساس، افزايش مصرف سرانه فرآورده‌هاي دامي شامل شير و لبنيات، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ و دستيابي به استانداردهاي جهاني و مطلوب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

براساس گزارش‌هاي بانك مركزي، زيربخش دام و طيور حدود ‪ ۳۱‬درصد از ارش افزوده بخش كشاورزي و حدود ‪ ۴/۵‬درصد از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص داده است و بخش قابل توجهي از شاغلان بخش كشاورزي در اين زيربخش به فعاليت اشتغال دارند.

با روند افزايش واحدهاي صنعتي در چند دهه اخير و افزايش نيروي انساني متخصص و آموزش بهره برداران و ترويج روش‌هاي نوين دامپروري، اين زيربخش توانسته است از رشد مناسبي برخوردار باشد.

وجود برخي مشكلات همچون كمبود نقدينگي توليدكنندگان، كمبود منابع خوراك دام و بي‌ثباتي در بازار فرآورده‌هاي دامي از چالش‌هاي عمده اين زيربخش است.

مقايسه توليدات دامي طي سه سال آخر برنامه سوم و سه سال نخست برنامه چهارم توسعه ، نشاندهنده افزايش قابل توجه در رشد توليدات اين زيربخش است
** توليد شير در كشور ‪ ۲۳‬درصد رشد داشته است
مجموع توليد شير از ‪ ۱۸‬ميليون و ‪ ۹۱۳‬هزار تن در سه سال آخر برنامه سوم به ‪ ۲۳‬ميليون و ‪ ۲۳۲‬هزار تن در سه سال نخست برنامه چهارم رسيده است كه ‪۲۳‬ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

از ديگر توليدات مهم زيربخش دام و طيور مي‌توان به توليد گوشت مرغ اشاره كرد كه داراي رشد سالانه حدود شش درصد است و مجموع توليد آن از سه ميليون و ‪ ۱۹۳‬هزار تن در سه سال آخر برنامه سوم به چهار ميليون و ‪ ۶۵‬هزار تن در سه سال نخست برنامه چهارم افزايش يافت كه ‪ ۲۷‬درصد رشد را نشان مي‌دهد.

در مجموع نيز كل توليدات دامي از هشت ميليون و ‪ ۱۳۳‬هزار تن در سال ‪ ۸۱‬به ‪ ۱۱‬ميليون و ‪ ۳۸۸‬هزار تن در سال ‪ ۸۶‬افزايش يافت و مقايسه مجموع توليدات دامي طي سه سال آخر برنامه سوم و سه سال نخست برنامه چهارم توسعه نشاندهنده افزايش توليد ‪ ۲۲‬درصدي در اين زيربخش است.

** افزايش ‪ ۱۵/۸‬درصدي توليد محصولات باغي در دولت نهم
همچنين مقايسه عملكرد بخش كشاورزي در سه سال آخر برنامه سوم توسعه و سه سال اول برنامه چهارم توسعه نشان مي‌دهد متوسط توليد محصولات زير بخش باغي از افزايش ‪ ۱۵/۸‬درصدي برخوردار بوده است.

ميانگين توليد محصولات باغي طي سال‌هاي ‪ ۸۱‬تا ‪ ۸۳‬از ‪ ۱۳‬ميليون و ‪۱۰۹‬ هزار تن در سال به ‪ ۱۵‬ميليون و ‪ ۶۰۹‬هزار تن در سال طي سال‌هاي ‪ ۸۴‬تا ‪۸۶‬ افزايش يافته است.
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن