تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820698227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حداد عادل : استعمار صفحه سياه تاريخ بشر است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: حداد عادل : استعمار صفحه سياه تاريخ بشر است
تهران / واحد مركزي خبر / مكتوب 1387/07/23
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت : استعمار صفحه سياه تاريخ بشر و مايه ننگ بشريت است.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، غلامعلي حداد عادل در همايش ايران و استعمار انگليس در تالار علامه اميني دانشگاه تهران اظهار داشت : ضرورت بررسي نقش استعمار انگليس در ايران زماني روشن تر مي شود كه بدانيم نسل كنوني نسبت به نسل قبل از انقلاب آنچه را از اقدامات اين استعمار پير ديده و شنيده بسيار ناچيز است و شايد بتوان گفت در حد نديده و نشنيده است.
وي با تاكيد بر شناخت اصل پديده استعمار با تلاش جوانان و دانشجويان گفت: استعمار صفحه اي ننگين و سياه از كل تاريخ بشر است؛ فجايعي كه استعمار بر سر بشر آورده به مراتب تلخ تر از بردگي در دوران قديم است.
حداد عادل افزود: يكي از سوالاتي كه مطرح است اين كه چه طور شد كه توازن و تعادل به هم خورد و هجوم بي رحمانه از سمت غرب به آسيا و آفريقا و بخش هايي از آمريكاي لاتين پديد آمد و ملت هايي اسير دست چند كشور شدند، بايد به اين سوال پاسخ علمي داد.
وي همچنين با طرح اين پرسش كه چطور شد دويست سال جنگ صليبي به پديده استعمار منتهي نشد؟ گفت: اختراع تفنگ و توپ نخست به دست غربي ها عامل موثري در بهم خوردن توازن قوا ميان غرب و غير غرب بود.
حداد عادل افزود: اختراع ديگري به نام تلگراف كه بعدا مكمل اختراع توپ و تانك شد سبب گرديد استعمار سرزمين هايي را كه تصرف كرده بود كنترل و هدايت كند.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه امروز هم قدرت رسانه اي قدرت برتر استعمارگران است گفت: ضرورت بررسي نقش استعمار انگليس در ايران آنقدر مهم است كه مي شود تاريخ 300 تا 400 سال گذشته اين سرزمين را يك بار ديگر بررسي كرد و در واقع اين تاريخ را بر اين اساس شرح و توضيح داد.
حداد عادل با بيان اينكه هندوستان براي انگليس بسيار مهم و حياتي بود افزود: آنگونه كه در خاطرات علم (جلد ششم كه به تازگي چاپ شده است)آمده است، انگليسي ها از دولت مركزي ايران اصلا تبعيت نمي كردند.
وي با بيان اينكه رقابت ميان انگليس و روس خود علتي براي تسلط نيافتن انگليس بر ايران شد گفت: البته از طرف علما و روحانيون داخل ايران هم مخالفت هايي با دولت مركزي در زمينه دخالت هاي استعمار سياه انگليس مي شد.
حداد عادل افزود: علمايي چون سيدجمال الدين اسدآبادي و ميرزاي شيرازي از سردمداران بسيج مردم در مقابل نفوذ استعمار انگليس بودند.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه انگليسي ها در جهت دادن روايت مشروطيت نقش اساسي داشتند گفت: انگليسي ها درصدد بودند با ظرافت حركت مردم ايران را در جريان پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان يك حركت ملي گرايانه رنگ و لعاب دهند نه يك حركت اسلامي كه البته اين توطئه با هوشياري امام خميني(ره) خنثي شد.
حداد عادل با بيان اينكه دست انگليس در ترورها و آشوب هاي دوران مشروطيت بايد كاملا بررسي شود افزود: يكي از اقدامات انگليس ها در سالهاي 1285 تا 1299 هجري شمسي ايجاد ناامني و بي نظمي در عرصه اجتماعي سياسي ايران بود.
وي با بيان اينكه تحريك ياغيان محلي از اقدامات اصلي استعمار انگيس بودگفت: شيخ خزعل در خوزستان و سالارالدوله برادر محمدعلي شاه از جمله اين ياغيان هستند.
حداد عادل افزود: انگليسي ها سپس با پيدا كردن رضاخان، اين ياغيان محلي را كنار زدند و رضاخان را بر روي كار آوردند.
وي گفت: انگليسي ها در كودتاي 1299 (بر سركار آمدن رضاخان)‌ از سرگرمي روس ها (انقلاب اكتبر) استفاده كردند و حكومتي را بر سر كار آوردند كه از بن و بنياد در اختيار خودشان بود.
حداد عادل افزود: قاجاريه در اصل سلطنت شان، منتسب به استعمار نبودند اما پهلوي از اصل و ريشه به دست استعمار انگليس بوجود آمد.
وي گفت : در يادداشت هاي دكتر غني (سفير ايران در مصر) آمده است كه در آن زمان مصر به خاطر طولاني شدن پذيرش سفير جديدش در تهران ناراحت شده بود كه بعدا فهميدند اين انگليس بوده كه با آن فرد (سفير جديد مصر درتهران) مخالف بوده است.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه دخالت انگليس ها در مرزهاي ايران به ويژه مرزهاي آبي و در خليج فارس نيز قابل بررسي است افزود: استعمار انگليس فقط به ملت ايران از حيث ملت ايراني و سرزميني ضربه نزده است بلكه از نظر اسلامي هم ضربه زده است.
حداد عادل گفت: انگليس ها اصطلاح خاورميانه را جعل كردند؛ آنها براي اينكه ديگر جهان اسلام گفته نشود خاورميانه را وارد زبان ها كردند.
وي افزود: اشغال فلسطين و ايجاد دولت جعلي رژيم اشغالگر صهيونيستي خون دلي ديگر است كه استعمار پير انگليس به مردم مسلمان بويژه ملت ايران داده است.
حداد عادل گفت : در كنار مرور تاريخي بايد به روش ها و ابزارهاي بكارگيري استعمار توجه كرد كه اهميت شناخت اين مهم كمتر از خود استعمار نيست اين كه چطور انگليسي ها مديران و رجال سياسي كشور را مي خريدند و اينكه چطور وارد جغرافياي سياسي و اجتماعي كشورها مي شدند و اينكه چطور با خدمات آموزشي و خدمات عام المنفعه سعي داشتند نظر مردم را به خود جلب كنند .
حداد عادل با اشاره به خاطرات پرويز راجي (آخرين سفير ايران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در انگليس) گفت:رجال سياسي ايران براي شركت در يك ميهماني انگليسي ها در لندن حتي گريه مي كردند و التماس استعمارگران را مي كردند.
وي با بيان اينكه نبايد از توطئه استعمار در ايجاد بستر ميان روشنفكران ايران براي پذيرش آنها غافل بود افزود: خوشبيني روشنفكران ايراني (نه مزدوران و جاسوسان ايراني) كه آرزوي پيشرفت ايران را نيز داشتند يكي از عوامل نفوذ استعمار انگليس در ايران بود.
حداد عادل با طرح اين پرسش كه آيا اين روي خوش نشان دادن به استعمار ، پيشرفتي را براي كشور داشته است گفت: نتيجه آن نه پيشرفت بلكه استبداد بود؛ برخلاف نويدهايي كه غرب به روشنفكران مي داد نه تنها نتيجه اي حاصل نشد بلكه منجر به روي كار آمدن حكومت رضاخان شد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: از خود بيگانگي يك ملت تحفه هميشگي استعمار به كشورهاي مسلمان بوده و خواهد بود.
حداد عادل با بيان اينكه نسل جوان كشور بايد قدر زحمات امام خميني(ره) را بداند و به خود و انقلاب اسلامي خود ببالد افزود: تا وقتي ملت ايران در صحنه باشد دوباره استعمار انگليس در ايران تكرار نخواهد شد.
وي با تاكيد بر حفظ حضور مردم در صحنه هاي انقلاب اسلامي گفت: حضور مردم هم حاصل همدلي مردم با مسئولان نظام است و بايد قدر دانسته و حفظ شود.
كد 0001/10107/135
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن