تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819717319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش بزرگداشت رودكي به تعويق افتاد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: همايش بزرگداشت رودكي به تعويق افتاد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

همايش بزرگداشت يك‌هزار و يك‌صد و پنجاهمين سال تولد ابوعبدالله رودكي - شاعر و موسيقيدان ايراني دوره‌ي ساماني در سده‌ي سوم و چهارم هجري قمري - به تعويق افتاد.

به گزارش بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين همايش در روزهاي 13 و 14 آذرماه سال در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

نادر كريميان - دبير اجرايي اين همايش - با اعلام اين خبر گفت: در اين همايش، موضوعاتي همچون زندگي‌نامه‌ و آثار، عصر و محيط‌ فكري رودكي، رودكي در ايران و جهان، نقد و بررسي منابع رودكي‌شناسي، و حكمت و فلسفه و دين‌شناس در آثار رودكي از سوي صاحب‌نظران مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

رودكي و ادب ‌فارسي، شعر و زبان رودكي، زيبايي‌شناسي و هنر در آثار رودكي، رودكي و ادبيات تطبيقي، جايگاه آموزه‌هاي رودكي براي انسان معاصر، تعليم و تربيت در اشعار رودكي و خلاقيت‌هاي هنري رودكي از ديگر موضوعاتي است كه در اين همايش دوروزه در قالب سخنراني ارائه خواهد شد.

به گفته‌ي كريميان، تاكنون بيش از 100 مقاله از پژوهشگران داخلي و 30 مقاله از كشورهايي هم‌چون هندوستان، افغانستان، تاجيكستان، ازبكستان، قرقيزستان، قزاقستان، فرانسه و ... به دبيرخانه‌ي همايش ارسال شده است.

او برپايي نمايشگاه كتاب در حوزه‌ي آثار و احوال رودكي، اجراي نمايش، موسيقي، شعر و ارائه‌ي بيش از 10 ‌عنوان كتاب در حوزه‌ي رودكي‌شناسي را كه تا زمان برگزاري همايش به چاپ خواهد رسيد، از جمله برنامه‌هاي جنبي برشمرد.

زمان برپايي اين همايش كه از سوي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با همكاري يونسكو، بنياد فرهنگي هنري رودكي، مؤسسه‌ي فرهنگي اكو و... برگزار مي‌شود،‌ پيش‌تر، روزهاي 22 و 23 مهرماه اعلام شده بود.

ابوعبدالله رودكي شاعر و موسيقيدان بزرگ ايراني در قرن سوم و چهارم هجري قمري است. وي در قرن سوم هجري در روستاي پنج رودك، دوفرسنگي سمرقند زاده شد و درهمان روستا از جهان رفت.

او نخستين شاعري است كه قالب‌هاي گوناگون شعر پارسي را بر پايه‌اي استوار بنا نهاد.

پيدايش رباعي در شعر فارسي را طي داستان زيبايي به رودكي نسبت مي‌دهند.

گفتني است بزرگداشت اين شاعر نام‌دار ايراني همزمان با ثبت نام اين شخصيت در فهرست بزرگداشت مشاهير كه از سوي يونسكو صورت گرفته است، برگزار مي‌شود.

يونسكو درسال 2008 و 2009، 67 سده و هزاره را در زمينه‌ي مشاهير ادب به ثبت رسانده است، كه از اين تعداد، چهار شخصيت به ايران تعلق دارد.

هشتصد‌ و پنجاهمين سالگرد درگذشت سنايي غزنوي، نهصد‌ و پنجاهمين سالگرد تولد امام محمد غزالي، صد و ‌پنجاهمين سال‌روز حيات سيدجمال‌الدين اسد‌آبادي و يك‌هزار و يك‌صد‌ و پنجاهمين سال‌روز تولد رودكي از جمله موضوعاتي است كه از سوي يونسكو به ثبت رسيده است.

انتهاي پيام
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن