تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819818989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تخصص و تعهد لازمه مردم سالاري ديني


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: تخصص و تعهد لازمه مردم سالاري ديني
همه مسئولان يك نظام، مخصوصاً شما برادران بزرگوار نيروي انتظامي به اين دو اصل و عنصر محوري كه در جريان حكومت يوسف مصر مطرح است، بايد عنايت كنيم؛ يكي « تعهّد » ماست و ديگري « تخصص» ما! هر كسي در هر مسئوليّت و پستي كه هست، بايد نسبت به آن پست متخصّص و نسبت به اصل نظام اسلامي متعهّد باشد. كارهاي اين نظام بخشي به مسائل فرهنگي و علمي و مانند آن وابسته است، بخشي هم به مسائل اقتصاد و سياست و گروه كارهاي ديگر مترتّب است، بخشي هم به مسائل امنيّت. هر مسئولي وقتي شايسته آن است كه زير پرچم الله اكبر به سر ببرد كه در مسئوليّتش متخصّص و نسبت به نظام اسلامي متعهّد باشد.
وجود مبارك يوسف صديق وقتي خواست وزارت اقتصاد را در شرائط قحط زده و قحطي مصر به عهده بگيرد، گفت : من داراي اين دو خصوصيّت و دو عنصر محوري ام! ا جعلن ي علي خزائ ن الأرض نّي حف يأ عل يأ (1). هم در امور اقتصاد كارشناس ماهرم، هم در رعايت حقوق بيت المال حفيظ و امينم. مني كه در كارم، متخصّص ام؛ نسبت به اموال مسلمين امينم، نسبت به عقائد مسلمين امينم، نسبت به نظام متعهّدم؛ من مي توانم اين س مت را اداره كنم.
مسأله وزارت، عالي ترين شغل است در يك كشور و نظام. ساده ترين شغل در يك نظام همان رمه داري و چوپاني است كه يك شبان در دامنه هاي كوه به سر مي برد. قرآن كريم كه آئين زندگي است و ذات أقدس له در همين كتاب آسماني فرمود : اين دعوت ما و دعواي ما و پيام ما حيات بخش است؛ يا أيّها الّذ ين آمنوا استج يبوا لله و ل لرّسول ذا دعاكم ل ما يحي يكم(2). يعني مؤمنان! پيام خدا و پيامبر را كه شما را زنده مي كند اجابت كنيد. همين قرآن شرائط يك وزير را تخصّص و تعهّد مي داند، شرائط يك شبان و چوپان دامنه كوه را هم تخصّص و تعهّد مي داند.
در جريان شباني موساي پيامبر نسبت به شعيب (سلام الله عليهما) چنين مي خوانيدكه دختر شعيب به پدرش پيشنهاد داد : يا ابت استأج ره نّ خير من استأجرت القو يّ الأم ين (3). يعني پدرا! بهترين شبان، چوپاني است كه در رمه داري هم متخصّص باشد، هم متعهّد. هم در گلّه داري نيرومند باشد، و هم در داشتن چشم پاك و گوش پاك و دل پاك امين باشد؛ نّ خير من استأجرت القو يّ الأم ين اگر قرآن آب زندگاني است، مي گويد : وزير مملكت بايد پاك، امين، متخصّص و متعهّد باشد؛ چوپان و شبان و رمه دار دامنه كوه هم بايد متخصّص و متعهّد باشد. او در رمه داري متخصّص و متعهّد باشد، اين در اقتصاد داني متخصّص و متعهّد باشد.
اگر دو حاشيه مملكت ، يعني صدر مملكت و ذيل مملكت ، يعني وزارت و شباني ، يعني مشكل ترين سمت كشور و ساده ترين پيشه كشور؛ هر كسي در هر شرائطي كه هست از منظر قرآن كريم اين دو اصل را دارا باشد، يعني هر كسي در رشته اش متخصّص و متعهّد باشد، آنگاه اين پرچم افراشته مي شودء پرچم جمهوري اسلامي و همه زير اين پرچم الله اكبر خضوع و خشوع داريم؛ و اين پيام قرآن است و بس!
براي رسيدن به اين پيام خ ردورزي و عقل لازم است. هر كسي اينچنين نيست كه در كارش هم متخصّص باشد، هم متعهّد! يا دل بسته به نظام است، ولي آن عقل و كارشناسي و درايت را ندارد.يا متخصّص است، ولي آن عقل و تعهّد و ديانت را از دست داده است. و قرآن كريم واجدان اين عناصر را تشريح كرد، فاقدان را هم تشريح كرد، علّت فقدان را هم گوشزد كرد، و اين را بيماري دانست و او را درمان كرد.
امانت خدا
فرمود : امانت خدا عبارت از دين او، قرآن او، عترت او، عبادت او، عقائد او، اخلاق او، احكام او، فقه او و مانند آن است. امانت مردم امنيّت مردم است، حقّ مردم است، آزادي مردم است، استقلال مردم است،اين مي شود مردم سالاري! اين مردم سالاري به علاوه تعهّد ديني مي شود مردم سالاري ديني. همه اينها را هم به مسئولان عالي رتبه دستور مي دهد، هم به مسئولان ميانه، هم به مسئولان مبتدي و ساده.
در سوره مباركه انفال فرمود : يا أيّها الّذ ين آمنوا لا تخونوا الله والرّسول و تخونوا امانات كم و أنتم تعلمون (4). فرمود : مردم! نه در امانت هاي خدا خيانت كنيد، در مسائل اعتقادي، در مسائل ديني، در مسائل فرهنگي، در مسائل فقهي؛ و نه در امانت هاي مردمي، آنچه كه به حقوق مردم بر مي گردد؛ اگر مسائل مال است، اگر مسائل آزادي است، اگر مسائل استقلال است، اگر مسائل باز بودن فضاي باز سياسي است و مانند آن. اينها امانت هاي مردمي است كه اينها را بايد حفظ بكنيم. فرمود : لا تخونوا الله والرّسول، مبادا در اين امانت ها خيانت كنيد ؛ و تخونوا امانات كم، مبادا حقوق مردم را تضييع كنيد، و أنتم تعلمون.
مي دانيد كه امانت چيست و تلخي خيانت را
مي دانيد. اگر امانت هاي مردمي رعايت شد و امانت هاي الهي رعايت شد، مي شود مردم سالاري ديني. اگر
امانت هاي مردمي رعايت شد، حقوق مردم رعايت شد ، ولي امانت هاي الهي ـ معاذ الله ـ رعايت نشد، اين مردم سالاري ديني نخواهد بود. اين همان دموكراسي باطل غرب است كه چند روزي آمده و چند روزي هم افسرده خواهد شد.
مسأله مهم آن است كه خدا فرمود : مي دانيد چه عاملي باعث مي شود كه دست يك كارمند در گرفتن و انجام عشوه و رشوه مي لغزد ؟ آن علاقه به مال است، علاقه به فرزند است، علاقه به همسر است و علاقه به دنياست! فرمود : اين علاقه دشمن شماست. مبادا دشمن پرور باشيد و آبرويتان را هزينه رشوه گرفتن كنيد و هزينه دشمن!!
خيانت در امان ممنوع
هيچ عاقلي سرمايه خود را هزينه دشمن نمي كند. در آيه بعد فرمود : واعلموا أنّما أموالكم و اولادكم ف تنه و أنّ الله ع نده اجأ عظ يم (5). مبادا براي يك آزمون كه زن و فرزند شماست؛ آبرويتان، حيثيّت تان، برزخ تان، قيامت تان را هدر بدهيد! مبادا خداي ناكرده به امانت هاي خدا و پيامبر خيانت كنيد براي دشمنتان! مبادا خداي ناكرده امنيّت مردم را آسيب برسانيد، به حقوق مسلّم مردم خيانت بكنيد براي دشمن تان! بدانيد كه اموال شما و اولاد شما آزمون است. در بخشي از آيات سوره مباركه تغابن فرمود : نّ م ن ازواجكم و اولادكم عدوّاً لكم (6). اينها نه تنها فتنه و آزمون اند، بلكه برخي از اينها دشمن اند. مبادا خداي ناكرده براي پرورش دشمن آبرو و دين را هزينه كنيد!
انسان تا زنده است در شناسنامه او زن و فرزند نوشته است. همين كه بدن سرد شد و مرد، هيچ رابطه اي بين او و فرزندان او نيست! يفص ل ب ينكم. فرمود : همين كه مرديد، بيگانه ايد. نه آنها به ياد شمايند، نه شما به ياد آنهائيد! و يوم القيامه يفص ل ب ينكم (7). دنيا كه يك نظام اجتماعي است، در شناسنامه يكديگر نام اعضاي خانواده نوشته است. انسان همين كه مرد، تنها است و بس! كلأ اتوه داخ رين و كلّهم آتيه يوم القيامه فرداً (8).
اگر در سوره انفال فرمود : دين خدا امانت است، اگر در سوره انفال فرمود : سنّت اهل بيت عصمت و طهارت امانت است، اگر در همان سوره فرمود : حقوق مسلّم مردم امانت است، و فرمود : اين امانت ها را گرامي بداريد و خيانت نكنيد ؛ منشاء خيانت را رسيدن به زن و فرزند و مال دانست، بعد فرمود : اينها فتنه است، اينها آزمون است. در بخشي از سوره تغابن فرمود : برخي از اينها دشمن اند! مبادا يك عاقلي دين خود را هزينه دشمن بكند!
از آن طرف فرمود : اگر دستتان پاك بود، چشم تان پاك بود، امنيّت را حفظ كرديد؛ گذشته از اينكه پيش خدا و پيامبر معزّز و مكرّم ايد، فرزندان شما هم در جامعه امن از امنيّت برخوردارهستند. اگر كسي خداي ناكرده به امنيّت عنايت نكرد، يا با گرفتن رشوه و دادن عشوه امنيّت را به هم زد؛ ديگر آن كشور نا امن جاي زيست خود او نيست، ، جاي زيست پسر و دختر او نيست. اگر خداي ناكرده مواد بيايد، مفاسد اخلاقي بيايد، مشكلات سياسي راه پيدا كند، اين مشكلات يك ويروسي است كه كارمند و غير كارمند، نيروي انتظامي و غير انتظامي
نمي شناسد! اين وقتي آمد در خانه همه را مي كوبد. زندگي كردن در يك كشور نا امن تلخ است.
امنيت وايمان دو نعمت الهي
در ادعيّه به ما آموختند كه از خداي سبحان امن و ايمان طلب بكنيم. اللّهمّ نّا نسألك الأمن واليمان (9). امنيّت به دست نيروي نظامي و انتظامي سپرده است. امنيّت هاي برون مرزي را نيروي نظامي به عهده دارد، امنيّت هاي درون مرزي را شما عزيزان به عهده داريد. سعي كنيد اين كشور ولي عصر را شايسته ظهور و حضور آن حضرت قرار بدهيد.
فرمود : اگر اين كار را كرديد؛ يعني احكام الهي كه امانت خداست حفظ كرديد، احكام اهل بيت را، دستورات اهل بيت را كه آن هم برگرفته از وحي الهي است به عنوان امانت رسول خدا و اهل بيت (عليهم الصّلاه و عليهم السّلام) حفظ كرديد، حقوق مردمي را در سايه قرآن و دين حفظ كرديد، يعني مردم سالاري ديني را تحقّق بخشيديد؛ آيه بعد سوره مباركه انفال پيام خوب مي آورد و آن اين است كه : يا أيّها الّذ ين آمنوا ن تتّقوا الله يجعل لكم فرقاناً (10). فرمود : اگر اهل تقوا بوديد، يك فروغ فرقان و تشخيص بين حقّ و باطل در نهاد شما ن هادينه خواهد شد. شبستان دل تان روشن مي شود، باطن دنيا را مي بينيد؛ دست تان پاك خواهد شد.
آن بهره اي كه از امانت مي بينيد، هزارها برابر بيش از آن لذّت كاذبي است كه خداي ناكرده از رشوه نصيب كسي مي شود. رشوه لذيذ نيست، لذيذ نما است! امّا امانت ظاهرش لذيذ است، باطنش هم لذيذ است. در چنين شرائط فرمود : ن تتّقوا الله يجعل لكم فرقاناً و يغف ر لكم ذنوبكم. هم دنيايتان تأمين است، هم آخرت تان تأمين است. مبادا خداي ناكرده يك كارگزاري در روز بازنشستگي پيش خدايش شرمنده باشد! بكوشيم كه در روز مرگ يا روز بازنشستگي با چهره شفاف و دل گشوده به لقاي الهي برويم و او را ملاقات كنيم. بگوئيم : خدايا! اين امانت را به دست ما دادند، سالم تحويل گرفتيم، سالم تحويل نسل بعد مي دهيم .
البتّه مسئولان محترم اقتصادي كشور هم بايد تلاش و كوشش كنند؛ مشكل بيكاري را، مشكل تورّم را، مشكل معيشت و اقتصاد را حلّ كنند، و از طرفي هم با فقر و فساد و تبعيض مبارزه كنند تا مردم بتوانند زير اين پرچمي كه به نام الله اكبر مزيّن است، خدا را عبادت كنند و خداي سبحان هم فرمود : بهترين عامل براي دعوت مردم به پرستش خدا برقراري امنيّت مردم از يك سو، و تأمين اقتصاد و معيشت امّت از سوي ديگر است. فاليعبدوا ربّ هذا الب يت الّذ ي أطعمهم م ن جوع و آمنهم م ن خوف (11). فرمود : مردم حجاز بايد پروردگار كعبه را بپرستند، زيرا اين دو فضيلت را خدا به اين مردم داده است : يكي« امنيّت »، يكي « اقتصاد ».
اين نظام كه نظام اسلامي است و در تحت رهبري ربّ البيت يعني الله دارد اداره مي شود و همگان بنده اويند، و زير پرچمي كه به نام مبارك اوست به سر
مي برند، بكوشند كه امنيّت اين مملكت را چه درون مرزي، چه برون مرزي حفظ بكنند و اقتصاد اين كشور را از هر جهت تأمين بكنند، فاليعبدوا ربّ هذا الب يت الّذ ي أطعمهم م ن جوع و آمنهم م ن خوف. يعني مشكلات مالي مردم را بر طرف كرد و مشكلات امنيّتي و سياسي مردم را هم برطرف كرد.
نتيجه عرضم آن است : آياتي كه خوانده شد به ما مي گويد : صدر و ساقه اين مملكت وقتي مردم سالاري ديني مي شود كه هر كسي در رشته خودش متخصّص و نسبت به نظام الهي يعني قرآن و عترت متعهّد باشد؛ خواه آن فرمانده، خواه آن فرمانبر؛ تا بشود مردم سالاري ديني. نمونه اين كار در فرهنگ قرآن كريم اين بود كه فرمود : اگر وزير اقتصاد در كشور مصر است، حرفش همين دو اصل است : تخصّص و تعهّد! و اگر شبان و چوپان است، حرفش همين دو اصل است : يعني تخصّص و تعهّد. يك سرباز ساده يا يك پليس ساده در س مت خاصّ خود كه محدود است، در همان بخش ضعيف بايد متخصّص و متعهّد باشد، فرمانده كلّ هم بايد متخصّص و متعهّد باشد تا از مجموع اين عناصر محوري امنيّت و اقتصاد تأمين بشود، اين كشور بشود مردم سالاري ديني.
¤ سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه) در مراسم صبحگاه نيروي انتظامي استان خراسان ؛ مشهد مقدس ـ 12 مرداد 1381

(1) سوره يوسف . آيه 55
(2) سوره انفال . آيه 24
(3) سوره قصص . آيه 26
(4)سوره انفال . آيه 27
(5) سوره انفال . آيه 28
(6) سوره تغابن . آيه 14
(7) سوره ممتحنه . آيه 3
(8) سوره مريم . آيه 95
(9) الكافي . جلد 2 . صفحه 587
(10)سوره انفال . آيه 29
(11) سوره قريش . آيه 4
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن