تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820585986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بوش گشايش دفتر شوراي آمريكاييان- ايرانيان در تهران را نپذيرفت


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: بوش گشايش دفتر شوراي آمريكاييان- ايرانيان در تهران را نپذيرفت
سرمايه : در حالي كه يك روز بيشتر از انتشار خبر اعطاي مجوز به گشايش دفتر آمريكاييان- ايرانيان در تهران با تاكيد بر اين موضوع كه «اجازه تاسيس اين دفتر به معناي تغيير سياست در قبال ايران نيست»، نگذشته بود كه دولت بوش طرح راه اندازي دفتر ديپلماتيك در تهران را رها و تصميم گيري در اين باره را به دولت بعد موكول كرد.

همچنين آسوشيتدپرس در اين رابطه گفت كه دولت بوش طرح هايش را براي برپايي دفتر شوراي آمريكاييان- ايرانيان در تهران از بيم احتمال تاثيرگذاري آن بر رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا يا تفسير شدن آن به عنوان مداخله سياسي رها كرده است.
منوچهر متكي نيز با اظهار بي اطلاعي نسبت به تاسيس دفتري به نام شوراي آمريكاييان - ايرانيان گفت: «ما چنين اقدامي را به عنوان يك اراده سياسي خاص از سوي دولت آمريكا ارزيابي نمي كنيم اما در عين حال اين امكان براي ايرانيان وجود دارد.» وزير امور خارجه كشورمان گفت: «افراد ايراني چه مقيم ايران و چه خارج از كشور ممكن است براي برخي فعاليت هاي اصطلاحاً مدني و غيردولتي، مجوزهاي مربوطه را از ارگان هايي بگيرند كه فعاليت هاي سازمان هاي مردم نهاد را مديريت مي كنند.»
مقامات آمريكايي مي گويند اين طرح در حالي كه به انتخابات نوامبر (آبان) نزديك مي شود و ايران همچنان درخواست ها براي توقف فعاليت هاي هسته اي حساس خود را ناديده مي گيرد، با تعويقي نامعلوم روبه رو شده است.
مخالفت با راه اندازي اين دفتر از سوي دولت آمريكا در حالي مطرح شد كه روزنامه واشنگتن پست، اوايل تيرماه امسال از قول مقام هاي آمريكايي نوشته بود كه اين كشور براي گشايش دفتر حفاظت منافع در ايران آمادگي دارد. اين روزنامه هدف از گشايش احتمالي دفتر حفاظت منافع آمريكا در تهران را سهولت در صدور ويزاي اين كشور براي ايرانيان عنوان و محمود احمدي نژاد از گشايش احتمالي اين دفتر استقبال كرده بود. پيش از اين شوراي غيردولتي ايرانيان- آمريكاييان كه براي بهبود روابط ميان تهران و واشنگتن تلاش مي كند اعلام كرده بود كه از دولت آمريكا براي تاسيس دفتر در ايران اجازه رسمي گرفته است.
براساس بيانيه اي كه اين شورا در وب سايت رسمي خود منتشر كرده است، اين اجازه از سوي دفتر كنترل دارايي هاي خارجي صادر شده و نخستين مجوزي است كه در سال هاي اخير براي يك تشكل غيردولتي در آمريكا براي حضور در ايران صادر مي شود. شوراي ايراني - آمريكايي از سوي هوشنگ امير احمدي تاسيس شده كه در سال هاي اخير بارها به ايران سفر كرده و پس از اظهار تمايل واشنگتن به تاسيس دفتري در تهران براي رسيدگي به امور ايرانيان عازم آمريكا، نيز چندين بار به ايران سفر كرد. همچنين شان مك كورمك، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، در اين خصوص گفته بود: «آمريكا از تلاش هايي كه براي افزايش ارتباط ميان مردم ايران و ايالات متحده انجام و منجر به گسترش فهم
دو جانبه بين آنها مي شود، استقبال مي كند.»

واكنش متكي به پيشنهاد سازمان منطقه اي

منوچهر متكي همچنين در واكنش به پيشنهاد همتاي بحريني خود درباره تشكيل يك سازمان منطقه اي با مشاركت اسرائيل، تركيه و ايران گفت: «زمينه اي براي تشكيل اين سازمان وجود ندارد.»
متكي با بيان اين مطلب تصريح كرد: «با حفظ احترام زيادي كه براي شيخ خالد وزير خارجه بحرين قائل هستم، معتقدم اين پيشنهاد زمينه اجرايي شدن ندارد و دوستان بحريني ما مي دانند مشكل اصلي آن در كجاست و چرا چنين امري محقق نمي شود.»
وزير امور خارجه بحرين در گفت وگو با روزنامه «الحيات» خواستار تشكيل يك سازمان منطقه اي با حضور ايران، اسرائيل و كشورهاي عرب منطقه براي حل اختلاف با اسرائيل شده بود.
روزنامه الحيات گفت وگو با وزير امور خارجه بحرين را يك روز پس از آن انجام داد كه او در جريان سخنراني در سازمان ملل خواستار تشكيل چنين سازماني بدون «هيچ استثنايي» شد.
شيخ خالد در توضيح سخنان خود در باره اين سازمان بين المللي گفته بود: «با حضور اسرائيل، تركيه، ايران و كشورهاي عربي، همه اين كشور ها بايد در يك گروه گرد هم آيند. اين تنها راه براي حل مشكلات است.»
وي افزود: «چرا ما در حالي كه با يكديگر مشكل داريم و يكديگر را به رسميت نمي شناسيم، با تشكيل يك سازمان دور هم جمع نمي شويم تا مشكلات را برطرف كنيم؟»
زماني كه اولين توافق صلح اسرائيل و فلسطينيان در سال 1990 به دست آمد، كشور هاي عرب منطقه به سرعت طرحي كه عضويت اسرائيل را در اتحاديه عرب مطرح مي كرد، باطل كردند.
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن