تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820522618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مناظره تلويزيوني اوباما، مك كين


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: مناظره تلويزيوني اوباما، مك كين
دو نامزد رياست جمهوري آمريكا پگاه امروز به مدت نود دقيقه در دانشگاه مي‌سي‌سي‌پي درباره بحران مالي آمريكا و سياست خارجي با يكديگر مناظره تلويزيوني كردند. در اين گفتگو كه توسط يكي از خبرنگاران با سابقه آمريكا هدايت مي‌شد دو نامزد با دو زبان، دو شيوه و دو نگاه چه در تاكتيك و چه راهبرد و دو شخصيت ظاهر شدند.

نامزد جوان دمكرات‌ها كه تلاش مي‌كرد برتري سني رقيب خود را رعايت كند به بيان نظرات خود پرداخت، در حالي كه نامزد جمهوريخواهان لحن تهاجمي داشت و لااقل چهار بار گفت:

با اينكه نظر دو طرف در سياست خارجي متفاوت بود، درخصوص مقابله با سياست اخير تهاجمي روسيه هر دو اتفاق نظر داشتند. اوباما گفت كه به خاطر خلا حضور آمريكا در آمريكاي لاتين و تمركز آن روي عراق، روس‌ها در آمريكاي لاتين حضور يافته‌اند و مك كين به روشني ضمن انتقاد از ولاديمير پوتين گفت كه وقتي در چشم‌هاي او مي‌نگرم حروف ك.جي.بي را مي‌بينم هر دو از ساكاشويلي رئيس جمهور گرجستان حمايت كردند و مك كين گفت: روس‌ها بايد بدانند كه گرجستان به ناتو مي‌پيوندد و درخصوص اوكراين هشدار داد كه نبايد گذاشت به سرنوشت گرجستان دچار شود.

در مورد ايران هر دو نامزد به اتخاذ تحريم‌هاي جديد و شديدتر عليه ايران تاكيد كردند ليكن اوباما گفت كه طرفدار مذاكره با ايران است ولي مك كين به انتقاد از نحوه تعامل آينده او با ايران پرداخت و گفت كه مذاكرات نبايد در سطح رئيس جمهور باشد و نامزد جمهوريخواه تلاش كرد بيشتر خود را حامي اسرائيل نشان دهد. هر دو نامزد به ادعاي واهي تجهيز ايران به سلاح اتمي پرداختند.

درخصوص بحران مالي آمريكا اوباما ضمن طرفداري از اخير جرج بوش تلاش كرد كه رئيس جمهور كنوني آمريكا را مسئول بحران مالي اخير بداند و چند بار با نام بردن از جرج بوش گفت: آمريكا در عراق 600 ميليارد دلار خرج كرد كه حاصل آن 30 هزار زخمي و 4 هزار كشته بوده و امروز آمريكا در دنيا داراي وجهه نامناسبي است و قول داد كه اگر رئيس جمهور بشود با تخصيص بودجه‌هايي به آموزش، حفظ محيط زيست و بهره‌گيري از انرژي‌هاي نو به بهبود چهره آمريكا بپردازد.

مك كين به سياست عراقي و خروج نيروهاي آمريكا از عراق و گسيل آنها به افغانستان حمله كرد و گفت كه آمريكا در عراق پيروز خواهد شد و هرگونه خروج بي‌برنامه نيروها به تقويت نفوذ ايران در عراق خواهد پرداخت.

درخصوص افغانستان دو نامزد اتفاق نظر داشتند كه بايد به آن توجه بيشتري كرد. اوباما اظهار داشت كه بدون اتمام كار افغانستان جرج بوش به عراق حمله كرده و امروز القاعده در شصت كشور جهان فعال است و بايد نيروهاي بيشتري به افغانستان فرستاد. اوباما از كمك 10 ميليارد دلاري آمريكا به پاكستان انتقاد كرد و گفت كه دولت پرويز مشرف آنچنان كه بايد در مبارزه عليه تروريسم همكاري نكرده ا‌ست ولي مك‌كين گفت كه پيش از سر كار آمدن پرويز مشرف در پاكستان دولت ناكارآمد بر سر كار بود و بايد به پاكستان ايست داده شود.‌

در اين خصوص كه اگر يكي از دو نامزد به كاخ سفيد راه يابد اولويت آنها چه خواهد بود. مك كين گفت كه هزينه‌هاي بي‌قاعده دولت را در واشنگتن كنترل مي‌كند و ضمن انتقاد از وضع فعلي گفت كه قرار بوده است براي ساخت يك كشتي جنگي 160 ميليون دلار هزينه شود ولي 400 ميليون دلار هزينه شده و كار هنوز تمام نشده. نامزد جمهوريخواهان ضمن تاكيد بر قدرت نظامي آمريكا گفت كه شيوه هزينه كردن در وزارت دفاع را كنترل مي‌كند و با نشان دادن قلمي كه در دست داشت گفت هرگونه هزينه بي‌رويه را خط خواهد زد.‌

اوباما ضمن انتقاد از سياست مالياتي مك كين گفت ماليات طبقات متوسط پايتخت آمريكا را كم مي‌كند، به آموزش بيشتر بها خواهد داد و به بازگشتگان از جنگ ارزش بيشتري خواهد داد و تلاش خواهد كرد كه وجهه و چهره مخدوش شده آمريكا را بهبود بخشد.در خصوص امنيت داخلي آمريكا هر دو طرف به تخصيص بودجه بيشتر به بالاتر رفتن امنيت تاكيد كردند و اوباما گفت كه به جاي تمركز روي حمله موشكي از خارج به آمريكا بايد نگران موشك‌هايي شد كه با چمدان قابل حمل است.

نامزد دمكراتها ضمن انتقاد از سياست خارجي جورج بوش گفت كه آمريكا 500 ميليارد دلار به چين مقروض است و اين وابستگي مالي باعث شده كه نفوذ چيني‌ها در جهان زياد شود و اضافه كرد كه هرگز در جهان كشوري نبوده است كه با بحران مالي مواجه باشد ولي در پي حفظ تفوق نظامي باشد ضمن اينكه نيروهاي مسلح بايد تقويت شوند.

در اين مناظره نگاه مك كين به سياست خارجي خشن و متاثر از شماري از نومحافظه‌كاراني كه در اطراف او مي‌باشند بود ولي اوباما به تماس، گفتگو ، مذاكره و نيز همكاري بيشتر با ديگر كشورها بود. در نهايت تنها موضوعي كه دو طرف در آن وحدت نظر داشتند اسرائيل و حفظ امنيت آن بود.

اوباما تلاش كرد خود را آگاه از سياست خارجي و مسلط به آن نشان دهد و مك كين با لحن پدر بزرگانه مستقيما چند بار اوباما را بي‌اطلاع در مسائل دانست. نظرسنجي‌هاي اوليه از مردم نشان داد كه اوباما در سياست خارجي ، مسائل اقتصادي و امنيت داخلي، از ديد مردمي كه مناظره را تماشا مي‌كردند در رتبه بهتري جا دارد. البته اين يك قضاوت ابتدايي است.

تا جايي كه به جمهوري اسلامي ايران برمي‌گردد، اگر بتوان به نظرات بيان شده دو طرف پرداخته در مورد آن قضاوت كرد هر دو طرف از تحريم‌هاي شديدتر و تشويق و واداشتن روسيه و چين به همكاري در اين خصوص تاكيد كردند الا اينكه اوباما خواهان مذاكره با ايران در سطح وزير خارجه شد و مك‌كين مذاكره در سطح روساي جمهور را رد كرد.




 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن