تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819661736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقشار مختلف مردم با انتقاد از گراني هاي بي سابقه در ماه مبارك رمضان گراني هاي فصلي را مهار كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: اقشار مختلف مردم با انتقاد از گراني هاي بي سابقه در ماه مبارك رمضان گراني هاي فصلي را مهار كنيد
ماه ها زنجيروار از پس يكديگر ميآيند. روزها و شب هايي متفاوت از هم آنچه در همه ماه هاست و گريزي نيست از آن، تامين نيازهاي روزمره غذايي است. سه وعده غذايي براي هر انسان در هر شبانه روز، دوازده ماه در 365 روز كه مي شود 1095 وعده غذايي در طول سال. آرامش و استراحتي نياز است براي اين دستگاه گوارش آدمي و بي جا نبوده كه در اسلا م انسان را به روزه گرفتن تكليف كرده اند. براي خودش و سلا متي كه از پس آن ماه هاي ديگر سال همراه او خواهد بود. اينجا بنا نيست درس اخلا ق گفته شود و هركس به موازات حق آزادي، مختار بر امور شخصي است. اما آنچه در مورد روزه و ماه رمضان قابل توجه است اين كه پزشكان عصر حاضر و مسلط بر دانش و علم نوين، نه تنها اين امر را نهي نمي كنند بلكه آن را در راستاي تعالي جسمي و روحي انسان از جمله كاهش اضطراب و استرس هاي دنياي امروز، افزايش اعتماد به نفس، افزايش تمركز روحي و فكري و... تلقي مي كنند.
گذشته از اينها روزه به عنوان يك سنت مورد توجه بسياري از خانواده ها است. هرچند به گونه اي عجيب بركات و نعمات براي اين ماه مبارك سايه مي افكند و اهالي اقتدارگر به اين آيين، آن را به عينه لمس كرده اند اما در شرايط امروز كه بخش قابل توجهي از اقتصاد تحت نظر دولت است، فراواني و ارزاني كالا هاي مورد نياز مردم و شهروندان معناي ديگري مي يابد.
گويا گراني دست از سر مردم برنمي دارد.
يك شهروند كه خود را كارگر شاغل در يكي از در شهرك هاي صنعتي اطراف تهران معرفي مي كند، مي گويد: وقتي يك كيلو مرغ 3200 تومان مي شود اين در حالي است كه حقوق بيشتر اقشار جامعه از جمله كارگران افزايش چنداني نمي يابد ديدگاه ها متفاوت مي شود به عنوان مثال اگر يك خانواده 5 نفره كارگري، تصميم بگيرد براي يك وعده غذايي چلومرغ صرف كند، يك كيلو و نيم مرغ نياز دارد كه هزينه آن حدود 5 هزار تومان مي شود. با احتساب هزينه ساير موارد همچون برنج (متوسط 2500 تومان) زرشك، زعفران، روغن، رب، هويج، آب ليمو، سيب زميني و... هزينه كل حداقل 10 هزار تومان مي شود. از طرف ديگر هر ماه از جمله ماه مبارك رمضان خانواده ها ناچارند چندين وعده غذايي به عنوان صبحانه يا افطاري و شام تدارك ببينند. چنانچه براي همين خانواده 5 نفره به طور متوسط 5 هزار تومان براي هر وعده غذايي در نظر بگيريم، براي يك ماه مي شود 300 هزار تومان هزينه غذا، و اگر موارد مورد نياز را كمي ارزان تر در نظر بگيريم، 200 هزار تومان هزينه غذايي يك خانواده 5 نفره در ماه حتمي است. مگر اينكه محاسبه ما محدود شود به خانواده هايي كه ناچار شده اند غذاهاي مغذي و ويتامين دار را از سبد غذايي روزانه خود حذف كنند، و در نتيجه به مصرف غذاهاي كم كيفيت، كم انرژي و كم كالري روي آورند كه در چنين حالتي، هزينه غذايي ممكن است به 100 هزار تومان هم برسد.
وي در پايان مي گويد: جامعه كارگري بسيار مظلوم واقع شده است و با اين گراني ها و تورم فقط كارگر است كه در اين ماه مبارك رمضان كاهش ساعت كاري ندارد و كسي به فكر اين قشر نيست.
يك خانم خانه دار هم مي گويد: قيمت حبوبات از جمله لپه، لوبيا قرمز، نخود و لوبيا چيتي در اين ماه مبارك رمضان نسبت به چند روز قبل افزايش نشان مي دهد و قيمت ليمو اماني به 4500 تومان هم رسيده است. در اين ماه براي خريد گندم و رشته آش خانواده ها افزايش نشان مي دهند كه قيمت يك كيلو گندم 700 تومان و يك رشته آش 600 گرمي به 850 تومان رسيده است. اين در حالي است كه قيمت محصولا ت مختلف شركت هاي متفاوت با يكديگر تفاوت دارد. انتظار از مسوولين آن است كه به اين وضعيت نگاه جدي تري داشته باشند.
يك معلم بازنشسته نيز مي گويد: شايد گفته شود مردم و شهروندان در گذشته با كمترين مصرف غذايي و در برابر فعاليت هاي سخت از قدرت جسمي و روحي بالا تري برخوردار بودند در حالي كه امروزه به رغم توليدات غذايي نوين باز با كاهش قواي روحي و جسمي و افزايش بيماري ها مواجهيم. آن هم در شرايطي كه بيشتر فعاليت ها پشت ميزي شده است. واقعيت اين است كه مواد غذايي امروز طبيعت گذشته خود را ندارند و در واقع صنعتي ومصنوعي شده اند.
يك صاحب خواروبارفروشي نيز با اشاره به مشكلا ت شهروندان و مردم در خريد از مواد غذايي مي گويد: بارها ديده ام كه برخي از شهروندان پس از گرفتن يك كالا و مطلع شدن از قيمت آن از خريد آن امتناع ورزيده اند و معترض شده اند كه قيمت اين كالا چند روز قبل فلا ن قيمت بود ولي حالا چرا افزايش پيدا كرده است؟ ما فقط فروشنده كالا ها هستيم و قيمت اقلا م ديگر دست ما نيست و خيلي از شهروندان از چشم ما مي بينند. اين در حالي است كه ما در اين زمينه مقصر نيستيم. هر روز توزيع كنندگان مواد غذايي فاكتور جديدي به دست ما مي دهند و بارها شده كه حتي ما هم اشتباه مي كنيم و يك كالا را با دو قيمت به دست مردم و شهروندان مي دهيم.
يك بازاري در مورد سوژه گزارش ما مي گويد: دولت براي 6/5 ميليون كارمند خود سبد غذايي ماه مبارك رمضان تدارك ديده است اما براي بقيه اقشار جامعه فكري نكرده است.
او نيز با اشاره به گراني هاي سرسامآ ور در اين ايام مي گويد: ماه قبل پنير درجه يك تبريز را كيلويي 3200 تومان خريداري كردم كه چند روز پيش براي خريد رمضان دوباره به همان مكان مراجعه كردم و با قيمت كيلويي 3600 تومان مواجه شدم. البته ما هم بازاري هستيم و تا حدودي از وضعيت بازار آگاه مي باشيم و مشكلا ت صنف و مغازه دارها را درك مي كنيم ولي توقع داريم كه نظارت بيشتري بر قيمت مواد غذايي شود. چگونه است كه اگر چنانچه ما يك كيف و كفش را گرانتر بفروشيم، بلا فاصله با تذكر، اخطار و حتي جريمه مواجه مي شويم اما اين وضعيت در مورد صنف خواروبارفروشي صدق نمي كند؟
يك خانم شاغل در يكي از ادارات نيز مي گويد: صدا وسيما و كارشناسان تغذيه مدام از خوردن مواد مغذي و پروتئيني نظير گوشت، مرغ و ماهي صحبت مي كنند اين در حالي است كه قيمت همه اين اقلا م گران است و همه كس توان خريد آنها راندارد.
دو روز قبل براي خريد 5 كيلو گوشت گوساله، مقداري جگر، گوشت مرغ و شتر و دو كيلو ماهي قزلآلا حدود 70 هزار تومان هزينه كردم و فقط قيمت ماهي ها 10هزار تومان شد كه آن هم براي دو وعده غذا بيشتر نمي توان استفاده كرد. حداقل انتظار شهروندان از مسوولين اين است كه با اين پديده گراني فصلي مبارزه كنند و نگذارند قيمت از آنچه كه هست بالا تر برود.
معينيان نيز كه خود را يك فرهنگي معرفي مي كند در مورد سوژه گزارش ما مي گويد: متاسفانه معضل گراني از مسكن تا ارزاق عمومي سايه افكنده است و معلوم نيست كه چرا جلوي آن گرفته نمي شود؟ به جز ثروتمندان بيشتر افراد متوسط جامعه همه از عوارض آن رنج مي برند و ديگر سير از گرسنه خبر ندارد. دولت هرچند با اختصاص بخشي از درآمد نفتي خواسته به وضعيت معيشتي مردم كمك كند، اما ميزان تورم و گراني به حدي است كه اين نوع كمك رساني چاره ساز نيست. خواربارفروشي هاي همجوار ما هريك براي خود روي اجناس و ميوه ها قيمت خاصي را گذاشته اند. وقتي مي پرسي كه چرا اجناس مشخص و يك نوع چند نرخي است در جواب مي گويند: سرم را بشكن، نرخم را نشكن. گراني جاي خود، چند نرخي را براي خود چگونه توجيه كنيم؟ چرا جلوي فعاليت دلا لا ن گرفته نمي شود؟ مردم از دولت و مجلس انتظار دارند كه جلوي اين گونه بي بند و باري هاي اقتصادي را بگيرند. چه كاري ضروري تر از اين كه تورم مهار شود؟
يك خانم كه خود را خانه دار معرفي مي كند نيز گفت: در ماه مبارك رمضان خريد براي اقلا م خوراكي، پروتئيني و لبنياتي افزايش مي يابد. اين در حالي است كه در برخي اقلا م مانند شير و سبزي حتي كمبود هم ملا حظه مي شود و اين مشكلا تي را براي شهروندان به ارمغان ميآورد. بنده براي خريد دو كيلو شير از سوپرماركت محله كه همه اجناس خود را از آن جا خريد مي كنم، دو روز ظرف گذاشتم تا موفق به خريد آن شوم. اين در حالي است كه قيد شير پاستوريزه و يارانه اي را بايد در اين ماه مبارك رمضان زد. چرا كه بسيار محدود و كم است. متاسفانه وضعيت به گونه اي شده است كه شهروندان علا وه بر دغدغه چگونه روزه گرفتن و عبادت نمودن در اين ماه بايد نگران وضعيت غذايي خود و اعضاي خانواده هم باشند. اين در حالي است كه سطح درآمد ما بسيار ناچيز است و خيلي از مردم قيد مهماني رفتن و مهماني دادن را در اين ماه مبارك رمضان مي زنند.
صبوري يك شهروند ديگر كه خود را دانشجو معرفي مي كند، نيز مي گويد: بعضي از كارشناسان اقتصادي بر اين عقيده اند كه افزايش حقوق كارمندان و بازنشستگان، نرخ تورم و گراني را بالا مي برد. البته اين ادعا و عقيده از نظر علمي و منطق اقتصادي مي تواند صحيح باشد اما از سويي هم به جرات مي توان ادعا كرد كه اين فرمول در خصوص سيستم اقتصادي كشور ما صدق نمي كند.
آن قطاري كه در ايران ترمزش بريده و دنده عقب هم ندارد، قطار گراني و تورم است كه با سرعتي هرچه بيشتر و بدون هيچ گونه مانع پيش مي رود و همه اقشار و طبقات آسيب پذير را در زير چرخ هاي خود مي گيرد. گراني و تورم در حال حاضر به يك متغير مستقل تبديل شده است و به صورت سنت و عادت درآمده است. فرقي هم نمي كند ماه مبارك رمضان باشد،عيد نوروز باشد يا شب يلدا و آغاز مدارس. به نظر هم مي رسد كه مهار آن از عهده مسوولا ن دولتي خارج گرديده است. با اين وضعيت گمان مي رود نه تنها درآمد نفت بر سر سفره مردم نيامده بلكه بعضي مايحتاج اوليه از قبيل پنير، تخم مرغ، گوجه وخيار هم به زودي به جمع پركشيده ها بپيوندد.
يك كارمند نيز مي گويد: قرار بود نرخ تورم تا پايان سال گذشته يك رقمي باشد، اما آمار رسمي بانك مركزي خبر از تورم 25درصدي مي دهد. اكنون خط فقر براي كارمندان 600 هزار تومان تعيين شده است. با اين وضعيت بايد ملا حظه كرد كه يك بازنشسته با حقوق 200 هزار تومان چگونه امرار معاش مي كند؟ نبايد در اين مقطع دولت و مجلس به دنبال متهم كردن يكديگر در موضوع گراني باشند و به جاي آن بايد به فكر علا ج واقعه قبل از وقوع باشند. واقعا كه كمر مردم با اين گراني ها در ماه مبارك رمضان شكسته است.
يك شهروند ديگر هم درباره گراني هاي روزهاي اخير مي گويد: در كشور ما اين تقويم است كه قيمت ها را تكان مي دهد و بالا و پايين ميآورد. مثلا در مورد همين قيمت مرغ با كاهش نسبي دماي هوا و آغاز ماه مبارك رمضان تقاضا براي گوشت مرغ افزايش مي يابد و بلا فاصله قيمت ها بالا مي رود. سازمان هاي حمايت كننده و متولي هم هرچند جانب مصرف كنندگان را مي گيرند اما در عمل ما شاهد چيز ديگري هستيم. افزايش قيمت ها در ماه مبارك رمضان اكنون ديگر مسبوق به سابقه شده است و هر يك از توليد كنندگان براي خود دلا يل اصلي را بيان مي كنند. بي ثباتي در اين امر، سبب مي شود كه فشار مضاعف به قشر آسيب پذير جامعه و شهروندان بيايد. هرچند مسوولا ن بازرگاني سعي دارند كه با برپايي نمايشگاه هاي فروش پاييزي يا بهاري خود بتوانند قيمت ها را كنترل و مهار كنند اما اين يك مسكن زودگذر است و حتي بارها مشاهده شده كه در ايام برپايي نمايشگاه هاي فوق برخي اجناس در بازار قيمت متفاوتي دارند.
از سوي ديگر تثبيت قيمت كالا ها توسط دولت هم توليد كنندگان را با چالش هاي اساسي مواجه مي سازد چرا كه آنها نمي توانند در برابر افزايش هزينه مواد اوليه و در نتيجه افزايش قيمت تمام شده كالا ي خود را افزايش ندهند. از سوي ديگر مردم نيز در برابر افزايش قيمت يك كالا با مشكلا تي مواجه مي شوند و در واقع تا زماني كه درآمد مردم و به تبع آن قدرت خريد آنان افزايش نيابد، اتخاذ اين گونه راهكارها مي تواند چند صباحي برخي مسائل را لا پوشاني كند. اما در بلندمدت چاره ساز نخواهد بود كه نمونه آن كنترل و نظارت مسوولين بازرگاني و بازرسان اصناف در اين ايام مي باشد.
 جمعه 5 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن