تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820159962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهم اندك كتاب هاي با كيفيت بالا


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: سهم اندك كتاب هاي با كيفيت بالا


سرمايه: دوران هشت ساله دفاع مقدس يكي از مهم ترين وقايع تاريخ ايران در يكصدسال اخير است. اين واقعه تاثيرات شگرفي در ابعاد مختلف جامعه و فرهنگ ما داشته كه در ادبيات ايران زمين منجر به خلق گونه جديد ادبي با عنوان ادبيات دفاع مقدس شده است.

در مدت 28 سالي كه از آغاز تهاجم به مرزهاي ايران مي گذرد تاكنون براساس آمار منتشر شده بيش از 800 عنوان كتاب در گونه هاي مختلف ادبي منتشر شده است اما به ادعاي دبير جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس اين كتاب ها از سال 1382 تا 1385 نسبت به 23 سال گذشته خود رشد دو برابري داشته است اما به نظر مي رسد اين افزايش كمي همراه با رشد كيفي نبوده است و نتوانسته نظر خوانندگان را به خود جلب كند.
بسياري از آثاري كه در اين سال ها در حوزه دفاع مقدس منتشر شده اند مانند گذشته ساختار كليشه اي و مضامين تكراري داشته اند البته نبايد از ياد ببريم كه در چند سال اخير همپاي آثاري كه به طور سنتي به دفاع مقدس نگاهي ارزشي دارند شاهد رشد آثاري هستيم كه به پيامدهاي جنگ با نگاه انتقادي نگاه شده است و مي توان آثاري چون من قاتل پسرتان هستم احمد دهقان و شطرنج با ماشين قيامت حبيب احمدزاده و عقرب روي پله راه آهن حسين مرتضاييان آبكنار و دويدن در ميدان مين مصطفي مستور را نام برد كه روايت هاي تازه اي از سال هاي دفاع مقدس و پس از آن دارند. حسين زنجاني دبير اجرايي جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس به تازگي در گفت وگويي با اشاره به اينكه« تعداد كتاب هاي منتشر شده درباره هشت سال دفاع مقدس از سال 1359 تا 1385 بيش از شش هزار بوده است»، گفته: «تنوع چاپ اين كتاب ها در حوزه هاي مختلف ادبي، پژوهشي، هنر، ترجمه و كودك و نوجوان بوده كه هر كدام از اين حوزه ها به بخش هاي گوناگون تقسيم بندي مي شوند.»
به گفته زنجاني در اين حوزه بيش از 1500 عنوان كتاب تا سال 1385 در حوزه ادبيات منتشر شده كه شامل رمان ها، داستان هاي بلند، داستان هاي كوتاه، شعر و نقدادبي مي شود و مي توان اما اين آمار با آمار كلي كه از كتاب «كتاب شناسي دفاع مقدس» استخراج شده است، متفاوت بوده است به طوري كه تا پايان سال 81 بيش از 800 عنوان كتاب در حوزه هاي ادبيات منتشر شده است.
با مقايسه اظهارات حسين زنجاني و اطلاعات كتاب «كتاب شناسي دفاع مقدس» اهميت چهار سال اخير در چاپ و انتشار كتاب هاي ادبيات دفاع مقدس مشخص مي شود.
فيروزه برومند مولف «كتاب شناسي دفاع مقدس» مي گويد در حوزه شعر تا سال 81 بيش از 300 عنوان كتاب منتشر شده است. اين در حالي است كه زنجاني از انتشار 700 عنوان كتاب در حوزه شعر تا پايان سال 85 سخن مي گويد.
در بخش هاي رمان، داستان هاي بلند و مجموعه داستان از آغاز جنگ تا سال 81 فيروزه برومند بيش از
300 عنوان را معرفي كرده است كه از اين ميان تقريباً 100 عنوان رمان و داستان بلند و مابقي مجموعه داستان است اما دبير اجرايي جشنواره ربع قرن تا چهار سال بعد از آن به 600 عنوان اشاره مي كند.
با بررسي آماري در حوزه ادبيات دفاع مقدس به رشد انتشار عناوين مربوط به آن در فاصله نخستين سال هاي دهه 80 برمي خوريم. با وجود اينكه تمامي اين داده هاي آماري، تقريبي هستند اما جايگاه رشد مقوله اي با نام «ادبيات دفاع مقدس» در اين سال ها از نظر دور نمي ماند. رشد كتاب هاي ادبيات دفاع مقدس در دهه 80 در حالي صورت مي گيرد كه برگزاركنندگان جايزه كتاب سال دفاع مقدس بارها نسبت به پايين بودن كيفيت اين كتاب ها اشاره كرده اند.
محمدرضا سنگري دبير كتاب سال دفاع مقدس نيز در سال 85 در نشستي خبري گفته بود:« بيش از 9 ماه آثار بسياري را بررسي كرديم تا كتاب مناسبي را براي جايگزيني در كتاب هاي درسي پيدا كنيم ولي پيدا نكرديم.» اما اين نكته را نيز بايد گفت آماري از دو سال و نيم گذشته در مورد كتاب هاي منتشر شده ادبيات دفاع مقدس در دست نيست.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن