تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819988531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاتمي: در حكومت امام على راى و نظر مردم اهميت داشت


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: خاتمي: در حكومت امام على راى و نظر مردم اهميت داشت
رئيس موسسه‌ بين‌المللى گفت‌وگوى فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بر اهميت راى و نظر مردم در ديدگاه علي(ع) تاكيد كرد و افزود: اميرالمومنين به صراحت مى‌گويد اگر مردم نمى‌خواستند و حضور مردم نبود و نظر و راى مردم نبود من اين حكومت را نمى‌پذيرفتم. وقتى هم كه به حكومت مى‌رسد دغدغه‌ خاطر او حق مردم است.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌محمد خاتمى در مراسم احياى شب شهادت اميرالمومنين علي(ع) در حرم مطهر امام خميني(ره) به حكومت حضرت علي(ع) اشاره كرد و افزود: اميرالمومنين(ع) در ميان ائمه منحصر به فرد بود كه توانست كمتر ازپنج سال حكومتى داشته باشد، تا نشان بدهد حكومتى كه مرضى رضاى خدا، مطلوب پيامبر و متناسب با شان انسان و مسلمانان است چيست. در تمام اين دوره، با فتنه‌ها، جنگ‌ها و دشمنى‌ها مواجه بود؛ به طورى كه عمده وقت اميرالمومنين(ع) صرف اين قضيه شد ولى اين مانع از آن نبود كه اميرالمومنين الگويى نشان بدهد.

وى يادآور شد: امروز بشر با تجربه‌ فراوان و دادن هزينه‌هاى گزاف، به نكته‌هاى مهمى براى حكومت رسيده است؛ از جمله اينكه انسان صاحب حق و حرمت است، داراى حقوق است، بر سرنوشت خود حاكميت دارد و آزاد است كه در نقد جامعه بيانديشد و انديشه خود را بيان كند. اينها مسائلى است كه بشريت در سير تكاملى خود به آنها رسيده است. هرچند به لحاظ نظرى اشكالاتى دارد و به لحاظ عملى هم بشر نتوانسته است به همين‌ها به درستى عمل كند. وقتى همه‌ اين تجربه‌هاى بشر را كنار مى‌زنيم و حكومت علي(ع) را در نظر مى‌گيريم مى‌بينيم تمام اين مسيرهاى فكرى و عملى بشر در مقابل شيوه و روش اميرالمومنين رنگ مى‌بازد و انسان تعجب مى‌كند كه يك نفر چه‌طور مى‌تواند اين‌طور بيانديشد و عمل كند، آن هم در آن زمان خاص. خاتمى ادامه داد: كدام حاكم را در دنيا سراغ داريد كه به شدت مردم را تشكيك كند كه در مقابل حاكم و قدرت بايستند، دچار لكنت زبان نشوند و حق خود را بخواهند؟ كدام حاكم را سراغ داريد كه بگويد وظيفه‌ شماست كه انتقاد كنيد. علي(ع) نمى‌گويد كه انتقاد حق است بلكه به مردم مى‌گويد كه وظيفه داريد. كدام حكومت است كه نه تنها مخالفان خود را تحت فشار قرار ندهد و براى مخالفت هزينه‌اى ايجاد نكند، بلكه همواره از حق مخالفان خود حمايت كند و او را از امتيازاتى كه بايد در جامعه داشته باشد محروم نكند؟ وى با بيان اينكه حكومت على (ع) يك معجزه است و امروز هم نظير ندارد اظهار كرد: اميرالمومنين(ع) بيانى دارد كه مى‌فرمايد اى مردم من را بر شما حقى است و شما هم بر من حقى است. حق من بر شما اين است كه خير شما را بخواهم. آگاهى دادن به شما، بالا بردن اطلاعات شما و محو بى‌سوادى در جامعه براى اينكه جامعه را بر اساس علم و آگاهى اداره كنيد از جمله حقوق شما بر من است. خاتمى رونق اقتصادى را از جمله ديگر حقوق مردم بر گردن حاكمان دانست و تصريح كرد: رشد اقتصادى جامعه، بالا بردن رونق مالى و اجتماعى و سازمانى جامعه، نه توزيع مستقيم آن به صورت عادلانه و نه امكانات موجود را به طور يكسان در دست افراد قرار دادن از حقوق مردم بر حاكمان است. اينكه مى‌گوييم بايد در جامعه توليد كرد و ثروت ايجاد كرد يكى از حقوقى است كه مردم بر حاكمان دارند.

رئيس‌جمهور سابق كشورمان با بيان اينكه نمى‌شود سرمايه‌ كشور را بر باد داد به اين عنوان كه مى‌خواهيم عدالت را برقرار كنيم رونق اقتصادى و مالى را پيش زمينه توزيع عادلانه دانست و تاكيد كرد: ابتدا بايد در جامعه ايجاد ثروت كرد، ثروت جامعه را بالا برد و رونق اقتصادى و مالى جامعه را بالا برد و بعد توزيع عادلانه كرد. وى به حق حاكم بر مردم نيز اشاره كرد و با بيان اينكه حقى كه حاكمان بر مردم دارند از شگفتى‌هاى شخصيت اميرالمومنين است افزود: اميرالمومنين(ع) به مردم مى‌فرمايد حالا كه راى داده‌ايد و تصميم گرفته‌ايد كه من حاكم شما باشم وفادار به راى خود باشيد. يعنى وفا كنيد و جفا و خيانت نكنيد.
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن