تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820172879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دلمان خوش بود به قيصر امين پور كه او را هم از دست داديم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دلمان خوش بود به قيصر امين پور كه او را هم از دست داديم
يك وقت آقاي مطهري از من پرسيدند نظرم راجع به شعر مولوي چيست . گفتم : اصولِ اصولِ اصولِ دين است .گفت : نظر من هم همين است . البته درباره حافظ كمي با هم اختلاف عقيده داشتيم .مرحوم اخوان ثالث كه قطعا - به نظر من البته - بهترين شاعر نيمايي و از همه اقرانش قوي تر بود
ديدار رهبر معظم انقلاب علاوه بر خبرهاي منتشر شده، گوشه ها و حاشيه هاي خواندني هم به همراه داشت كه توسط يكي از خبرنگاران حاضر در مجلس ثبت و به برخي از آنها اشاره مي شود.

به نوشته اين خبرنگار در "آب و آتش"؛ حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار نكات جالب توجه بسياري را بيان مي كنند كه در ادامه به مهمترين آنها اشاره مي شود:

- ما دوران قبل از انقلاب را ديده ايم و با خيلي از شاعران آن زمان نشست و برخاست داشته ايم . بهترين ايشان مرحوم اميري فيروزكوهي بود كه حقا در قله غزل زمان خودش قرار داشت . [ اين در حالي بود كه ] بيشترين تجلي و نمايشي كه مي شد از او ديد ، در يك گوشه جلسه خصوصي بود . يا مرحوم [مهدي ] اخوان ثالث كه قطعا - به نظر من البته - بهترين شاعر نيمايي و از همه اقرانش قوي تر بود و لفظ و معناي شسته رفته تري داشت ، در گوشه اي زندگي مي كرد كه جز عده اي از خواص ، او را نمي شناختند و او هم عزلت را ترجيح مي داد. وقتي بزرگان ، در اين عزلت و خمودي زندگي مي كنند ، قهرا جوانها رشد نمي كنند.

- من بحث كميت و تعداد را مي گويم ، اما بحث كيفيت بايد سنجش واقعي بشود كه چگونه . البته در غزل ، اميري فيروزكوهي ، رهي معيري و شهريار خيلي خوب بودند ، لكن از لحاظ گسترش و باز بودن ميدان جولان ، آنوقت اين وجود نداشت .انقلاب اين ميدان را باز كرد ؛ نه فقط در شعر ، كه در ادبيات ، در علوم تجربي و در مديريتهاي كلان مثل مديريت دفاع مقدس كه پيش آمد .

- شعري كه من امشب شنيدم و پارسال شنيدم ، با شعري كه چهارده پانزده سال پيش از جوانها مي شنيدم خيلي رشد كرده ، خيلي خوب شده ، خيلي صيقل يافته شده ، علاوه بر اينكه از نظر مضامين ، خيلي پيش رفته است .ما اين ثروت ملي را داريم و گسترشش هم بر دستگاههاي مسئول واجب است و هم بر كساني كه اين نعمت و اين قريحه خوب را دارند. بايد شكر گزاري كنند و شكر گزاري اش هم به همين است كه گسترشش بدهيم و اين چشمه ها را جوشنده تر كنيم .

- بايد بدانيد از اين ثروت ، كجا استفاده كنيد . با اينكه مي دانم شعر ، قابل در قاب گرفتن و محدود شدن نيست و از اين جهت ، مثل ديگر قالبهاي هنر است . انضباط در زندگي لازم است اما در هنر ، نه ممكن است و نه چنان انضباطي لازم است ؛ چون هنر ضايع مي شود . اما خود شاعر مسئوليت دارد و آن كساني كه مي توانند زمينه هاي هدايت شعر شاعر را به عرصه هاي مورد نياز جامعه فراهم كنند ، مسئوليت دارند.

- خيلي از زمينه هاي جامعه با زبان هنر ، قابل اصلاح است و مثلا اخلاقيات بايد به اخلاق ملي تبديل شود . ما چند قرن زير چكمه استبداد زندگي كرده ايم . برخي پادشاهان كه شايد به آنها افتخار هم بكنيم - مثل نادر شاه - ديو مُهيبي است ، شاه عباس هم همين طور . شما ببينيد غير از آن قهرمانيها ، با مردم كشورشان چگونه رفتار كردند ، با خوبهايشان چگونه رفتار كردند . اين خلقيات بايد اصلاح شود.

- در تاريخ ادبيات ما ، اين ويژگي [اخلاقي و اصلاحي بودن ]در شعر ما كاملا به چشم مي خورد . سعدي كه از اين جهت در قله است ؛ فردوسي ، نظامي ، سنايي و ناصر خسرو همين جور است ، جامي همين جور است . در اواخر دوران سبك هندي ، واعظ قزويني همين طور است . اصلا او واعظ بوده و منبر مي رفته است و البته شعرهاي بسيار خوب و پر مضمون و عالي هم گفته است . خود صائب ، اگر فقط غزليات اخلاقي و نصيحت گونه او را جمع آوري كنيد يك كتاب قطور مي شود.

- بايد به جاي الگو سازيهاي مصنوعي و جعلي و بدلي از فلان هنرپيشه و مانكنها و رقاصه ها ، عاطفه هاي واقعي به عنوان الگو معرفي شوند.
- بخشي از شعر آييني ما مي تواند مصروف مطالب عرفاني بشود. شعر مولوي را ببينيد ؛ اگر ديوان شمس را دوردست ببينيم ، شعر مثنوي كه اصولِ اصولِ اصولِ دين است . اعتقاد من اين است . يك وقت آقاي مطهري از من پرسيدند نظرم راجع به شعر مولوي چيست . گفتم : اصولِ اصولِ اصولِ دين است .گفت : نظر من هم همين است . البته درباره حافظ كمي با هم اختلاف عقيده داشتيم .

- همين بيدل -كه آقاي [ محمد كاظم ] كاظمي كار بسيار خوبي كرده اند كه البته شايد [بيش از ] يك دهم شعر بيدل را موفق به بررسي نشده اند - واقعا شعرش هنرمندانه است ، واقعا استحكام شاعري اين مرد غير ايراني را نشان مي دهد كه در هند ، اينچنين به زبان فارسي شعر بگويد.

- درياي عرفان ، جايش در شعر امروز ما و شعر امروز جوانهاي ما خالي است . البته همان مفاهيم را با همان الفاظ تقليد كردن خيلي مزه ندارد ، بايد با قريحه خودتان آن را بپرورانيد.
- - من به هيچ شاعري توصيه نمي كنم كه شعر عاشقانه نگو . معلوم است كه نمي شود . البته مي شود توصيه كنم كه مراقبت كنند افراطي نشود ؛ از حالت حجب و حياي ايراني - اسلامي ما خارج نشود و ترويج شعر عرياني كه آنها مي خواهند نشود. ما هم نه آنقدر خشكيم كه از اين شعرها لذت نبريم و نه آنقدر بي توجه كه آن را نفهميم .

- ياد مرحوم قيصر امين پور- كه حقيقتا در گذشت امين پور ما را به معناي واقعي كلمه ، داغدار كرد- به خير. بعد از مرحوم - سيد حسن - حسيني دلمان خوش بود به امين پور ، كه او را هم از دست داديم . حالا بايد قدر شما را بدانيم .
 پنجشنبه 28 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن