تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820173592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

القدس العربي: عباس به همراه بوش و اولمرت بساط خود را برچيند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: القدس العربي: عباس به همراه بوش و اولمرت بساط خود را برچيند
خبرگزاري فارس: روزنامه "القدس العربي"در سرمقاله خود با اشاره به بحران فقدان مشروعيت تشكيلات خودگردان و نهادهاي وابسته به آن از جمله دولت فلسطين نوشت: "محمود عباس"، رئيس تشكيلات خودگردان به دنبال رئيس جمهور آمريكا و نخست‌وزير اسرائيل بساط خود را جمع كند تا بيشتر احساس غربت نكند.


به گزارش فارس، روزنامه "القدس‌العربي" در سرمقاله امروز خود به قلم "عبدالباري عطوان"نوشت: صحنه سياسي فلسطين شاهد نوعي جدال بر سر مساله تمديد دوره رياست محمود عباس در تشكيلات خودگردان براي يك سال ديگر است در حالي كه يك شهروند فلسطيني در سرزمين‌هاي اشغالي درگير مشكلات و فراهم كردن يك لقمه نان براي خانواده‌اش در سايه تحريم‌هاي شديد اسرائيل در غزه و كرانه باختري است.
اين مقاله آورده است: ابومازن اين جدال را در گفت‌وگوي خود با روزنامه اسرائيلي هاآرتص آغاز كرد چون از تصميم خود براي باقي ماندن در قدرت تا ژانويه 2010 خبر داد و پس از آن در اظهارات تلويزيوني بار ديگر تاكيد كرد كه تمديد دوره رياست مطابق با اقدامات قانوني صورت مي‌گيرد.
نويسنده مقاله افزود: "خالد مشعل"، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس در دمشق كه طرف ديگر معادله فلسطين است اعلام كرد حكومت محمود عباس پس از نهم ژانويه امسال مشروعيت ندارد مگر اينكه انتخابات در سايه توافق ملي برگزار شود.
در ادامه اين مقاله آمده است: در هر حال هر طرف فلسطيني موضع خود را با ارجاع به برخي اصول در نظام قانون اساسي فلسطين كه در مجلس قانونگذاري فلسطين در دوره رياست "ياسر عرفات" رئيس فقيد تشكيلات خودگردان به تصويب رسيده، تثبيت كرده است.
كارشناسان و حقوقدانان دفتر رياست محمود عباس حكم مي‌دهند كه تمديد حكومت امري قانوني و مطابق با اصلاحات وارده بر نظام اساسي حكومت است به گونه‌اي كه انتخابات رياستي با انتخابات مجلس همزمان مي‌شود.
اين مقاله آورده است: طرف مقابل جنبش فتح اين احكام را باطل خوانده و تاكيد كردند كه اين اصلاحات در مجلس به تصويب نرسيده و به طور ضمني از تصميم خود براي برگزيدن رياست "عزيز الدويك"، رئيس مجلس قانونگذاري كه اسير در زندان‌هاي اسرائيل است به عنوان رئيس تشكيلات خودگردان پس از ژانويه سال آينده خبر مي‌دهند.
عطوان در ادامه نوشت: گزينه‌هاي پيش روي عباس بسيار محدود است و اجراي انتخابات رياستي قبل از ژانويه امري مشكل است چون زمان براي فراهم آوردن مقدمات آن كافي نيست و حتي اگر زمان هم مشكل نبود در سايه اختلافات داخلي فلسطين و وجود دو قدرت يكي در نوار غزه و ديگري در كرانه باختري برگزاري انتخابات بسيار مشكل بود.
اين مقاله افزود: اين گمان نمي‌رود كه حماس اجازه برگزاري انتخابات به دعوت محمود عباس دهد و اگر تنها در كرانه باختري برگزار شود اين به معناي تشديد اختلافات داخلي و برگزيده شدن محمود عباس به عنوان رئيس فلسطينيان كرانه باختري و نه نوار غزه خواهد بود.
در ادامه مقاله آمده است: ادامه حضور عباس در قدرت به دنبال پايان دوره رياست وي سبب شك و ترديد قانوني درباره مشروعيتش، فلج شدن جنبش فتح، حذف بسياري از صلاحيت‌هاي وي و تضعيف موضع تشكيلات خودگردان براي مذاكره با اسرائيل است.
عبدالباري عطوان تاكيد كرد: اينكه برخي كشورهاي عربي از محمود عباس خواسته باشند در قدرت بماند به وي مشروعيت نمي‌دهد چون مشروعيت بايد از ملت فلسطين و نهادهايش اخذ شود و نه از رهبر اين كشور و آن كشور.
نويسنده در ادامه تاكيد كرد: تمديد دوره رياست ابومازن شرايط استثنايي نيست و همه نهادهاي كنوني فلسطين در كرانه باختري هم اكنون غيرقانوني است براي مثال شوراي ملي فلسطين و از 12 سال يش هيچ جلسه‌اي برگزار نكرده و همه نهادهاي زيرمجموعه آن همچون كميته اجرايي و شوراي مركزي فلسطين از لحاظ كاربرد غيرقانوني هستند.
در ادامه مقاله آمده است: حتي كميته مركزي حزب حاكم فتح تقريبا غيرقانوني است چون كنگره عمومي جنبش فتح كه اين كميته را انتخاب مي‌كند از زمان 1989 تشكيل جلسه نداده و هيچ نشاني از نزديك بودن زمان برگزاري آن هم نمي‌رود چون محمود عباس و اطرافيانش بر سر مكان برگزاري و چگونگي انتخاب شركت كنندگان در آن اختلاف نظر دارند.
سرمقاله القدس العربي تاكيد مي‌كند: فقدان مشروعيت تنها ويژگي نهادهاي سازمان آزادي‌بخش فلسطين يا جنبش فتح نيست بلكه شامل حال دولت كنوني فلسطين به رياست سلام فياض نيز مي‌شود چون دولت پيشبرد امور تنها براي چند ماه قانون است اما فياض بيش از يك سال است كه بدون حكم قانوني يا تصويب مجلس قانونگذاري در جاي خود نشسته است.
نويسنده مقاله افزود: نمي‌دانيم چرا محمود عباس مي‌خواهد پس از پايان دوره رياست خود همچنان در قدرت باقي بماند تا همچنان خونريزي‌ها ادامه داشته باشد. مي‌دانيم كه مذاكرات با اسرائيل بايد به نتيجه‌اي برسد اما شخص عباس شبانه‌روز تصريح مي‌كند كه هيچ پيشرفتي در مسائل شش گانه اصلي مورد توجه فلسطينيان حاصل نشده است.
عطوان افزود: انتظار مي‌رفت كه محمود عباس قبل از پايان دوره حكومتش استعفا دهد چون طرحش براي مذاكره با اسرائيل به شكست انجاميد و اين رسم مرسوم رهبران آزاده جهان است.
در ادامه مقاله آمده است: محمود عباس چگونه مي‌خواهد در قدرت باقي بماند در حالي كه دوستانش از جمله "جورج بوش"، رئيس جمهور آمريكا و "كاندوليزا رايس"، وزير امور خارجه اين كشور درست زماني كاخ سفيد را ترك مي‌كنند كه دوره رياست وي هم در تشكيلات خودگردان به پايان مي‌رسد. پس بهتر است با آنها برود تا احساس غربت بيشتر نكند.
محمود عباس نمي‌تواند توافقنامه‌هاي سرنوشت ساز با اسرائيلي‌ها امضا كند چون از مشروعيت كافي حتي در بسياري از محافل جنبش فتح برخودار نيست و حتي اگر به توافقاتي با اسرائيل دست يابد نمي‌تواند در شرايط كنوني اختلاف بين گروه‌هاي فلسطيني آن را به اجرا درآورد.
اين مقاله آورده است: تقريبا همه فلسطينيان ايمان آورده‌‌اند كه مذاكرات پس از كنفرانس آناپليس شكست خورده و كميته چهارجانبه صلح خاورميانه نيز متلاشي است و معادلات استراتژيك بين‌المللي نيز با بروز قدرت روسيه تغيير كرده است و اين تغييرات نيازمند راهبرد جديد رهبران جديد فلسطيني است تا با فهم عميق‌تر از واقعيت آرمان‌هاي ملت فلسطين را تحقق بخشند.
عطوان در پايان اين مقاله نوشت: محمود عباس مي‌تواند با ترك منصب خود ميز مذاكرات را بر سر آمريكا و به ويژه اسرائيل بكوبد چون آنها اين مذاكرات را به شكست كشاندند عليرغم اينكه در مذاكرات تظاهر به انعطاف كردند و شايد اين پيش‌بيني را بتوان كرد كه با رفتن محمود عباس اگرچه اشغالگري به پايان نمي‌رسد اما زخمي كه در دوره حكومت وي بر بدنه فلسطين وارد آمد، التيام يابد و وحدت ملي فلسطين محقق شود.
انتهاي پيام/.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن