تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820607390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا رهبر كره شمالي هنوز زنده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آيا رهبر كره شمالي هنوز زنده است
فرزانه روستايي

يكي از مهم ترين تفاوت هاي نظام سياسي امريكا با بسياري از مدل هايي كه كشورهاي در حال رشد با آن اداره مي شوند اين است كه در امريكا اداره كنندگان نظام سياسي خود را با ملزومات و نيازهاي كشور و ملت هماهنگ مي كنند اما برعكس در قلمرو جهان سوم، اين كشورها هستند كه به شكل و شمايل سلايق رهبران درمي آيند، با شادماني و تولد رهبران پايكوبي مي كنند و بعضاً حتي معتقدند اداره كنندگان كشورشان تواناترين و حتي خوش سيماترين مخلوقات روي زمين اند. در بسياري از دموكراسي هاي پيشرفته غربي، رهبران سياسي و روساي جمهور با چنان روال بدون تنش و ريزشي جابه جا مي شوند كه گويي صندوقدار بانك از يك شعبه به شعبه ديگري منتقل شده است اما در بسياري از كشورهاي دموكراسي نيازموده جابه جا شدن رهبران به صورت تلويحي تغيير نظام سياسي، اقتصادي و تغيير تعاريف امنيت داخلي و خارجي را تداعي مي كند. براي مثال يكي از بحث هاي پيرامون نامزدي جان مك كين نامزد جمهوريخواهان امريكا براي رياست جمهوري اين بود كه وي براي مدتي مبتلا به سرطان پوست بوده است و هيچ پزشكي نمي تواند احتمال عود يك سرطان درمان شده را ناديده بگيرد؛موضوعي كه تا مدتي تاييد صلاحيت او را به عنوان نامزد يك حزب مورد ترديد قرار مي داد.

نقطه مقابل چنين راهبردي نمونه اداره كشور كمونيستي كره شمالي است و آن اينكه معلوم نيست از حدود يك ماه پيش رهبر اين كشور در اثر يك حمله مغزي مرده است يا به هر ترتيب هنوز در قيد حيات به سر مي برد. برخلاف امريكا كه نظام سياسي اش براساس چارچوبي تعامل مي كند به ترتيبي كه چندين پزشك مشهور در پربيننده ترين برنامه هاي تلويزيوني احتمالات درمان قطعي يا عود سرطان درمان شده يك نامزد رياست جمهوري را مورد بحث قرار مي دهند و به اطلاع مردم مي رسانند سراپاي نظام سوسياليستي كره شمالي آنچنان حول شخص كيم ايل جونگ چيده شده است و رهبر اين كشور آنچنان اداره همه جوانب كشور را به خود وابسته كرده كه اطلاع رساني شفاف و صادقانه به ملت پيرامون سلامت يا حتي زنده يا مرده بودن وي شاكله نظام را مي لرزاند و احتمال فروپاشي آن مي رود.

بسته بودن مركزيت اداره كشور سوسياليستي كره شمالي و نيز بي ارتباط بودن مردم و نهادهاي نيمه مدني با مركزيت سياسي آنچنان است كه برخي از كارشناسان اين حوزه جغرافيايي معتقدند كيم ايل جونگ از حدود يك سال پيش و در ميانه مذاكرات مربوط به خلع سلاح و انهدام تاسيسات هسته يي اين كشور در چارچوب مذاكرات شش جانبه مرده است و يك گروه چهارنفري از رهبران حزب و گردانندگان ارتش و خانواده كيم ايل سونگ كشور را طي يك سال گذشته اداره كرده اند. برخي از اين كره شمالي شناسان حتي معتقدند مواردي را كه كيم ايل جونگ در مراسم عمومي ظاهر مي شده اين خود وي نبوده بلكه بدل هاي شبيه او نقش رهبر كره شمالي را بازي كرده اند. شايد اظهارنظر كارشناسان فوق افراط گونه به نظر آيد اما سوابق سياسي اين كشور و شخصيت كيم ايل جونگ و رفتاري كه از وي مشاهده شده تا حدودي چنين غلوگويي هايي را توجيه مي كند. در مقايسه سرطان پوست درمان شده جان مك كين نامزد جمهوريخواهان امريكا با بيماري كيم ايل جونگ مشاهده مي كنيم كه رهبر كره شمالي به ديابت، بيماري كليوي، بيماري قلبي، بيماري كبدي و اختلالات ناشي از يك دو شخصيتي رواني رنج مي برده است و البته از سوار شدن به هواپيما مي ترسد و فقط با قطار مسافرت مي كند. شمار اين بيماري ها با نحوه زندگي و معيشت او كاملاً همخواني دارد. رهبر كره شمالي كه دستگاه تبليغاتي حزب كمونيست آن را بهشت روي زمين مي داند گران ترين سيگارهاي برگ را دود مي كند و به گران ترين ودكايي كه در روسيه توليد مي شود اعتياد دارد، و در ميان غذاهاي دريايي فقط به نوعي خرچنگ علاقه مند است كه تنها ثروتمندان از پس خريد آن برمي آيند.

بسياري از كارشناساني كه از كشورهاي شرق آسيا امور كره شمالي را پيگيري مي كنند معتقدند كيم ايل جونگ از نوعي بيماري رواني دوشخصيتي رنج مي برد كه تاثير آن بارها در مذاكرات چندجانبه با حضور ديپلمات ها نمايان و باعث شده وي به يكباره از شخصيتي آرام و منطقي و باهوش به شخصيتي عصبي، پرخاشگر و نامتعادل تبديل شود. شايد همين ويژگي رهبر كره شمالي باشد كه ديپلمات هاي طرف مذاكره با نمايندگان پيونگ يانگ را متقاعد كرده كه مذاكره كنندگان اين كشور غيرقابل اعتماد، دروغگو و بي ثبات هستند و پس از پايان مذاكره و توافق با آنان، شما عملاً نمي توانيد مطمئن باشيد كه به توافقي با آنان دست يافته ايد. ديپلمات ها معتقدند در بسياري از موارد پس از مذاكرات طولاني پيرامون موضوعي با نمايندگان كره شمالي به توافق رسيده و مذاكرات را به پايان رسانده ايم، اما چند روز بعد آنان هر توافقي را انكار مي كنند. از آنجا كه كيم ايل جونگ بر مهم ترين خطوط روابط خارجي و امنيتي اين كشور احاطه داشته و هيچ زاويه يي از مداخله وي مصون نبوده، احتمالاً رفتار ديپلمات هاي اين كشور در برخورد با ديپلمات هاي ديگر كشورها فقط مي تواند تحت تاثير مديريت كسي باشد كه طي 14 سال گذشته اين كشور را اداره كرده است.

در حال حاضر كره شمالي و تحولات آن تبديل به موضوعي امنيتي براي شرق آسيا شده است. گزارش هاي رسمي اين كشور حاكي از آن است كه رهبر كره شمالي از حدود يك ماه پيش دچار سكته مغزي شده و تحت جراحي پزشكان چيني قرار گرفته است. مفهوم اعلاميه هاي رسمي حزب كمونيست پيونگ يانگ اين است كه وي به احتمال زياد ديگر قادر به انجام مسووليت اداره اين كشور نيست. نظام سياسي بسته و اختناق دولتي 60 سال حكومت استالينيستي در اين كشور سبب شده غير از شمار اندكي از فرماندهان نظامي و گردانندگان عالي حزب و همچنين سه پسر كيم ايل جونگ هيچ جانشيني براي او وجود نداشته باشد. پسر بزرگ كيم ايل جونگ به قماربازي و رفتارهاي ناشايست شهرت دارد.

پسر وسط كيم ايل جونگ به روابط اخلاقي نامتعارف متهم است. پسر كوچك وي كه بسيار به پدر شباهت دارد و با افسانه سرايي هاي حزبي مي توان او را به جانشيني كيم ايل جونگ گمارد هيچ تجربه مديريتي ندارد.

برخي از سران حزب و ارتش كه احتمال جانشيني آنها مي رود از افراط گرايان حزبي هستند كه بعضاً ادامه توافق بر سر خلع سلاح اين كشور و تعهد به توافق هاي بين المللي با كشورهاي شش جانبه را برنمي تابند.

بدين ترتيب بعد از پاكستان، كره شمالي اتمي دومين كشور بسيار خطرناك جهان سوم است كه بحران جانشيني و رهبري آن امنيت جهاني و منطقه يي را در معرض تهديد قرار داده است. كره جنوبي خود را آماده مي كند تا در صورتي كه بحران جانشيني موجب فروپاشي سياسي و سپس اجتماعي اين كشور شد با موج آوارگان گرسنه اين كشور مواجه شود. امريكايي ها كه تاكنون فكر مي كردند بحران كره شمالي به پايان رسيده و وعده مي دادند نام اين كشور را از ليست سياه خود خارج مي كنند با شرايطي مواجه شده اند كه به نقل از شوراي روابط خارجي امريكا انتظار آن را نداشته و براي آن آماده نيستند. اما، اگر كيم ايل جونگ از چند سال پيش كه شمار بيماري هايش افزايش مي يافت از قدرت كناره مي گرفت و اداره كشور را به نسل جوان تر يا تركيبي از جريان هاي سياسي اين كشور واگذار مي كرد، ديگر نه زنده يا مرده بودنش تبديل به شايعه محافل جاسوسي مي شد و نه 22 ميليون جمعيت گرسنه، محروم و عقب نگه داشته شده اين كشور با بروز بحران جانشيني دچار چنين تنش عظيمي مي شدند.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن