تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819759707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عطريانفر :85 درصد فضاي رسانه‌اي كشور متعلق به صداوسيما است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عطريانفر :85 درصد فضاي رسانه‌اي كشور متعلق به صداوسيما است
محمد عطريانفر گفت : در حال حاضر 85 درصد از فضاي رسانه‌اي متعلق به صداوسيما و 15 درصد مربوط به رسانه‌هاي مكتوب است كه از اين 15 درصد هم 10 درصد آنها واجد مواضع نقد نيستند.

به گزارش خبرگزاري مهر،عطريانفر گفت: مطبوعات آنطور كه بايد در شأن و منزلت مردم ايران نيست. مناسبات بين حاكميت، رسانه و مردم به صورت منطقي و در چارچوب حقوقي مشخص تعريف نشده است. فعاليت در حوزه رسانه با نگراني همراه است. وقتي از رسانه صحبت به ميان مي‌آيد بيشتر رسانه‌اي مدنظر است كه با هويت خصوصي تعريف شده باشد. هنگامي كه يك رسانه خصوصي حيات سياسي پيدا مي‌كند مي‌تواند واجد مواضع انتقادي به خصوص در جريان قدرت باشد.

وي افزود: در حال حاضر 85 درصد از فضاي رسانه‌اي متعلق به صدا و سيماست و 15 درصد مربوط به رسانه‌هاي مكتوب. از اين 15 درصد 10 درصد آنها واجد مواضع نقد نيستند و رسانه‌هايي هستند كه همسو با جريان حاكميت حركت مي‌كنند. در حوزه نقد چندان شاهد رسانه‌هاي گسترده و تاثيرگذار نيستيم و اين مهمترين مشكل و آسيب رسانه‌هاي مكتوب در كشور ماست. اميدوارم در جشنواره مطبوعات به اين مهم توجه شود و آسيب‌شناسي مطبوعات صورت بگيرد تا در آينده در جهت افزايش سطح آگاهي مردم و تصحيح صاحبان قدرت گام‌هاي بلندي برداشته شود.

عطريانفر در خصوص دليل پايين بودن تيراژ مطبوعات اظهار داشت: اين مسئله عمدتا به همان آسيب بزرگي كه اشاره كردم برمي‌گردد. به دليل ناپايداري نيروهايي كه در اين عرصه قلم مي‌زنند، به رسميت نشناختن حرفه مقدس رسانه و عدم اطمينان به آينده، مطبوعات فرصت پايداري پيدا نمي‌كنند. هر امري كه عمر دراز نداشته باشد موفقيتي كسب نخواهد كرد و نمي‌تواند اميدي برانگيزد.

وي درباره ازدياد مجلات و سطح كيفي پايين برخي از آنها نيز گفت: متاسفانه دستگاه رسمي ناظر بر مطبوعات به دليل سياستهاي انقباضي اجازه نمي‌دهد چهره‌هاي شاخص مطبوعات بتوانند واجد نشريه باشند و مورد حمايت قرار بگيرند. هر چقدر چهره‌اي شناخته شده‌تر باشد اخذ مجوز سختتر است. ريشه همه اين كاهش سطح كيفي رسانه‌ها و مجلات همين است كه مجوز در دست كساني است كه نه مطبوعاتي هستند و نه چهره‌هاي شناخته شده‌اي كه بتوانند تاثيرگذار و جريان‌ساز باشند. اگر تمهيدي در پيش گرفته شود كه افراد شناخته شده به ميدان بيايند و حمايت شوند و دستگاه دولتي مشوق آنها باشد منطقا سطح كيفي مطبوعات بسيار بالا خواهد رفت.

عطريانفر درباره تاثير برگزاري جشنواره در رشد و شكوفايي مطبوعات اظهار داشت: جشنواره فرصتي است تا رسانه‌ها طرح مشكل كنند اما پيش از اين كه اقدامي سازنده باشد و تاثيرگذاري بلندمدت به جا بگذارد صرفا يك نمايش است. هر چند نمايش قابل دفاع است اما براي حل مشكلات مطبوعات كفايت نمي‌كند. مطبوعات به اقدامي فراتر از برگزاري جشنواره نياز دارد. مطبوعات نيازمند گفتگو و برنامه‌ريزي دقيق است.

وي گفت: جشنواره در طول پانزده سال برگزاري فراز و فرودهاي زيادي داشته است. پديده‌اي به نام مطبوعات همواره در كنار نمايشگاه كتاب ديده مي‌شد و از حوزه تاثيرپذيري كتاب بهره مي‌برد. مدتي است كه از نمايشگاه كتاب فاصله گرفته اما تا زماني كه نتوانيم مطبوعات را در جايگاه وزين خودش مطرح كنيم بايد همچنان از حاشيه مخاطبهاي كتاب مطبوعات را برخوردار كنيم. هر چند مطبوعات در كنار نمايشگاه كتاب فرعي قلمداد مي‌شود. در واقع هم واجد حيثيت تام و تمام نيست و در كنار نمايشگاه كتاب مي‌تواند اثربخشي و بهره‌وري موفقتري داشته باشد.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن