تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819795386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت و بايسته‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ضرورت و بايسته‌ها
طلوع فجر انقلاب اسلامي در شب تيره و تار ضلالت و گمراهي، فسردگان جهان مادي را به نور جان‌بخش الهي حياتي تازه بخشيد و عالم بشريت شاهد ظهور رادمردي سترگ از سلاله پاك امامان معصوم عليهم‌السلام شد كه در پرتو عنايات خاص خداوند متعال، ملت ستم كشيده ايران را از يوغ استعمار جديد فرهنگي و سياسي رهانيد و هيبت دروغين زورمداران را درهم شكست و ريشه‌هاي فاسد رژيم ستمشاهي را سوزاند و ملت قهرمان و مبارز را به سوي مدينه فاضله اسلام ناب محمدي(ص) رهنمون ساخت و بدينسان فصل تازه‌اي از تاريخ بشريت را رقم زد.

تحول شگفت‌انگيز و معجزه‌آسا در قلب ها و انديشه مردم در پرتو هدايت‌هاي پيامبر گونه امام خميني حاصل آمد. كلمات حكمت‌آميز و پندآموزش منشور انقلاب اسلامي شد و عطر انفاس قدسي او فضاي ايران اسلامي را معطر ساخت و هنوز طنين آوايش در گوش جان ملت مي‌پيچد و نسخه شفابخش پيامش كتيبه قلب‌هاست.

انديشه‌هاي تابناك حضرت امام خميني،‌ فرهنگ جامع انقلاب اسلامي است كه با تار و پود اعتقادات ديني مردم در هم تنيده است و در لحظه‌هاي زندگي آنان حضور مستمر دارد،‌ انديشه‌هايي كه جهان‌بيني مردم را از گرايش به قالب‌هاي تنگ دنياي مادي به سوي افق جهان گسترده معنويت و اسلام تغيير داد و طرحي نو در برنامه‌هاي سياسي اجتماعي جامعه اسلامي درافكند.

گفتار و نوشتارهاي امام ترسيم كننده استراتژي نظام اسلامي و تصوير‌گر مسير تكاملي انقلاب اسلامي است و اجراي طرح‌ها و دستورات جامع و فراگير و جهان‌شمول ايشان بنيان‌هاي مستحكم نظام جمهوري اسلامي را در برابر حوادث و رخدادهاي گوناگون خلل‌ناپذير مي‌سازد.

بنابراين حفظ ميراث گرانسنگ و عظيم‌القدر امام خميني براي استمرار بقا و حيات سياسي فرهنگي نظام اسلامي و تربيت نسل فردا بر مبناي انديشه‌هاي تحول‌آفرين ايشان ضرورت اجتناب‌ناپذير است.

هرچند قبل و بعد از انقلاب اسلامي برخي ارادتمندان و ياوران امام و دلسوزان انقلاب عاشقانه در حد و توان خود در حفظ آثار و نشر انديشه امام به جان كوشيدند كه سعي همه‌شان مشكور است اما برخي متون انتشار يافته از فقدان جامعيت و مستند سازي و نيز ويرايش دقيق و كاستي پژوهش و تصحيح و توضيحات رنج مي‌برد و نشر آثار امام در طول ساليان متمادي قبل از تشكيل موسسه آثار امام در زمره‌ي پراكنده كاري علمي و انتشاراتي اشخاص حقيقي و نهادهاي رسمي و غيررسمي قرار داشت.‌

از سوي ديگر عظمت وگستره‌ي آفاق انديشه وجهان‌شمولي ايده‌هاي آرماني متعالي امام كه منشا بيداري اسلامي و تحرك جهان اسلام است، دشمنان بيروني و مخالفان داخلي امام را به تلاش در تحريف ديدگاه‌هاي ناب و هدم آثار ماندگار امام وسوسه مي‌كرد.

از اين رو در ماه‌‌هاي پاياني حيات طيبه امام ضرورت تشكيل مجموعه‌اي متمركز براي گردآوري و حفظ آثار بزرگ پرچمدار احيا‌گر اسلام ناب محمدي(ص) از هرگونه گزند تحريف و انهدام و نيز تصحيح و تنظيم آنها براي نشر در جوامع بشري از سوي فرزند برومندش حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيداحمد خميني طاب‌ثراه احساس شد و امام خميني با صدور حكمي احساس قلبي مشاور امين خود را مهر تاييد زد و مسئوليت اين امر خطير را به ايشان سپرد و از آنجا كه حقير از روزهاي آغازين فعاليت موسسه در سال 67 تا مدتي توفيق همياري با آن مجموعه در بخش اصلاح و تنظيم متون پيام‌ها، سخنراني‌ها و مصاحبه و نيز تصحيح و مقابله برخي آثار علمي، اخلاقي و عرفاني امام را داشتم بارها شخصا شاهد امعان نظر و حساسيت آن يار سفر كرده‌ي امام راحل در اصلاح، تنظيم، توضيح و تكميل و مستند سازي آثار امام بودم كه با دقت متعهدانه و وسواس محققانه در پيگيري گردآوري آثار و حفظ امانت بيانات و اصالت مكتوبات امام ازهرگونه نقص و تحريف مي‌كوشيد و اين تلاش بي‌شائبه از دغدغه‌هاي ايشان نسبت به سلامت و تكميل آثار پراكنده امام و ترويج انديشه‌هاي ناب و انسان‌ساز او و دستيابي انسان‌هاي مشتاق و تشنه زلال انديشه‌هاي امام حكايت داشت.

اگر اين حكم هوشمندانه امام به حاج احمد آقا كه شايسته‌ترين فرد براي جمع آوري و اصلاح آثار امام به شمار آمد و پيگيري‌هاي مستمر ايشان و سپس فرزند يادگار امام حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيدحسن خميني نبود، مشخص نبود كه امروز آثار امام دستخوش چه تحريفات و دگرگوني‌ها و يا مصادره برداشت‌هاي شخصي و جناحي چه جرياناتي قرار مي‌گرفت.

فرآيند مدت‌دار، گسترده و ظريف و حساس اصلاح و تكميل آثار امام خصوصا در بخش اصلاحات و تكميل نواقص، اشكالات و كاستي‌هاي صحيفه نور كه چند سال تحت اشراف كامل معتمد عزيز امام خميني صورت گرفت از حوصله اين نوشتار بيرون است و فصل مستقلي را مي‌طلبد كه در صورت نياز محققان مي‌توانند به آرشيو ثبت فرم‌هاي اصلاح سخنراني‌ها، پيام‌ها، مصاحبه‌ها و ديگر آثار امام مراجعه تا به گوشه‌اي از دقت‌هاي عميق و موشكافانه اصلاح متون حضرت امام پي‌ببرند. كه حاصل اين تلاش‌ها در مجموعه 22 جلدي صحيفه امام و ديگر آثار اخلاقي، عرفاني امام به ثمر نشست.

تهيه ده‌ها هزار فيش تحقيقاتي در گروه‌هاي علمي تخصصي كه برجسته‌ترين آن‌ها در 47 دفتر تبيان موضوعي موسسه تبلور يافته بخشي از ژرف‌انديشي و آينده‌نگري يادگار امام در حفظ و ترويج انديشه‌هاي موضوعي امام در پاسخگويي به محققان و انديشمندان معاصر و آينده است.

نكته مهمتر اين كه نظارت بر پژوهشها و مقالات و كتاب‌هاي نويسندگان و انطباق و تاييد نقل قول‌هاي امام يا تحليل‌هاي برگرفته از انديشه امام در راستاي مقابله با تحريفات از رسالت‌هاي قانوني مهم اصلي موسسه تنظيم و نشر آثار امام است.

اكنون كه سال‌ها با فضاي معنوي و روحاني دوران پربركت حيات طيبه امام و رايحه روحبخش ايثار و فداكاري و دفاع مقدس فاصله گرفتيم و نسل‌هاي يكي پس از ديگري در جامعه سر برمي‌آورند و مقطع اصلاح و جمع‌آوري آثار و اسناد امام تقريبا رو به پايان است دو عنصر شرايط زمان و مكان در استمرار و پويايي تبليغ و ترويج انديشه‌هاي امام رخ مي‌نمايد. پس شايسته است كه:

1- مسئولان محترم موسسه آثار امام با همكاري پژوهشكده انقلاب اسلامي و امام خميني با تشكيل اطاق فكر يا گروه مشاوران و متخصصان خبره‌سياست‌هاي كلي و استراتژي نهادينه كردن انديشه و سيره امام در نسل‌هاي آينده را در افق چشم‌انداز تدوين نمايند.

2- حضور علمي و فعال در فرايند برنامه‌ريزي و تدوين متون آموزشي ديني و تربيتي آموزش و پرورش و علوم اسلامي و انساني دانشگاه‌ها تا مديران و مسئولان فردا بر مبناي آرمان‌هاي متعالي و سيره انبيايي امام تربيت يابند.

3- تعامل با مراكز فرهنگي پژوهشي و تبليغي و بهره‌گيري از فرصت‌ها و امكانات ساير نهادها در ترويج انديشه‌هاي امام خصوصا در موضوعات علمي و تخصصي و تبليغي.

4- دوري از تنگناي ديدگاه‌هاي جريانات سياسي روز و تحليل و موضع‌گيري در حوادث و رويدادها از فراخناي و گستره‌ي انديشه‌هاي امام خميني بر مبناي تكليف نگري و مصلحت نظام اسلامي.

5- پرهيز از ورود به فضاي غبارآلود معركه‌گيران، غوغاسالاران و جنجال‌آفرينان تهي از معرفت ناب امام كه هر روز فضاي ذهني جامعه را مشوش مي‌نمايد.

6- بهره‌گيري از توان علمي و تجربي و تخصصي مريدان و تربيت يافتگاني كه از زلال كوثر هميشه جاري امام سيراب شده‌اند تا انديشه‌هاي عميق عرفاني، اخلاقي، مديريتي، سياسي و اجتماعي امام بهتر و جامع‌تر تفسير شود.

7- بازنگري در تدوين برخي از تبيان‌ها تا با شرح و پاورقي و مستندسازي همراه گردد و براي نسل جديد كه از تاريخ و حوادث دهه‌ي اول و دوم انقلاب بي‌اطلاع هستند جذاب و كاربردي شود.

8- با بهره‌گيري از هنر اصيل اسلامي و هنرمندان متعهد تاريخ دوران انقلاب و مقاطعي از دوران‌هاي زندگي امام در حد فهم مخاطبان جوان به تصوير كشيده شود.

اميد است آن موسسه محترم تحت تدابير و رهنمودهاي فرزند يادگار امام (حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيدحسن خميني دامت توفيقاته) راه پرنشيب و فراز يادگار امام را متناسب با شرايط فرهنگي و اجتماعي امروز پي بگيرند و كام تشنه‌ي نسلي كه امام و دفاع مقدس را درك نكرده‌اند از زلال معرفت انديشه‌هاي ناب و پيامبر گونه‌ي امام سيراب سازند تا فرداي روشني را نظاره كنيم. ان‌شاءالله‌




 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن