تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815376380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوربين از اسلحه موثرتر مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: نگاهي به سريال تلويزيوني «كارآگاهان جديد» از شبكه 4 جام جم آنلاين: شبكه‌هاي تلويزيوني اشتهاي سيري ناپذيري براي نمايش برنامه‌هاي مختلف و متنوع دارند. يك برنامه نمايشي هر تعداد قسمت هم كه باشد تنها پاسخگوي ساعات محدودي از برنامه‌هاي يك شبكه است. تكرار برنامه‌ها نيز به ميزان مشخص مي‌تواند پاسخگوي آنتن يك شبكه تلويزيوني باشد. در اين ميان 2 راه حل وجود دارد؛ اولي پر كردن برنامه‌هاي يك شبكه تلويزيوني از برنامه‌هاي خنثي و كم اهميت و ديگري فشار آوردن به سلول‌هاي خاكستري كه البته اين دومي كاري سخت، اما نتيجه بخش است. برنامه «كارآگاهان جديد» محصول يكي از اين فشار آوردن‌ها به سلول‌هاي خاكستري است. اين‌كه موضوعي مانند «عكاسي در پرونده‌هاي جنايي» تا چه اندازه مي‌تواند دستمايه ساخت يك برنامه تلويزيوني قرار بگيرد، موضوعي است كه در نگاه اول با اما و اگرهاي فراواني مواجه است. مساله اول اين است كه اساسا پرداختن به چنين سوژه‌اي چندان خوشايند مخاطب نيست. بسياري از افرادي كه در زندگي حرفه‌اي خود با اين مقوله مواجه هستند و سر و كار آنها با قتل و جسد مي‌افتد، رضايت چنداني از شغل خود ندارند. افرادي نيز كه در زندگي يك بار ديدن جنازه را تجربه كرده باشند هميشه از اين مساله به عنوان تجربه‌اي تلخ ياد مي‌كنند و خاطرات تكان‌دهنده چنين موضوعي هيچ‌گاه از ذهن آنها محو نمي‌شود. اكنون در نظر بگيريد چطور مي‌توان از چنين سوژه‌اي با اين حساسيت يك برنامه تلويزيوني جذاب ساخت؟ برنامه كارآگاهان جديد نيز تا حدود زيادي از نظر ساختاري، شكل و شمايل سريال‌هاي پليسي را دارد. در بيشتر اين سريال‌ها حادثه‌اي رخ مي‌دهد. كارآگاهي وارد ميدان شده، با پيگيري‌هاي او راز قتل بر ملا مي‌شود. اين چارچوب نيز در اين برنامه مورد استفاده قرار گرفته، اما تنها تفاوتش اين است كه همه چيز از منظر افرادي روايت مي‌شود كه به عنوان عكاس حرفه‌اي در سر صحنه چنين حوادثي حضور دارند. در اين برنامه مخاطب در هر قسمت با چند داستان مختلف مواجه مي‌شود و اين تنوع مهم‌ترين دليلي است كه سبب مي‌شود چنين برنامه‌هايي لحن خسته كننده‌اي به خود نگيرند. برنامه تاكيد فراواني بر مساله عدالت و تحقق آن دارد. ضمن اين‌كه با استفاده از ريتمي مناسب، اضطراب موجود در داستان را نيز به مخاطب خود منتقل مي‌كند. يكي از ويژگي‌هاي چنين مستندي اين است كه هر مخاطبي مي‌تواند به قهرمان قصه تبديل شود. داستان همه چيز را از ابتدا روايت مي‌كند و مقدمه چيني‌هاي داستان درباره علت يك قتل سبب مي‌شود مخاطب نيز بتواند حدس‌هايي درباره علت و انگيزه قتل بزند. مثلا در داستاني كه مربوط به، به جاي ماندن اثر كفش يك مظنون در صحنه است، مخاطب نيز پا به پاي پليس با تكيه بر اطلاعاتي كه برنامه به او مي‌دهد، درباره داستان حدس‌هايي مي‌زند. اگر پايه و اساس كار سينما را پرداختن به جزئيات بدانيم، اين نوع سوژه‌ها محمل بسيار مناسبي براي پرداختن به جزييات فراوان است و تركيب پازل‌گونه آنها مي‌تواند فضاي خوبي را براي جستجوگري مخاطب ايجاد كند. در همين برنامه نيز مخاطب با كنار هم چيدن شيشه خرده‌هايي كه روي زمين ريخته شده، گلوله‌هايي كه شليك شده و... به يك نتيجه كلي درباره حقيقت مي‌رسد. شايد يكي از مشكلاتي كه به نظر مي‌رسد اين برنامه دارد لحن گفتار روي تصوير آن است كه بيش از حد رسمي و خشك مي‌باشد. ترديدي در اين مساله نيست كه شخصيت‌هاي پليس داستان به دليل نوع خاص كاري كه انجام مي‌دهند ، نمي‌توانند لحن جذابي را در صحبت كردن داشته باشند، اما وقتي برنامه‌اي دوبله مي‌شود، اين امكان هم فراهم است كه در لحن گفتار آن متناسب با زباني كه برنامه به آن دوبله مي‌شود تغييري در جهت جذاب شدن آن ايجاد گردد، اما به نظر مي‌رسد اين برنامه بيش از حد لحني رسمي دارد و هم در ترجمه و هم در دوبله دقت خاصي نسبت به اين موضوع نشده است. انتخاب زواياي دوربين هم از ديگر موضوع‌هاي قابل تامل در اين برنامه است. بايد به اين نكته توجه داشت كه موضوع برنامه‌اي مانند كارآگاهان جديد به اندازه كافي خشن است و بايد چنين برنامه‌اي، نگاهي معتدل به اين موضوع داشته باشد و از سوي ديگر هم نبايد انتخاب تصاوير آنچنان محدود باشد كه برنامه به مجموعه‌اي از تصاوير گنگ و بي‌ارتباط با هم تبديل شود. بخش عمده‌اي از برنامه مربوط به بازسازي صحنه‌هاست كه خود اين مساله از ميزان خشونت برنامه مي‌كاهد. در بخش‌هاي عمده‌اي از برنامه نيز تصويربرداري در فضاهاي باز و روشن اتفاق مي‌افتد كه نمونه آن در اين برنامه، صحنه‌هاي مربوط به پزشكي قانوني است. در اين بخش‌ها به جاي كليشه رايج درباره چنين فضاهايي، با محلي مدرن، دلباز و پر نور مواجه هستيم كه بشدت يادآور يك آزمايشگاه جديد است. از سوي ديگر، برنامه تاكيد فراواني بر جنبه‌هاي علمي دارد و مثلا در نمايش صحنه مربوط به پرتونگاري از جمجمه براي تشخيص علت مرگ، توضيحاتي كاملا علمي ارائه مي‌كند. اين برنامه از عكاسي پليسي به عنوان يكي از سلاح‌هاي مخفي كارآگاهان جديد نام مي‌برد. آيا همه اين نكاتي كه به آن اشاره شد كافي نيست تا شما هم يكي از بينندگان اين برنامه جذاب باشيد؟ اگر چنين تصميمي گرفته ايد، مي‌توانيد هر هفته يكشنبه‌ها ساعت 30/15 از شبكه 4 بيننده اين برنامه باشيد. رضا استادي




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 442]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن