تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819793391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چشمان اشكبار فرانسه در افغانستان (‪(۳‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: چشمان اشكبار فرانسه در افغانستان (‪(۳‬
اكنون كارشناسان از خود مي‌پرسند اعزام ارتشي حرفه‌اي و يكي از ورزيده ترين گردان‌هاي ارتش فرانسه چگونه با مشخصات كشتار اين حادثه تناسب دارد . سربازان قرباني و مجروح دسته نظامي آسيب ديده در حمله طالبان در سنين حدود ‪ ۲۰‬سال قرار داشته‌اند كه پرسش كارشناسان را برانگيخته است.

به علاوه بررسي زمينه‌هاي تلفات فرانسه درافغانستان نشان مي‌دهد كه تداركات اين عمليات سنجيده نبوده و نيروهاي رزمي اين كشور اروپايي به ادعاي كارشناسان نظامي بدون دقت‌هاي لازم به محل ماموريت اعزام شده بودند.

به علاوه با توجه به اين نكته كه گفته شده اين افراد به دست خود نيروهاي نظامي ائتلاف (ناتو) تلف شده‌اند ، نابساماني نيروهاي ائتلاف در توانايي ارايش يك عمليات نظامي منظم و از پيش تدارك شده بيشتر نمايان شده است .

هنوز بسياري از منابع آگاه نظامي در فرانسه به دلايل سياسي و نظامي در مورد اين موضوع اظهار نظر دقيق نمي‌كنند، هر چند كه بطور ضمني اين احتمال را كه به سبب نزديكي مواضع فرانسوي‌ها و شورشيان طالبان اين حادثه روي داده باشد ، ان را رد نمي‌كنند.

اين خبر در لابلاي اخبار انتشار يافته امده است كه سربازان فرانسوي تلف شده گمان كرده‌اند كه در منطقه‌اي امن و مورد حمايت قرار دارند، حال انكه حادثه پيش امده خلاف اين گمان را ثابت كرد.

جداي از ايرادهاي تاكتيكي براي دفاع و حمايت از نيروهاي نظامي فرانسه در كوه‌ها و دره‌هاي ناشناخته و سخت گذر افغانستان ، به باور كارشناسان ، در واقع نيروهاي ائتلاف هم نتوانسته‌اند تاكنون پشتيباني خوبي از عمليات اين نيروها به عمل اورند كه گاه با آتشباري اشتباه موجبات اتلاف جان انها را هم فراهم اورده اند.

اگر داستان همين باشد كه راست‌هاي منسوب به اليزه نيز تلفات را به سبب نزديكي مواضع فرانسويان و نيروهاي طالبان تا حدود زيادي طبيعي مي‌دانند، بايد گفت كه از اين پس جان ‪ ۲۶۰۰‬نظامي فرانسه در معرض اشتباهاتي است كه ممكن است به هر دليلي از سوي نيروهاي ائتلاف رخ دهد و اين امر نيز بر تشويش بقيه سربازان و خانواده‌هاي آنان مي‌افزايد.

ژنرال استول استاينر فرمانده نظاميان فرانسوي دركابل دراخرين اظهارات خود روز دوشنبه به خبرنگاران گفت نظاميان فرانسه بر اثر اعتماد بيش از اندازه به تله افتاده اند. آنان سه روز پيش هم در اين منطقه خطرناك حاضر شده بودند و چون سالم به پايگاههاي خود بازگشتند گمان كردند اين منطقه بي خطر است !
ژنرال ژرژلن فرمانده ستاد مشترك نيروهاي مسلح فرانسه هم در روز يكشنبه تاكيد كرده است كه نيروهاي فرانسه به تله افتادند در حالي كه ماموريتي عادي را براساس برنامه نيروهاي ايساف انجام مي‌دادند.

اينك در پي وعده ساركوزي به دادن تمامي اطلاعات مربوط به حادثه ، نظاميان ارشد فرانسه تلاش مي‌كنند تا براي اقناع افكار عمومي اين كشور و خانواده‌هاي قربانيان اطلاعات جديد بدهند.

يك وبلاگ وابسته به سايت روزنامه ليبراسيون با نام سكره دفانس (اسرار نظامي ) با طرح اين پرسش كه شش جنگنده ميراژ فرانسه در پايگاه قندهار چه مي كنند؟ سياست نظامي دولت را به چالش كشيده است .

نويسنده اين وب سايت مي‌نويسد كه مقامهاي ارتش نمي‌خواهند به مردم از ماموريت‌هاي اين جنگنده‌ها اطلاعات بدهند. بايد از انان پرسيد كه سه ميراژ ‪ ۲۰۰۰‬و سه ميراژ اف يك درپايگاه قندهار براي چه حضور دارند، كجا و چه كساني را بمباران مي‌كنند؟
نويسنده معتقد است اطلاعات صحيح تر را مي‌توان از پايگاههاي دفاعي و نظامي آمريكا در اينترنت در مورد عمليات نيروهاي ائتلاف در افغانستان استخراج كرد، اطلاعاتي كه فرماندهان ارتش فرانسه به مردم نمي‌دهند ولي طالبان كه مي توانند انگليسي بخوانند به همان اطلاعات در سايت‌هاي انگليسي دسترسي دارند.

**آمريكايي‌ها و حضور فرانسه
فرمانده آمريكايي نيروهاي ائتلاف (ايساف ) در افغانستان هم از حضور فرانسه در اين كشور قدرداني كرده و تصميم ساركوزي مبني بر اعزام نيروي مازاد و نيروهاي ويژه به اين كشور را با استناد به تاثير مفيد انان ستوده است .

آمريكايي‌ها با توجه به حضور نظامي در عراق بيشتر مايلند تا از امكانات ديگر كشورها استفاده كنند و بطور طبيعي هر چه حضور نيروهاي نظامي ديگر كشورها در عراق و افغانستان تقويت شود آنها توجيه بيشتري براي حضور و انجام عمليات نظامي خواهند داشت ، علاوه بر اينكه منطقه را نيز ساده تر اداره خواهند كرد.

مسئله افغانستان براي سياسيون آمريكا يك واقعيت تلخ است كه براي حل ان بايد تلاش‌هاي جديدي بكار گيرند ولي مشكل عراق تا حدودي دست انان را بسته است .

باراك اوباما نامزد حزب دمكرات انتخابات آمريكا از هم اينك وعده داده است تا نيروهاي آمريكايي را از عراق بيرون بكشد ولي به نظر مي‌رسد كه قصد تقويت نيروهاي آمريكايي در افغانستان را دارد.

بطور طبيعي آمريكايي‌ها به سبب فرماندهي ناتو و منافعي كه براي خود تصور مي‌كنند مي‌خواهند حضور خود را در افغانستان حفظ كنند ولي هزينه دهها ميليارد دلاري سالانه در اين كشور جنگي و افزايش احتمالي قربانيان ، شهروندان شان را نگران مي‌كند.

فرماندهي ناتو در منطقه (جيمز جونز) مدام هشدار مي‌دهد كه مراقب باشيد ، ما هنوز چيزي بدست نياورده‌ايم ، شكست ما در افغانستان به معناي شكست ناتو و ازبين رفتن اعتبار اين سازمان خواهد بود، بنا بر اين (بويژه با اشاره به فرانسه ) نيروهاي خود را تقويت كنيد و كار را جدي بگيريد.

شايد به دليل همين اصرارها و نياز فوري ناتوست كه ساركوزي وعده افزايش نيرو و تقويت توان دفاعي فرانسه در آن كشور را مي‌دهد و بنا بر گزارش نزديكان اليزه به خبرنگار نشريه لو ژورنال دو ديمانش اين ساركوزي است كه به عنوان فرمانده كل قوا تصميم آخر را مي‌گيرد.

** اولويت تاكتيك‌هاي غير نظامي
گزارشها نشان مي‌دهد كه رويدادهاي اخير در افغانستان سبب ايجاد ترديد در ميان جامعه فرانسه در ابعاد اقتصادي نيز شده است .

روزنامه اقتصادي لزكو به ابعاد اقتصادي اين ماجرا اشاره كرده و نوشته است كه برخي شركتهاي فرانسوي مستقر در افغانستان در ادامه ماموريت تجاري خود مردد شده اند. هر چند كه حجم تبادل اقتصادي فرانسه و افغانستان از نظر ميزان و مقايسه با ديگر كشورها چندان اهميتي ندارد و در بهترين حالت از دو درصد صادرات فرانسه تجاوز نمي‌كند ولي حفظ اين بازار براي اينده مناسبات تجاري و گسترش ان در منطقه‌اي كه هنوز جاي سرمايه‌گذاري پرسودي را دارد براي فرانسه مهم است .

فرانسويها در شرايط جديد ترجيح مي‌دهند تا بخشي از نيازهاي تجاري دو كشور را به مقصد كابل از كراچي پاكستان و دبي تامين كنند. دو مركز عمده اي كه پيش از اين هم به عنوان بارانداز در خدمت اقتصاد فرانسه و كشورهاي منطقه بوده است .

شركت‌هاي عظيم فرانسوي آلكاتل ، بوئيگ و تالس هر چند كه در بسياري از موارد نياز نيروهاي نظامي و امنيتي فرانسه را تامين مي‌كنند ولي بخشي از ماموريت خود را در پوشش انجمن‌هاي نوعدوستانه و حقوق بشري انجام مي‌دهند.

ساختن بيمارستان يا مدرسه و مراكز فرهنگي و هنري در كنار فعاليت‌هاي امنيتي نظامي مي‌تواند بهترين محمل و پوشش براي زمينه‌هاي تجاري باشد كه فرانسه در پرداختن به ان صاحب مهارت و پيشينه است .

برخي ازمراكز كارشناسي همچون موسسه تحليل‌هاي استراتژيك ايفاس در فرانسه عقيده دارندكه افزايش نيروي نظامي چاره كار نيست چراكه اگر تعداد نيرو در ايجاد نظم و ثبات در افغانستان تاثيري داشت نيروهاي كمونيست شوروي با دهها هزار نفر بيشتر از فرانسويها مي‌توانستند در زمان خود بحران جنگي خانمانسوز در اين كشور را مهار كنند حال انكه همه مي‌دانند كه آنها توفيقي نداشتند.

كارشناسان ايفاس بر اين عقيده هستند كه منشا ادامه اين جنگ يعني ترياك را بايد خشكانيد. در غير اين صورت جنگ افروزان طالبان همچنان تغذيه مالي شده و غربي‌ها هر چند نيرو اضافه كنند نمي‌توانند بر منطقه‌اي كه كمتر از طالبان بدان آشنايند مسلط شوند.

از اظهارات وزير دفاع فرانسه چنين بر مي‌ايد كه تاكتيك جديد اين كشور در افغانستان تقويت حوزه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي خواهد بود.

هروه مورن وعده داده كه براي تقويت مواضع فرانسويان هرگونه امكان شنيداري ، ديداري ، انساني و تكنيكي را براي تقويت راهكارهاي اطلاعاتي امنيتي اين كشور در افغانستان به كار خواهد گرفت .

همه اين مسايل به سختي با شرايط سياسي در پاكستان گره خورده است و هفته‌هاي اينده با تعيين قطعي رياست جمهوري پاكستان فضاي بهتري براي تحليل‌هاي دقيق تر فراهم خواهد اورد.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن