تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820073911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوپينگ يا برده دارى - رمز موفقيت دوندگان جامائيكا


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: دوپينگ يا برده دارى - رمز موفقيت دوندگان جامائيكا
ياسر احمدى
Yaser Ahmadi
افتخارات دوندگان جاماييكايى در رقابت هاى المپيك پكن باعث شده است توجه تمامى ورزش دوستان و محافل خبرى و ورزشى جهان به آنها جلب شود. نخست اولسين بولت مدال طلاى ماده دو ۱۰۰ متر را از آن خود كرد. او بار ديگر كشورش را به افتخار رساند و با ثبت شكستن ركورد جهانى دو ۲۰۰ متر و كسب مدال طلاى اين رشته مدال زرين ديگرى را به مجموع مدال هاى جامائيكا افزود اما اين پايان كار دوندگان اين كشور نبود. 2 روز پيش نيز بولت با همكارى ۴ هموطن خود كه آسافا پاول را مى توان سرشناس ترين آنها قلمداد كرد به قهرمانى رقابت هاى دو ۴ در ۱۰۰ متر امدادى دست پيدا كردند تا سريعترين مرد جهان به سومين مدال طلاى خود در به يادماندنى ترين المپيك زندگى اش برسد.
اتهام بزرگ
موفقيت دوندگان جاماييكايى در المپيك پكن اگرچه تحسين و تمجيد بسيارى از ناظران اين رقابت ها را به همراه داشت اما در سوى ديگر شك و شبهاتى را در مورد اينكه آيا ممكن است آنها براى رسيدن به اين جايگاه از مواد نيروزاى ممنوعه استفاده و به عبارت ديگر دوپينگ كرده باشند را در اذهان برخى از دنبال كنندگان المپيك پكن به وجود آورد. اندكى پس از انتشار اين شايعه كه دوندگان جاماييكايى را به استفاده از مواد نيروزا متهم مى كرد پزشك اين تيم با تكذيب و مردد دانستن تمامى شايعات موفقيت دوندگان كشورش در شكستن ركوردهاى جهانى را نشأت گرفته از سال هاى برده كشى در اين كشور دانست. «هرب اليوت» مسؤول انجام آزمايش هاى دوپينگ از ورزشكاران اعزامى جامائيكا به پكن و كسى به عنوان پزشك اصلى تيم روانه چين شده است اظهار داشت اين برده هاى آفريقايى مهاجرت كرده به جامائيكا بوده اند كه باعث شده اند ورزشكارانى مانند اوسين بولت ۲۲ ساله به افتخارات جهانى برسند.
بولت در هفته جارى به نخستين مردى تبديل شد كه از سال ۱۸۹۶ در طى مدت برگزارى يك المپيك هم در دو ۱۰۰ متر و در دو ۲۰۰ متر دست به ركوردشكنى زده است. او كه نفر سوم تيم ۴ نفره جامائيكا در دو ۴ در ۱۰۰ متر امدادى نيز محسوب مى شد با سرعت فوق العاده اش تأثير به سزايى در شكسته شدن ركورد ۱۶ ساله اين ماده كه متعلق به تيم آمريكا بود، بر جاى گذاشت. در قسمت زنان اين بانوان جاماييكايى بودند كه مدال هاى طلاى دو ۱۰۰ و ۲۰۰ متر را براى اين كشور حوزه درياى كاراييب به ارمغان آوردند. در حالى كه بسيارى از ورزش دوستان به دنبال يافتن رموز موفقيت حيرت آور دوندگان جاماييكايى بودند نظريه اليوت به عنوان قانع كننده ترين دليل براى اين مسأله جنجال برانگيز تلقى شد. اليوت پزشك سياه پوست كاروان اعزامى جامائيكا به پكن گفت: «مى گويند قدرت، سرعت دوندگان جاماييكايى به دليل وجود برده كشى در سال هاى دور در اين كشور است اما به نظر من عواملى همچون ويژگى هاى ژنتيكى نيز در موفقيت دوندگان ما تأثير داشته است. از همه مهمتر اينكه فرهنگ رسيدن به موفقيت بود كه باعث شد آنها براى رسيدن به هدفشان يعنى ركوردشكنى و كسب مدال طلا تلاش كنند.»
اظهارات اليوت در حالى است كه بولت چند روز پيش در پاسخ به سؤالى در مورد اينكه آيا رمزى پشت موفقيت هاى شما نهفته است گفت: «هيچ رمزى وجود ندارد و اين موفقيت ها به دليل توانايى هاى طبيعى من است.»
در سوى ديگر آسافا پاول يكى ديگر از دوندگان جامائيكا در المپيك پكن كه تا پيش از ركوردشكنى هموطنش در چين ركورد دو ۱۰۰ متر جهان را از ماه مى در اختيار داشت فعاليت صبحگاهى و اشتياق و استعداد مردم كشورش را دليل افتخارآفرينى اعضاى اين تيم در المپيك پكن دانست.»
موفقيتى ۴۰ ساله
از سوى ديگر اظهارات وسلى بولت پدر اوسين بولت در مورد اينكه تغذيه فرزندش از نوعى گياه محلى باعث موفقيت او شده اين ابهام را كه آيا ممكن است گياه ياد شده داراى خاصيت دارويى و نيز نيروزايى باشد را به وجود آورده است. اين مسأله همچنين باعث شده است عده اى آزمايشات به عمل آمده توسط محققان جامائيكا براى استفاده ورزشكاران اين كشور از مواد نيروزا را ناقص دانسته احتمال دوپينگ كردن دوندگان جاماييكايى را قوت دهند اما مسأله جالب آن است كه انتشار شايعات مربوط به استفاده دوندگان جاماييكايى از مواد نيروزا درست در زمانى صورت گرفته كه آنها در المپيك پكن به افتخار رسيدند.
اليوت در ادامه در خصوص اين شايعات افزود: از سال ۱۹۴۸ تاكنون دوندگان ما همواره در المپيكى حضور داشته اند. افتخارى كه ما به دست آورديم تنها محدود به اين المپيك نمى شود بلكه ۴۰ سال است كه دوندگان ما در رقابت هاى مختلف به عناوين قهرمانى دست پيدا مى كنند.
بن جانسون، لينفورد كريستاى و دوناوان بيلى سه دونده جاماييكايى الاصل بودند كه به ترتيب براى كانادا در سال ،۱۹۸۸ انگليس ۱۹۹۲ و كانادا ۱۹۹۶ به مدال طلاى المپيك دست پيدا كردند. در حالى كه افتخارات متعدد دوندگان جاماييكا بر همه محرز شده؛ اولين هيگينبرتام، پروفسور مطالعات آفريقايى - امريكايى دانشگاه هاوارد تئورى اليوت در خصوص مرتبط دانستن موفقيت ورزشكاران اين كشور با برده كشى را بى اساس دانست. او گفت: از بسيارى جهات مى توان به اين نتيجه رسيد كه اين تئورى بى اساس است. برده كشى در طول تاريخ تنها به سياه پوستان منحصر نمى شده است.»
مدرك مستند
اليوت كه پس از افتخارات دوندگان جاماييكايى در المپيك پكن با بمباران سوالاتى در مورد دوپينگ احتمالى ورزشكاران اين كشور مواجه شده بود اظهار داشت: «دولت جاماييكا بودجه اى معادل ۹۳۰ هزار دلار را به اجراى برنامه هاى مبارزه با دوپينگ در اين كشور انجام داده است. من شخصا تمامى ورزشكارانى كه قرار بود راهى پكن شوم را تست كردم. محروميت جولين دانكلى دونده ۳۲ ساله به دليل استفاده از مواد نيروزا نشان مى دهد ورزش جاماييكا در مورد دوپينگ ورزشكاران خود بسيار جدى است.» لازم به ذكر است دانكلى يكى از دوندگان تيم ملى جاماييكا بود كه به دليل مثبت اعلام شدن جواب آزمايش دوپينگش توسط اليوت در ماه جولاى از راه يابى به المپيك محروم شد. اليوت در ادامه با اشاره به اينكه دانكلى تنها يكى از ۴ ورزشكارى بوده كه دوپينگ شان توسط مسؤولان سازمان مبارزه با دوپينگ جاماييكا اعلام شده است افزود: «همه آنها از ورزشكارانى بودند كه عملكرد خوبى داشتند اما مثبت بودن آزمايش دوپينگ شان باعث شد ما آنها را محروم كنيم لذا ادعاى برخى از مردم درخصوص اينكه برنامه هاى مبارزه و تشخيص دوپينگ در جاماييكا ناكارآمد است اصلا صحت ندارد.»
اعتقادات مذهبى
پزشك كاروان جاماييكا در المپيك پكن با بيان اينكه اعتقادات مذهبى تأثير به سزايى در خوددارى ورزشكاران اين كشور براى استفاده از مواد نيروزا و به نوعى تقلب در المپيك داشته است گفت: «ورزشكاران ما اعتقاد راسخى به خدا و عالم ماورا دارند. آنها باور دارند كه بدون كمك خداوند هيچ كارى از پيش نخواهند برد و با هدايت او به همه چيز خواهند رسيد. مطمئن هستيم ورزشكارانمان به دليل انجام تمرينات سخت و فشرده در المپيك و ساير رقابت ها به موفقيت مى رسند از اين رو نمى توانيم هيچ گونه اتهامى را درخصوص دوپينگ آنها بپذيريم.»
جواب آخر
شايد اظهارات كرون استوارت، دونده زن جاماييكايى دارنده مدال نقره دو ۲۰۰ متر المپيك پكن پاسخ به اينكه آيا دوپينگ باعث پيشرفت دوندگان اين كشور شده است جوابى محكم به ادعاى تمامى كسانى باشد كه ركوردشكنى ورزشكاران جاماييكا در المپيك را به استفاده آنها از مواد نيروزاد نسبت مى دهند. او با لحنى كه حكايت از تعجب بى حد و حصرش داشت و در حالى كه چشم هايش به نشانه حيرت باز شده بود گفت: «شما چه فكر مى كنيد »
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن