تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819991135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاکید قرآن برمشاهده عاقبت فساد گذشتگان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: تاکید قرآن برمشاهده عاقبت فساد گذشتگان

[تصویر: eb2b4cf8-c683-4ad9-ba2c-f334e2484d66.jpg]
پرسش: تاکید قرآن بر سیر در زمین و مشاهده عاقبت فساد گذشتگان چه سودی دارد؟ در حالی که امروزه نشانی از آن اقوام گذشته نیست و اگر قومی مانند آنها وجود دارد در رفاه و دور از عذاب بسر می برند؟
پاسخ: پیرامون سؤال فوق، توجه به چند نکته می تواند راهگشا باشد:
مطالعه سر گذشت اقوام پیشین دارای آثار فراوانی است که ما در اینجا به دو فایده ی آن اشاره می کنیم:
الف- تاریخ آزمایشگاه مسائل گوناگون زندگی بشر است. و آنچه را که انسان در ذهن خود با دلائل عقلی ترسیم می کند در صفحات تاریخ به صورت عینی باز می یابد، و با توجه به اینکه مطمئن ترین معلومات آن است که جنبه حسی داشته باشد، نقش تاریخ را در نشان دادن واقعیات زندگی به خوبی می توان درک کرد.
داستانهای پیشینیان مجموعه ای است از پر ارزشترین تجربیات آنها و می دانیم که محصول زندگی چیزی جز تجربه نیست.[1]
و به همین دلیل علی علیه السلام در وصیت به فرزندش می فرماید:
"فرزندم! من هر چند عمر پیشینیان را یکجا نداشته ام ولی در اعمال آنها نظر افکندم در اخبارشان اندیشه نمودم، و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم، آن چنان که گوئی هم چون یکی از آنها شدم بلکه گوئی من بخاطر آنچه از تجربیات تاریخ آنها دریافته ام با اولین و آخرین آنها عمر کرده ام.[2]
ب- داستان و تاریخ برای همه کس قابل فهم و درک است بر خلاف استدلالات عقلی که همه در آن یکسان نیستند.[3]
2- منظور از سیر در زمین فقط این نیست که روی زمین به گردش و سیاحت بپردازیم و آثار محسوس اقوام گذشته را مشاهده کنیم. بلکه مطالعه کتابهای تاریخی و آثار علمی بجای مانده از گذشتگان هم نوعی از سیر در زمین است و امروزه کتابهای تاریخی به نظم و نثر در میان کشورهای غربی و شرقی فراوان یافت می شود، و قابل شمارش نیست.
3- چگونه شما می گوئید که امروزه نشانی از آن اقوام گذشته نیست. آیا اهرام مصر که یکی از عجائب هفت گانه جهان به شمار می رود و بعنوان مقبره فراعنه مصر ساخته شده اند، نمی تواند برای ما بازگو کننده هزاران درس عبرت زندگی باشد؟ و یا تخت جمشید شیراز؟ و یا ایوان مدائن؟ (که در نزدیکی بغداد است) و یا دیوار چین؟ آیا اینها نمی توانند نشانی از آن اقوام گذشته باشند؟ [4] بلکه جائی از جهان نیست که آثار باستانی نداشته باشد.
4- برای مشاهده اقوام گذشته لازم نیست به صدها یا هزاران سال گذشته برگردیم، بلکه اگر مختصری به حوادث پیرامون خودمان (در همین مدت کمی که زندگی کردیم) دقت نمائیم، دهها نمونه می توانیم پیدا کنیم.
سقوط رژیم شاهنشاهی ایران، شکست آمریکا در ویتنام، شکست امریکا در حمله به ایران و گرفتاری هلی کوپتر ها و هواپیماهای آنها در طوفان شن (در صحرای طبس در سال 1359)، سقوط رژیم بعث عراق، سقوط رژیم کمونیستی شوروی و نمونه های دیگر. اینها همه می توانند از مصادیق سیر در زمین باشند.
منظور از سیر در زمین فقط این نیست که روی زمین به گردش و سیاحت بپردازیم و آثار محسوس اقوام گذشته را مشاهده کنیم. بلکه مطالعه کتابهای تاریخی و آثار علمی بجای مانده از گذشتگان هم نوعی از سیر در زمین است البته ادعای اقوامی، مانند اقوام گذشته، باید با دقت باشد؛ چون ممکن است یک قومی از یک نظر شباهت به اقوام گذشته داشته باشد، ولی از جهات دیگر هیچ شباهتی با آنها نداشته باشد، بلکه دارای صفات پسندیده ای هم باشد.
اگر اقوامی دقیقا مثل اقوام گذشته وجود دارند، و در حال رفاه هستند باید در نظر داشت که یکی از سنتهای الهی در همه جا این بوده است که به قدر کافی آن اقوام و ملل مهلت برای تجدید نظر و بیداری و آگاهی داشته باشند؛ خداوند حوادث دردناک، وسائل رحمت را یکی پس از دیگری می فرستد، تمدید می کند، تشویق می کند، اخطار می نماید تا حجت بر همه تمام شود.[5] خداوند در قرآن می فرماید: "هیچ امت و جمعیتی از اجل معین خود پیشی نمی گیرد و هیچ یک نیز عقب نخواهد افتاد.[6]
مثلا دولت امویان حدود 90 سال حکومت می کند و عباسیان حدود 500 سال و رژیم کمونیست شوروی 70 سال. ولی نباید عجله کرد و زود قضاوت نمود علاوه در رفاه مطلق بودن هم معنا ندارد، چون در جوامع مترقی هم هزاران مشکل و ناراحتی لاعلاج وجود دارد؛ گذشته از اینکه حادثه جنگ جهانی دوم که هنوز عمر آن به یک قرن نرسیده و نتیجه اش بیش از 50 میلیون کشته و چندین میلیون زخمی و معلول بوده و عواقب بدی بجای گذاشته است، در همین کشورهای غربی رخ داده است.

[1]تفسیر نمونه، ج 9، ص 303 و 304.
[2]نهج البلاغه، نامه 31.
[3]تفسیر نمونه، ج 8، ص 306.
[4]داستان باستان، آیت الله حسین نوری، ص 33 تا ص 48.
[5]تفسیر نمونه، ج 11، ص 10.
[6]سوره حجر، آیه 5، ترجمه آیت الله مکارم.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن