تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820347025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيوزويك: سياستهاي آمريكا بار ديگر دزدان دريايي را به آبهاي سومالي بازگرداند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نيوزويك: سياستهاي آمريكا بار ديگر دزدان دريايي را به آبهاي سومالي بازگرداند
سياسي. سومالي. آمريكا. دزدان دريايي
تهران - يك روزنامه آمريكايي، گسترش ناامني در درياهاي سومالي و فعاليت بي دغدغه دزدان دريايي در آنها را نتيجه سياستهاي به اصطلاح ضدتروريسم واشنگتن درباره اين كشور دانست كه كم كم به يك قحطي ديگر در منطقه منجر خواهد شد.

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، روزنامه نيوزويك با اشاره به اينكه از آغاز سال ميلادي تاكنون ده كشتي در سواحل سومالي به دست دزدان دريايي افتاده است نوشت: به خاطر همين نا امني سازمان بين‌المللي دريانوردي آبهاي سومالي را به عنوان خطرناك‌ترين منطقه دريايي جهان معرفي كرده است.

روزنامه مذكور با ذكر اين كه فعاليت دزدان دريايي در آبهاي سومالي به خاطر ايجاد نا امني باعث افت نرخ تجارت در اين منطقه و مهم تر از آن توقف روند ارسال كمكهاي انساندوستانه به سومالي جنگ زده مي‌شود نوشت: نكته جالب درباره دزدان دريايي سومالي آن است كه آنها جديدا براي فعاليتهاي خود متحد پيدا كرده‌اند و آن هم ايالات متحده است.

به اعتقاد اين روزنامه، جنگ آمريكا با آنچه كه از آن به عنوان تروريسم ياد مي‌كند عواقت ناخواسته بسياري داشته است كه يكي از آنها ظهور دوباره دزدان دريايي بوده است زيرا دو سال قبل و پس از آنكه اسلامگرايان سومالي را تحت كنترل درآورند با اعمال قوانين سخت شرعي درباره برخي گروههاي شبه نظامي كه به اين كار اقدام مي‌كردند دزدان دريايي از آبهاي سومالي ريشه كن شدند به طوري كه به گفته يك مقام سازمان جهاني دريانوردي ديگر هيچ حمله‌اي به كشتي‌ها مشاهده نشد.

اما دولت بوش با سو ظن به اسلامگرايان به خاطر احتمال پناه دادن آنها به سران القاعده سعي كرد پيشرفت آنها را از طريق حمايت از يك جنگ سالار متعلق به يك گروه رقيب سد كند و سپس با حمايت از حمله اتيوپي به سومالي در سال ‪ ۲۰۰۶‬عملا از سرنگوني اسلامگرايان و جانشيني يك دولت موقت مورد حمايت سازمان ملل پشتيباني كرد.

نيوزويك با اشاره به اينكه همه اين اقدامات صرفا به گسترش هرج و مرج در سومالي منجر شد افزود: در حالي كه دولت اسلامگرايان توانسته بود آرامش نسبي در سومالي برقرار كند دولت كنوني سومالي حتي نمي‌تواند پايتخت را كنترل كند چه برسد به كل كشور و فعاليت دزدان دريايي نيز كه با حمايت برخي جنگ سالاران انجام مي‌شود در اين ميانه دوباره شدت گرفته است.

به نوشته اين روزنامه آمريكايي، فعاليت دزدان دريايي در سومالي آنچنان شدت گرفته است كه آنها حتي به كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي انساندوستانه كه تنها منبع تغذيه بيش از دو و نيم ميليون نفر از افراد اين كشور است نيز حمله مي‌كنند.

روزنامه آمريكايي در ادامه خاطر نشان كرد كه تاكنون يك ناو بين‌المللي مراقبت از كشتي‌هاي كمك‌هاي انساندوستانه را به عهده داشت اما پس از ماه سپتامبر كه دوره ماموريت آن تمام مي‌شود ديگر هيچ مراقبتي از كشتي‌ها به عمل نخواهد آمد.

نيوزويك نوشت: آمريكا و متحدانش تا كنون تلاشهاي محدودي براي افزايش امنيت در آبهاي سومالي به عمل آورده‌اند كه آن هم با هدف جنگ عليه تروريسم انجام شده نه براي مقابله با دزدان دريايي و اين در حاليست كه متخصصان امور دريايي اعتقاد دارند كه براي افزايش امنيت اول بايد دزدان دريايي - البته قبل از آنكه بتوانند با استفاده از كشتي‌هاي مجهز و تندرو خود حمله اي انجام دهند - شناسايي و دستگير شوند.
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن