تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820074634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره قسمت سوم «موميايى» احياى اژدها در شرق آسيا


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: درباره قسمت سوم «موميايى» احياى اژدها در شرق آسيا
[وصال روحانى ‎/ منبع: Movie Web ]
قسمت سوم فيلم «موميايى» Mummy كه از ۱۱ مرداد در امريكا، كانادا و بخشى از اروپاى غربى اكران شده، خواه ناخواه ادامه اى بر قسمت هاى اول و دوم اين فيلم و به تبع آن كارى پرفروش و اثرى سينمايى است كه با دو كار قبلى برابرى نمى كند و مسخره تر از قبلى ها به نظر مى رسد. ماجراها اين بار در چين روى مى دهد و اين كه چرا چنين است و اكران فيلم با برگزارى بازى هاى المپيك تابستانى امسال در پكن همزمان شده و «موميايى۳» از ديدگاه هايى تم ورزشى هم دارد، قطعاً نمى تواند تصادفى باشد و بهره گيرى حساب شده استوديوى سازنده فيلم از يك رويداد بزرگ ورزشى به قصد رسيدن به هدف و پر كردن جيب ها و استفاده از محبوبيت ورزش و اپيدمى آن در اين موقع از سال و بهره گيرى از چهره آشناى چينى ها به عنوان ميزبانان المپيك جديد است، هرچند صحنه هاى پرشمار شمشيربازى و شنا و حتى ژيمناستيك و آمادگى جسمانى در «موميايى۳»، فقط تقليدى كميك از چيزى محسوب مى شود كه در المپيك بيست و نهم نسخه جدى آن را پيش روى خود مى بينيم.
«موميايى۳» كه نام جنبى «مقبره امپراتور اژدها» را هم يدك مى كشد، كاراكترهاى اصلى اش را كه ريك اوكانل (يك بار ديگر با بازى برندان فريزر) و همسر وى اوه لين (اين بار با بازى ماريا بلو، به جاى راشل وايز غايب) هستند، براى تجديد ماجراجويى هايشان و بالا بردن هيجانات راهى شرق آسيا مى كند و ديگر خبرى از مصر و معابد آن، محل شكل گيرى وقايع ناب و چشمگير اتفاقات دو فيلم نخست نيست. فيلم به ما مى گويد كه اين دو ظاهراً بعد از جنگ جهانى دوم بازنشسته شده بودند و برخلاف كاراكتر اينديانا جونز در فيلم هاى چهارگانه آن كاراكتر، ديگر به دنبال كارهاى باستان شناسانه و بهتر بگوييم يافتن گنج هاى كهن و پنهان و ارتباطات اعصار باستان نيستند، اما سرانجام حس پرشور زندگى و لزوم حركت و درخواست پسرشان آنها را به صحنه حركت بازمى گرداند و در مقام و موقعيت سابق جاى مى دهد و همان قصه ها را تكرار مى كند. شايد هم كاراكتر فريزر و همسرش با ۸۰۰ ميليون دلارى كه حاصل فروش دو فيلم نخست بوده، احساس خوشى مى كرده و قبل از «موميايى۳» نيازى به درآمد اضافى نمى ديده اند! حقيقت هرچه باشد راب كوهن كارگردان قسمت جديد كه جاى استيفن سامرز را در اين مقام گرفته و جانشين كارگردان دو قسمت قبلى شده است، بينندگان را بسيار سريع به نقطه شروع قصه سوم، يعنى دل چين باستان مى برد و يك قصه گو بر روى فيلم براى تماشاگران، داستان ها مى گويد. آن طور كه فيلم ادعا مى كند، امپراتور اژدها (با بازى جت لى معروف) 200 سال پيش از ميلاد مسيح دستور ساخت ديوار بزرگ چين را مى دهد و در اين راه هزاران كارگر را به رايگان به اسارت و كار مى گيرد و آن قدر فشار كارى به آنها وارد مى كند كه عده اى را به كشتن مى دهد و فقط در پى مطامع خود است، تا اين كه سرانجام به دامى مى افتد كه خود تنيده است و او و لشكرش در يك معبد بزرگ گرفتار مى آيند و آنجا موميايى مى شوند و سال ها در معبر زمان متوقف مى مانند و به مرگ طولانى اما موقتى تن مى دهند.
اما هزاران سال بعد، الكس پسر اوكانل (با بازى لوك فورد) وارد صحنه مى شود و گذارش به آن معبد مى افتد، اين در حالى است كه بينندگان نمى توانند باور كنند كه پسر آن باستان شناس جوان چطور اين طور سريع بزرگ شده و اين قدر رشد كرده است، بخصوص كه فريزر در زندگى حقيقى ۴۰ سال بيشتر ندارد و هريسون فورد باستان شناس شلاق به دست چهارگانه اينديانا جونز در ۶۶ سالگى هم خيال پدر شدن و به صحنه آوردن يك جانشين براى خود ندارد و همچنان شخصاً يكه تازى مى كند!
هرچه هست الكس به اندازه والدين اش كنجكاو و پيگير است و اينچنين است كه طى سفرش به چين، مقبره امپراتور اژدها را كشف مى كند كه در اين فيلم براساس يك بنا و عمارت و كشف حقيقتى در معمارى چين ارائه شده و آن كشف و فرآيند، ارتش تراكوتاى اين كشور است و نمايى از هزاران سرباز خاك رسى كه به سال ۱۹۷۴ كشف شدند. تفاوت قضيه در اين است كه آنها در اين فيلم به صورت موميايى هايى كه در بند زمان متوقف مانده و در معيت اسب هاى سحر شده خود باشند، به چشم مى خورند و اينچنين به تصوير كشيده شده اند. لابد به اين نتيجه رسيده ايد كه اين يك موضوع مسخره است و واقعاً نيز همين طور است و فيلمسازان هم نگران فيلم شان و موضوع آن و حقيقى يا مسخره جلوه كردن آن نبوده و كار خودشان را كرده اند. اين وصف اكثر فيلم هاى روز است كه در آن تاريخ تحريف و با آن بازى مى شود و قصه سرايان و كارگردانان نگران اين نيستند كه ماجراهاى غيردقيق و تفاوت ها و غلط هاى تاريخى در كارشان به چشم بخورد و «موميايى۳» يكى از آنها است. براى اين گونه فيلم ها نه وفادارى به تاريخ و حقيقت، بلكه قصه گويى و جذاب بودن آن مهم است و اگر كاملاً خلاف چيزى هم بود كه واقعاً در يك مقطع تاريخى روى داده است، ايرادى بر آن مترتب نيست. ضرر اين قضيه اين است كه اتفاقات اين فيلم ها به عنوان حقيقت در ذهن بينندگان جوان تر حك مى شود و آنها باور مى آورند كه در مقطع تاريخى مورد بحث واقعاً آن اتفاقات افتاده است و اين همان تحريف تاريخ و تكرار آن، جداً نگران كننده است و افسانه هاى ساخته شده از اين طريق هم سست تر و گذراتر از آن هستند كه بتوان رويشان حساب كرد.
كشف بزرگ الكس و پيدا كردن آن همه موميايى و احياى «امپراتور اژدها» و ساير موجودات اژدهايى، طبعاً پيامدها و دردسرهاى بزرگى دارد و منجر به پرده بردارى از رازهايى ديگر مى شود و اينها در پى هم مى آيند و حتى «يتى»ها (غول هاى معروف چند فيلم خيالى با همين نام) دوباره ظاهر مى شوند و تعقيب و گريزهاى بزرگى در شانگهاى شكل مى گيرد و صحنه هاى درگيرى و جنگ بين هزاران نفر و صدها موجود كه از بستر مرگ برخاسته اند، به شكلى عظيم و پرتعداد به تصوير كشيده شده است. برخى مى گويند اين صحنه هاى خاص شبيه به سكانس پايانى فيلم «تاريكى» محصول ۱۹۹۲ است اما بار كمدى به آن اضافه شده است. اين صحنه ها به قدرى تند و پرشمار و بدون تأمل است كه برندان فريزر كه معمولاً عادت دارد با نگاه و حركات چهره اش به هر موضوع و رخداد و اتفاق ناگوارى نگرشى كميك داشته باشد، از اين كار بازمى ماند و مجبور است جدى و خشك باشد و قيافه او كاملاً گواه اين نكته است كه بابت اين قضيه تأسف مى خورد و دلش مى خواسته كه خلاف اين عمل كند و شرايط، چيزى جز اين باشد. فريزر زمانى كه تازه در سينما ظهور كرده بود، با آن چانه محكم فولادوار و نگاهى كه از آن ظرافت و مسخره كردن ديگران مى باريد، يك پديده جديد براى هنر سينما جلوه مى كرد و بازى در فيلم هاى خاصى مانند «خدايان و هيولاها» در مقابل ايان مك كلن، تأكيدى بر اين باور و اين گونه طرز تلقى ها بود ولى بيش از ۱۰ سال بعد از آن ايام او همچنان در دنياى محدود فيلم هاى اكشن خيالى و تخيلى مانند «موميايى» محصور و اسير مانده و خود را تكرار مى كند. تابستان امسال او فيلم ديگرى از اين قبيل را هم بر پرده داشته كه همانا بازسازى «سفر به مركز زمين» است. اين فيلم ها شايد فروش خوبى به بار مى آورند، اما براى فريزر فقط منادى توقف و سكون است.
لوك فورد در رل پسر او و شروع كننده موج حركت ها و اتفاقات در «موميايى۳»، شايد در درازمدت جانشين فريزر در اين سرى فيلم ها باشد، اما اين صورتى است كه بپذيريم اين فيلم ها چنين كششى دارند و مدت ها طول خواهند كشيد و تا به آنجا پيش مى روند كه فريزر براى ايفاى رل اصلى آن پير جلوه كند. هرچه هست فريزر از ماندن در اين حال و هواها لذت مى برد و با اين كه از سكون او گفتيم، پروژه در دست تهيه وى در حال حاضر فيلمى است به نام «كبرا» كه او را با استيفن سامرز سازنده دو قسمت اول «موميايى» پيوند خواهد داد. شايد هم اصلاً نبايد به دنبال اين سوژه ها و بازسازى ها و دنباله ها و ادامه دادن سوژه هاى قبلى رفت، زيرا ظرفيت بسيارى از آنها تمام شده است و لااقل اين تخمين و تلقى براى «موميايى» كاملاً صدق مى كند، اما چون اين مسئله رعايت نشده، «موميايى۳» با قالبى غيرجديد و فقط با تغيير محل وقوع حوادث و به مدت ۱۱۲ دقيقه، نه اعتبارى به كمپانى يونيورسال كه آن را ساخته است، اضافه مى كند و نه فروش قابل توجهش، فلسفه ساخت آن را خلل ناپذير مى سازد. فروشى كه البته ساخت قسمت چهارم آن را در سال هاى آينده «توجيه مالى» خواهد كرد.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن