تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820607251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسجد‌الاقصي در آتش كينه صهيونيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مسجد‌الاقصي در آتش كينه صهيونيست
گروه سياسي: مسجدالاقصي كه مركز ثقل اديان الهي و سرزمين مقدس براي تمامي خداپرستان است، در 30مرداد 1348مورد هتك حرمت قرار گرفت و بخش‌هايي از آن در آتش كينه و حقد افراطيون متعصب صهيونيست سوخت.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) 30مرداد هر سال مصادف با خاطره به آتش‌كشيدن مسجد‌الاقصي توسط يك تندروي صهيونيست است اين نوشتار به علل و ابعاد اين جنايت مي‌پردازد.

روز 30 مرداد سال 1348، بخشي از مسجد‌الاقصي توسط افراد متعصب صهيونيست به آتش كشيده شد و خسارات قابل توجهي به آن وارد آمد. دولت اسرائيل اين حادثه را كه خشم و انزجار مسلمانان سراسر جهان را برانگيخت به يك جهانگرد يهودي استراليايي نسبت داد.

دنيس مايكل روهان سياح استراليايي كه صهيونيست‌ها وي را عامل به آتش كشيدن مسجد‌الاقصي معرفي كردند، در يك حركت نمايشي محاكمه شد و متعاقبا منابع خبري اسرائيل اعلام كردند كه نام برده دچار بيماري رواني بوده و لذا آزاد شده است.

حادثه آتش‌سوزي در مسجد‌الاقصي، يك سال پس از تصرف بخش شرقي بيت‌المقدس توسط نيروهاي اسرائيلي در جريان جنگ 6 روزه ژوئن 1967(خرداد 1346) صورت گرفت. در آن زمان گلدماير عضو حزب كار اسرائيل، به تازگي پس از مرگ لوي اشكول تصدي دولت اين كشور را بر عهده گفته بود؛ او از جمله سياستمداراني بود كه بر كاوش در بخش‌هاي زيرين مسجد‌الاقصي براي يافتن آنچه كه هيكل سليمان و ساير ابنيه مقدس يهوديان خوانده شده بود، اصرار مي‌ورزيد.

اسرائيل از نخستين روزهاي اشغال بيت‌المقدس، اقدامات زيادي براي زدودن آثار و تعلقات اسلامي اين شهر به عمل آورد. از جمله اين اقدامات، بستن بانك‌هاي عربي، تخريب خانه‌ها و يا اماكن اسلامي مردم، افزايش آبادي‌هاي يهودي‌نشين، جمع‌آوري پول‌هاي عربي و رواج دادن پول اسرائيلي، مجبور ساختن اعراب به تعويض شناسنامه‌هاي عربي و تبديل كردن آن‌ها به شناسنامه‌هاي اسرائيلي و ساير اشكال هويت‌زدايي از مردم مسلمان بيت‌المقدس بوده است.

در جريان جنگ اول اعراب و اسرائيل و هم‌چنين جنگ 6 روزه، چندين بار شهر بيت‌المقدس توسط جنگنده‌هاي اسرائيلي بمباران شد و در يكي از حملات هوايي دروازه مركزي مسجد‌الاقصي و يكي از مناره‌هاي آن خسارت ديد.

از ماه مارس 1968 (اسفند 1346) صهيونيست‌ها به وسيله گروه‌هاي باستان‌شناسي و به بهانه كشف آثار معبد سليمان در اطراف و زير عمارت مسجد‌الاقصي دست به كار حفاري شدند و در محيط حرم شريف نيز حفاري‌هايي انجام دادند و در بخش زيرين مسجد نيز تونل‌هاي متقاطعي را حفاري كردند. هدف نهايي از اين گونه اقدامات، تخريب تدريجي مسجدالا‌قصي به عنوان نماد اتحاد ملت مسلمان فلسطين و سپس احداث دوباره معبد يهود به جاي آن بوده است. حادثه به آتش كشيدن مسجد‌الاقصي نيز يكي ديگر از همين اقدامات بود كه هدف ويران‌سازي اين بناي متبرك را دنبال مي‌كرد.

در ماجراي آتش‌سوزي، دست كم 200 متر مربع از سقف مسجد، كاملا ويران شد، گنبد مسجد در 5 نقطه آن سوخت و يكي از آثار متبرك مسجد، همراه با يك منبر قديمي و با ارزش كه هشتصد سال سابقه داشت نيز كاملا طعمه حريق شد و از بين رفت. اين جنايت كه در آن زمان خشم مسلمانان جهان را برانگيخت، سبب شد بسياري از نشريات كشورهاي اسلامي از لزوم واكنش در برابر صهيونيست‌ها سخن به ميان آوردند. اين آتش‌سوزي بزرگ‌ترين جنايت صهيونيست‌ها طي 10 ماهي بود كه از تصرف بيت‌المقدس شرقي توسط آنان مي‌گذشت.

بيت‌المقدس در سال‌هاي اوليه بعد از رحلت پيامبر اسلام (ع) به طور صلح‌آميز از سلطه رومي‌ها بيرون آمد و به مسلمانان سپرده شد. سپس در سال 74 هجري در همان مكاني كه پيامبر اسلام به معراج رفتند، مسجد‌الاقصي احداث شد.

اين مسجد باشكوه، مرحله تكميلي همان مسجد كوچك و چوبيني بود كه پيش از آن در همان مكان وجود داشت. اين سابقه تاريخي و حرمتي كه از ديرباز بر اين مكان مقدس مترتب بود، سبب شد تا اقدام شوم صهيونيست‌ها در به آتش كشيدن مسجد‌الاقصي به صورت يك فاجعه ديني جلوه كند و واكنش خشم‌آلود بين‌المللي را به ويژه در جهان اسلام به همراه آورد.

واكنش امام خميني (ره)

اقدام صهيونيست‌ها در آتش‌زدن مسجد‌الاقصي با واكنش تند امام خميني (ره) مواجه گرديد. امام (ره) كه در آن زمان در نجف اقامت داشتند، اقدام جنايتكارانه صهيونيست‌ها و تشكيل اجلاس رباط و سياست‌هاي رژيم شاه را مورد انتقاد شديد قرار دادند.

روزنامه الجمهوريه چاپ بغداد در شماره 588 خود در تاريخ 1/8/1348، تحت عنوان مرجع ديني حضرت آيت‌الله خميني (ره) خواستند كه مسجدالاقصي تجديد بنا نشود چنين نوشت:

«حضرت آيت‌الله خميني (ره) مرجع ديني، از كليه مسلمانان خواستند كه صفوف خود را در برابر دشمنان متحد سازند. حضرت آيت‌الله طي گفتگويي با خبرگزاري عراق اظهار داشتند: كنفرانس اسلامي كه در اين رابطه منعقد گرديد، منشا خدمتي به سود مسلمانان نشد، بلكه به دشمنان اسلام كمك كرد زيرا اين كنفرانس تلاش داشت كه جنايات صهيونيسم، در آتش زدن مسجد الاقصي لوث شود. جاي شگفتي نيست كه كنفرانس مزبور با شكست مواجه شد، زيرا بعضي از شركت‌كنندگان در اين كنفرانس نيت صادقانه نداشتند و به علاوه تناقضاتي ميان شركت‌كنندگان در اين كنفرانس وجود داشت.

حضرت آيت‌الله افزودند: تا زماني كه فلسطين اشغال شده، آزاد نشده است مسلمانان، مسجد‌الاقصي را نبايد تجديد بنا كنند. بگذارند جنايت صهيونيسم همواره در برابر چشمان مسلمانان مجسم باشد و مايه حركتي براي آزادي فلسطين گردد.»

امام خميني (ره) ضمن بحث راجع به حكومت اسلامي در بهمن 1348 نيز نظر خود را راجع به آتش‌سوزي مسجد‌الاقصي و نقشه صهيونيستي و غارتگرانه‌اي كه رژيم شاه در زير پوشش جمع‌آوري اعانه براي تجديد بناي مسجد‌الاقصي دنبال مي‌كرد، چنين بيان فرمودند:

«... مسجد‌الاقصي را آتش زدند، ما فرياد مي‌كنيم كه بگذاريد مسجد‌الاقصي به همين حال نيم‌سوخته باقي باشد، اين جرم را از بين نبريد؛ ولي رژيم شاه حساب باز مي‌كند و صندوق مي‌گذارد و به اسم بناي مسجد‌الاقصي از مردم پول مي‌گيرد تا شايد بتواند از اين راه استفاده نمايد و جيب خود را پر كند و ضمنا آثار جرم اسرائيل را از بين ببرد...»

منبع: سايت تبيان
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن