تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820005272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرطان روده بزرگ، خاموش و مرگبار


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: سرطان روده بزرگ، در اين بيماري سلول هاي سرطاني در داخل بافت روده شروع به تکثير مي کنند. اگر چه اين سرطان از جمله معمولترين سرطانهاي بشر به حساب مي آيد اما بدليل بهبود روشهاي غربالگري و تشخيصي، تعداد موارد جديد اين بيماري و مرگ ناشي از آن بطور قابل ملاحظه اي کاهش يافته است.اين بيماري در هر سني بروز مي يابد اما ميزان بروز در سن بالاي 50 سال بيشتر است. زمانيکه در مراحل اوليه تشخيص داده مي شود. اين سرطان درمانپذير است اما تشخيص آن در اين مراحل هيچگونه علامتي ندارد. روده برزگ بخشي از سيستم گوارشي شامل مري، معده، روده هاي بزرگ و کوچک مي باشند. روده باريک از انتهاي معده شروع شده و به روده بزرگ ختم مي شود و سپس روده بزرگ نيز از آنجا تا محل مقعد ادامه مي يابد، روده بزرگ شامل دو بخش است. بخش اول اصطلاحاً کولون ناميده مي شود. که حدود 180 سانتي متر طول دارد. بخش دوم نيز راست روده است که طول آن به 15 تا 25 سانتي متر مي رسد

علائم بيماري

علائم اين بيماري ممکن است شبيه به ساير علائم نظير عفونت ها، بواسير و بيماري هاي التهابي روده باشد. بنابراين مراجعه به پزشک به منظور ارزيابي بهتر، لازم و ضروري مي باشد. از آنجايي که در مراحل اوليه اين بيماري با موفقيت قابل درمان است. در صورت مشاهده هر کدام از علائم زير به پزشک مراجعه نمائيد.

وجود هرگونه تغيير در عادات دفعي روده نظير اسهال، يبوست يا کاهش قطر مدفوع که بيش از يک روز طول بکشد.

خونريزي از راست روده يا وجود خون در مدفوع

دردهاي قولنجي معده

استفراغ

ضعف و خستگي

يرقان و زردي پوست يا سفيده چشم

مراحل سرطان

در بعضي از موارد ممکن است فرد مبتلا به سرطان بوده اما هيچگونه علامتي نداشته باشد. بنابراين غربالگري در افراد پر خطر مثل افراد بالاي 50 سال ضروري مي باشد.

عود سرطان به معناي برگشت دوباره آن بعد از درمان مي باشد. ممکن است عود دوباره در روده بزرگ يا ساير قسمت هاي بدن نظير کبد يا ريه رخ دهد. اگر عود بصورت درگيري تنها يک ناحيه از بدن باشد بايد جراحي انجام شود. اما در صورت درگيري بيش از يک ناحيه و انتشار سرطان در قسمت هاي مختلف بدن ممکن است از روشهاي ديگري نظير شيمي درماني يا راديوتراپي استفاده شود.
روشهاي درماني

بطور کلي سه روش درماني جهت درمان سرطان روده بزرگ وجود دارد که شامل جراحي، پرتودرماني و شيمي درماني است. روش ديگر درماني نيز وجود دارد که در آن از روشهاي بيولوژي براي درمان استفاده مي شود. البته استفاده از اين روشها در حد مطالعات باليني است.

جراحي : جراحي شايعترين روش درماني در تمامي مراحل سرطان به حساب مي آيد. اين روش به طرق مختلف انجام شده و براساس نظر پزشک و مرحله سرطان، روشهاي جراحي متفاوت مي باشد.

عوارض جانبي جراحي : عوارض جانبي جراحي به محل تومور و نوع جراحي بستگي دارد. معمولاً در چند روز اول بعد از جراحي بيمار احساس ناراحتي دارند ولي معمولاً درد با دارو قابل کنترل مي باشد. مدت زمان بهبود بعد از عمل جراحي از بيماري به بيمار ديگر متفاوت است.

پرتو درماني : در اين روش از اشعه X با انرژي بالاي براي کشتن سلولهاي سرطاني و کوچک نمودن اندازه تومور استفاده مي شود. توليد اشعه مي تواند خارج از بدن و به وسيله ماشينهاي خاص يا در داخل بدن و از طريق موادي که توليد کننده اشعه هستند، صورت گيرد. پرتو درماني به تنهائي يا همراه با جراحي و شيمي درماني انجام مي گيرد.

عوارض جانبي پرتو درماني : شايعترين عوارض جانبي پرتودرماني شامل خستگي، واکنش پوستي در محل برخورد اشعه با پوست و کاهش اشتها مي باشد. بعلاوه ممکن است اين روش منجر به کاهش گلبولهاي سفيد خوني که از بدن در برابر عفونتها محافظت مي کنند شود. بعضي از اين عوارض قابل کنترل و قابل درمان هستند و در بسياري از موارد اين عوارض دائمي نمي باشند.

شيمي درماني: اين روش از داروها به منظور کشتن سلولهاي سرطاني استفاده مي شود. اکثر داروهاي ضد سرطاني بصورت تزريق داخلي در بدن يا داخل عضلات مورد استفاده قرار مي گيرند. اما بعضي ديگر نيز به فرم خوارکي قابل مصرف هستند. شيمي درماني يک روش درماني سيستميک به حساب مي آيد به اين معنا که دارو از طريق جريان خون به هر قسمتي از بدن مي رود تا سلولهاي سرطاني را بکشد. در اين روش داروها به صورت دوره اي تجويز مي شوند. يعني دوره درماني با يک دوره استراحت ادامه مي يابد و بعد از آن از نو دروه درماني شروع مي شود. در صورتيکه سلولهاي سرطاني کبد را درگير کرده باشند،مي توان دارو را مستقيماً به شريانهاي تغذيه کننده کبد تزريق نمود.

بعد از آنکه جراح تمامي سلولها و بافت سرطاني را از طريق جراحي برداشت، يک دوره شيمي درماني نيز داده مي شود تا سلولهاي سرطاني باقيمانده نيز در صورت وجود از بين بروند. عوارض جانبي شيمي درماني : داروهاي شيمي درماني معمولاً سلولهاي با سرعت تکثير بالا را مورد هدف قرار مي دهند. از آنجايي که در بدن علاوه بر سلولهاي سرطاني بافتهايي نظير سلولهاي خوني، بافت پوششي سيستم گوارشي و سلولهاي فوليکول مو نيز از سرعت تکثير بالايي برخوردار هستند، لذا ممکن است اين بافتها نيز مورد هدف داروهاي شيمي درماني قرار بگيرد. در نتيجه عوارض جانبي شامل : عفونتها، خستگي، ريزش موي موقتي، زخمهاي دهاني و يا ساير علايم است. از جمله مهم ترين عوارض جانبي داروهاي شيمي درماني کاهش کلي سلولهاي خوني مي باشد. از آنجايي که داروهاي شيمي درماني مغز استخوان را به شدت تحت تأثير قرار مي دهند، ممکن است کم خوني (بصورت کاهش انرژي انجام کارها)، کاهش پلاکتهاي خوني ( بصورت خونريزي) يا کاهش گلبولهاي سفيد ( بصورت افزايش استعداد ابتلا به عفونتها ) ايجاد شود. معمولاً همه کساني که از اين روش درماني استفاده مي کنند به تمامي اين علائم مبتلا نمي شوند. به علاوه در طي دوره استراحت و بعد از قطع درمان تمامي اين علايم برطرف مي شوند.

درمانهاي بيولوژيکي : در اين روش، بدن به تنهايي در برابر سرطانها مقابله مي کند. در اين روش از موادي استفاده مي شود که توسط بدن يا اينکه در آزمايشگاهها ساخته مي شوند تا مکانيسمهاي طبيعي دفاعي بدن در برابر بيماريها جهت دهي، تقويت و حفظ شوند. نام ديگر اين روش ايمني درماني مي باشد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن