تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820474742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/حذف قدس از فهرست ميراث جهاني در خطر!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/حذف "قدس" از فهرست ميراث جهاني در خطر!
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: در هفته گذشته علاوه بر اينكه كارشناسان آثار باستاني مصر به تلاشهاي رژيم اشغالگر اسرائيل در تخريب مسجدالاقصي هشدار دادند، اعلام كردند كه يونسكو "قدس" را از فهرست ميراث جهاني در معرض خطر خارج كرده است.

كارشناسان آثار باستاني مصر ضمن هشدار به تلاشهاي رژيم اشغالگر در تخريب مسجدالاقصي اعلام كردند: متأسفانه يونسكو "قدس" را از فهرست ميراث جهاني در معرض خطر خارج كرد و با اين كار دست اشغالگران را براي غارتگري باز گذاشت.

يونسكو "قدس" را از فهرست ميراث جهاني در معرض خطر خارج كرد !

كارشناسان آثار باستاني مصر نسبت به تلاشهاي رژيم اشغالگر اسرائيل در تخريب مسجدالاقصي هشدار داده و تصريح كردند: صهيونيستها در تلاشند تا آثار باستاني فلسطين تسليم اساطير تورات شود.

علي قماش يك روزنامه‌نگار عرب اظهار داشت: صهيونيستها تلاش مي‌كنند تا با كشف آثاري در فلسطين بتوانند آن را به اساطير تورات نسبت دهند كه در اين كار كارگزاران صهيونيست نيز به صورت جدي عمل مي‌كنند كه اين فعاليتها در فلسطين و به صورت محدودتر در قدس و زير مسجدالاقصي انجام مي‌گيرد.

دكتر محمد كحلاوي دبيركل اتحاديه آثار باستاني عرب اظهار داشت: وقتي مي‌گوييم مسجدالاقصي در خطر است، مي‌گويند ما 50 سال است كه اين سخنان را مي‌شنويم. اما اينكه چرا هيچ اقدامي جدي در اين خصوص صورت نمي‌گيرد خود جاي بحث دارد.

اردن حدود 2 ميليون دلار به منظور بازسازي و ترميم مسجدالاقصي داده است؛ حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه چرا اين كار را از ابتدا نكرده است و حالا كه عمق حفاري زير مسجدالاقصي به 34 متر رسيده به اين كار پرداخته است. مسجد از سمت جنوب در باب المغاربه در خطر واقعي قرار دارد. رژيم اشغالگر اسرائيل تصميم دارد تا موزه‌اي براي ارائه تاريخ توهمي صهيونيستها بسازد و اين موزه را بر قبرستان مسلمانان قرار دهد. متأسفانه به دنبال كوتاهي كه از يونسكو آغاز مي‌شود اين فعاليتها روز به روز گسترده‌تر مي‌شود.

تخريب خانه‌هاي مردم فلسطين خلاف اصول اخلاقي است

شيخ محمد حسين با اشاره به جرايم وحشيانه رژيم اشغالگر گفت: تخريب خانه‌هاي فلسطينيان منافي اخلاق ديني، انسانيت و شريعتهاي آسماني و زميني است. شيخ محمد حسين مفتي اعظم قدس و سرزمين فلسطين تصريح كرد: فعاليتهاي رژيم اشغالگر در تخريب خانه ها و ساختمانهاي شهروندان فلسطين در قدس ضد بشري و اخلاق را نفي مي كند.

وي با اشاره به اينكه برخورد وحشيانه و بربريت صهيونيستها با ساكنان فلسطين و قدس نشاندهنده جرايم ضد انساني آنها است، افزود: تخريب خانه هاي فلسطينيها، آواره كردن ساكنان آن و كشتار بي رحمانه مسلمانان اين كشور از جرائم عصر معاصر و قرن بيست و يكم است كه انسانيت را زير سؤال مي برد.

فضاي زير پل باب المغاربه به نمازخانه زنان يهودي تبديل مي‌شود

كميته سازندگي وزارت داخلي رژيم اشغالگر اسرائيل در قدس با اجراي طرح تبديل فضاي زيرين پل باب المغاربه به مكاني براي نمازخانه زنان يهودي موافقت كرد. كميته سازندگي وابسته به وزارت داخلي رژيم اشغالگر اسرائيل در قدس اظهار داشت كه طرح بازسازي بخش زيرين باب المغاربه يكي از درهاي حرم قدسي فعال شده است.

اين كميته از دو هفته پيش با تبديل فضاي زيرين پل باب المغاربه موافقت كرد تا به مكاني براي نمازخانه زنان يهودي تبديل شود.
همچنين يكي از خاخامهاي صهيونيستها گفت: با وجود سستي پايه هاي پل بهتر است نمازخانه زنان در اين مكان تعبيه شود.
پيش از اين وزارت اوقاف اسلامي قدس با اين طرح مخالفت كرده بود.

آموزش نقش مهمي در تثبيت گفتگوي فرهنگها و تمدنها دارد

ميگل آنخل موراتينوس در همايش "ائتلاف تمدنها" در مغرب با اشاره اينكه سازمانهاي آموزشي نقش اساسي در تثبيت گفتگوي فرهنگها و تمدنها ايفا مي‌كنند، به ضرورت بازخواني تاريخ مشترك ميان ملتها در راستاي دستيابي به تسامح و همزيستي اشاره كرد.

ميگل آنخل موراتينوس وزير امور خارجه اسپانيا در همايش بين‌المللي "ائتلاف تمدنها" كه در حاشيه برنامه فرهنگي مغرب برگزار شده بود، اظهار داشت: سازمانهاي تربيتي و آموزشي در جهان نقش اساسي در تثبيت گفتگوي فرهنگها و تمدنها ايفا مي‌كنند.

وي با اشاره به اهميت آموزش به عنوان وسيله‌اي جهت تقويت ارزشهاي تسامح و تفاهم ميان ملتهاي مختلف يادآور شد: برنامه‌هاي فرهنگي راهكارهاي جديدي مقابل ملتها قرار مي‌دهند كه با همكاريهاي آموزشي گفتگو و تثبيت اصول فرهنگي توسعه و تقويت مي‌شود.

موراتينوس از كشورهاي مختلف جهان خواست تا در چارچوب ارزشهاي همبستگي تمدنها به ترويج ارزشهاي آموزشي و تربيتي در مقاطع ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و دانشگاهي بپردازند تا گفتگوي تمدنها و اديان به بهترين شكل ممكن شكل گيرد.

برقراري صلح جهاني بدون رفاه اقتصادي ممكن نيست

سوسيلو يوديونو در همايش بين‌المللي "علماي مسلمان" در جاكارتا با اشاره به اينكه مسلمانان جهان مسئول تثبيت صلح جهاني از طريق تسامح ديني هستند، گفت: برقراري صلح بدون تحقق رفاه اقتصادي ممكن نيست، بنابراين ابتدا بايد رفاه اقتصادي ملتهاي مسلمان را فراهم كرد.

سوسيلو يوديونو رئيس جمهور اندونزي در همايش بين المللي "علماي مسلمان" كه ازچهارشنبه نهم مرداد ماه در جاكارتا پايتخت اندونزي برگزار شد، با اشاره به اينكه صلح بدون تحقق رفاه اقتصادي ممكن نيست، افزود: به منظور تثبيت و برقراري صلح جهاني به‌ويژه در جهان اسلام بايد تلاش كنيم تا رفاه اقتصادي و اجتماعي ملتهاي مسلمان را فراهم كنيم؛ زيرا نبايد ملت مسلمان زير خط فقر زندگي كنند. اين در حالي است كه بيشتر توان و نيروي جهان اسلام به خاطر رفع درگيريها از بين مي‌رود.

هاشم موزادي رئيس سازمان نهضت علماي اندونزي به عنوان بزرگترين سازمان اسلامي اندونزي در اين همايش تصريح كرد: مسلمانان جهان بايد جايگاه واحدي را در همه جهان اخذ كنند. امروز جمع شده‌ايم كه اجازه ندهيم كه بيگانگان خشونت، ترور و كينه را با اسلام عجين كنند. هدف از برگزاري اين همايش نيز مبارزه با ارتباط اسلام با هرگونه وسايل خشونت و ترور است.

سومين همايش بين‌المللي "علماي مسلمان" چهارشنبه 9 مرداد تا 11 مرداد برگزار شد و طي آن بيش از 300 انديشمند از 66 كشور جهان مشاركت كردند.

اول سپتامبر آغاز ماه رمضان در مصر و برخي از كشورهاي اسلامي

آموزشگاه ملي مطالعات نجوم و ژئوفيزيك مصر اعلام كرد: با استفاده از تجهيزات نجومي پيش بيني مي‌شود اول سپتامبر (11 شهريور ماه ) آغاز ماه مبارك رمضان در اين كشور و بيشتر كشورهاي اسلامي باشد. دكتر صلاح محمد محمود رئيس آموزشگاه ملي مطالعات نجوم و ژئوفيزيك مصر اعلام كرد : اول سپتامبر آغاز ماه مبارك رمضان خواهد بود.

دكتر محمد سليمان رئيس سابق بخش ستاره و خورشيد آموزشگاه فوق اظهار داشت : اگر از معيارهاي علمي صحيح استفاده شود آغاز ماه مبارك رمضان تغيير پيدا نمي كند. اين آموزشگاه با اشاره به اينكه بيشتر كشورهاي عربي و اسلامي در اين روز مشترك هستند يادآور شد: مصر از راههاي علمي و شرعي براي رؤيت هلال ماه استفاده مي كند و براي اين منظور 7 كميته رؤيت نيز تشكيل داده است كه شامل منجمان و علماء مي شوند و مفتي نتيجه را در مغرب 29 شعبان اعلام مي كند.

دارالفتواي مصر نيز تصريح كرد: به منظور رؤيت هلال ماه رمضان از شيوه علمي و شرعي استفاده مي شود. از اين رو 7 مكان را در نقاط مختلف كشور در نظر گرفته تا رصد هلال ماه به درستي انجام گيرد.

علماي مسلمان كشورهاي تركيه، بوسني و هرزگوين، مونته نگرو، صربستان، مقدونيه و اسلووني نيز پيش بيني كردند كه اول سپتامبر نخستين روز ماه مبارك رمضان خواهد بود.

خانه خدا با گلاب كاشان شسته شد

طبق عادت هر ساله خانه خدا صبح 12 مرداد طي مراسمي ويژه با بهترين عطرها، گلاب كاشان، عود و مشك شسته شد.

شستشوي خانه خدا در مراسم و مراحل خاصي انجام مي‌شود كه طي آن پرده‌دار خانه خدا كيسه‌اي سبزرنگ را كه بر روي آن نوشته شده است: "اي بني طلحه آن را تا روز قيامت نگهداريد و كسي جز ظالم براي آن نزاع نمي‌كند." در اختيار دارد. او كليد كعبه را كه كيسه فوق قرار دارد، بر مي‌دارد و خانه خدا را باز مي‌كند. سپس به عنوان اولين نفر وارد خانه خدا مي‌شود و به دنبال او ديگر مهمانان اعم از رئيس امور مسجدالحرام و مسجدالنبي، ديپلماتهاي كشورهاي اسلامي و عربي در عربستان، وزيران و ديگر افراد وارد خانه خدا مي‌شوند.

مهمانان بنا به عادت هر ساله دو ركعت نماز رو به روي تابلويي از سنگ مرمر مي‌خوانند كه علامتي ثابت دارد و به مكاني اشاره مي‌كند كه حضرت محمد (ص) در آن نماز خوانده است. اين تابلو در ديوار جنوبي نزديك ركن يماني از داخل خانه خدا قرار دارد. سپس ديوارهاي خانه خدا با ظروفي كه آب زمزم با گلاب مخلوط است و با پارچه‌هاي سفيد رنگ شسته مي‌شود. پس از اينكه مهمانها از كعبه خارج شدند، زمين آنكه با سنگ مرمر مفروش است، با پارچه‌هاي سفيد معطر به بهترين عطرها، گلاب كاشان، عود و مشك شسته و خشك مي شود.

زائران خانه خدا از خدمات ويژه‌اي برخوردار مي‌شوند

امير منطقه مكه در يك نشست خبري از ارائه خدمات ويژه به زائران حج عمره خانه خدا در ماه رمضان خبر داد. خالد فيصل امير منطقه مكه مكرمه و رئيس كميته مركزي حج طي نشست اين كميته مسائل مرتبط با امور حج و عمره را مورد توجه قرار داد.

طي اين جلسه گفتگوهاي سازنده‌اي به منظور اهتمام به مسائل زائران و ارتقاي سطح خدمت‌رساني به آنها و توسعه زمينه‌هاي مختلف عبادي آنها طي ايامي كه در عربستان به سر مي‌برند مورد توجه قرار گرفت. امير منطقه مكه اطلاع‌رساني و ارائه خدمات مختلف را در ماه مبارك رمضان از اقدامات اوليه خواند و گفت: بايد اقدامات وسيعي در اين خصوص صورت گيرد تا مسلمانان بهتر بتوانند از فضاي معنوي اين روزها استفاده كنند.

محمد شافعي معاون رئيس كميته مركزي حج با اشاره به اينكه تلاش همه مؤسسات، سازمانها و نهادهاي مرتبط بر اين است كه از اين فرصت بيشترين بهره گرفته شود، ياد آور شد: ضوابط و معيارهايي براي اين ايام در نظر گرفته شده است تا علاوه بر تسهيل عبادت زائران خانه خدا، به بهترين شكل ممكن بتوانند رفت و آمد كنند.

جشن ميلاد امام حسين (ع) در كربلا برگزار مي‌شود

جشنواره جهاني "بهار شهادت" به مناسبت ميلاد امام حسين (ع) و حضرت عباس (ع) از سوم تا هشتم شعبان ( 14 تا 19 مرداد) در كربلا برگزار مي‌شود. گروهي از مسلمانان به منظور مشاركت در چهارمين جشنواره فرهنگي جهاني "بهار شهادت" از كويت و بحرين راهي كربلا شدند.

اين جشنواره فرهنگي جهاني با شعار "امام حسين (ع) نوري كه همه عصرها را روشن مي كند " از سوم تا هشتم شعبان ( 14 تا 19 مرداد) در كربلا برگزار مي شود. تلاوت قرآن، ارائه تحقيقات آكادميك و مطالعات حوزوي، شعر عربي، سرودهاي ديني، برگزاري نمايشگاه كتاب، پوستر و لوحهاي فشرده در بين الحرمين، برگزاري نمايشگاه هنرهاي تجسمي، برگزاري نمايشگاه خط عربي و تزئينات اسلامي و برگزاري نشست انديشمندان عراق از برنامه هاي اين جشنواره خواهد بود.

هلند اثر باستاني سرقت شده از مصر را بازگرداند

مقامات هلند از ترس تحريم روابط فرهنگي مصر، اثر باستاني اين كشور را كه 20 سال پيش سرقت شده بود، به آن كشور بازگرداندند. مجسمه سه هزار ساله فرعون كه بيش از 20 سال پيش از اماكن باستاني مصر به سرقت رفته بود، از سوي هلند به اين كشور بازگردانده شد.

دكتر زاهي حواس دبيركل شوراي عالي آثار باستاني مصر اظهار داشت: مجسمه "اوشابتي" از مكان آثار تاريخي در منطقه سقاره در جنوب استان جيزه مصر توسط يك گروهي انگليسي هلند كه در اين منطقه در سال 1985 كار مي‌كردند، سرقت شد.

ارتفاع مجسمه 5/8 سانتيمتر و عرض آن 9/2 سانتيمتر است. تاريخ دقيق اين مجسمه به يك هزار و 250 سال پيش از ميلاد باز مي‌گردد. اين مجسمه در كنار 6 مجسمه ديگر توسط اين گروه كشف شده بود كه ديگر مجسمه‌ها در موزه مصر در حال ترميم و بازسازي هستند.

در پي بازگشايي نمايشگاهي در سالن يكي از موزه‌هاي هلند اين مجسمه ديده شد كه يكي از دادگاههاي هلند خواستار بازگرداندن مجسمه به مصر شد و طي مراسمي ويژه اين اثر تاريخي به زادگاهش بازگشت. مجسمه مذكور از خانواده نوزدهم فرعون است كه با مدادي سياه رنگ در پشت و جلوي مجسمه جملاتي نوشته شده است.

نمايشگاه بين‌المللي كتاب دمشق تمديد شد

نمايشگاه بين‌المللي كتاب دمشق كه هر سال طي 10 روز در سوريه برگزار مي‌شود، امسال به مناسبت انتخاب دمشق به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2008 به مدت 15 روز برگزار مي‌شود. در پي برگزاري مراسمه مختلف به مناسبت انتخاب دمشق به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2008، نمايشگاه سالانه بين‌المللي كتاب دمشق تمديد شد.

اين نمايشگاه كه از پنج شنبه 10 مردادماه آغاز شده است، از 10 به 15 روز افزايش يافت و در آن كتابهاي مختلفي براي فروش ارائه مي‌شوند. در حاشيه اين نمايشگاه نشستهاي مختلف فرهنگي نيز برگزار مي‌شوند. فرهنگ شرق و غرب نيز در حاشيه اين نمايشگاه بررسي مي‌شوند.

تأسيس مركز كنترل فتوا براي وحدت مسلمانان ضروري است

دكتر علي جمعه مفتي مصر با اشاره به ضرورت تأسيس مركز كنترل فتوا، گفت: اين مركز در عصر مدرن از مشكلات مسلمانان مي‌كاهد و به وحدت آنان منجر مي‌شود. امت اسلام بايد در شرايط كنوني اين دستگاه را راه اندازي كنند زيرا كه در عصر مدرن بايد از آزادي بيان و انديشه حمايت كرد و با پيروان اديان آسماني به صورت باز تعامل كنيم.

دكتر علي جمعه با بيان اين نكته كه طرح دعوت به راه اندازي اين دستگاه براي كنترل فتوا جهت جلوگيري از مناقشه و دستيابي به وحدت ميان مسل مانان است از آن به عنوان نياز امت اسلام ياد كرد و افزود: رسانه هاي گروهي در اين زمينه مي توانند به سرعت اشاعه فرهنگ پرداخته و در تعميق احكام فتوا در جامعه اسلامي نقشي اساسي ايفا كنند.

وي همچنين تنظيم منشوري براي حمايت از فتوا را ضروري خواند و به اهميت امور ديني اشاره كرد و يادآور شد : دارالفتواي مصر آمادگي مشاركت در راه اندازي اين مركز و همچنين تنظيم اين منشور را جهت دفاع از فتوا در جهان اسلام و غير اسلام دارد تا فرهنگ صحيح اسلام اشاعه يابد.

زنان عربستان مفتي مي‌شوند

عضو شوراي علماي بزرگ عربستان با اشاره به امكان پيوستن زنان به عضويت شوراي فوق گفت: با اين شرط كه حضور زنان به بنيان خانواده‌ ضربه‌اي وارد نكند، مي‎توانند به عنوان مفتي، سخنران، رئيس و يا مدير مراكز علمي و پژوهشي فعاليت كنند.

شيخ عبدالله منيع عضو شوراي علماي بزرگ عربستان با اشاره به امكان ورود زنان به عضويت شوراي علماي بزرگ، اظهار داشت: زنان مانند مردان مي توانند تكاليف شرعي را انجام دهند و در مسئله فتوا دادن با مردان مشاركت كنند. هيچ مانعي جهت شراكت زنان با مردان در زمينه علمي يا مشاوره اي يا مانند آن وجود ندارد و تا زماني كه اين مسئله به زن ضرري نرساند، هيچ ايرادي ندارد.

وي با بيان اينكه هيچ مانع شرعي ندارد كه زن به عنون عالم يا مفتي در دستگاههاي علمي يا مشاوره و يا پژوهشي فعاليت كنند، يادآور شد: زنان داراي انديشه، عقل و اطلاعات خوبي هستند كه تا زماني كه حضور آنان به بنيان خانواده هايشان ضربه اي وارد نكند مي توانند به عنوان مفتي، سخنران، معلم، رئيس دانشگاه، دانشكده و يا مدير مراكز علمي و پژوهشي فعاليت كنند.

طرح "نمازخانه سيار" در عربستان جنجالهاي بسياري را برانگيخت

با آغاز طرح "نمازخانه سيار" و "كاروانهاي دعوي" در عربستان كه با هدف تسهيل عبادت جوانان و امكان نماز خواندن آنها در اماكني كه دور از مسجد هستند، فعال شد، جنجالهاي بسياري در اين كشور به وجود آمد. دفاتر همكاري با مراكز دعوت و ارشاد عربستان طرح "نمازخانه سيار" و "كاروانهاي دعوي" را در جده آغاز كرده است. در اين طرح اتومبيلهاي سياري كه مجهز به وسايل نماز خواندن اعم از آب براي وضو گرفتن، فرش و بلندگو هستند، در اماكن تجمع جواناني كه دور از مسجد هستند مانند ورزشگاهها مستقر شده و امكان نماز خواندن آنان را فراهم مي‌كنند.

طرح مذكور بيشتر بر نماز مغرب و عشا در روزهاي تعطيل و ايام تابستان متمركز است. بر روي اين اتومبيلها با رنگ طلايي جمله‌هاي ديني نوشته شده است و درون آنها نيز پر است از كتابهاي اسلامي كوچك و فتوا و نوارهاي ارشادي.

نمايشگاه عكس "سيره نبوي و مسجدالاقصي" برگزار مي‌شود

مركز حمايت از ايتام وابسته به شوراي خيريه مركز اسلامي اردن به مناسبت مبعث پيامبر اكرم (ص) نمايشگاه عكس "سيره نبوي و مسجدالاقصي" را به مدت دو هفته در امان برگزار مي‌كند. اين نمايشگاه از پنجشنبه افتتاح شد و تا دوهفته ادامه دارد.

اين نمايشگاه تابلوها و عكسهايي از سيره نبوي، اركان مسجدالاقصي، درهاي مسجدالاقصي و قسمتهاي مختلف آن را به نمايش مي‌گذارد. كتابها و نوارهايي هم در رابطه با سيره نبوي و مسجدالاقصي طي اين نمايشگاه عرضه مي‌شوند. سود حاصل از اين نمايشگاه به نفع نيازمندان، فقرا و يتيمان هزينه مي‌شود.

سريال "محمد (ص)" ماه رمضان در مصر پخش مي‌شود

سريال "محمد (ص)" به منظور پاسخگويي به اهانتهاي مكرر به اسلام و مسلمانان در ماه رمضان امسال از شبكه تلويزيوني مصر پخش مي‌شود. سمير جمل نويسنده فيلمنامه اين سريال اظهار داشت: اين فيلمنامه را با برداشتي آزاد از كتاب نويسنده انگليسي كارين آرمسترانگ درباره حضرت محمد (ص) كه هدفش تقريب ميان اديان سه گانه آسماني بوده است، نوشته است.

اين سريال با حادثه انتشار كاريكاتورهاي اهانتآميز به حضرت محمد (ص) آغاز ميشود، تا اينكه جواني مسلمان به منظور كشتن سلمان رشدي نويسنده مرتد به بريتانيا سفر ميكند و طي اقامت در خانه يك مسيحي كه دوست او است، گفتگوي بين اديان اسلام و مسيحيت ايجاد شده و تقريب ميان مسلمانان و مسيحيان به وجود مي آيد. اين سريال با هدف مبارزه با اهانت به اسلام و مسلمانان، معرفي آموزههاي اسلام و ديگر اديان آسماني، تقريب اديان آسماني و جلوگيري از هتكحرمت به اديان ساخته شده است.

موزه اسلامي آلمان تأسيس مي‌شود

موزه اسلامي آلمان با هدف تبيين هنر و تمدن اسلامي، در سال 2009 در شهر نورنبرگ تأسيس مي‌شود. موزه اسلامي آلمان شامل گنجينه هايي از هنرهاي اسلامي، تمدن اسلامي، اسناد و مدارك تاريخي درباره روابط آلمان و اروپا با جهان اسلام از دوران خلافت عثماني در اندلس است.

روابط آلمان با جهان اسلام به قرون وسطي يعني حدود سال 750 ميلادي باز مي‌گردد. انتخاب شهر نورنبرگ آلمان به منظور برقراري اين موزه وجود اسناد تاريخي مرتبط با مسلمانان در آن است. همچنين اين شهر نخستين شهر آلمان است كه استاندار آن به حقوق بشر، آزاديهاي كلي، گفتگوهاي فرهنگي و ارتباط با مسلمانان دعوت كرده است.

نمايشگاه "فرهنگ اسلامي" در كانادا برگزار مي‌شود

نمايشگاه عكس "فرهنگ اسلامي" با هدف ارائه چهره واقعي اسلام و از بين بردن چهره منفي پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 در كانادا برگزار مي‌شود. نمايشگاه "فرهنگ اسلامي" با هدف معرفي فرهنگ اسلام در مقايسه با فرهنگهاي ديگر و مبارزه با خشونت و ترور در ونكوور كانادا در حال برگزاري است.

در اين نمايشگاه سعي شده بر تلاش اسلام براي همزيستي مسالمت آميز ميان ملتها تأكيد و در سخنرانيها و اعلاميه هاي مختلف اين موضوع مورد توجه جدي قرار گيرد. مسئله حجاب و پوشش زنان از ديگر مسائل مورد توجه در اين نمايشگاه است.

تأكيد شبكه اسلامي بريتانيا بر گفتگوي اديان

برنامه "ايمان" شبكه تلويزيوني اسلامي لندن با اهتمام به امور مسلمانان و يهوديان سعي در تأكيد بر همزيستي مسالمت‌آميز ميان پيروان اديان الهي و تشويق بر گفتگوي اديان دارد. برنامه " ايمان" كه به‌تازگي از شبكه تلويزيوني اسلامي لندن، پخش مي‌شود، به گروههاي مختلف مسلمان و يهودي بريتانيا اختصاص دارد كه اطلاعات خود را درباره دين خود در قالب يك مسابقه ارائه مي‌كنند.

تقريب ميان گروههاي ديني مختلف در بريتانيا و تشويق بر بيداري و اطلاع‌رساني نسبت به دين خود و ديگري از اهدف اين برنامه است. برگزاري مسابقه و سؤال و جوابهايي بر اساس تاريخ، دين و موضوعات ديني معاصر از بخشهاي اين برنامه به شمار مي‌روند. اين برنامه هرهفته شنبه بعد از ظهر پخش مي‌شود.

نقش رسانه‌هاي گروهي در تثبيت چهره اسلام تبيين شدند

در پي ديدار وزير ارتباطات سوريه با وزير ارتباطات اريتره در دمشق دو كشور نقش رسانه‌هاي گروهي را در تثبيت چهره اسلام حائز اهميت خوانده و بر ارائه مباني اسلام تأكيد كردند. دكتر محسن بلال وزير ارتباطات سوريه با علي عبده احمد وزير ارتباطات اريتره در دمشق در زمينه روابط دو جانبه ميان دو كشور و همكاريهاي مشترك جهت تثبيت نقش رسانه هاي گروهي در تبيين چهره اسلام ديدار و گفتگو كردند.

دكتر محسن بلال با اشاره به همبستگي ميان مسلمانان و فعاليتهاي مشترك براي مبارزه با تعرضات معاصر به نقش برجسته تمدن اسلام در اشاعه عدالت و صلح اشاره كرد و با بيان اين نكته كه رسانه‌هاي گروهي وظيفه دارند تا از مسائل امت اسلام دفاع كنند، افزود: همكاريهاي دو جانبه سوريه با ارتيره در زمينه تبادل افكار و برنامه هاي مختلف از جايگاه قابل‌توجهي برخوردار است.

نشست "گفتگوي آزاد درباره اسلام و غرب" در سوريه برگزار شد

نشست "گفتگوي آزاد درباره اسلام و غرب" با هدف تبيين آموزه‌هاي اديان آسماني و نقش آنها در برقراري صلح جهاني پنج‌شنبه دهم مرداد در دمشق برگزار شد. نشست "گفتگوي آزاد درباره اسلام و غرب" با مشاركت انديشمندان و استادان دانشگاه سوريه پنج‌شنبه دهم مردادماه در سالن شناخت و گفتگوي آموزشگاه فتح اسلامي دمشق پايتخت سوريه برگزار شد.

هدف از برگزاري اين نشست تبيين جايگاه اسلام در تسامح ميان اديان، تبيين انديشه و آموزه‌هاي ديني اسلام و غرب، تعميق روابط ميان جهان اسلام و غرب، گفتگو راهكاري براي حل اختلافات، اديان آسماني و نقش آنها در برقراري صلح جهاني عنوان شده است كه طي اين نشست به آنها نيز پرداخته شد.

جشنواره "آشنايي با اسلام" در اسكاتلند برگزار شد

جشنواره آشنايي با تعاليم دين اسلام، در مركز اسلامي شهر ادينبورو اسكاتلند برگزار شد. محمد بن نواف بن عبدالعزيز سفير عربستان در انگليس در اين جشنواره گفت: مركز اسلامي شهر ادينبورو، تصوير حقيقي و صحيح دين اسلام را به‌ عنوان يك دين و شيوه‌اي براي زندگي ترسيم ‌مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه اختلاف در عقايد نبايد عاملي براي درگيري و نزاع‌ باشد، افزود: دليل عمده رنج‌ انسانها آموزه‌هاي اديان نيست بلكه افراط گرايي‌ پيروان برخي اديان آسماني و اعتقادات سياسي ‌است.

همايش "قرآن كريم و تكنولوژي معاصر" در عربستان برگزار مي‌شود

همايش "قرآن كريم و تكنولوژي معاصر" با هدف اهتمام به قرآن كريم در عصر معاصر و همزمان با تكنولوژي پيشرفته از سوم تا پنجم آبان در مدينه برگزار مي‌شود. مجمع چاپ و نشر قرآن كريم ملك فهد با همكاري وزارت امور اسلامي و اوقاف و دعوت و ارشاد عربستان همايش بين‌المللي "قرآن كريم و تكنولوژي معاصر" را از سوم تا پنجم آبان‌ماه در مدينه برگزار مي‌كند.

تبيين اهميت تكنولوژي در تسهيل آموزش قرآن، تبيين نقش جوامع در استفاده از تكنولوژي معاصر براي خدمت‌رساني به قرآن، تبيين احكام فقهي با استفاده از تكنولوژي معاصر، بهره‌گيري از شبكه‌هاي اينترنتي براي خدمت‌رساني به قرآن، ارائه تحقيقات علمي موثق در زمينه قرآن و تشويق ارتباط ميان كارشناسان قرآن كريم و تكنولوژي معاصر از موضوعات مورد بررسي اين همايش به شمار مي‌روند.
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن