تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819950041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز جنگ روبوت با انسان


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: آغاز جنگ روبوت با انسان
كلمه «روبوت» براي نخستين بار از نمايشنامه علمي- تخيلي «كارل چاپك» نويسنده دهه 1920 چك و اسلواكي اقتباس شد.


كلمه «روبوت» براي نخستين بار از نمايشنامه علمي- تخيلي «كارل چاپك» نويسنده دهه 1920 چك و اسلواكي اقتباس شد.
40 سال پس از اين، فناوري جديد «روبوتيك صنعتي» پا به عرصه گذاشت و امروز روبوت ها به دست هاي مكانيكي بسيار خودكاري تبديل شده اند كه كامپيوتر آنها را هدايت مي كند.
كاربرد صنعتي روبوت ها را در زمان كنوني مي توان به سه گروه زير دسته بندي كرد:
- 1) حمل مواد، تخليه و بارگيري: در اين حالت كار روبوت ها جابه جا كردن مواد و قطعات از جايي به جايي ديگر است. 2) كاربردهاي فرآيندي: اين كاربردها عبارتند از نقطه جوشكاري، جوشكاري قوسي، رنگ پاشي و عملياتي كه در آنها وظيفه روبوت كاربرد ابزاري خاص براي انجام برخي كارهاي توليدي در كارگاه هاست. 3) مونتاژ و بازرسي: هر دو كارهاي متمايز در اين گروه قرار مي گيرند. مونتاژ با روبوت توجه بسياري را به خود جلب كرده است زيرا امكانات بالقوه زيادي دارد. روبوت هاي بازرسي نيز با استفاده از حسگرها، مشخصات محصول را اندازه گيري مي كنند. با اين حال بايد توجه داشت امروزه روبوت ها فقط براي كارهاي صنعتي مورد استفاده قرار نمي گيرند و دانشمندان آنها را به عرصه هاي بزرگ تري مثل عرصه نظامي وارد كرده اند تا در مقابل انسان ها كه خالق اين روبوت ها هستند، بايستند. ورود به هزاره سوم و افزايش وابستگي به فناوري ارتباطات و اطلاعات، كشورها را مجبور كرده سياست هاي پيشين خود را براي دفاع در مقابل كشورهاي مهاجم تغيير دهند.
اين امر كه بيشتر در آمريكا و كشورهاي اروپايي ديده مي شود، برخي كشورهاي آسيايي را نيز تحت تاثير قرار داده و آنها را مجبور كرده روش هاي سنتي جنگي و نظامي خود را تغيير دهند.
كشور چين كه امروزه خود را به يكي از بزرگ ترين مراكز اقتصادي جهان تبديل كرده، در اوايل سال جاري ميلادي ساخت نخستين روبوت هوشمند خود را براي حضور در عمليات هاي جنگي و نظامي به اتمام رساند.
اين روبوت جديد كه Vanguard No.1 نام گرفته، بيشتر براي شناسايي مواضع دشمن مورد استفاده قرار مي گيرد و مي تواند پس از قرار گرفتن در موقعيت دقيق خود، بمب هاي كارگذاشته شده را خنثي كند و با حملات پياپي دشمن را از پاي دربياورد. - خنثي كننده هوشمند نخستين روبوت نظامي چين توسط گروهي از محققان اين كشور در شهر زيگانگ در استان سيچوان اين كشور ساخته شد. با وجود موفقيت آزمايش هاي مختلف روي اين روبوت، برخي كارشناسان حضور اين ابزار را در حملات نظامي چين غيرضروري مي دانند و معتقدند روبوت ها نمي توانند جايگزين انسان ها شوند.
براي اطمينان هرچه بيشتر در مورد Vanguard No.1 ، دولت چين در تاريخ 15 مه به صورت علني آزمايشات خود را روي اين روبوت انجام داد. در اين آزمايش گروهي از نظاميان چيني به عنوان گروگان وارد صحنه شدند و Vanguard No.1 مجبور بود در كوتاه ترين زمان ممكن دشمن فرضي را از پاي در بياورد.
اين روبوت هوشمند پس از ورود به صحنه گروگان گيري موفق شد با استفاده از برنامه ريزي دقيق گروگان ها را نجات دهد و جلوي هرگونه آسيب رساندن به آنها را بگيرد. اين روبوت مي تواند با سارقان مسلح نيز مقابله و آنها را دستگير كند. علاوه بر موارد ياد شده، سيستم داخلي اين سرباز آهني قابليت شناسايي و خنثي كردن بمب هاي ساعتي، مين هاي دست ساز، بمب هاي شيميايي و... را نيز دارد و به همين خاطر مي تواند در موقعيت هاي خطرناك كه امكان حضور انسان ها نيست، كار خود را انجام دهد.
Vanguard No.1 كه با سرعت دو متر بر ثانيه حركت مي كند به يك هوش مصنوعي مجهز شده تا در مواقع لزوم به تنهايي تصميم گيري كند.
علاوه بر اين، فرماندهان نظامي به كمك دستگاه بيسيم خود مي توانند كنترل اين روبوت را در اختيار بگيرند و با ارسال پيام هاي صوتي آن را هدايت كنند.
روبوت هوشمند چيني ها قادر است پس از شناسايي بمب يا موقعيت دشمن از آن تصويربرداري كند و از طريق فناوري بيسيم، در كوتاه ترين زمان ممكن تصاوير تهيه شده را به ماموران پليس انتقال دهد.
دوربين نصب شده روي Vanguard No.1 به حسگرهايي مجهز شده است كه مي تواند حجم و وزن بمب ها را به طور دقيق شناسايي كند و اين اطلاعات را در اختيار مسوولان خود بگذارد تا آنها بتوانند بهترين تصميم ممكن را در مواقع حساس اتخاذ كنند. - تطابق در موقعيت هاي مختلف «ليو فوجون» مدير يكي از شركت هاي علمي موجود در شهر زيگانگ كه در ساخت اين روبوت نقش داشته مي گويد: «Vanguard No.1 در پي همكاري هاي 10 عضو برتر ارتش چين تكميل شده است.
كارشناسان ما براي ساخت اين روبوت شش ماه به صورت شبانه روزي فعاليت كرده اند. اين روبوت به كمك چرخ هاي مخصوص حركت مي كند و مي تواند پس از عبور از سطوح شيب دار و منحني، از بين انبوه مردم خود را به مقصد نهايي برساند. اين روبوت مي تواند در فضايي به وسعت 5/1 متر به طور كامل بچرخد و مسير حركت خود را تغيير دهد.» اين طور كه كارشناسان چيني اعلام كرده اند، Vanguard No.1 قادر است سرعت خود را به 120 متر در دقيقه برساند. اين روبوت به يك دوربين ثابت براي تصويربرداري از كل مسير و يك دوربين نگهبان براي زير نظر گرفتن اطراف مجهز شده است.
هر دو اين دوربين ها تصاوير رنگي و باكيفيت خود را به صورت مستقيم در اختيار مركز فرماندهي مي گذارند تا ماموران نظامي بتوانند با استفاده از آنها با دشمن مقابله كنند. علاوه بر موارد ياد شده، روبوت جديد ارتش چين بيش از 20 سيستم اندازه گيري مختلف را در خود جاي داده است كه از جمله آنها مي توان به سيستم تشخيص صوت و رنگ، سيستم مسيرياب GPS، سيستم شناسايي فركانس هاي ارسال شده و فناوري مادون قرمز براي شناسايي مواضع مختلف به هنگام شب اشاره كرد.از ماه فوريه سال جاري مقامات بلندپايه ارتش چين تصميم خود را براي استفاده از اين روبوت در عمليات هاي نظامي نهايي كردند و با سرمايه گذاري هاي فراوان، خواستار آن شدند كه نسخه هاي ديگري از اين روبوت هر چه سريع تر در اختيار نيروهاي نظامي اين كشور قرار گيرد. مقامات ارشد ارتش چين بر اين باورند Vanguard No.1 مي تواند در مناطق مين گذاري شده، عمليات هاي خطرناك نظامي، عمليات هاي خنثي كردن بمب، شناسايي مواضع دشمن و... به طور كامل جايگزين انسان ها شود و نياز اين كشور را براي استفاده از نيروهاي انساني مرتفع سازد. اين دستگاه هوشمند مي تواند رنگ اشياي پيرامون خود را شناسايي كند و صحبت هاي ردوبدل شده بين افراد را متوجه شود.
دولت چين اعلام كرده در اين روبوت توانايي تشخيص فاصله ميان اجسام مختلف نيز وجود دارد و به راحتي مي تواند اشياي مفيد را از اشياي مضر شناسايي كند. اگر يك اسلحه گرم در اختيار Vanguard No.1 قرار داده شود، اين روبوت مانند افسر نظامي به جنگ دشمن مي رود و گلوله هاي خود را دقيقاً به هدف مي زند. «وو آن» مشاور سياسي ارتش چين درباره اين روبوت جديد توضيح داد: «اين روبوت در مراحل بعدي پيشرفت هاي بيشتري خواهد داشت و به جاي استفاده از چرخ به پاهاي الكترونيكي مجهز خواهد شد.
با اين تحول، Vanguard No.1 مي تواند از ديوار بالا رود، از گودال ها بيرون بيايد و از راه دور مناطق را زير نظر بگيرد.» در مركز فرماندهي سه كامپيوتر پيشرفته به صورت مستمر فعاليت هاي اين روبوت را زير نظر مي گيرند. ارتش چين در اين باره اعلام كرده است:
«هر وقت كه اين روبوت به حركت درمي آيد، كامپيوترهاي ما به صورت خودكار تمام اطلاعات مربوط به فعاليت هاي آن را در خود ذخيره مي كنند و موقعيت روبوت را در اختيار ماموران قرار مي دهند.» اگر Vanguard No.1 در اطراف خود يك بمب را شناسايي كند، در كوتاه ترين زمان ممكن افسران پليس را در جريان مي گذارد تا آنها به مردم منطقه اطلاع دهند كه آن مكان را ترك كنند. در اين شرايط روبوت به بمب نزديك مي شود و با شناسايي مدارهاي الكترونيكي كه در آن به كار برده شده، بمب را خنثي مي كند.
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن