تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819677018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نواري که ازمشکلات بدن مي گويد!


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: در همه کشورهاي دنيا، همزمان با بالا رفتن سطح زندگي ، ابعاد بيماري هاي قلبي گسترش نگران کننده اي يافته اند. اين بيماري ها به صورت فزاينده اي يکي از عوامل اصلي مرگ و مير بزرگسالان در جهان هستند.
البته در سالهاي اخير روشهاي تشخيصي مختلف ارائه شده اند که به کمک آنها مي توان بيماران مبتلا را شناسايي کرد، اما اين شيوه ها به دليل تهاجمي و پرهزينه بودن در مراحل حاد بيماري انجام مي شوند.
اين در حالي است که مي توان براحتي و با استفاده از نوار قلبي بيمار، مشکل او را پيدا کرد. با کمک روش جديدي که يکي از دانش آموختگان کارشناسي ارشد دانشگاه اميرکبير ارائه کرده است، بسياري از بيماري هاي قلبي خطرناک مانند نارسايي قلبي احتقاني و بيماري سرخرگ کرونر تنها با استفاده از سيگنال فواصل بين ضرباني قلب که از ECGيا نوار قلب محاسبه مي شود، با دقت بالاتر از 90درصد تشخيص داده مي شوند.
مهندس سيما چلاوي ، فارغ التحصيل کارشناسي ارشد بيوالکتريک از دانشگاه صنعتي اميرکبير سيگنال نوار قلب را يک سيگنال بيوالکتريک مي داند که شامل اطلاعات مفيدي درباره وضعيت قلب است.
به همين دليل ، سالهاست که ثبت الکتروکارديوگرام به عنوان يک ابزار مفيد در تشخيص بيماري هاي قلبي و غيرقلبي کاربردهاي گسترده اي در علم پزشکي پيدا کرده است و هر روزه شاهد پيشرفت هايي در اين زمينه هستيم.
در هر سيگنال الکتروکارديوگرام ، موج Rبه عنوان مرحله دي پلاريزاسيون بطني که طي آن خوني به شريان ها پمپ مي شود و ايجاد نبض مي کند، از اهميت خاصي برخوردار است.
در حال حاضر بسياري از دستگاه هاي ثبت الکتروکارديوگرام مجهز به نرم افزارهاي لازم براي تشخيص اين موج و شمارش آن به عنوان نرخ ضربان قلب هستند. تحقيقات نشان داده اند برخي بيماري ها بيش از آن که روي شکل يا نرخ ضربان قلب تاثير بگذارند؛ روي تغييرات نرخ ضربان قلب تاثير مي گذارند.
يعني بر تغييرات در فواصل زماني بين ضربان هاي متوالي قلب موثر هستند. به عبارت روشن تر رشته زماني که از محاسبه فواصل بين هر دو موج R متوالي در سيگنال نوار قلب به دست مي آيد اين تغييرات را تشکيل مي دهد.
امروزه اين فاکتور اهميت زيادي در پيش بيني ريسک مرگ قلبي در برخي بيماري ها مانند اسکيمي قلبي ، انفارکتوس ميوکاردينال و همچنين طبقه بندي و تشخيص انواع آريتمي ها و بيماري هاي قلبي پيدا کرده است.
در نتيجه روشها و شيوه هاي مختلفي براي ارزيابي پارامترها و ارتباط آن با اين نوع بيماري ها ارائه شده است.

مدلسازي از پزشکان خبره
چلاوي مي گويد: نارسايي قلبي احتقاني يا به زبان ساده نارسايي قلبي ، وضعيتي است که در آن قلب قادر به پمپ کردن کامل خون در بدن يا جلوگيري از بازگشت خون به ششها نيست.
عوامل مختلفي مي توانند سبب بروز اين بيماري شوند از جمله باريک شدن سرخرگ هايي که خون ماهيچه قلب را تامين مي کنند. (سرخرگ هاي کرونر)، سابقه حمله قلبي يا انفارکتوس ميوکارديال ، فشار خون بالا، نقص دريچه قلبي ناشي از سابقه تب رماتيسمي يا علل ديگر، نارسايي اوليه خود ماهيچه قلب که کارديومايوپتي ناميده مي شود، مشکل قلبي مادرزادي ، عفونت دريچه قلب يا عفونت خود ماهيچه قلب ، مشخصه بيماري نارسايي قلبي ، کوتاه شدن تنفس و تجمع مايعات که باعث ادم (خيز) بخصوص در ششها و پاها مي شود.
عواملي که مي توانند در بروز اين بيماري تاثيرگذار باشند، عبارتند از: سطح کلسترول بالا، فشار خون بالا، ديابت ، چاقي ، ورزش نکردن ، استرس زياد و سيگار کشيدن.
بيماري سرخرگ کرونر، که گاهي بيماري قلبي کرونر نيز ناميده مي شود، زماني اتفاق مي افتد که سرخرگ هاي کرونر که مسوول خون رساني به ماهيچه قلب هستند، سخت و باريک شوند. سخت شدن سرخرگ ها به دنبال تشکيل پلاکهايي در ديواره داخلي سرخرگ ها ايجاد مي شود.
در اثر اين اتفاق جريان خون در قلب کاهش مي يابد که اين امر نيز به نوبه خود اکسيژن رساني به ماهيچه قلب را بيشتر کاهش مي دهد.

روشي استثنايي در تشخيص
در روش جديد وضعيت بيماري يا سلامت قلب فرد به شيوه هاي استثنايي ارزيابي مي شود. به اين ترتيب اين روش هم در وقت و هم در هزينه صرفه جويي مي کند و همچنين يک روش کاملا غيرتهاجمي به حساب مي آيد.
چلاوي در اين باره مي گويد: در روشي که ما پيشنهاد کرديم ، ابتدا از بيمار ثبتهاي نوار قلب يک تا دو ساعته انجام مي شود و سپس اين ثبت به يک برنامه رايانه اي که با دقت بالايي طراحي شده است داده مي شود.
در اين برنامه رايانه اي که در نرم افزار MATLAB نوشته شده است ، انواع ويژگي هاي تحليل هاي خطي و غيرخطي از سيگنال ضربان قلب استخراج مي شود و سپس اين ويژگي ها به انواع طبقه بندي کننده هاي شبکه عصبي و نروفازي داده مي شود تا وضعيت بيماري يا سلامت قلب فرد را بررسي کند و شخص را در يکي از گروههاي سالم يا بيمار طبقه بندي کند.
به اين ترتيب اين روش هم در وقت و هم در هزينه صرفه جويي مي کند همچنين يک روش کاملا غيرتهاجمي به حساب مي آيد. اين روش براحتي مي تواند در کنار ديگر ابزارهاي پزشکي ، براي تشخيص بيماري هاي قلبي ياريگر پزشکان باشد.
چلاوي مي افزايد: البته تحقيقات و پژوهش هاي مختلفي در زمينه تشخيص بيماري هاي قلبي با استفاده از روشهاي گوناگون در دنيا انجام شده است ، اما اولين ويژگي کار ما اين بود که تنها روي سيگنال فواصل بين ضرباني قلبي تمرکز کرديم که بتازگي به عنوان يک سيگنال تشخيصي غيرتهاجمي مفيد شناخته شده است و دومين ويژگي آن بررسي رفتار اين سيگنال در بيماري هاي سرخرگ کرونر و نارسايي قلبي بود.
ما توانستيم ثابت کنيم که سيگنال ضربان قلب در اين بيماري ها رفتار آشوب گونه از خود نشان مي دهد که با بررسي کمي و کيفي آنها مي توانيم دقت تشخيص اين بيماري ها را بهبود ببخشيم.
البته اين پروژه در حال حاضر به صورت يک طرح پژوهشي روي سيگنال هاي افراد بيمار که در سايت اينترنتي Physionetقرار داشت ، انجام شده است و براي اين که به صورت يک طرح عملي در بيايد، نياز به همکاري هاي بيشتري دارد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن