تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819848950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش آموزه‌هايي از جاذبه و دافعه حضرت علي (ع) برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همايش "آموزه‌هايي از جاذبه و دافعه حضرت علي (ع)" برگزار شد
همايش "آموزه‌هايي از جاذبه و دافعة حضرت علي (ع)" به مناسبت بزرگداشت سالروز ولادت اميرالمؤمنين در داكا پايتخت بنگلادش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، در اين نشست كه با حضور دكتر هاشمي رايزن فرهنگي ، حسن فرازنده سفير ايران، دكتر اشرف الاسلام استاد بازنشسته اقتصاد، دكتر مولانا محبوب الرحمان، حجت‌الاسلام خليل رضوي و مولانا محمد صلاح الدين خطيب مسجد غوث الاعظم و همچنين دانشگاهيان و فرهيختگان برگزارشد، برخي از زواياي زندگي امام و آموزه‌هاي ماندگار آن حضرت براي پيروانش مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

در اين همايش دكتر هاشمي رايزن فرهنگي ايران در داكا اظهارداشت: قهرمانان تسخير انديشه‌ها در طول تاريخ كم نبوده‌اند: فيلسوفان، انديشمندان بزرگ و رهبران انقلاب‌هاي بزرگ سياسي و اجتماعي از اين شمارند. و بزرگان تسخير قلب‌ها و عواطف انسان‌ها نيز در گذر ايّام كم شمار نبوده‌اند و عرفاي بزرگ، اولياي كرام، شعرا و اديبان چيره دست هر يك از گونه‌اي كاريزما برخوردار بوده‌اند.

وي با اشاره به اين‌كه كاريزمايي جامع اين ‌دومقوله كمياب و يا ناياب است ،گفت: بر اين باوريم كه مولي الموحدين تبلور و جامع اين دومقوله است به گونه‌اي كه بر طرق آسمان همچون راه‌هاي تو در توي دل، بر آموزه‌هاي قرآن و بر راه‌هاي عرفان؛ بر خود شناسي و خداشناسي به يك اندازه آشنا بوده است.

دكتر محبوب الرحمان ارائه دهنده مقاله در اين همايش نيز در بخشي از مقاله خود ضمن بيان ويژگي‌هاي برجسته حضرت علي (ع) مانند ولادت در كعبه، جهاد در ميدان‌ها و غزوات، برجستگي علمي در جنبه‌هاي گوناگون، به خطبه آن حضرت در آغاز خلافت اشاره كرد و گفت: ايشان در اين خطبه مواضع و روش حكومت خود را بيان كرد و اين خطبه را بيانگر محورهاي جاذبه و دافعه علي(ع) دانست.

معاون مدرسه مدينه العلوم داكا همچنين با اشاره به جملة مشهور حضرت علي(ع) «من علمني حرفاً فقد صيّرني عبداً» اهميت تعليم و تعلم در انديشه حضرت علي را بيان كرد و نهج البلاغه دانشنامه بزرگ معارف و الگوي بي‌بديل و بي مانند در زبان و ادبيات عرب شمرد و ضمن اشاره به فرازهايي از آن، نامة علي(ع) به مالك اشتر را قانون اساسي براي اداره كشور اسلامي و حقوق مردم دانست.

مولانا صلاح الدين، خطيب مسجد غوث الاعظم ضمن اشاره به شخصيت ويژه حضرت علي ايشان را متمايز از ديگر صحابه پيامبر دانست و گفت: وي داماد پيامبر، همسر حضرت زهرا و پدر حسنين و محور اهل بيت و پنجتن پاك مي‌باشد و لذا نبايد او را همچون ديگر صحابه به شمار آورد.

خطيب برجسته بنگلادش افزود: خداوند مقامات و برجستگي‌هاي بسياري به علي (ع) داده است كه موجب جذب دلها به سوي او و شيفتگي دوستداران او گرديده و همه عاشق او هستند.

دكتر اشرف الاسلام رئيس سابق دانشكده ويكتوريا نيز با اشاره به برجستگي و علوّ شخصيت حضرت علي (ع) در زمينه‌هاي مختلف، زبان را قاصر از بيان شمه‌اي از ويژگي‌هاي آن حضرت دانست.

وي با بيان مبارزات و تلاش‌هاي امام علي در غزوات مختلف به بيان آموزه‌هاي پيامبر اسلام (ص) دربارة آن حضرت در موارد مختلف مانند فتح خيبر و غدير پرداخت و احاديث سفينه و منزلت را نيز مورد بحث و بررسي قرار داد.

سفير ايران در داكا نيز ضمن تبيين گوشه‌هايي از زندگي مولي الموحدين و دوران كودكي و تربيت ايشان در دامان پيامبر (ص) گفت: براساس حديث نبوي كه مي‌فرمايد «من تربيت يافته خدا و علي تربيت يافته من است»، جاذبه و دافعة علي (ع) نيز به يك معنا جاذبه و دافعة شخصيت اول جهان اسلام، پيامبر مكرم اسلام، است.

فرازنده سپس به ذكر و تبيين آياتي پرداخت كه دربارة حضرت علي (ع) نازل گرديده و در اين ارتباط به نزول آيه انذار در سال سوم هجري اشاره كرد و گفت: وقتي پيامبر از ميان اقوام و خويشان خود ياور طلبيد كه جانشين و وارث و وزير و وصي او شود، با وجود حضور افراد بسيار، تنها علي به اين درخواست پاسخ مثبت داد و لذا توسط پيامبر مُلقب به «وزير وصي و جانشين» پيامبر گرديد.

سفير ايران در ادامه به تبيين آية 23 سورة شوري (آيه مودّت) پرداخت و اظهار داشت طبق گفته بسياري از مفسران بزرگ، پيامبر در پاسخ به اين‌كه «القربي» شامل چه كساني مي‌شوند، علي و فاطمه و دو فرزند ايشان را مصداق آن دانستند و بدين‌ترتيب محبت اهل بيت را بر مسلمانان لازم كردند.

فرازنده سپس به تبيين شأن نزول آيه ولايت (55/مائده) و آيه مباهله (61 آل عمران) پرداخت و گفت آيات مزبور گواه صادق شأن والاي علي و اهل بيت است و به ويژه آيه مباهله دلالت ضمني بر موضوع ولايت و خلاقت علي (ع) هم دارد زيرا مفسران گفته‌اند كه در اين آية از علي (ع) با عبارت «نفسنا» ياد شده و آن حضرت، همچون «جان‌پيامبر» عنوان شده و لذا بهترين جانشين پيامبر است زيرا جانشين پيامبر بايد همچون خود او باشد.

حجت الاسلام سيد ابراهيم خليل رضوي در بخشي از سخنان خود گفت: سخن گفتن دربارة حضرت علي(ع) سخن گفتن دربارة «مظلوم واقعي» تاريخ است كه از جنبه‌هاي مختلف مورد ظلم قرار گرفته است.

سخنران با اشاره به حديث نبوي «انا مدينه العلم و علي بابها» گفت: ما كه در عصر شكوفايي علمي زندگي مي‌كنيم متاسفانه از دروازه بلند شهر علم پيامبر استفاده نمي‌كنيم و هميشه از سياست و شجاعت و مبارزات ايشان سخن مي‌گوييم.

رئيس حوزه علميه شيعيان كولنا افزود: اميد مي‌رفت مسلمانان پس از رحلت پيامبر (ص) از درياي علم لدني علي(ع) بهره‌مند شوند اما متأسفانه وضعي پيش آمد كه امام علي (ع) براي حفظ وحدت امت اسلامي، مجبور به سكوت شد و اين ظلمي مضاعف بر قرآن ناطق بود.

سخنران با اشاره به نظر اين ابي‌الحديد شارح نهج البلاغه درباره عظمت نهج البلاغه و جايگاه آن كه «فروتر از كلام خالق و فراتر از كلام مخلوق» است، گفت متاسفانه در جامعة ما از اين كتاب ارزشمند بهره‌برداري نمي‌شود.

خليل رضوي افزود: وقت آن رسيده است كه به طور روشن و صريح دربارة حضرت علي (ع) سخن گفت و به پرسش‌هاي احتمالي پاسخ داد و با استفاده از جاذبه و دافعة علي (ع) موضع‌گيري مناسب نشان داد.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن