تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820369803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تدوين قوانين در بخش فاوا مهمترين چالش ICT است


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: تدوين قوانين در بخش فاوا مهمترين چالش ICT است
اختصاصي/ مديرعامل پرشين بلاگ:تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: مديرعامل پرشين بلاگ گفت: تدوين قوانين در بخش فاوا مهمترين چالش ICT است


دكتر مهدي بوترابي مديرعامل سايت پرشين بلاگ (ارائه كننده سرويس وبلاگ) در گفتگوي اختصاصي با خبرگزاري اقتصادي ايران به پرسشهاي مختلف در زمينه فناوري اطلاعات پاسخ گفت كه بخش اول آن را مشاهده مي كنيد

1. مهمترين چالشهاي موجود حوزه ICT چيست؟

تدوين قوانين و برنامه هاي توسعه اي در بخش فاوا (فناوري اطلاعات و ارتباطات) به نحوي كه در هماهنگي و ارتباط كامل با برنامه هاي توسعه سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي كشور باشد.

بعلاوه به اين بخش در بهترين حالت بصورت انتزاعي و با گرايش به حوزه هاي مخابراتي توجه شده است در حاليكه فاوا در تمامي عرصه هاي جامعه و توسعه آن موثرند.

2. ايران در زمره كشورهاي پركاربر اينترنت در آسياست و در منطقه رتبه نخست را داراست. ولي ضريب نفوذ دسترسي به اينترنت عملا از ضريب نفوذ بسياري از كشورهاي همجوار خود پايين تر است چرا و به چه دليل؟ راهكار رفع آن چيست؟

آن بخش از اينترنت كه به كاربران و مردم مربوط است، شاهد پيشرفت و رقابت موفق در سطح جهان است و آنچه كه به دولت و برنامه ريزي دولت مربوط است، شاهد عقب افتادگي نسبت به كشورهاي ديگر هستيم. دليل اين امر نيز تصدي گري دولت در بخش فناوري اطلاعات است كه اميدوارم با تصويب سياستهاي عمومي اصل 44 و اجراي واقعي آن شاهد كاهش مداخلات دولت باشيم.

3. از لحاط زيرساخت با استانداردها چقدر فاصله داريم؟

اگر بخواهيم دقيقا فاصله ها را در تمامي حوزه ها مشخص كرد، از عهده بنده خارج است. بدون آمار و جداول مقايسه اي مناسب نميتوانم در اين زمينه اظهار نظر كنم. البته ميتوان گفت كه مهمترين نكته در اين زمينه استفاده از تخصص و مديريت كارآمد است. اين شرط نخست است.

4. شعار دولت الكترونيك چه زماني محقق مي شود؟

زماني كه در طرحهاي مرتبط با دولت الكترونيك به رفع نياز كاربران عمومي اولويت داده شود و طرح ها دقيقا مرتبط با نقش تعريف شده دولت در برنامه هاي پنج ساله توسعه كشور باشد. شايد دو اقدام مهم در اين زمينه كه انجام شده است، صدور كارتهاي سوخت و خدمات كارتهاي الكترونيكي بانكها در مقياس چند ميليوني است. البته اتوماسيون فعاليتهاي اداري سازمانهاي دولتي نيز بخشي از فعاليت هاي قابل ذكر است. موضوعي كه از نظر مجريان طرح دولت الكترونيك اولويت نيز داشته است.

5. بيشترين تاثير ICT در كدام حوزه بوده؟

فناوري اطلاعات و ارتباطات بيش از همه بر گسترش جهان بيني و انديشه جوانان ايراني تاثير گذاشته است. اين تاثير به وبلاگستان فارسي و جوامع مجازي ايرانيان و وبگردي ارتباط مستقيم دارد.

توسعه شبكه هاي مخابراتي شايد موفق ترين بخش از فعاليتهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در دولت هاي سازندگي و اصلاحات و نهم محسوب ميگردد.

6. به گفته وزير مخابرات سرعت 128k براي كاربران كافيست. به نظر شما اهداف ما با اين سرعت تحقق پيدا مي كند؟ و از گردونه رقابت جهاني حذف نمي شويم؟ ( با اين توصيف كه در سطح جهان دسترسي به اينترنت پرسرعت و باند پهناي بالا جزو طرحهاي زيرساخت به حساب مي آيد)

اين نكته كه وزير محترم فناوري ارتباطات گفته اند موضوعي غيرقابل دفاع و مغاير با برنامه توسعه پنجساله كشور و مصوبات دولتهاي پيشين است كه توسط كارشناسان پاسخ داده شده است.

بطور نمونه مصرف پهناي باند اينترنت براي كودكان و نوجوانان به جهت لزوم استفاده از فيلم و كليپ و صوت و تصوير و گرافيك حجيم تر ، بيش از مصرف متعارف اساتيد دانشگاه است كه از اينترنت براي دانلود فايلهاي متني استفاده مي كنند. اين استدلال كه چون اساتيد به پهناي باند زيادي نياز ندارند پس ديگران نيز ندارند، نوعي تمثيل خطاست. بعلاوه حتي اساتيد و محققان از سرعت پايين و عدم دسترسي مناسب به اينترنت راضي نيستند.

7. وضعيت و بستر ICT و اينترنت با توجه به مسايل فرهنگي و جامعه سنتي ايران چگونه ارزيابي مي كنيد و استراتژي مناسب در اين زمينه چيست؟ براي رسيدن به ايده الها چه راهكاري ارايه مي كنيد؟

در مجموع و در مقايسه با بخش هاي ديگري كه در اختيار دولت است، فناوري اطلاعات رشد بهتري داشته است. بخصوص در بخش مخابرات و زير ساخت ارتباطي. اين رشد در مقايسه با نياز كشور و يا رقباي خارجي مناسب نبوده است ولي به نسبت ديگر فعاليتهاي دولت ها قابل قبول تر است.

شايد مهمترين استراتژي در فاوا(ICT) تلفيق خردمندانه و دورانديشانه ي رويكردهاي اين حوزه با رويكردهاي تمامي حوزه هاي ديگر توسعه كشور اعم از اقتصادي و فرهنگي و سياسي و اجتماعي باشد. چيزي كه مسئوليت آن متوجه سازمان مديريت و برنامه ريزي بود.

8. فرهنگ سازي و آموزش در حوزه ICT چگونه و توسط چه ارگاني بايد انجام گيرد؟

وبلاگستان بيشترين سهم را در اين زمينه بازي كرده است. كساني كه از اين مسير به سطح مناسبي از آموزش كاربردي دست يافته اند بسيارند. شايد اكثريت كاربران اينترنت از همين مسير به توانايي امروزي خود در استفاده از اينترنت رسيده اند. آموزشگاههاي كامپيوتر و اينترنت نيز نقش قابل توجهي داشته اند. صدا و سيما نيز در معرفي تهديدات اينترنت نقش هدفداري داشته است ولي به حوزه هاي اثباتي آن بصورت متمركز كمتر پرداخته است كه ميتواند در اين زمينه تجديد نظر كند. البته به دليل نفوذ فناوري اطلاعات و ارتباطات در لايه هاي زندگي امروز ما ، خود به خود در رسانه هاي نيز شاهد معرفي اين مسائل و فرهنگ سازي مربوطه هستيم.

9. آينده ICT را در ايران چگونه ارزيابي مي كنيد؟

بهتر از گذشته ان شاء الله. البته راه كار اصلي آن تغيير نگرش مديريت كلان كشور است. موضوعي كه بسيار كند اتفاق مي افتد و به همين دليل است كه در بسياري از موارد اين تغيير نگرش با تغيير مديريت همراه خواهد بود.

10. حتي بودجه فناوري اطلاعات با نگاه توسعه كاربري و بودجه تكفا حذف شد كه تاثيرات منفي بر توسعه فناوري اطلاعات داشت. چه بايد بكنيم؟

كاهش توجه به فناوري اطلاعات در سه سال اخير بيش از آنكه يك تصميم از سوي دولت باشد، يك بي تصميمي و سرگرداني و لذا تا حد زيادي بي تعمد و ناشي از عدم شناخت است. اين موضوع يكي از عوارض تغيير دولت اصلاحات به دولت نهم بوده است. تغيير دولت سازندگي آقاي هاشمي رفسنجاني به دولت اصلاحات آقاي خاتمي نه تنها مانع فعاليتهاي مصوب قبلي نشد، بلكه حمايت بيشتري نيز از تصميمات قبلي شد. مثلا تصميم به راه اندازي پروژه فارس جنوبي (عسلويه) و اقدامات اوليه در دولت آقاي هاشمي رفسنجاني، در دولت اصلاحات مورد تاييد قرار گرفت و با سرعت زياد پياده سازي شد. همينطور در بخش هاي ديگر توسعه اقتصادي كشور، به نوعي دولت اصلاحات تداوم دولت سازندگي از نظر اقتصادي بود. در حاليكه سياستهاي اقتصادي و فعاليت هاي دولت فعلي طبق اعلام مكرر رياست محترم جمهور و بقيه مسئولان ارشد دولتي، از جهات زيادي متفاوت با دولتهاي گذشته است. اين يك واقعيت است كه بر عرصه هاي مختلف تاثير خود را گذاشته است.

11. نقش سازمانهاي آموزشي و پژوهشي (مانند آموزش و پرورش و آموزش عالي) در حوزه ICT چيست؟ توانسته اند در امر آموزش و پژوهش موفق عمل كنند؟

رشد واقعي جامعه با منابع و مديريت دولتي بدست نمي آيد. بر عكس با منابع و مديريت بخش خصوصي ايجاد ميوشد. تحليل ضعف بخشهاي دولتي در اين زمينه چندان نتيجه بخش نيست و بعلاوه نيازمند در اختيار داشتن آمار و تهيه جداول مقايسه اي است. در ديد كلان، سياستهاي عمومي اصل 44 كه از سوي مجمع تشخيص مصلحت تصويب و توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده، بستر مناسبي براي دور نگهداشتن دولت از دخالت در امور اجرايي بويژه در حوزه فاوا است. اين وظايف بتدريج به بخش خصوصي واگذار شود.

12. با تدوين طرح جامع ICT با هدف ساماندهي فعاليتهاي سازمانها چه دستاوردهايي را به همراه خواهد داشت؟

پيش شرط تدوين و اجراي مناسب طرح هاي عملي فناوري اطلاعات و ارتباطات تغيير نگرش مديريت موجود در اين زمينه است.

13. محورهاي پيشنهادي در تدوين سياستهاي كلي ICT چيست؟

مهمترين محور آنست كه فناوري اطلاعات و ارتباطات را نبايد صرفا بخشي مانند باغداري يا گردشگري ديد. حوزه فاوا در تمامي بخشهاي زندگي انسان و جامعه عميقا موثر است. مهمترين محور پيشنهادي، نگاه مسئولانه و تخصصي به فاوا است.

14. در حوزه ICT، اقدامات موازي توسط سازمانهاي مختلف انجام مي گيرد. نتيجه عمل چيست؟

اتلاف منابع انساني و مالي و فرصتهاي رقابتي در جهاني كه هزينه غفلتهاي امروز را نسل آينده بايد بپردازند.

15. چه اقدامي چه اقدامي براي بهبود وضعيت انجام دهيم؟ (افزايش هزينه هاي كاذب و عدم ارتقاي سطح كيفي شبكه)

تقويت عقلانيت در تصميم گيري ها.

16. مديريت و راهبري حوزه ICT در اختيار چه ارگاني است؟

ظاهرا بيشترين نقش را وزارت فناوري ارتباطات و اطلاعات دارد.

17. ما شاهدتصويب و ابلاغ قانونها و سياستگذاريهاي زيادي بوديم . ولي در اجراي قوانين ICT عقب مانده ايم. علت چيست؟

در مباحث تئوريك و علمي دانشگاهي و يا حوزه هايي كه نقش آفرين آن مردم يا بخش خصوصي هستند، رشد خوبي داشتيم. اگر در سياستهاي مختلفي ابلاغ و پيگيري ميشود ناشي از فقدان رويكرد واحد و صحيح است كه بايد در سطح مديريت كلان كشور حل و فصل شود.

18. در عصر كنوني و در صورت تحريم ايران در اين حوزه، وضعيت اقتصادي و .... ايران چطور مي شود؟

تا كنون نيز محدوديتهاي زيادي از سوي غربي ها براي شركتهاي ايراني ايجاد شده است. اقدامات خردمندانه ميتواند موجب كاهش خسارات شود.

ادامه دارد....

انتهاي پيام//
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 522]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن