تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820639980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيام جعفري جلوه/منتقدان و نويسندگان مديران واقعي سينماي ايرانند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پيام جعفري جلوه/منتقدان و نويسندگان مديران واقعي سينماي ايرانند
معاون سينمايي وزير ارشاد در پيامي به دومين جشن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران مديران واقعي و مؤثر عرصه فرهنگ و هنر در جهان امروز را ناشران و ناقدان و نويسندگان و منتقدان دانست.

به گزارش خبرگزاري مهر، روابط عمومي معاونت سينمايي وزارت ارشاد اعلام كرد در ابتداي پيام مهندس محمدرضا جعفري جلوه كه به دليل تراكم برنامه‌ها و طولاني شدن مراسم شب گذشته قرائت نشد آمده است:

نقدها را بود آيا كه عياري گيرند / تا همه صومعه داران پي كاري گيرند. كدام نقد؟ كدام نقاد و كدام مباني نقد را توان و عياري است كه زمانه را آنگونه كه بايد مي‌سازد؟ اين سئوال بدان جهت است كه در ساختن و پرداختن زمانه از منظر نقد و نقادي انسان‌هاي انديشه‌ورز و هنرمند و دستمايه‌هايشان ترديد نيست.

وي ادامه مي‌دهد: امروز اصلي‌ترين شيوه مديريت مؤثر عرصه فرهنگ و هنر در عالم عمل به روش‌هاي غيرمستقيم و پنهان در مديريت‌هاي حوزه‌هاي نشر و نقد است. امروز كسي هنر و هنرمند را راهبري مي‌كند كه اول مديريت عرصه‌هاي فضاسازي، انتشار اطلاعات و آكندن محيط از پيام را در دست دارد، اطلاعات و پيام‌هايي كه بيصدا و نام و هياهو و گاه حتي بيخبر و غافلانه در هنرمند انگيزه مي‌آفريند و او را خواسته و ناخواسته به سوي هدف مفروض به حركت مي‌آورد.

جعفري جلوه مي‌نويسد: دوم كسي كه نيازهاي واقعي و غيرواقعي فردي و جمعي را بهتر و دوست‌داشتني‌تر به چشم هنرمندان مي‌كشاند تا براي پاسخگويي به آن نيازها قدم در راه و كار بگذارند و كسي كه در مقام قضاوت و نقادي مقبوليت مي‌يابد و با ابزار نقد و تفكيك آنچه سره يا ناسره مي‌پندارد به تشويق يا تقبيح هنرمند مي‌پردازد. مديران واقعي و مؤثر عرصه فرهنگ و هنر در جهان امروز اينانند؛ ناشران و ناقدان و نويسندگان و منتقدان.

در ادامه پيام معاون سينمايي مي‌خوانيم: شماييد؛ شما كه فضا را مي‌سازيد و انگيزه‌ها را به اين سو و آن سو جريان مي‌دهيد و بايدها و نبايدهايتان سو و جهت مي‌دهد يا از سو و جهتي بازمي‌دارد در يادتان باشد يا نباشد اين شماييد كه سينماي ايران را راه مي‌بريد. پس در اصل مسئله ترديدي نيست. اما كدام نقد، كدام نقاد و كدام مباني نقد چنان عيار و اصالتي دارد كه سينماي اين سرزمين را در ظرف و مظروف در شكل و معنا در بافت و ساخت و در مفهوم و زبان به سينمايي ملي رهنمون باشد.

جعفري جلوه مي‌نويسد: سينمايي ديني، شرقي و ايراني، سينمايي هويتگرا ، واقعيت‌نگر و اميدآفرين. سينمايي كه به نام و مرام ايراني باشد حاوي جوهره وزين فرهنگ و منش پهلواني مشحون از شكوه حماسه و ايمان و مملو از محبت و عشق. بي‌شك اين سينما نقد ملي ويژه خويش را مي‌طلبد با همان مباني هويت‌گرايي، واقع‌نگري و اميدآفريني. نقدي با چنين فرض‌هايي اما بي‌غرض. چون غرض آمد نظر پوشيده شد / صد حجاب از دل به سوي ديده شد.

معاون وزير ارشاد ادامه مي‌دهد: نقد مملو از پيشفرض‌هاي اصيل اما بدون هيچ پيشداوري، نقد بي‌غرض، نقد عالمانه، نقد منصفانه و در يك كلمه نقد مشفقانه و طبيبانه. كمال سر محبت ببين نه نقص گناه / كه هر كه بي‌هنر افتد نظر به عيب كند. در مكتب نقد ملي نقادي عيبجويي نيست بلكه محك زدن پديده با چهار ملاك و محك سنجشگر خيال حقيقت زيبايي و هويت است.

وي در پايان مي‌نويسد: مباني چهارگانه كه توأمان و مكمل يكديگرند و نقد ديني شرقي و ايراني را تعبير و تفسير مي‌كنند. همان اكسير حياتبخش سينمايي كه مي‌تواند و مي‌خواهد كليد پيشرفت و توسعه همه‌جانبه كشور باشد. عزيزان بياييم سينماي نجيب، فضيلت‌پرور و انسانساز سرزمين‌مان را بهتر و بيشتر ياري كنيم. با نيازآفريني، ارزش‌آفريني، زيباآفريني و نگاه‌آفريني.
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن