تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820175365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت تا پايان سال


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت تا پايان سال
ارسال و دريافت SMS از طريق تلفن ثابت، يكي از سرويس‌هاي ارزش افزوده‌اي است كه در كشورهاي توسعه يافته مورد استفاده گسترده مشتركان قرار گرفته است. Fix SMS به عنوان يك سرويس متداول در مخابرات جهان توانسته است جايگاه خود را با تدوين استانداردها و قوانين مشخص ارتقا ببخشد.
گفته مي‌شود استفاده از اين خدمات در كشور ما نيز طي دو سال گذشته به صورت آزمايشي در چندين شهر كشور در حال اجرا است.

در پي وعده‌هاي شركت مخابرات
پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت تا پايان سال
سونيتا سراب‌پور- دنياي اقتصاد
پيام كوتاه از جمله خدمات پرمخاطبي است كه بيشتر از اين روي دستگاه‌هاي تلفن همراه و در برخي از وسيله‌هاي همراه ديگر مانند رايانه جيبي و شخصي ديده مي‌شد. اين سرويس ارزش افزوده به عنوان يكي از سرويس‌هاي پرسود براي شركت‌هاي مخابرات به حساب مي‌آيد تا جايي كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2012 درآمد حاصل از اين سرويس به مبلغي در حدود 67ميليارد دلار برسد. شايد هم همين پرسود بودن ارائه اين سرويس باعث شده كه شركت‌هاي مخابراتي دست به ارائه سرويس ارسال پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت بزنند تا شايد از اين راه نيز درآمد خود را افزايش دهند. گفتني است كه از حدود دو سال پيش نيز مسوولان مخابراتي كشور ما كه از هيچ راهي براي كسب درآمد دريغ نمي‌كند به فكر ارائه اين سرويس به مشتركان خود افتاده‌اند.

SMS از طريق تلفن ثابت در ايران
ارسال و دريافت SMS از طريق تلفن ثابت، يكي از سرويس‌هاي ارزش افزوده‌اي است كه در كشورهاي توسعه يافته مورد استفاده گسترده مشتركان قرار گرفته است. Fix SMS به عنوان يك سرويس متداول در مخابرات جهان توانسته است جايگاه خود را با تدوين استانداردها و قوانين مشخص ارتقا ببخشد.
گفته مي‌شود استفاده از اين خدمات در كشور ما نيز طي دو سال گذشته به صورت آزمايشي در چندين شهر كشور در حال اجرا است. فرشيد گل‌زاده مدير توسعه تجاري شركت پيك آسا به عنوان يكي از شركت‌هاي خصوصي فعال در صنعت مخابرات در توضيح ارسال پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت مي‌گويد: «ارسال پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت در واقع امكاني است كه تا پيش از اين روي دستگاه‌هاي تلفن همراه امكان‌پذير بود.

اما در حال حاضر با احداث يك sms center و فعال شدن آن كاربران مي‌توانند از طريق تلفن‌هاي ثابت خود نيز دست به ارسال پيام كوتاه بزنند» گل‌زاده در ادامه مي‌افزايد: «در حال حاضر شركت پيك آسا تنها شركت توليدكننده سيستم‌هاي messageing در كشور است كه امكان ارسال پيام كوتاه در كشور را فراهم مي‌سازد. اين شركت با توجه به سابقه و فعاليتي كه در ارائه خدمات به شركت ارتباطات سيار داشت، امكان ارسال پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت را نيز به مخابرات پيشنهاد داد و مخابرات نيز با بررسي‌هاي لازم و با توجه به فراهم بودن زيرساخت‌هاي لازم انجام اين طرح در سطح كشور را پذيرفت.»
گل‌زاده در توضيح چگونگي استفاده از اين سرويس از طريق تلفن ثابت مي‌گويد: « استفاده از اين امكان بايد از طريق تلفن‌هاي خاصي صورت بپذيرد؛ چراكه تبادل پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت روي بسياري از گوشي‌هاي معمولي رايج امكان‌پذير نيست و كاربران بايد تلفن‌هاي خاصي را از بازار تهيه كنند كه اين تلفن‌ها امكان اتصال به مركز ما را داشته باشند تا بتوانند ارسال و دريافت پيام را به راحتي انجام دهند.

گل‌زاده در مورد استفاده از اين سرويس در كشور مي‌گويد: «همان اوايل كار اين طرح به صورت پايلوت در استان فارس و تنها به مديران و مسوولان مخابراتي اين استان ارائه شد و در مرحله بعد هم در تهران و كرمان اين طرح به صورت آزمايشي انجام و نتايج خوبي را هم در پي داشت. همچنين در حال حاضر هم شهر تبريز با برگزاري مناقصه و اتصال به مركز Messaging و با خريد تجهيزات و امكانات لازم مي‌توانند تا چند روز ديگر استفاده از اين خدمات را در اختيار تمامي كاربران قرار دهند.» مدير توسعه تجاري شركت پيك‌آسا در مورد نحوه فعال شدن اين سرويس روي تلفن ثابت، تعداد كاراكترهاي ارسالي و زبان متن پيام‌هاي ارسالي نيز اين چنين اظهار مي‌دارد: «مطابق استانداردهاي موجود، سرويس پيام كوتاه روي شبكه تلفن ثابت همانند تلفن همراه قابليت انتقال 160 كاراكتر در هر بار ارسال پيام را خواهد داشت همچنين زبان مورد استفاده را هم مانند تلفن همراه هم مي‌تواند فارسي يا انگليسي باشد كه اين هم باز به قابليت دستگاه تلفن بستگي دارد.»

به گفته گل‌زاده با فراگير شدن امكان استفاده ارسال پيام كوتاه در شبكه تلفن ثابت اين سرويس بسيار گسترده‌تر و كاربردي‌تر از وضعيت موجود قابل استفاده در تلفن‌هاي همراه خواهد بود. بنابر اظهارات وي فراگير شدن استفاده از اين خدمات و خارج شدن آن از حالت پايلوت مستلزم برگزاري مناقصه‌هايي از طرف شركت مخابرات و همچنين فراهم كردن تجهيزات و امكانات لازم براي ارائه اين خدمات را دارد. به گفته گل‌زاده يكي از اصلي‌ترين ابزار براي ارسال پيام كوتاه توسط تلفن‌ ثابت بعد از آماده‌شدن تجهيزات، دستگاه‌هاي مخصوص براي ارسال اين سرويس است كه در بازار ايران به صورت معدودي يافت مي‌شود.

مشكلات موجود
عده‌اي از كارشناسان در مورد ارسال پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت بر اين باورند كه اين سرويس در حال حاضر در دنيا و در مورد تعدادي از كشورها مورد استقبال قرار نگرفته و به عنوان يك سرويس فعال از آن استفاده نمي‌شود كه آن طور كه شواهد نشان مي‌دهد مسوولان مخابراتي نسبت به اين طرح واكنش مثبتي نشان داده‌اند و هم‌اكنون چند شركت اعلام آمادگي كرده‌اند كه مي‌توانند اين سرويس را ارائه و سرمايه‌گذاري آن را نيز انجام دهند. هرچند مسوولان مخابرات در يك سال گذشته از ارائه سرويس پيام‌كوتاه روي شبكه تلفن ثابت و آماده بودن زيرساخت‌هاي آن خبر داده‌اند، اما به گفته مديرعامل شركت مخابرات استان تهران، قابل اجرا بودن اين طرح در كشور تا پايان امسال مشخص خواهد شد.

روح‌اللهي در گفت‌و‌گو با يكي از خبرگزاري‌ها با اشاره به اينكه امكان دارد اين طرح با استقبال رو‌به‌رو نشود، اظهار داشته بود كه شايد علت اصلي مورد استقبال نبودن سرويس پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت به گراني گوشي‌هاي مخصوص اين سرويس برگردد. وي در ادامه مي‌افزايد: «اغلب گوشي‌هاي تلفن ثابت كه در بازار وجود دارند، ويژگي ارسال پيام كوتاه را ندارند و از سوي ديگر مردم ترجيح مي‌دهند از طريق تلفن همراه كه در جاهاي مختلفي در دسترس است براي ارسال پيام كوتاه استفاده كنند تا اين كه در مدت زماني كه در منزل يا محل كار به سر مي‌برند بخواهند از اين طريق پيام كوتاه ارسال كنند.
گفته‌هاي رييس هيات مدير شركت مخابرات ايران در حالي است كه ولي‌ا‌لله نجمي عضو هيات مديره شركت مخابرات بر اين باور است كه اين كار به هيچ وجه صرف هزينه‌هاي زيادي را براي كاربران به دنبال نداشته و معتقد است با زيرساخت‌هايي كه شركت مخابرات آماده كرده است اين طرح با موفقيت انجام مي‌شود؛ چرا كه اين طرح بر اساس استانداردهاي جهاني Etsi در حال اجرا شدن است.

همچنين تا زماني كه اين طرح در كشور اجرا نشود، نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه آيا موفقيت‌آميز خواهد بود يا خير؟ نجمي در مورد اين كه اين طرح چه زماني از حالت آزمايشي خارج مي‌شود، مي‌‌گويد: «در حال حاضر تعاملاتي را با اپراتورهاي شركت ارتباطات سيار انجام داده‌ايم و فقط منتظر انجام برگزاري مناقصه هستيم. در مرحله بعد از برگزاري مناقصه نيز بايد دست به تهيه تجهيزات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري بزنيم كه بايد بگويم در زمينه نرم‌افزاري امكانات لازم فراهم شده است.» بنابر اظهارات نجمي اگر مناقصه مربوط انجام و شركت‌هاي ارائه دهنده مشخص شوند، اين طرح به احتمال صد در صد تا پايان سال به صورت گسترده در اختيار تمامي كاربران قرار خواهد گرفت.

گل‌زاده نيز در مورد استقبال مشتركان از اين طرح مي‌گويد: «اگر اين طرح را در مقايسه با ارسال پيام كوتاه از طريق تلفن همراه در نظر بگيريم مشخص است كه استفاده از تلفن همراه به مراتب مقبوليت بيشتري را در نزد كاربران دارد و افراد به استفاده از اين دستگاه كشش بيشتري دارند همچنين در بسياري از كشورها به دليل اينكه زيرساخت‌هاي ارتباط قوي دارند، ديگر نيازي به استفاده از چنين سيستم‌هايي كمتر حس مي‌شود، اما اينكه بگويم اين پروژه مورد استقبال قرار نخواهد گرفت و شكست خواهد خورد درست نيست؛ چرا كه در حال حاضر اكثر كشورهاي اروپايي مثل انگليس، ايتاليا و در ميان كشورهاي منطقه امارات به طور گسترده اين طرح را اجرا كرده‌اند و با استقبال مشتركان نيز روبه‌رو بوده است.

گل‌زاده در مورد هزينه‌بر بودن اين پروژه نيز تصريح مي‌كنند: اين طرح به هيچ عنوان هزينه‌بر نيست و در مقابل پروژه‌هاي ديگر مخابرات حتي از هزينه كمتري هم استفاده كرده و بايد بگويم كه با فراهم آمدن تجهيزات لازم اين هزينه‌ها كمتر هم خواهد شد. به گفته وي اين طرح نه تنها كاربرد شخصي نداشته، بلكه كاربردهاي ديگر را هم در اختيار كاربران قرار مي‌دهد كه از جمله آن مي‌توان به ارائه وضعيت آب‌و‌هوا، اعلام آخرين موجودي حساب بانكي و ... اشاره كرد. در واقع اين طرح باعث به وجود آمدن يك نوع تجارت هم مي‌شود، گل‌‌زاده در ادامه مي‌افزايد با توجه به گستردگي كاربران تلفن ثابت در سطح كشور، واردات در مرحله بعد ساخت اين گوشي‌ها خود مي‌تواند مجموعه‌اي از مشاغل جديد را ايجاد كند و با اين شرايط اين طرح يك توجيه كاملا اقتصادي را به دنبال دارد.

اما در زمينه تعرفه ارسال پيام كوتاه از طريق تلفن ثابت نجمي مي‌گويد: «در دو سه ماه گذشته تعرفه استفاده از اين خدمات توسط تلفن ثابت مشخص شد كه اين تعرفه در مورد ارسال پيام‌كوتاه از تلفن ثابت به تلفن ثابت يك پالس كه هر پالس برابر 47ريال است. ارسال پيام كوتاه از تلفن ثابت به تلفن همراه 2 پالس يعني 94ريال و ارسال پيام كوتاه بين‌المللي 5پالس است.» مسوولان شركت مخابرات در سال گذشته و با تاكيد بر اينكه با فعال شدن سرويس پيام‌كوتاه تلفن ثابت، سيستم شبكه تغيير زيادي نخواهد كرد، گفته بودند از لحاظ فني و پس از تست نهايي اين سرويس ظرف دو ماه آينده براي ارائه به مشتركان آماده راه‌اندازي خواهد بود كه در صورت تقاضاي مشتركان و با تغيير گوشي‌ها قابل‌استفاده است. اين اظهارنظرها در حالي است كه حدود يك سال و نيم از اين وعده‌ها مي‌گذرد و هنوز مشتركان نتوانسته‌اند از اين خدمات استفاده كنند.

بنابر گفته كارشناسان اگر مناقصه مذكور برگزار و تجهيزات لازم آن نيز فراهم شود، باز هم مشكل ديگري ديده مي‌شود و آن هم گوشي‌هاي خاص آن است. براساس شواهد موجود 99درصد از گوشي‌هاي تلفن ثابت موجود در بازار فاقد قابليت ارسال پيام كوتاه هستند و تنها تعداد محدودي اين قابليت را دارند و شايد به همين دليل و به عقيده همين كارشناسان اين طرح با استقبال روبه‌رو نشود.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن