تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 6 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1808229850




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استراتژی‌های رفع ناترازی بنزین: اسقاط خودروهای فرسوده


واضح آرشیو وب فارسی::

در حال حاضر، در کشور حدود ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده وجود دارد. مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده است که با خروج این خودروها از دوره مصرف، روزانه می‌توانیم بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین اضافه داشته باشیم. این مقدار بنزین اضافه را می‌توانیم در سبد صادراتی جایگزین کنیم.



به گزارش ایسنا، هر خودروی فرسوده در حدود ۴.۱۳ لیتر بیشتر بنزین نیاز دارد که با قیمت فوب خلیج فارس حدود ۷۰ سنت برای هر لیتر، معادل ۳۵ هزار تومان محاسبه می‌شود. این بدان معناست که هر خودروی فرسوده مقداری بنزین بیشتر از خودروهای استاندارد مصرف می‌کند. در واقع، هر خودروی فرسوده در روز حدود ۱۳۲ هزار و ۱۶۰ تومان بیشتر برای بنزین نسبت به یک خودروی استاندارد مصرف می‌کند، که در سال به حدود ۴۸ میلیون و ۲۳۸ هزار تومان می‌رسد.

در این روزگار، خودروهای داخلی ما در مسافت ۱۰۰ کیلومتری، حدود هفت لیتر بنزین مصرف می‌کنند، درحالی که این عدد برای خودروهای خارجی فقط سه لیتر است.

جلیل سالاری، یک مقام مرتبط با صنعت خودرو در گفتگویی با ایسنا اعلام کرده است که مصرف بنزین و سی‌ان‌جی در کشور بیشتر از استانداردهای جهانی است. برآورد می‌شود که ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون سی‌ان‌جی در این کشور مصرف می‌شود.

او بیان کرد: باید بهبود کیفیت خودروهای تولید داخلی و حذف خودروهای فرسوده را جدی بگیریم. در حال حاضر، ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از دوره استفاده، به طور عملی هر روز می‌توانیم بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بیشتر بنزین داشته باشیم، که می‌توانیم این مقدار را در سبد صادراتی خود جای دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: برای کنترل مصرف سوخت و بهینه‌سازی فرآورده‌های نفتی، نیاز است تا همزمان با تولید بنزین، پالایشگاه‌های جدید احداث شده و بهبود یافته و از طریق کارکردهایی همچون کیفی‌سازی و توسعه خودروهای هیبریدی، مصرف انرژی را بهینه کنیم. برای این منظور، طرح‌های همکاری با وزارت صمت و طرح‌های توسعه در شرکت‌های پالایشی راه‌اندازی شده تا تولید بنزین روزانه به حدود ۱۳۰ میلیون لیتر برسد.

اطلاعات ارائه شده توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، تعداد خودروهایی که اسقاط می‌شوند، افزایش یافته است. این رشد از نیمه نخست سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ قابل مشاهده است. با این حال، خودروهای فرسوده همچنان یکی از عوامل مهم مصرف زیاد سوخت در کشور باقی می‌مانند.

تعداد خودروهای فرسوده که در ابتدای سال ۱۳۹۹ اسقاط شدند، حدود ۷۰۰۰ دستگاه بود. در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، این عدد به ۷۵۰۰ دستگاه افزایش یافت و در دوره مشابه سال ۱۴۰۱ به نزدیکی ۱۰ هزار دستگاه رسید. اما در شش ماهه اول سال جاری، تعداد اسقاط خودروهای فرسوده به طور چشمگیری افزایش یافته و به ۳۰ هزار دستگاه رسیده است.

با توجه به آمار، از این ۳۰ هزار خودروی فرسوده که اسقاط شده‌اند، ۶۱ درصد آن‌ها تحت طرح نقدی اسقاط شده‌اند، به این معنی که دارندگان خودروهای فرسوده آن‌ها را به مراکز اسقاط می‌برند و در عوض پول نقد دریافت می‌کنند. ۲۸ درصد طبق طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، خودروی نو دریافت کرده‌اند، و ۱۱ درصد دیگر از طریق طرح جایگزینی تاکسی‌ها به تعویض پرداخته شده‌اند.

کارشناسان معتقدند که خودروهای فرسوده از عوامل اصلی ناترازی بنزین در کشور هستند. اما در شرایط کنونی، نیازمند افزایش کارایی برای اسقاط خودروهای فرسوده و افزودن تنوع به سبد سوخت هستیم.

سودانی، کارشناس حوزه انرژی، تاکید دارد که افزایش تولید انرژی یک مسئله جدی است که باید به آن توجه شود، همچنین نیازمند بهینه‌سازی مصرف نیز هستیم. باید به کاهش مصرف سوخت، ترددهای تک‌نفره و تنوع بخشی در سبد سوخت توجه کنیم.

این کارشناس افزود: باید سازوکارهایی ایجاد شود که به جای کارت سوخت برای هر خودرو، کارت سوخت برای هر فرد صادر شود، تا توزیع سوخت را بهتر مدیریت کنیم.

وی تأکید دارد که وزارت نفت تنها نباید مسئول این موضوع باشد، بلکه دستگاه‌های مختلف هم مسئولیت دارند. او می‌گوید: "باید خودروهای فرسوده و کیفیت پایین را حذف کنیم و به جای آن، خودروهای با کیفیت را وارد کنیم."

این کارشناس با تأکید بر اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده، می‌گوید: "زمان آن رسیده تا با جدیت‌تر به تنوع بخشی سبد سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده، ورود خودروهای برقی و بهینه‌سازی مصرف توجه کنیم."

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اهمیت تنوع بخشی در سبد سوخت، تأکید دارد که این موضوع به‌طور مخصوص نیازمند توجه است. در حال حاضر، خودروهای برقی در سطح جهان پیشرفت کرده‌اند و امکان توسعه آنها در ایران وجود دارد. همچنین، در زمینه خودروهای سوخت‌های جایگزین، تا حدی پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است که دولت باید به آن توجه کند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن