تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834886462
كفن، دفن و قبر
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: كفن، دفن و قبر
«الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون» (1) .(البقره:56)دانشمندان و تذكره نویسان شیعه متفقند كه نعش دختر پیغمبر را شبانه به خاك سپردند.ابن سعد نیز در روایتهاى خود كه از طریق ابن شهاب، عروه، عایشه، زهرى و دیگران گویند فاطمه (ع) را شبانه دفن كردند و على (ع) او را به خاك سپرد (2) .بلاذرى نیز در دو روایت خود همین را نوشته است (3) بخارى نیز چنین نویسد:«شوى او شبانه او را به خاك سپرد و رخصت نداد تا ابوبكر بر جنازه او حاضر شود» (4) .كلینى كه از بزرگان علما و محدثان شیعى است و در آغاز قرن چهارم هجرى در گذشته و كتاب خود را در نیمه دوم قرن سوم نوشته و نوشته او از دیرینهترین سندهاى شیعه به شمار مىرود، چنین نوشته است:چون فاطمه (ع) درگذشت امیرالمؤمنین او را پنهان به خاك سپرد و آثار قبر او را از میان برد. سپس رو به مزار پیغمبر كرد و گفت:-اى پیغمبر خدا از من و از دخترت كه بدیدن تو آمده و در كنار تو زیر خاك خفته است، بر تو درود باد!خدا چنین خواست كه او زودتر از دیگران به تو بپیوندد. پس از او شكیبائى من به پایان رسیده و خویشتندارى من از دست رفته. اما آنچنان كه در جدائى تو صبر را پیشه كردم، در مرگ دخترت نیز جز صبر چاره ندارم كه شكیبائى بر مصیبت سنت است. اى پیغمبر خدا! تو بر روى سینه من جان دادى! تو را به دست خود در دل خاك سپردم! قرآن خبر داده است كه پایان زندگى همه بازگشت به سوى خداست.اكنون امانت به صاحبش رسید، زهرا از دست من رفت و نزد تو آرمید.اى پیغمبر خدا پس از او آسمان و زمین زشت مىنماید، و هیچگاه اندوه دلم نمىگشاید (5) .چشمانم بىخواب، و دل از سوز غم كباب است، تا خدا مرا در جوار تو ساكن گرداند.مرگ زهرا ضربتى بود كه دل را خسته و غصهام را پیوسته گردانید. و چه زود جمع ما را به پریشانى كشانید. شكایت خود را به خدا مىبرم و دخترت را به تو مىسپارم! خواهد گفت كه امتت پس از تو با وى چه ستمها كردند. آنچه خواهى از او بجو و هر چه خواهى بدو بگو! تا سر دل بر تو گشاید، و خونى كه خورده است بیرون آید و خدا كه بهترین داور است میان او و ستمكاران داورى نماید (6) .سلامى كه به تو مىدهم بدرود است نه از ملالت، و از روى شوق است، نه كسالت. اگر مىروم نه ملول و خسته جانم و اگر مىمانم نه به وعده خدا بدگمانم. و چون شكیبایان را وعده داده است، در انتظار پاداش او مىمانم كه هر چه هست از اوست و شكیبائى نیكوست.اگر بیم چیرگى ستمكاران نبود براى همیشه در كنار قبرت مىماندم و در این مصیبت بزرگ، چون فرزند مرده جوى اشك از دیدگانم مىراندم.خدا گواهست كه دخترت پنهانى به خاك مىرود. هنوز روزى چند از مرگ تو نگذشته، و نام تو از زبانها نرفته، حق او را بردند و میراث او را خوردند. درد دل را با تو در میان مىگذارم و دل را به یاد تو خوش مىدارم كه درود خدا بر تو باد و سلام و رضوان خدا بر فاطمه (7) .در مقابل این شهرت، ابن سعد روایت دیگرى دارد كه ابوبكر بر دختر پیغمبر نماز خواند و بر او چهار تكبیر گفت (8) . پیداست كه این روایت و یك دو حدیث دیگر، در مقابل آن شهرت ارزشى ندارد، و دور نیست كه آن را براى مصلحت وقت ساخته باشند.فقدان دختر پیغمبر، على (ع) را سخت آزرده ساخت. نمونه این آزردگى را از سخنانى كه بر كنار قبر او خطاب به پیغمبر (ص) گفت دیدیم. در سندهاى دیرین، دو بیت زیر را نیز بدو نسبت دادهاند كه نشان دهنده سوز درونى اوست. اما شمار این بیتها در ماخذهاى بعدى بیشتر است چنانكه در دیوان منسوب به آنحضرت نوزده بیت است (9) .زبیر بن بكار در كتاب خود الاخبار الموفقیات كه آنرا در نیمه دوم قرن سوم نوشته و از مصادر قدیمى بشمار مىرود چنین نویسد:مداینى گوید چون امیرالمؤمنین على بن ابى طالب رضى الله عنه از دفن فاطمه فراغت یافت بر سر قبر او ایستاد و این دو بیت را انشاء كرد:لكل اجتماع من خلیلین فرقة و كل الذى دون الممات قلیل (10) و ان افتقادى واحدا بعد واحد دلیل على ان لا یدوم خلیل (11)این دو بیت در بعض مصادر بدین صورت ضبط شده:لكل اجتماع من خلیلین فرقة و كل الذى دون الفراق قلیل و ان افتقادى فاطما بعد احمد دلیل على ان لا یدوم خلیل (12)مصحح فاضل چاپ اخیر بحار الانوار (طهران) در ذیل صفحه صد و هشتاد و هفت مجلد چهل و سوم عبارتى را دارد كه ترجمه آن اینست:در بعض نسخهها«و ان افتقادى واحدا بعد واحد»آمده و این درست است چه على علیه السلام بدین دو بیت تمثل جسته نه آنرا انشاء كرده است.لیكن عبارت زبیر بن بكار چنین است:«و انشا یقول»بعلاوه این دو بیت چنانكه نوشته شد در دیوان منسوب بآن حضرت ضبط شده است.مجلسى نویسد: روایتشده است كه هاتفى شعر او را پاسخ داد. سپس چهار بیت را نوشته است (13) .
قبر دختر پیغمبر«و لاى الامور تدفن لیلا بضعة المصطفى و یعفى ثراها»متاسفانه مزار جاى دختر پیغمبر نیز روشن نیست. از آنچه درباره مرگ او نوشته شد، و كوششى كه در پنهان داشتن این خبر به كار بردهاند، معلومست كه خانواده پیغمبر در این باره خالى از نگرانى نبودهاند. این نگرانى براى چه بوده است؟ درست نمىدانم. یك قسمت آن ممكن است به خاطر اجراى وصیت زهرا (ع) باشد که نخواسته است كسانى را كه از آنان ناخشنود بود، در تشییع جنازه، نماز و مراسم دفن او حاضر شوند. اما آثار قبر را چرا از میان بردهاند؟ و یا چرا پس از به خاك سپردن او صورت هفت قبر، یا چهل قبر در گورستان بقیع و یا در خانه او ساختهاند؟ چرا این همه اصرار در پنهان داشتن مزار او به كار رفته است؟ اگر در سال چهلم هجرى فرزندان فاطمه قبر پدر خویش را از دیده مردم پنهان كردند، از بى حرمتى مخالفان مىترسیدند. اما وضع مدینه را در چهل روز یا حداكثر هشت ماه پس از مرگ پیغمبر با وضع كوفه در سال چهلم از هجرت یكسان نمىتوان گرفت. آنها كه بر سر مسائل سیاسى و احراز مقام با على (ع) كشمكش داشتند، كسانى نیستند كه در سال یازدهم در مدینه حاضر بودند. و آنانكه در مدینه حاضر بودند، حساب على (ع) را از فاطمه (ع) جدا مىكردند. براى رعایت ظاهر هم كه بوده است به دختر پیغمبر حرمت مىنهادند. و مسلماً به قبر او نیز تعرضى نمىكردهاند. نیز نمىتوانیم بگوئیم مرور زمان و یا فراموشى راویان موجب معلوم نبودن موضع مزار زهراست. چه محل قبر دو صحابى پیغمبر در كنار قبر او معین است. قبر فرزندان زهرا را كه در بقیع آرمیده است به تقریب مىتوان روشن ساخت. پس موجب این پوشیده كارى چیز دیگرى است. همان سببى است كه در فصل گذشته به اجمال بدان اشارت شد. همان سببى است كه خود او در جملههائى كه شاید آخرین گفتارهاى او بوده است بر زبان آورد. همان سخنان كه به زنان عیادت كننده گفت:«دنیاى شما را دوست نمىدارم و از مردان شما بیزارم» او مىخواست دور از چشم ناسپاسان و حق ناشناسان به خاك رود و حتى نشان او هم دور از چشم آنان باشد.ابن شهر آشوب نوشته است ابوبكر و عمر بر على (ع) خرده گرفتند كه چرا آنان را رخصت نداد تا بر دختر پیغمبر نماز بخوانند. وى سوگند خورد كه فاطمه چنین وصیت كرده بود و آنان پذیرفتند (14) بارى بر طبق روایتى كه كلینى از احمد بن ابى نصر از حضرت رضا (ع) آورده است:امام در پاسخ احمد كه از محل قبر فاطمه (ع) پرسید گفت: او را در خانهاش به خاك سپردند. و چون بنى امیه مسجد را وسعت دادند قبر در مسجد قرار گرفت (15) ابن شهر آشوب از گفته شیخ طوسى نویسد: آنچه درستتر مىنماید اینكه او را در خانهاش یا در روضه پیغمبر به خاك سپردند (16) .در مقابل این روایت، ابن سعد كه در آغاز قرن سوم در گذشته است از عبد الله بن حسن روایت كند: مغیرة بن عبد الرحمان بن حارث بن هشام را در نیمروز گرمى دیدم كه در بقیع ایستاده بود. بدو گفتم:-ابوهاشم براى چه در این وقت اینجا ایستادهاى؟-در انتظار تو بودم! به من گفتهاند فاطمه (ع) را در این خانه (خانه عقیل) كه پهلوى خانه جحشیین استبه خاك سپردهاند. از تو مىخواهم این خانه را بخرى تا مرا در آنجا بگور بسپارند!-به خدا سوگند این كار را خواهم كرد!اما فرزندان عقیل آن خانه را نفروختند. عبد الله بن جعفر گفت هیچكس شك ندارد كه قبر فاطمه (ع) در آنجاست (17) .اگر روایت احمد بن ابى نصر قرینه معارض نداشت پذیرفته مىشد. اما علماى شیعه روایتهائى آوردهاند كه نشان مىدهد دختر پیغمبر را در بقیع به خاك سپردهاند. به علاوه در ضمن این روایات آمده است كه براى پنهان داشتن قبر دختر پیغمبر صورت هفت قبر (18) و به روایتى چهل قبر ساختند. و این قرینهاى است كه قبر در داخل خانه نبوده، زیرا خانه محقر دختر پیغمبر جاى ساختن این همه صورت قبر را نداشته است. و نیز روایتى در بحار دیده مىشود كه مسلمانان بامداد شبى كه دختر پیغمبر به جوار حق رفت در بقیع فراهم آمدند و در آنجا صورت چهل قبر تازه دیدند (19) .مجلسى از دلایل الامامه و او به اسناد خود روایتى از امام صادق آورده است كه بامداد آنروز مىخواستهاند جنازه دختر پیغمبر را از قبر بیرون آورند و بر آن نماز بخوانند و چون با مخالفت و تهدید سخت على (ع) روبرو شدهاند از این كار چشم پوشیدهاند (20) .به هر حال پنهان داشتن قبر دختر پیغمبر، ناخشنود بودن او را از كسانى چند نشان مىدهد و پیداست كه او مىخواسته است با این كار آن ناخشنودى را آشكار سازد.كتاب: زندگانى فاطمه زهرا(س)ص 158 تا 165نویسنده: سید جعفر شهیدىg>پىنوشتها:1. آنانكه چون مصیبتى بدیشان رسد گویند:همانا ما از آن خدا و بسوى او باز گردندهایم.2. طبقات ج 8 ص 18-19.3. انساب الاشراف ص 405.4. صحیح ج 5 ص 177، و ر. ك بحار ص 183.5. السلام علیك یا رسول الله عنى. و السلام علیك عن ابنتك و زائرتك و البائنة فى الثرى ببقعتك و المختار الله لها سرعة اللحاق بك. قل یا رسول الله عن صفیتك صبرى و عفا عن سیدة نساء العالمین تجلدى. الا ان فى التاسى لى بسنتك فى فرقتك موضع تعز فلقد و سدتك فى ملحودة قبرك و فاضت نفسك بین نحرى و صدرى. بلى و فى كتاب الله (لى) انعم القبول. انا لله و انا الیه راجعون. قد استرجعت الودیعة. و اخذت الرهینة و اختلست الزهراء فما اقبح الخضراء و الغبراء. اما حزنى فسرمد.6. و اما لیلى فمسهد. و هم لا یبرح قلبى او یختار الله لى دارك التى انت فیها مقیم. كمد مقیح و هم مهیجسرعان ما فرق بیننا و الى الله اشكو و ستنبئك ابنتك بتظافر امتك على هضمها. فاحفها السؤال. و استخبرها الحال. فكم من غلیل معتلجبصدرها لم تجد الى بثه سبیلا. و ستقول و یحكم الله و هو خیر الحاكمین.7. سلام مودع لا قال و لا سئم. فان انصرف فلا عن ملالة. و ان اقم فلا عن سوء ظن بما وعد الله الصابرین. واها واها و الصبر ایمن و اجمل و لو لا غلبة المستولین لجعلت المقام و اللبث لزاما معكوفا و لاعولت اعوال الثكلى على جلیل الرزیة. فبعین الله تدفن ابنتك سرا و تهضم حقها و تمنع ارثها. و لم یتباعد العهد و لم یخلق منك الذكر. و الى الله یا رسول الله المشتكى و فیك یا رسول الله احسن العزاء. صلى الله علیك و علیها السلام و الرضوان (اصول كافى ج 1 ص 458-459) .8. طبقات ج 8 ص 19.9. و ر. ك. بحار ص 216.10. جمع هر دو دوست را پریشانى است و هر چیز جز مرگ ناچیز است.11. اینكه من یكى را پس از دیگرى از دست مىدهم نشان آن است كه هیچ دوست جاوید نمىماند. الاخبار الموفقیات ص 194 و رجوع شود به عقد الفرید.12. مناقب ج 1 ص 501.13. ص 184 ج 43.14. مناقب ج 1 ص 504.15. اصول كافى ج 1 ص 461.16. ج 3 ص 365.17. طبقات ج 8 ص 20.18. بحار ص 182.19. بحار ص 171.20. بحار ص 171.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 645]
صفحات پیشنهادی
كفن، دفن و قبر
كفن، دفن و قبر «الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون» (1) .(البقره:56)دانشمندان و تذكره نویسان شیعه متفقند كه نعش دختر پیغمبر را شبانه ...
كفن، دفن و قبر «الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون» (1) .(البقره:56)دانشمندان و تذكره نویسان شیعه متفقند كه نعش دختر پیغمبر را شبانه ...
قبر يارانهاي شد
قبر يارانهاي شد رضاييان هزينه شست و شو و كفن و دفن اموات را بين ۸۰۰هزار تا يكميليون ريال اعلام ميكند و ميافزايد: اين هزينهها كه شامل تهيه «ترمه، كافور، ...
قبر يارانهاي شد رضاييان هزينه شست و شو و كفن و دفن اموات را بين ۸۰۰هزار تا يكميليون ريال اعلام ميكند و ميافزايد: اين هزينهها كه شامل تهيه «ترمه، كافور، ...
آخرین وضعیت قیمت قبر در بهشت زهرا(س)
از افراد بيبضاعت همان 70 هزار تومان را هم نميگيريم90 درصد درگذشتگان تهراني در قبور رايگان دفن ميشوندوي در پاسخ به سوالي در رابطه با بهاي كفن و دفن در سال ...
از افراد بيبضاعت همان 70 هزار تومان را هم نميگيريم90 درصد درگذشتگان تهراني در قبور رايگان دفن ميشوندوي در پاسخ به سوالي در رابطه با بهاي كفن و دفن در سال ...
شرایط فروش قبرهاي 2 طبقه
شرایط فروش قبرهاي 2 طبقه وي با اشاره به اينكه بهاي خدمات ارايه شده همانند كفن، دفن و شستشو، 80 هزار تومان است، گفت: افرادي كه در قبور رايگان دفن ميشوند، 50 ...
شرایط فروش قبرهاي 2 طبقه وي با اشاره به اينكه بهاي خدمات ارايه شده همانند كفن، دفن و شستشو، 80 هزار تومان است، گفت: افرادي كه در قبور رايگان دفن ميشوند، 50 ...
قبر خاكى يا برزخى؟
بر اساس همين ارتباط ميان قبر برزخى و قبر خاكى است كه دستورها و احكام خاصى در باب قبر خاكى، تشييع جنازه، كفن، دفن، حرمت قبور، استحباب زيارت قبور، دعا، طلب ...
بر اساس همين ارتباط ميان قبر برزخى و قبر خاكى است كه دستورها و احكام خاصى در باب قبر خاكى، تشييع جنازه، كفن، دفن، حرمت قبور، استحباب زيارت قبور، دعا، طلب ...
شهرداري تهران هزينه اي براي دفن هنرمندان در بهشت زهرا(س ...
شهرداري تهران مبلغي در حدود 40 ميليون ريال براي واگذاري قبر به خانواده مرحوم ... طبق اعلام شهرداري تهران، 80 درصد از كفن و دفن مردگان در بهشت زهرا(س) رايگان ...
شهرداري تهران مبلغي در حدود 40 ميليون ريال براي واگذاري قبر به خانواده مرحوم ... طبق اعلام شهرداري تهران، 80 درصد از كفن و دفن مردگان در بهشت زهرا(س) رايگان ...
کشف سکه های قرن هشتم در یک قبر
کشف سکه های قرن هشتم در یک قبر. ... محل بوده و در امور خير از جمله غسل و كفن و دفن متوفيان شركت ميكرده است، هنگام حفر قبر يكي از متوفيان روستا كشف شدهاند. ...
کشف سکه های قرن هشتم در یک قبر. ... محل بوده و در امور خير از جمله غسل و كفن و دفن متوفيان شركت ميكرده است، هنگام حفر قبر يكي از متوفيان روستا كشف شدهاند. ...
چرا قبر حضرت زهرا(سلام الله علیها) مخفی است؟
چرا قبر حضرت زهرا(سلام الله علیها) مخفی است؟بسیار عجیب است یك زن جوان این اندازه اصرار داشته باشد كه غسل و كفن و دفن او در تاریكى شب و مخفیانه باشد؟ ...
چرا قبر حضرت زهرا(سلام الله علیها) مخفی است؟بسیار عجیب است یك زن جوان این اندازه اصرار داشته باشد كه غسل و كفن و دفن او در تاریكى شب و مخفیانه باشد؟ ...
شهرداري تهران وجهي براي دفن هنرمندان در بهشت زهرا(س ...
شهرداري تهران مبلغي در حدود 40 ميليون ريال براي واگذاري قبر به خانواده مرحوم ... طبق اعلام شهرداري تهران، 80 درصد از كفن و دفن مردگان در بهشت زهرا (س) بطور ...
شهرداري تهران مبلغي در حدود 40 ميليون ريال براي واگذاري قبر به خانواده مرحوم ... طبق اعلام شهرداري تهران، 80 درصد از كفن و دفن مردگان در بهشت زهرا (س) بطور ...
یک نذر عجیب قرآنی
بدن او را غسل دادند كفن كرده و دفن نمودند و طبق معمول به خانه هایشان باز گشتند.ناگهان او در درون قبر، به هوش آمد ولى خود را در قبر یافت. ...
بدن او را غسل دادند كفن كرده و دفن نمودند و طبق معمول به خانه هایشان باز گشتند.ناگهان او در درون قبر، به هوش آمد ولى خود را در قبر یافت. ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها