محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829777646
سانسور ترجیح میدهد آدمها فردی زندگی کنند/مدیریت فرهنگی ما ادبیات دموکراتیک را نمیپسندد
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: امیرحسن چهلتن در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد: سانسور ترجیح میدهد آدمها فردی زندگی کنند/مدیریت فرهنگی ما ادبیات دموکراتیک را نمیپسندد
امیرحسن چهلتن تاکید کرد: نگاهی که در مدیریت کلان فرهنگی ما حاکم است ادبیات دموکراتیک را نمیپسندد و اتفاقا یکی از جاهای خالی این مسئله رادیو و تلویزیون و دانشگاهها هستند. امیرحسن چهلتن (نویسنده) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره ضرورت پرداختن ادبیات و هنر به مفهوم جامعه مدنی و بازنمایی آن در هنر و ادبیات، گفت: یکی از مسائل اصلی ادبیات رابطه فرد با اجتماع است یا رابطه فرد با جامعهای که در آن زندگی میکند. منتها وقتی که جامعه در ادبیات مطرح میشود شاخکهای سانسور حساس میشود، یعنی سانسور ترجیح میدهد آدمها به صورت فردی و تک به تک زندگی کنند. سانسور اجازه طرح مسائل اجتماعی را در ادبیات نمیدهد. به محض اینکه آدمها دو نفر یه سه نفر یا چهار نفر میشوند؛ احساس خطر میکند. برای همین مسئله جامعه نمیتواند در ادبیات مطرح شود و بهجای آن ادبیات آپارتمانی رواج پیدا میکند. حذف جامعه از ادبیات معاصر به معنای حذف تاریخ است، چراکه آدمها وقتی به یکدیگر متصل میشوند تاریخ به وجود میآید و آدمها به صورت تک تک وجود اجتماعی ندارند. این محدودیت بزرگی است که در سراسر دنیا به ادبیات لطمههای جبرانناپذیر زده است. وقتی که جامعه در ادبیات مطرح میشود شاخکهای سانسور حساس میشود، یعنی سانسور ترجیح میدهد آدمها به صورت فردی و تک به تک زندگی کنند. این نویسنده همچنین در بیان چگونگی گذر یک رمان از اصول دموکراتیک اضافه کرد: یک رمان چندصدایی میتواند این کار را انجام بدهد. اساسا رمانی که در قرن بیستم نوشته میشود و مطرح میشود وجه تمایزش با انواع نمونههای داستانی پیش از خودش که در آن فقط صدای حاکم نویسنده را میشنیدیم؛ در همین است که یک رمان دموکراتیک و چندصدایی است و ما میتوانیم صداها و آواهای مختلفی را به واسطه آن بشنویم. این نمود صداهای مختلف همان بازنمایی دموکراسی در رمان قرن بیستم است. خالق مجموعه داستان «چند واقعیت باور نکردنی» البته این تعریف از جامعه مدنی که به گروههای به حاشیهرانده شده و گروههای اقلیت صدا و تربیون میدهد را چندان برای جوامع غیردموکراتیک درست ندانست و اظهار داشت: تعریف جامعه مدنی به صورت بلندگویی برای بیصدایان و اقلیتها در جامعه غیردموکراتیک اشکال دارد. تنها در جوامع دموکراتیک میتوانیم بگوییم که آدمهای حاشیهای، فرودست و فراموش شده وجود دارند که جامعه مدنی باید بلندگوی آنها باشد، ولی در یک جامعه غیردموکراتیک کل جامعه بیصدا و فاقد تریبون است. این صحبتها برای زمانی است که از جامعهای صحبت کنیم که افرادی در آن به دلیل اقلیت بودن، منزوی هستند، مثل دگرباشان جنسی که در همه دنیا حتی جوامع پیشرفته هم یک اقلیت محسوب میشوند. بله جامعه مدنی بلندگوی اقلیتهای خاموش میشود ولی در جامعه استبدادزده همه مردم خاموش هستند و ادبیات باید بلندگوی همه آنها باشد و اتفاقا این موضوع همان نکته اصلی است که باید به آن دقت داشته باشیم. چهلتن ادامه داد: یکی از عوارض سانسور این است که افراد به خودسانسوری مبتلا میشوند. ولی این مسئله یک عارضه است. وقتی شما مرتب با خطوط قرمز مواجه میشوید و نهایتا در دایرهای محصور میشوید که فقط خودتان به تنهایی در مرکز آن قرار دارید، اینجا دیگر ادبیات دفرمه میشود. ادبیات و داستانی که حاصل چنین نوعی از زندگی و بینش باشد، محدود خواهد شد. یعنی آنقدر در ادبیات به عقبگرد پیدا میکنیم که نهایتا به آپارتمان و اتاق خودمان میرسیم. بنابراین اصلا طرح این مسائل برای ما فانتزی است و نمود جامعه مدنی در ادبیات داستانی متعلق به جوامعی است که همه چیزش سر جای خودش قرار دارد و ما بتوانیم در آن درباره اینکه چرا فلان چیز اینجاست یا فلان چیز سر جای خودش نیست، با همدیگر بحث و گفتوگو کنیم. در جامعه استبدادزده همه مردم خاموش هستند و ادبیات باید بلندگوی همه آنها باشد. این نویسنده سپس با اشاره به اینکه بیشتر از ۱۲ سال است که نتوانسته رمانهایش را منتشر کند، یادآور شد: من خودم یک نمونه از خلق داستان با دغدغه اجتماعی هستم که چندصدایی است و جامعه و تاریخ در آن وجود دارد و آدمها در آن در ارتباط با یکدیگر معنا پیدا میکنند ولی از سال ۸۴ تا امسال که سال ۹۶ است؛ یعنی بیشتر از ۱۲ سال است که نتوانستهام رمانهایم را منتشر کنم. طرح این سوالات برای جامعهای است که درگیر سانسور نباشد و نویسندهاش آزاد باشد نه اینکه چهار نفر در یک اداره دولتی درباره ادب و فرهنگ تصمیمگیری کنند. آن هم افرادی که ما نویسندگان آنها را ندیدهایم و نمیشناسیم ولی قرار است کتابهای ما را از سد سانسور عبور دهند. مجموعا آثار نویسندگان یک کشور بازتاب دهنده اندیشه و تفکر است که قرار است توسط همین چهار نفر بررسی شود و اجازه چاپ بگیرد. در هیچ کجای دنیا چنین نگاهی به ادبیات و کتاب وجود ندارد. منظورم هم از دنیا همین افغانستان و عراق است که دارای سیستم سانسور متمرکز دولتی است که به نویسندگان و اهالی متفکران و اندیشمندان دیکته میکند که آثار خودتان را پیش از انتشار به دست ما بسپارید تا اگر صلاح دانستم دستور یا اجازه چاپ آن را صادر کنم. واقعا چنین رویهای دیگر در دنیا وجود ندارد و شاید تنها در کره شمالی شاهد این رویه باشیم. طرح این سوالات برای جامعهای است که درگیر سانسور نباشد و نویسندهاش آزاد باشد نه اینکه چهار نفر در یک اداره دولتی درباره ادب و فرهنگ تصمیمگیری کنند. او در پاسخ به پرسشی درباره مثبت یا منفی بودن برخورد آموزشی با متون و آثار ادبی و هنری که در راستای فهم جامعه مدنی قرار میگیرد نیز گفت: از آنهایی که امروزه در دانشگاهها ادبیات میخوانند بپرسید که ادبیات معاصر چقدر در متون آموزشیشان جای دارد و ببینید چه پاسخی به شما میدهند. ادبیات اگر هم در دانشگاههای ما مطرح میشود یک ادبیات اسکولاستیک است یعنی یک ادبیات آموزشی و اندرزگونه. رویکرد ادبیات آموزشی ما اصلا معاصر نیست حتی اگر نویسندهاش معاصر باشد و اصلا همین امروز و دیروز به دنیا آمده باشد. به عبارت دیگر نگاهی که در مدیریت کلان فرهنگی ما حاکم است ادبیات دموکراتیک را نمیپسندد و اتفاقا یکی از جاهای خالی این مسئله رادیو و تلویزیون است و دانشگاههای ما.
خالق رمان «ساعت پنج برای مردن دیر است« افزود: منشاء تمام این موارد سانسور است که اجازه نمیدهد ادبیات ما اصلا در تماس با جامعه و مردم قرار بگیرد. وقتی شما مدام دست و پای ادبیات را میبندید یا قطع میکنید، اجازه انتشار نمیدهید و تازه اگر مجوز چاپ هم صادر کردید اثر مربوطه در رادیو و تلویزیون و دانشگاه جایی ندارد دیگر اصلا دیالوگ و گفتوگو و تعاملی با جامعه به وجود نمیآید. در این شرایط داستان و ادبیاتی به وجود نمیآید مگر همان ادبیات آپارتمانی یا نهایتا ادبیات ادیدئولوژیک و میبینیم که مثلا عدهای را دور هم جمع کردهاند و تشکیلاتی دایر شده و حقوقی هم پرداخت میشود و این افراد هم یک چیزهایی به اسم ادبیات مینویسند. وقتی دیالوگ وجود نداشته باشد تمام این مباحث بیمعنا میشود. این مقولات مستلزم این هستند که جامعه زنده و پویا باشد و در آن دیالوگ و گفتوگو جریان داشته باشد. جامعه ما تکصدایی است که معمولا چند نفر صحبت میکنند و بقیه گوش و اطلاعت میکنند و ارتباط میان افراد جامعه قطع است. نگاهی که در مدیریت کلان فرهنگی ما حاکم است ادبیات دموکراتیک را نمیپسندد و اتفاقا یکی از جاهای خالی این مسئله رادیو و تلویزیون است و دانشگاههای ما. چهلتن در پایان از انتشار تازهترین اثرش توسط ناشر آلمانی خبر داد و گفت: من که مرتب مشغول نوشتن هستم و حتی پیش از اتمام کارها با ناشر آلمانی قرار دارم. داستانها هم فوری به زبان آلمانی و بعد هم به دیگر زبانها ترجمه میشوند، ولی سوال بزرگ من این است که چرا من نباید بتوانم داستانی را که به زبان فارسی نوشتهام اولین بار در کشور خودم منتشر کنم؟! دیگر این ششمین رمانی است که مینویسم و میدانم در ایران امکان چاپ ندارد.
۱۳۹۶/۰۸/۲۵ ۱۰:۱۲:۵۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]
صفحات پیشنهادی
انجمن صنفی عکاسان در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا نمیکند/مقامات برخلاف وعدهها، منافع فردی را بر منافع جمعی ترج
انجمن صنفی عکاسان در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا نمیکند مقامات برخلاف وعدهها منافع فردی را بر منافع جمعی ترجیح میدهند انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در اطلاعیهای اعلام کرد که امسال این انجمن هیچ نمایشگاه عکسی در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها برگزار نمینویسنده ترجیح میدهد اثر ناقص باشد اما برای خود او باشد
در نشست ویرایش ادبیات داستانی تالیفی مطرح شد نویسنده ترجیح میدهد اثر ناقص باشد اما برای خود او باشد سیامین جلسه از سلسله هماندیشیهای ویرایش با موضوع ویرایش ادبیات داستانی تالیفی در انتشارات فنی ایران برگزار شد به گزارش ایلنا در هماندیشیهای ویرایش با موضوع &laامروز استفاده از میراث جنگ، به کاسبی پر سودی تبدیل شده است/میگویند پای خارجیها را به کشور باز کردهایم،ما می
بیژن نامدار زنگنه از هیچ منفعتی برای کشور کوتاه نمیایم امروز استفاده از میراث جنگ به کاسبی پر سودی تبدیل شده است میگویند پای خارجیها را به کشور باز کردهایم ما می خواهیم کشور را آباد کنیم عدهای در مورد مدیریت جهادی حرف می زنند که در زندگی یک روز جهاد نکردهاند بیژن زنگنه گفشرکت شیمیایی جهانتاب اولین تولیدکننده مواد آبکاری/ جامعه کالای خارجی را به کالای ایرانی ترجیح میدهد
هوشنگ رفیعی طاری مدیرعامل شرکت شیمیایی جهانتاب شرکت شیمیایی جهانتاب اولین تولیدکننده مواد آبکاری جامعه کالای خارجی را به کالای ایرانی ترجیح میدهد رفیعی گفت با اخذ نمایندگی از شرکت های فعال در زمینه آبکاری در کشورهای انگلستان آلمان ژاپن آمریکا و کانادا موجب ارتقاء کیفیت5 توصیه کلیدی برای مدیریتِ مطلوبِ کار و زندگی
5 توصیه کلیدی برای مدیریتِ مطلوبِ کار و زندگی امروزه با وجود شرایط فشرده کاری به سختی میتوان تعادل بین زندگی شخصی و کار را به نحوی رضایت بخش حفظ کرد که همین امر در بسیاری از موارد به خستگی مفرط منجر میشود به گزارش ایسنا کار بیش از حد میتواند منجر به خستگی مفرط جسمی و روانی شوفارس گزارش میدهد شورای فرهنگی عمومی و ضرورت ایفای نقش فعال در فرهنگسازی مذهبی
فارس گزارش میدهدشورای فرهنگی عمومی و ضرورت ایفای نقش فعال در فرهنگسازی مذهبی استان قم به عنوان مهد علم و فرهنگ کشور و همچنین شورای فرهنگ عمومی این استان به عنوان یکی از فعالترین شوراهای فرهنگ عمومی استانها باید نقش فعال و تاثیرگذار خود را ایفا کرده و پیشنهادهای کاربردی روزآمدمهارتهای مدیریت تعارض در زندگی مشترک را میشناسید؟
مهارتهای مدیریت تعارض در زندگی مشترک را میشناسید یک روانشناس گفت اگر مهارت مدیریت تعارض در روابط زناشویی را بدانیم تا حد زیادی به حفظ آرامش اعضای خانواده علیالخصوص خودمان کمک کردهایم آفتابنیوز سعیده کرمزاده در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد یکی از مهمترین م۵ توصیه کلیدی برای مدیریتِ مطلوبِ کار و زندگی
۵ توصیه کلیدی برای مدیریتِ مطلوبِ کار و زندگی امروزه با وجود شرایط فشرده کاری به سختی میتوان تعادل بین زندگی شخصی و کار را به نحوی رضایت بخش حفظ کرد که همین امر در بسیاری از موارد به خستگی مفرط منجر میشود آفتابنیوز کار بیش از حد میتواند منجر به خستگی مفرط جسمی و روانی شودمهمترین مأموریت معاون جدید توسعه مدیریت میراث فرهنگی
مونسان مطرح کرد مهمترین مأموریت معاون جدید توسعه مدیریت میراث فرهنگی رئیس سازمان میراثفرهنگی گفت ارتقای حقوق و وضعیت رفاهی کارکنان این سازمان یکی از مأموریتهای مهم معاونت توسعه و مدیریت است که باید به آن توجه شود به گزارش ایلنا علیاصغر مونسان امروز در مراسم تکفرماندار ایلام: شورای شهر ایلام منافع مردم را به منافع فردی و قبیلهای ترجیح دهند
فرماندار ایلام شورای شهر ایلام منافع مردم را به منافع فردی و قبیلهای ترجیح دهند فرماندار ایلام گفت شورای شهر ایلام منافع مردم را به منافع فردی و قبیلهای ترجیح دهند ناصر خوشخبر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت شوراهای اسلامی یکی از ضرورتهای جامعه ما بود-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها