تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820472650




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ژاپن نخستين اتومبيل هيدروژني را توليد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ژاپن نخستين اتومبيل هيدروژني را توليد كرد
به گزارش پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي، شركت خودروسازي هونداي ژاپن اعلام كرد براي نخستين بار، توليد تجاري اتومبيلي را آغاز كرده است كه نيروي محركه آن را سلول الكتريكي هيدروژني تامين خواهد كرد و به اين ترتيب، استفاده از آن به ايجاد گازهاي آلوده ساز محيط زيست منجر نمي‌شود.

اتومبيل جديد هوندا اف سي اگس كلاريتي ‪ FCX Clarity‬نام دارد، يك اتومبيل چهار نفره است و هنگام حركت، تنها بخار آب در فضا پراكنده مي‌كند.

شركت هوندا گفته است كه كارآيي موتور اين اتومبيل سه برابر اتومبيل‌هاي معمولي با موتور بنزين سوز است.

اين شركت ژاپني در نظر دارد طي سه سال آينده، ‪ ۲۰۰‬دستگاه كلاريتي توليد كند و نخستين توليدات شركت در ماه آينده وارد بازار خواهد شد.

اين اتومبيل در ابتدا به صورت اجاره در اختيار متقاضيان در ايالت كاليفرنياي آمريكا قرار مي‌گيرد و از اواخر سال جاري ميلادي ، واگذاري اجاره‌اي آن در ژاپن نيز آغاز مي‌شود.

هوندا انتظار دارد كه در سال اول، بتواند تنها براي چند دستگاه از اين اتومبيل مشتري پيدا كند اما طي سه سال آينده، بازار آماده استفاده از تمام دويست دستگاه توليدي شركت باشد.

هزينه استفاده از اين اتومبيل بر اساس اجاره سه ساله هر ماه ‪ ۶۰۰‬دلار خواهد بود.

يكي از مهمترين موانعي كه در راه استفاده از اتومبيل‌هاي هيدروژني وجود دارد نبود مراكز توزيع اين سوخت در جهان است.

با اين وجود به گفته كارشناسان اگر جهان از اين نوع خودروها استقبال بيشتري كند، اين مانع نيز از بين مي‌رود.

توليد اتومبيل‌هايي كه به جاي سوخت فسيلي از هيدروژن استفاده كنند يكي از راه‌هاي اساسي مقابله با توليد گازهاي گلخانه‌اي به خصوص گاز دي اكسيد كربن است كه از استفاده از سوخت‌هاي فسيلي ناشي مي‌شود.

انتشار اين گازها در جو زمين باعث افزايش دماي كره زمين مي‌شود و به گفته بسياري از پژوهشگران، تغييرات نامطلوبي را در محيط زيست به دنبال دارد.

پيش از اين نمونه‌هاي آزمايشي متعددي از اتومبيل‌هايي با موتور استفاده كننده از هيدروژن طراحي و توليد شده اما تاكنون هيچكدام به مرحله توليد تجاري نرسيده بود.

به گفته كارشناسان، در اتومبيل‌هاي هيدروژن سوز مي‌توان از دو نوع موتور استفاده كرد.

در نوع موتور انفجاري، به جاي مخلوط بنزين و اكسيژن، گاز هيدروژن و اكسيژن وارد سيلندرها مي‌شود و انفجار اين مخلوط، سيلندرها را به حركت در مي‌آورد.

در اين روش، نيازي به ايجاد تغييرات عمده‌اي در ساخت موتور اتومبيل نيست اما چنين موتورهايي در مقايسه با موتور بنزين سوز، كارآيي به مراتب كمتري دارد.

در نوع دوم، كه در اتومبيل جديد هوندا به كار رفته، از تركيب هيدروژن و اكسيژن، برق توليد مي‌شود كه موتور برقي اتومبيل را به حركت مي‌اندازد.

گاز هيدروژن را مي‌توان از منابع مختلف از جمله مواد نفتي، ذغال سنگ و برخي فضولات طبيعي استخراج كرد اما استخراج هيدروژن از اين منابع نيز مستلزم استفاده از سوخت‌هاي مختلف است.

بزرگترين منبع طبيعي هيدروژن در سطح زمين، آب است و تجزيه آب با استفاده از برق نيز راه ديگر استخراج هيدروژن است اما بخش عمده‌اي از برق توليدي در جهان حاصل فعاليت نيروگاه‌هايي است كه سوخت‌هاي فسيلي به كار مي‌برند.

پژوهشگران مي‌گويند كه اگر بتوان از منابع تجديدشونده انرژي، مانند نور خورشيد، باد يا موج دريا، برق توليد كرد و اين برق را براي تجزيه آب و توليد هيدروژن به كار برد، مي‌توان اتومبيلي ساخت كه حركت آن باعث توليد هيچ نوع گاز گلخانه‌اي نشود.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن