تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819751802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - آغاز به كار آزمايشي طولاني‌ترين خط ويژه در پايتخت


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جامعه - آغاز به كار آزمايشي طولاني‌ترين خط ويژه در پايتخت
جامعه - آغاز به كار آزمايشي طولاني‌ترين خط ويژه در پايتخت

طولاني‌ترين خط ويژه پايتخت در حالي بهره‌برداري آزمايشي خود را آغاز كرده است كه اين خط شباهت‌هاي زيادي به آنچه كه ما در تهران BRT (خوط اتوبوس تندرو) مي‌خوانيم دارد ولي براي جلوگيري از اختلافاتي كه در راه‌اندازي BRT وجود داشته، آن را به عنوان خط ويژه اتوبوسراني مي‌نامندش.

به گزارش خبرنگار كارگزاران، آقايي، مديركل هماهنگي امور مناطق معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، با اعلام خبر بهره‌برداري آزمايشي طولاني‌ترين خط ويژه اتوبوسراني شهر تهران، افزوده است: «اين خط كه از ميدان آزادي شروع مي‌شود و تا ترمينال خاوران واقع در ميدان بسيج ادامه دارد مورد بهره‌برداري آزمايشي قرار گرفته است كه اين مسير طي 2 ماه تكميل و ايستگاه‌هاي آن نصب مي‌شود.»
ايجاد اتوبوسراني سريع در پايتخت از همان آغاز كار، يكي از شعارهاي قاليباف بود و گويا وي از زمان سرداري در نيروي انتظامي به فكر ايجاد چنين مسيرهايي در تهران افتاده بود.
نخستين خط BRT در اوايل مهرماه سال گذشته در ميان اختلاف فراوان بين دولت و شهرداري آغاز به كار كرد. شهرداري با اين استدلال كه راه‌اندازي اين خط نيازي به مصوبه و اخذ مجوز از جايي ندارد، اين خط را ايجاد كرد، اين در حالي بود كه دولت و شوراي عالي ترافيك كشور اعلام مي‌كردند از آنجايي كه اين سامانه بخش وسيعي از تهران را در بر مي‌گيرد بايد مسوولان شوراي عالي ترافيك در مورد آن نظر كارشناسي خود را ارائه مي‌دادند. به ترتيب و با اتفاق‌هايي كه پشت صحنه افتاد، شهرداري در حالي كه ايجاد اين سامانه داراي مخالفان فراوان دولتي بود، BRT را راه‌اندازي كرد. حال با اينكه خط دوم- ميدان آزادي تا ترمينال خاوران- به ويژه در برخي مسيرها همان مشخصات خط BRT را دارد، مسوولان شهرداري براي جلوگيري از اظهارنظرها آن را به نام خط ويژه مي‌خوانند. پيش از آغاز اختلافات شهرداري و دولت در مورد BRT قرار بود اين سامانه در اطراف تهران به صورت خطوط كمربندي ايجاد شود و اين كمربندي دقيقا با آنچه كه دولت براي احداث منوريل در نظر گرفته تطابق داشت و اين يعني آغاز اختلافات. به هر ترتيب، اينك دومين خط سامانه اتوبوس تندرو، با نام ديگر- خط ويژه- آغاز به كار كرده است. مديركل هماهنگي امور مناطق معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران در گفت‌وگو با سما (خبرگزاري داخلي شهرداري تهران) تصريح كرده است: «طول مسير اين خط ويژه 18 كيلومتر است كه در مسير رفت 26 ايستگاه و در مسير برگشت نيز 26 ايستگاه دارد.» طولاني‌ترين خط ويژه اتوبوسراني تهران از مناطق 5، 9، 10، 11، 12، 14 و 15 عبور مي‌كند و در حال حاضر 85 دستگاه اتوبوس در اين مسير خدمات‌رساني مي‌كنند اما با توجه به حذف خطوط موازي اين خط، به زودي 250 دستگاه اتوبوس در اين خط فعاليت خواهند كرد. ايستگاه‌هاي اين خط نيز درست مانند خط BRT- كه آزادي را به تهرانپارس متصل مي‌كند- براي حفظ ايمني مسافران، اختلاف سطح با زمين دارند و مسائل ايمني براي آنها در نظر گرفته شده تا مكاني ايمن براي مسافران باشند و از حوادث احتمالي جلوگيري شود. در بيشتر قسمت‌هاي مسير مانند خيابان آيت‌الله سعيدي حد فاصل ميدان آزادي تا خيابان شمشيري و خيابان قزوين تا پل هلال احمر خط ويژه در لاين وسط خيابان واقع شده است، اما در برخي نقاط مانند خيابان هلال احمر از تقاطع نواب تا ميدان رازي و از ميدان رازي تا خيابان قيام نيز مسير ويژه اتوبوس در ضلع شمالي يا جنوبي واقع شده است.
احداث ايستگاه‌ها در لاين وسط يكي از ويژگي‌هاي بارز خط اتوبوسراني سريع يا همان BRT است كه با اين كار به جاي استفاده از دو سوي خيابان، ايستگاه در وسط خيابان قرار گرفته و قابليت سوار و پياده شدن از دو سو را دارند.
به گفته آقايي، هزينه اجراي اين پروژه 4 ميليارد تومان بوده و تعريض‌هايي كه براي احداث اين خط ويژه صورت گرفت در طرح تعريض معابر قرار داشته و در واقع براي اجراي اين پروژه، اين تعريض‌ها تنها در اولويت قرار گرفته است.
بر اساس تصميم مسوولان شهرداري تهران اين خط ويژه در آينده توسعه خواهد يافت. در آينده براساس فاز دوم پروژه، اين خط ويژه اتوبوسراني تا دپوي شرق ادامه خواهد يافت و همچنين بهره‌برداري نهايي و رسمي فاز نخست آن تا دو ماه ديگر محقق مي‌شود. شهردار تهران و تيم همراه او در بخش حمل و نقل و ترافيك شهرداري، تنها راه حل مشكل ترافيك موجود در تهران را گسترش وسايل نقليه عمومي مي‌دانند، بر همين اساس نيز تمركز فعاليت‌هاي شهرداري تهران در اين بخش روي اتوبوسراني و مترو صورت گرفته است. شهردار قول داده در سال جاري 15 كيلومتر مترو در تهران احداث كند، همچنين توسعه اتوبوسراني يكي ديگر از شعارهاي قاليباف بوده است.
شهردار تهران براي عملي كردن قول‌هاي خود بايد با دولت به توافق دست يابد، چراكه بر اساس قانون تامين هزينه‌هاي نيمي از فعاليت‌هاي عمراني مترو بر دوش دولت است و دولت‌هاي گذشته و از جمله دولت نهم بارها از اين اهرم به نفع خود سود برده است.
از ديگر سو، دولت موظف است كه 5/82 درصد از هزينه خريد هر دستگاه اتوبوس را تامين كند، دولت كه شهرداري تهران را نهادي ثروتمند مي‌داند، بنا به گفته مسوولان شركت اتوبوسراني بارها از انجام تكاليف قانوني خود سر باز زده است. در پي همين موضوع بود كه شهرداري خود راسا اقدام به خريد اتوبوس‌هاي چپ‌در براي خط BRT كرد.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن