محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829586554
تهمینه میلانی : با مُسکن دادن درد حل نمیشود
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: تهمینه میلانی : با مُسکن دادن درد حل نمیشود
تهمینه میلانی در جلسهی نقد و بررسی «ملی و راههای نرفتهاش» گفت:جامعه ما جامعه بیماری شده است، ما روی همه چیز ماله میکشیم و روی دردهایمان سرپوش میگذاریم. بعد هم میگوییم سیاه نمایی است. خوب اگر نگوییم که مشکل حل نمیشود، با مسکن دادن درد حل نمیشود.
آفتابنیوز : به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده،جلسه تحلیل و بررسی فیلم «ملی و راههای نرفتهاش» عصر یکشنبه 26 شهریورماه در چهارصد و چهل و هفتمین نشست باشگاه فیلم تهران در فرهنگسرای ارسباران با حضور تهمینه میلانی کارگردان، السا فیروز آذر بازیگر فیلم و کورش جاهد منتقد و مجری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
تهمینه میلانی در ابتدا با توجه به برخی نقطهنظرات مطرح شده در نشست،گفت: به نظر من این فیلم شباهتی به «دو زن» ندارد. تنها درباره دو زن است که مورد هجوم قرار گرفتهاند. داستان دو زن داستان دختر دانشجویی است که میخواهد کار کند و پول در آورد که خانواده را از بیپولی در آورد و اصلا قصد ندارد از خانواده جدا شده و فرار کند اما هویت او و علایقش به عنوان یک انسان مثل ادامه تحصیل نادیده گرفته میشود، شاید تنها شباهت این دو فیلم در زن بودن قهرمان آن باشد.
او ادامه داد:دختری که در فیلم میبینید معمولی و با سقف آرزوهای پایین است اما فرشته در «دو زن» خواسته و آرزوهای بالایی داشت. محتوای دو زن نفی هویت انسانی زن و این فیلم مسئله خشونت است. خشونت تنها به کتک محدود نمیشود و رفتارهایی چون گلاویز شدن، توهین کلامی و انواع آن را نیز در بر میگیرد. خشونت فقط به زیر لگد گرفتن اطلاق نمیشود بلکه صرف این که مردی به زنی بگوید که گردنش را بپوشاند، دوست ندارم مردی تو را ببیند و فقط باید من تو را ببینم هم خشونت است. من در کنار نگارش فیلمنامههایم روانشناس، جامعه شناس و حقوقدان حضور دارند یعنی مشاورهای بسیار خوبی کنارم هستند که به مخاطبان کارشناسانه اطلاعات دهیم.
وی افزود: کشور ما از 22 فرهنگ و گویش تشکیل شده و همه اینها در خانواده مشترک هستند. تا خانواده سالمی نداشته باشیم نمیتوانیم جامعه سالمی داشته باشیم. من مسائل را به شریان اصلی جامعه میبرم و به شما میگویم وقتی حال خانواده خوب نیست به شکل اتوماتیک جامعه شما، نماینده مجلس، قانونگذار، پلیس و معلم خوب نیست. معلمی که سر کلاس بچه را کتک میزند خشونت دیده است، برای این که مراحل بدی را در زندگی طی کرده است. ما باید این مورد را به عنوان یک واحد ارگانیک در نظر بگیریم چون هر صدمهای پیکره جامعه ما را ناسالم میکند.
میلانی درباره فرهنگ تربیتی و تاثیر آن در زندگی پسران و دختران بیان کرد: فرهنگ تربیتی ما مشکل بسیار بزرگی دارد؛ اولین مسئله که رواج دارد این است که فرزند پسر است یا دختر؟، مگر کسی جنسیتاش را انتخاب کرده است؟ مردان به خانواده رجوع کنند، میبینند که زمینههای رشد مردان بیش از زنان است، این وضعیت در حال حاضر به جامعه نیز نفود کرده و به حذف زنان انجامیده و این دردناک است حتی در خانوادههای روشنفکر و تحصیلکرده نیز میبینم که به دختر خود میگویند که چای بیاورند و گویی وظایفی مادرزادی برای دختر وجود دارد که با آنها زاییده شده و باید با آنها زندگی کند. در فیلم اشاراتی به این مسئله کردم، همه شام میخورند و به اتاقهایشان می روند و مادر تلویزیون تماشا میکند، دختر هم وظیفه دارد ظرفها را بشوید و غذا هم بپزد.
این کارگردان سینما در ادامه خاطر نشان کرد: مسئله دختر بودن در جامعه ما به یک معضل جدی تبدیل شده است. زمانی میگفتیم بادیه نشینان عربستان بچهها را زنده به گور میکردند و ما هم اتکا به نفس دختران خود را میکشیم، به دختران خودباوری نمیدهیم که وقتی اولین حرکت را از یک مرد دید بفهمد که این یک نشانه است و نباید این راه را برود، بفهمد این غیرت، ناموس و علاقه نیست بلکه بیمار فرهنگی است. من سیامک را مریض نمیبینم، این شخص محصول فرهنگ تربیتی جامعه ماست، یک عمر به او گفتهاند مواظب خواهرت باش که شما در فیلم میبینید خواهر سیامک هم از برادر کتک خورده است و در قالب ازدواج با مردی بیخاصیت به نوعی از خانه و خانواده فرار کرده است.
میلانی درباره نقش و تاثیر محبت در زندگی پسر و دختر گفت: اطلاعات دقیق به پسر خود دهید و بگویید که حق زن نصف مرد است، شما برای این که خوشبخت باشید باید زن شما هم خوشحال و خوشبخت باشد، وقتی دختر همراه پسر میشود در ادامه نیاز به همراهی و محبت دارد. عشق مراقبت میخواهد..اگر با تربیت کلاسیک که شامل اعتقادات و جملاتی چون «به زن رو ندهید»، «غیرت نشان بده» و همچنین جلوی مراوده با دوستان را گرفتن، جلوگیری از استفاده فیسبوک و اینستاگرام وقطع ماهواره به همراه بدآموزیاش را اضافه کنید، پس دیگر چه عشقی میماند. مسئله ما صرفا ساختن یک فیلم و گریاندن شما نیست که من اصلا در فیلمهایم چنین کاری نمیکنم.
او در پاسخ به کارشناس برنامه خاطرنشان کرد: من نمیخواهم هاشم پور را در «واکنش پنجم» یا «ملی و راههای نرفته اش» یک موجود بد معرفی کنم. حتما هر دو این مردها خرج زن و بچه شان را میدهند و سرپناه برایشان فراهم میکنند. حتی اهل مواد الکلی و کارهای دیگر هم نیستند و نشانههایی از انسان بد را ندارند... بلکه بد تربیت شدهاند و ما با ساختن این فیلمها میخواهیم بگوییم که کجای تربیت ما غلط است که به ناهنجاری و شوهرکشی میرسد. مقاومت بسیار زیادی میکنم تا اجازه ساخت یک فیلم را بگیرم. ده درصد افراد شبیه نقش سیامک و پدرش هستند و همین برای جلوگیری از خلاقیت کافی است.
کورش جاهد در نقد کلی فیلم های میلانی بیان کرد: درست است شما میخواهید در فیلمهایتان و از جمله فیلمی که امروز دیدیم از یک نوع فرهنگ انتقاد کنید و جنبههای منفی این فرهنگ را به تصویر بکشید که البته در جای خود کار مفیدی است. اما آیا فکر نمیکنید نمایش بدترین اختلافات و درگیریهای میان زن و مرد در فیلمها به اختلافات میان زن و مرد بیشتر دامن میزند؟
کارگردان «ملی و راههای نرفتهاش» درباره بیان مسائل جامعه در قالب فیلم و اطلاق سیاه نمایی و تاثیر این نوع نگاه و اطلاق بر فضای جامعه تاکید کرد: جامعه ما جامعه بیماری شده است، ما روی همه چیز ماله میکشیم و روی دردهایمان سرپوش میگذاریم. بعد هم میگوییم، سیاه نمایی است! خوب اگر نگوییم که مشکل حل نمیشود، با مسکن دادن درد حل نمیشود. ما مسائلمان را پنهان میکنیم و این کار درستی نیست، باید مسائل را مطرح کرد که کودکان کار کنونی بیست سال دیگر به ارازل و اوباش تبدیل نشوند.
السا فیروزآذر بازیگر نقش «نیره» هم در سخنانی مطرح کرد: در کلاسهایم با شاگردان در این باره صحبت کردم که در مسائل و کتک زنی فیلم اغراق شده است یا خیر؟ نتیجهای که حاصل شد این بود که شخصیتهای خانم میلانی کمی سیاه و سفیدند. این ساختار که هدف آن بحث فرهنگ و تغییر آن است نیازمند ساختار کلاسیک و نتیجه گیری برای تنش است. اگر دقت کنید شخصیت پدر سیامک با بازی جمشید هاشمپور وقتی برای دختر دلسوزی میکند برای آبروی خودش است نه دلسوزی و دوست داشتن برای عروس. برای همین نقش خاکستری نیست.
میلانی به دفاع از شخصیت سیامک در فیلم پرداخته و گفت: سیامک شخصیت منفی نیست و حتی در هنگام زدن تلاش میکند که نزند و خود را کنترل کند ، سعی خود را میکند اما نمیتواند کنترل کند. اگر رئیستان به شما زور بگوید ناراحت میشوید اما خشم خود را کنترل میکنید چون به او نیاز دارید. من نسل جوان خانواده را در فیلم نشان دادهام که نمونه آن برادر کوچکتر، از بقیه متفاوت است، در عین حال برادر بزرگتر نیز هنگامی که خواهر با چمدان در پشت خانه او را مینگرد با خواهر همراهی و همدلی میکند.
وی در ادامه به دفاع از فیلمنامه و چرایی قویتر نبودن شخصیت ملی پرداخت و گفت: فیلمنامه نتیجه مشاوره و تحقیقات روانشناسان داخل و خارج است، ملیحه تربیت شده خانواده بسته است که وقتی سیلی میخورد جوابی ندارد بدهد و وقتی توهین میشود سکوت میکند. بنابراین نمیتوان انتظار شخصیت قوی از او داشت. اسم هنر ما هنرهای دراماتیک است، ما خلق درام میکنیم ولی راه حل نمیدهیم، بعد از این که ما مسائل را بیان کردیم برنامهریزان شهری و جامعه شناسان براساس آن اتفاق به دنبال راه حل میروند.
این کارگردان درباره شنیدن تجربیات سایر خانمها نیز اظهار کرد: خانمهایی هستند که ضرب و شتهای دردناک شدهاند. نقشی که ستاره اسکندری در فیلم بازی میکرد را به چشم دیدم. این افراد طوری سرشان به دیوار کوبیده میشود که اسم خود و فرزندانشان را فراموش میکنند. صدها تن از این افراد را دیدم، این اتفاقات بر جسم و روح افراد تاثیر میگذارد و ضعیف و ضعیفتر میشوند جالب این که خانمی که با من صحبت میکرد گفت اخرین باری که از همسرم کتک خوردم پرسیدم برای چه مرا زدی؟ و مرد نمیدانست و عادت کرده بود که بزند. این درد بسیار بزرگی است.
میلانی درباره رابطه خشونت و طبقات اجتماعی افراد نیز تاکید کرد: براساس بررسیهایی که روی خشونت خانگی شده است فردی که خشونت میکند میتواند مذهبی یا غیر مذهبی باشد، تحصیلکرده یا بی سواد باشد، میتواند پدر خوبی باشد و فقط همسر خود را بزند، میتواند ثروتمند باشد یا فقیر، هیچ دلیلی برای دستهبندی این ها در یک گروه وجود ندارد، در این جا خشونت تربیتی مد نظر است.
وی درباره راههای نرفتهای که در اسم فیلم آمده و مفهوم آن از سمت خود بیان کرد: منظور من از «ملی و راههای نرفتهاش» این بود که وقتی غیرت اولیه را دیدید و گفت بیا بنشین بغلم باید بروی، وقتی گفت گردن را بپوشان باید بروی، وقتی گفت ماتیکت را پاک کن باید بروی ولی در عوض نشان دادم که دختر از یک جایی به بعد دیگر نمیتواند برود چون پسر همسایه دید و آبرو در خطر است. یک جاهایی را خودش کوتاه میآید و به حساب عشق و علاقه پسر میگذارد و خودش اتکا به نفس ندارد و میگوید که خواستگاری کرده چه تاج گلی به سرش زده است. 99 درصد دخترهای ما این معضل را دارند و همیشه فکر میکنند باید یکی از آن ها خواستگاری کند یعنی منتظرند فرد مقابل سریع خواستگاری کند. مجموعه نشانههایی که دختر می بیند و راه را ادامه میدهد و راه های دیگر را نمیرود مدنظر من بود که در انتها هم به فاجعه ختم میشود.
فیروز آذر در ادامه درباره راههای رفته این فیلم نیز مطرح کرد: اتفاقا چند راه رفته در این فیلم وجود دارد مثلا شخصیت ملی در برابر شخصیت من در فیلم منفعل است، اما شخصیت من فاعل است و کار خود را حتی به خطا انجام میدهد. در واقع میداند که نمیخواهد، میداند که باید برود اما یک راهی را میرود که پایان آن فاجعه است، فاجعه آمیزتر این که ملی این همه وقت نمیرود و در پایان شوهر خود و سپس خود را میکشد.
کارگردان سینما درباره فاجعه این روزهای جامعه نیز با اندوه گفت: متاسفانه شخصیت «نیر» در جامعه ما بسیار زیاد است اما ما آبروداری میکنیم که سیاهنمایی نشود. بسیاری از خانمها که با من درد و دل می کنند از دوست پسرهای مخفی خود میگویند. این وضعیت بعدها در جامعه ما آسیبزا میشود و بسیار خطرناک است. من در این فیلم نشانه کوچکی از این مسئله بیان کردم. دوستی 90 درصد این افراد از درد و دل شروع میشود و به تدریج علاقهمند میشوند. در خانواده های بسته این وضعیت بدتر است و در خود رابطه برقرار میکنند و دوست ندارند غریبه وارد شود.
میلانی نیز در جواب یکی از حاضرین در نشست بیان کرد: سینما سلیقه است و هیچ فیلمی را نمیتوانید پیدا کنید که بگویید فلان فیلم کامل و برتر است. هر فیلم را براساس تاثیری که بر ما دارد میسنجیم. اگر شما با شخصیت سیامک همذات پنداری کنید پس میزنید و اگر با ملی یا نیر همذات پنداری کنید بیشتر سعی میکنید که با علاقه گوش دهید، در آرامش پیش روید و این باعث میشود چگونه اثر را ببینید و در آن تفکر کنید. گریمور این فیلم خانم مهری شیرازی است، تورج منصوری فیلمبردار، موسیقی کار از امیر معینی که کار را گل درشت نکرد و موسیقی مناسب با اثر انجام شد، سپیده عبدالوهاب مونیتور، مدیر تولید آقای آذین و تهیهکننده و کارگردان که خودمم و میدانید چقدر خوب هستم که همه حرفهایها جمع بودیم. 70 درصد فیلم عالی است فقط آقای هاشم پور به دلیل کسالتی که داشتند در بازیشان کمی ضعف وجود داشت.
تهمینه میلانی در پایان گفت: کلمه زشت «رو نده پررو میشه» در فرهنگ ما وجود دارد که محبت را از بین برده است، این کلمه فرهنگ و خانوادههای ما را نابود کرده است.همیشه باید یک دلیل وجود داشته باشد که کنار هم بنشینیم و هم را اصلاح کنیم و مطمئنم که«ملی و راه های نرفتهاش» چالش اجتماعی ایجاد خواهد کرد.
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]
صفحات پیشنهادی
ماجرای پروژه سه محسن در حوزه هنری/ وقتی مجوز دادن به کارهای چاوشی، نامجو و یگانه دردسرساز شد
ماجرای پروژه سه محسن در حوزه هنری وقتی مجوز دادن به کارهای چاوشی نامجو و یگانه دردسرساز شد رضا مهدوی درباره دردسرهایی صبحت کرد که روزگاری برای مجوز دادن به آثار محسن نامجو محسن چاوشی و محسن یگانه به وجود آمده است آفتابنیوز در مناظره میان کیوان ساکت و رضا مهدوی درباره موسیوقتی جامعه از قتل آتنا دچار درد شدید نمیشود یعنی بحران اخلاق در جامعه وجود دارد/ تئاتر هم مانند سینما باید از
سیدرضا صالحیامیری وقتی جامعه از قتل آتنا دچار درد شدید نمیشود یعنی بحران اخلاق در جامعه وجود دارد تئاتر هم مانند سینما باید از مرزها خارج شود صالحی امیری با طرح این موضوع که گفتمان تئاتر در دهه چهارم منطبق بر چه اصولی باید سامان داده شود گفت چالش بزرگ جامعه ما چالش اخلاقی انظر تهمینه میلانی درباره «شهرزاد»: به زنان نگاه ابزاری ندارد
نظر تهمینه میلانی درباره شهرزاد به زنان نگاه ابزاری ندارد یازدهمین شماره هفته نامه مجازی شهرزاد منتشر شد و تهمینه میلانی کارگردان سینما در یادداشتی نظرش را درباره سریال شهرزاد ساخته حسن فتحی بیان کرد به گزارش ایسنا یازدهمین شماره هفته نامه اینترنتی شهرزاد با یادداشتی ازواکنش تهمینه میلانی به ازدواج دختران کودک با مردان شصت ساله + عکس
واکنش تهمینه میلانی به ازدواج دختران کودک با مردان شصت ساله عکس تهمینه میلانی نسبت به خبری که در یکی از روزنامه ها با تیتر ازدواج مردان 60 ساله با دختران کودک واکنش نشان داد آفتابنیوز تهمینه میلانی با انتشار عکسی از اخبار روزنامه آرمان با تیتر ازدواج دختران کودک با مردان 6اعتراض «تهمینه میلانی» به نصب یک بيلبرد درباره حجاب +عکس
اعتراض تهمینه میلانی به نصب یک بيلبرد درباره حجاب عکس تهمینه میلانی با انتشار این عکس نوشت ايا منظور از نصب اين بيلبرد آنست كه زن و دختر مردان ايراني اموال منقول آنها هستند اگر غرض دعوت به حجاب است ايا نمي توان از ادبيات مناسب تري بهره برد اين نگرش تحقير آميز به بانواآنونس آخرین ساخته تهمینه میلانی منتشر شد+فیلم
آنونس آخرین ساخته تهمینه میلانی منتشر شد فیلم نخستین آنونس سینمایی فیلم مَلی و راههای نرفتهاش به کارگردانی تهمینه میلانی منتشر شد به گزارش ایلنا فیلم «مَلی و راههای نرفتهاش» دو الی سه هفته دیگر در سینماها اکران میشود در این فیلم بازفیلم تهمینه میلانی اکران میشود/ توجه به فیلمهای کودک و نوجوان در سینما
فیلم تهمینه میلانی اکران میشود توجه به فیلمهای کودک و نوجوان در سینما روز نو سخنگوی شورای صنفی نمایش با اعلام قرادادهای جدید ثبت شده گفت کمک به اکران فیلمهای کودک و نوجوان در دستور کار شورا قرار گرفته است غلامرضا فرجی درباره مصوبات جلسه دوشنبه 19 تیرماه شورای صنفی نمایشنگاه تهمینه میلانی به «شهرزاد» چگونه است؟
گیل نگاه یازدهمین شماره هفتهنامه اینترنتی شهرزاد با یادداشتی از تهمینه میلانی درباره سریال شهرزاد آغاز میشود در یادداشت تهمینه میلانی که در ابتدای این شماره درج شده آمده است سریال شهرزاد را دوست دارم وبه اتفاق همسرم هر هفته آن را میبینیم زیرا متناسب با روحیه ایرانیان استپرونده ژوزه برای پرسپولیس دردسر نمیشود
پرونده ژوزه برای پرسپولیس دردسر نمیشود روز نو محمدرضا زادمهر درباره اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس گفت خوشحالم که اسامی جدید مدیران باشگاه پرسپولیس منتشر شد تا آنها بتوانند راهکارهای و استراتژی های خودشان را برای حل و فصل مشکلات باشگاه پرسپولیس ارایه دهند امیدوواکنش تهمینه میلانی به «شهرزاد»
واکنش تهمینه میلانی به شهرزاد یازدهمین شماره هفتهنامه اینترنتی شهرزاد با یادداشتی از تهمینه میلانی درباره سریال شهرزاد آغاز میشود آفتابنیوز طبق گزارش رسیده در یادداشت تهمینه میلانی که در ابتدای این شماره درج شده آمده است سریال شهرزاد را دوست دارم وبه اتفاق همسرم هر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها