تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798640037




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه کسانی در بورس تهران در روز روشن جیب مردم را می‌زنند؟ | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: ضعف در نظارت و برخورداري عده‌اي از رانت‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي در بازار سرمايه ايران اختلال جدي ايجاد كرده است...

به گزارش تراز ،ضعف در نظارت و برخورداري عده‌اي از رانت‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي در بازار سرمايه ايران اختلال جدي ايجاد كرده است، به‌طوري كه در دوره ركود بازار و توقف طولاني‌مدت بسياري از نمادها اهالي تالار شيشه‌اي مي‌گويند عده‌اي دلال و سفته باز  حرفه‌اي و قهار چگونه در بازار بورس به دستكاري قيمت مي‌پردازند و سودهاي كلان به‌دست مي‌آورند. 
اگر افزايش بهاي سهام يك بنگاه براساس ارزش ذاتي يك سهم نباشد و حاشيه‌سازي و جو رواني و اطلاعات غلط و پمپاژ مصنوعي پول براي ساخت موقتي تقاضاي كاذب باشد، قطعاً با خروج سفته‌بازان در اوج قيمت، گروهي كه براساس اين جو رواني مصنوعي اقدام به خريد سهام در بورس كرده‌اند متضرر مي‌شوند زيرا با خروج سفته‌بازان سهم نزول مي‌كند و سفته بازان قهار به بهاي از دست رفتن ساير سرمايه‌گذاران در بورس سود كسب مي‌كنند.
 
اگر دست سفته بازان قهار را در بازار سرمايه باز بگذاريم نتيجه آن مي‌شود که عده‌اي سهامدار هميشه در بورس سرمايه خود را به اين افراد دلال و سفته‌باز كه امروز متأسفانه ردپاي همكاري اين افراد در عمده جهش‌هاي بي‌منطق سهام برخي از شركت‌هاي بورسي و فرابورسي ديده مي‌شود، مي‌بازند و با توجه به حيات مكرر سفته‌بازان در هر دوره‌اي اين سؤال مطرح مي‌شود كه چرا ناظر بازار عليه برخي سفته‌بازان تا كنون اقدام قضايي نكرده است، زين پس ورود ساير نهادهاي نظارتي به اين حوزه ضرورت جدي دارد.
 
رانت فرآيندي است كه طي آن يك فرد يا گروه صاحب اطلاعات، فرصت‌ها و امتيازهايي شوند كه ديگران از آن بي‌بهره‌اند و با سوءاستفاده از اين فرصت‌ها و اطلاعات به ثروت‌هاي مالي و موقعيت‌هاي اجتماعي دست يابند. رانت در واقع سود غيرمتعارفي است كه بدون زحمت و تلاش تنها به دليل برخورداري از اطلاعات و موقعيت به دست مي‌آيد. رانت اطلاعاتي يكي از شقوق رانت‌خواري است كه عده‌اي از طريق دستيابي زودرس به اطلاعات گوناگون در زمينه سرمايه‌گذاري سودهاي كلاني مي‌برند.
 
در اين بين افراد سودجو و طماع كه اغلب وابسته به كانون‎هاي ثروت و قدرت هستند از طريق زد و بندهاي مالي و خريد و فروش اطلاعات، به اطلاعات محرمانه شركت‌ها و دولت‌ها كه هنوز منتشر و رسانه‌اي نشده دست مي‌يابند و به‌راحتي مي‌توانند اين اطلاعات را به ديگران بفروشند يا با جهت‌دهي سرمايه خود سود هنگفتي ببرند.
 
يكي ديگر از فسادهاي درون بورس رانت‌خواري و تخلفات كارگزاران بورس است. كارگزاران در واقع مشاوران فروش سهام هستند كه خريد و فروش سهام در بورس از طريق كارگزار صورت مي‌گيرد. اين افراد از هر حربه و فريبي استفاده مي‌كنند تا مشتري به دست بياورند و اكثراً بهترين سهام شركت‌ها را به سرمايه‌داران بزرگ مي‌فروشند تا به سرمايه‌داران خرد، زيرا سود بيشتري عايد آنها مي‌شود. يك كارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاين در پاسخ به اينكه چرا در فصل مجامع امسال خبري از ورود و خروج پر تحرك سهامداران در نماد‌هاي معاملاتي نيست، گفت: علت اين پديده را بايد در ساختار ضعيف و ناكارآمد بازار سرمايه ايران جست‌وجو كرد، در اين بازار همواره يك عده از رانت اطلاعاتي برخوردار بوده و هستند، اين عده در سال‌هايي كه پيش‌بيني سود شركت‌ها به صورت عمدي پايين اعلام شده بود وبا علم و اطلاع از اين پنهانكاري در فصل مجامع با خريد سهام اين شركت‌ها ظرف مدت اندكي دونوع سود به جيب مي‌زدند. آنطور كه سلامي يادآور شد، البته در بعضي موارد اين عمل با دستكاري قيمت نيز همراه مي‌شد و خريداران بيچاره كه با تلاش بسيار و انتظار در صف خريد ايجاد شده ناشي از قانون سهام شناور آزاد و سقف افزايش قيمت اين سهام را با قيمت‌هاي متورم خريداري كرده بودند، با زيان هنگفتي مواجه مي‌شدند.


منبع: جوان

اخبار اقتصادی


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf






زمانبندی انتشار: 15 تير 1396 - 11:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن